Enkele weken kocht een vriend van mij in Duitsland (net over de grens) een 650ci. Daar wordt iedereen enthousiast van maar een reden om een goed onderhouden E90 330i daarvoor weg te doen was het niet direct. Daar kwam opeens verandering in toen hij mij direct na een rotonde inhaalde. Aangezien het warm was had ik m'n ramen open. De machtige V8 roffel die op dat moment voorbij kwam bracht een soort verliefdheid teweeg. Een week slapen en nadenken verder stonden 4 650ci's op de planning om bekeken te worden door mij. De hele week alle informatie doorgespit over de pro's en con's van de 4.8L V8.
Aangezien ik een goed onderhouden (lees: écht goed, niet alleen standaard onderhoud) 330i als daily driver had moest de 6-serie wel een vooruitgang zijn in ALLE opzichten. Dat betekende dus, Dynamic Drivers Package, Active Steering, HUD, Nappa/Pearl Precision lederen stoelen (dus geen Dakota!), sportstoelen en in goede algemene staat zijn. Het is me gelukt die origineel in Nederland te vinden (geen facelift auto overigens). De facelift was dermate minimaal en zo'n stuk duurder dat ik het dat niet waard vond. Na een week lang overleggen besloten de auto te kopen met inruil van de 330i. De marktplaats reacties op de verkoop van 330i waren om te huilen en dergelijke schoften wens ik liever niet aan de deur te hebben. Dat heeft niks met liefhebbers te maken. De velgen verkocht aan een medeliefhebber en de rest loopt nog.
De BMWvin decoder werkt nog niet (geven allemaal een error as we speak) dus de optielijst knal ik later nog online.
Foto's:
![Afbeelding](https://c2.staticflickr.com/9/8041/28051033073_87cef4035f_k.jpg)
![Afbeelding](https://c8.staticflickr.com/8/7484/28051035223_1abd1745be_k.jpg)
Update 30 juli:
- Nieuwe Bosch Aerotwin ruitenwissers geïnstalleerd
- Nieuwe kentekenplaat houder geïnstalleerd
- Kentekenlampje links achter vervangen (was defect)
To do:
- Grote beurt begin september + algehele check van de auto waarbij ik alles wat ook maar aanbevolen gaat worden laat vervangen.
- Nieuwe pedalen (M-Performance) die ik ook in mijn 5 serie heb zitten inclusief voetensteun. De huidige hebben een glad randje aan de zijkant waar ik met mijn schoenen vanaf glijd als het nat is buiten.
- Binnenverlichting worden OEM-leds
- OEM Styling 249 velgen erbij voor in de zomer met Yokohama Advan Neova AD08' banden.
- M-afdekking stuur ziet er versleten uit en wordt vervangen
- Afdekkap rondom de pook heeft wat krasjes. Wordt vervangen
- Nieuwe wielbouten en naafkappen.
- Afhankelijk van de kunsten van Source komt er ofwel een NBT-systeem in ofwel een CIC-met combox. CCC is ernstig verouderd. Heb alleen geen zin in gezeur meer met de problemen die ik met de 5-serie heb gehad.
- Valve Stem seals zijn een issue bij deze motor (N62). Auto rookt niet bij stationair dus het valt nog mee. Toch ga ik ze preventief laten vervangen samen met de coolant-pipe die door het blok loopt. Dat betekent automatisch ook een nieuwe koppakking.
- Software update ECU
- Auto gaat eind oktober naar ZF om de automaat en het differentieel te laten servicen
- Begin oktober gaat de auto naar mijn detailer: volledige Modesta glass coating, steenslag wegwerken, naafkappen en remklauwen behandelen laten. De auto staat in volledig originele lak behalve het linkerportier. Dat zegt gelukkig al veel over de staat van de auto
![smile :)](./images/smilies/smile.gif)
Toekomstmuziek en afhankelijk van de mogelijke problemen: LCI koplampen/achterlampen.
Verder moet ik de liefhebbers helaas teleurstellen want er gaan geen andere uitlaten op of iets dergeijks
![smile ;)](./images/smilies/wink.gif)