Problemen koelsysteem 325 calypso
- woutervandriel
Problemen koelsysteem 325 calypso
Zaterdag reed ik met de e36 op de snelweg en zat naast een vervelende Mercedes die niet door reed. Heb toen ff goed het gas ingetrapt en heb hem er niks vermoedend langs getrokken. Bij de afrit hoorde ik ineens het gepiep van de multriem. Kv op de riem...
Bij het stilzetten hoorde ik al wat sissen en dit bleek de ontluchtingsnippel van het koelsysteem te zijn. Had op dat moment geen tijd om te kijken. Al met al is dat dus pas maandagavond geworden. In de tussentijd wel gereden maar de auto liep niet warm aan, maar ik kreeg geen warme lucht binnen in de auto.
Gisteren na een ritje stond de auto weer te sissen en toen heb ik ff weer een blik geworpen.
- Ontluchtingsnippel los gedraait: er ontsnapt veel lucht maar er komt geen vloeistof uit. Op het moment dat de nippel los is loopt de temperatuur wel op (boven het midden). Nippel weer dicht gedraait en het gebeure zakt terug naar normale temperatuur. De slangen aan de voorzijde die aan het thermostaathuis vast zitten zijn gevuld met lucht en niet met kv.
Thermostaat en waterpomp voor de zomer vervangen.
Wat kan dit zijn?
Bij het stilzetten hoorde ik al wat sissen en dit bleek de ontluchtingsnippel van het koelsysteem te zijn. Had op dat moment geen tijd om te kijken. Al met al is dat dus pas maandagavond geworden. In de tussentijd wel gereden maar de auto liep niet warm aan, maar ik kreeg geen warme lucht binnen in de auto.
Gisteren na een ritje stond de auto weer te sissen en toen heb ik ff weer een blik geworpen.
- Ontluchtingsnippel los gedraait: er ontsnapt veel lucht maar er komt geen vloeistof uit. Op het moment dat de nippel los is loopt de temperatuur wel op (boven het midden). Nippel weer dicht gedraait en het gebeure zakt terug naar normale temperatuur. De slangen aan de voorzijde die aan het thermostaathuis vast zitten zijn gevuld met lucht en niet met kv.
Thermostaat en waterpomp voor de zomer vervangen.
Wat kan dit zijn?
Re: Problemen koelsysteem 325 calypso
Controlleer je thermostaat huis op barsten, anders misschien de pakking tussen het huis, die willen het ook nog wel eens begeven
- woutervandriel
Oké tnx voor de tip ga het meteen vanmiddag bekijken! Bij thermostaat vervangen heb ik geen nieuwe pakking gekregen, maar heb toen wat vloeibare pakking er bij tussen gedaan, is dit misschien de oorzaak?
Zou heel goed kunnen, oranje pakking van dat huis moet je bij de dealer halen, zit anders alleen bij kopset of thermostaat huis, huis zelf is maar 20 euro ofzo
- woutervandriel
Mocht die kapot zijn, dan haal ik meteen 1 van aluminium.
Neem aan dat je koelstof reservoir ook leeg is? Zoja, dan zou ik m nog eens afvullen, onder druk zetten en kijken waar het eruit loopt.
Grootste kans is natuurlijk je thermostaathuis gezien dit wel een bekende zwakke plek is bij de E36 6cilinder. Of heb je deze gelijk mee vervangen toen je de thermostaat wisselde?
Het kan ook zijn dat je ontluchtingsnippel los zat tijdens het rijden, weet niet of je daar onlangs aan hebt gezeten?
Grootste kans is natuurlijk je thermostaathuis gezien dit wel een bekende zwakke plek is bij de E36 6cilinder. Of heb je deze gelijk mee vervangen toen je de thermostaat wisselde?
Het kan ook zijn dat je ontluchtingsnippel los zat tijdens het rijden, weet niet of je daar onlangs aan hebt gezeten?
Tip voordat je dingen gaat proberen: koop bij de dealer even een nieuw ontluchtingsnippel. Die gaan heel vaak stuk als je ze weer vast draait (ask me how I know ). Mijn dealer had ze op voorraad omdat hij er een stuk of 5 per dag verkocht
- woutervandriel
Gisteren even met de auto bezig geweest, leek of er toch gewoon heel veel lucht in het systeem zat. Slangen worden weer warm, radiateur ook en de nippel heeft ook gehouden, die was geloof ik aardig recent vervangen.
Nu even in de gaten houden, waarschijnlijk zal niveau nog wel weer zakken en moet ik nog wel weer bijvullen en ontluchten.
Nu even in de gaten houden, waarschijnlijk zal niveau nog wel weer zakken en moet ik nog wel weer bijvullen en ontluchten.
- BMWf20 2.0d
- woutervandriel
Tot nu toe ziet het er goed uit. Blijft op temperatuur en staat niet meer te sissen. Kachel wordt ook weer mooi warm. Wel elke dag nog een beetje ontluchten, en er blijft nog wel lucht uitkomen. Nog maar even volhouden :p
- woutervandriel
Zaterdag het systeem onder druk gezet, de radiator bleek lek te zijn. Op het moment dat het systeem sneller moest doorlopen liep de druk op. Daarom was dit waarschijnlijk niet te zien bij stationair draaien.
- BMWf20 2.0d
Tsssk, dat is pech hebben Wouter, nieuwe is besteld neem ik aan??
- woutervandriel
Ik ben eigenlijk wel blij mee dat het me radiator is. Ik kon niet echt een plek vinden waar de kv er uit spoot en begon al beetje te vrezen voor het ergste. Ik heb inderdaad een nieuwe besteld.
even een andere vraag:
Er staan op ebay verschillende aluminium thermostaathuizen te koop. van 15 tot 35 euro. Zouden deze goed zijn? Bij schmiedmann betaal je er 62 euro voor exc. verzendkosten. Ik vind dat een behoorlijk verschil dus zit te twijfelen over 1 van ebay.
even een andere vraag:
Er staan op ebay verschillende aluminium thermostaathuizen te koop. van 15 tot 35 euro. Zouden deze goed zijn? Bij schmiedmann betaal je er 62 euro voor exc. verzendkosten. Ik vind dat een behoorlijk verschil dus zit te twijfelen over 1 van ebay.
- deepbass909
Ik heb hem zelf bij Schmiedmann vandaan gehaald. Inderdaad niet de goedkoopste, maar ik vond het wel zo veilig. Je wilt bij een m50/m52 motor gewoon niet dat de koeling faalt.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio