TimTWR - E61 525xi
TimTWR - E61 525xi
Sinds 2 maanden ben ik de eigenaar van een 525xi LCI High Executive. Hiervoor heb ik een rijke autohistorie gehad: begonnen met een Mazda 323 BG 1.6i 16V van 1991 in een bijzondere Tom Walkinshaw Racing uitvoering. Daarna een aantal jaar Citroen Xantia gereden; eerst een gewone 1.8i 8v in een kale uitvoering. Later een 3.0V6 Activa gekocht in de meest luxe uitvoering, zelfs met kantelende rechterbuitenspiegel, verwarmde ruitensproeiers en natuurlijk het befaamde actieve hydropneumatische veersysteem dat de auto kaarsrecht houdt in de bochten.
Daarna een tijdje gereden in een hobby-auto; een Golf 2 1.6 carburateur met een 3traps automaat. Uiteindelijk de overstap gemaakt naar Toyota en achtereenvolgens een Corolla E11 G6 en een Corolla E12 T-Sport gehad.
Mijn BMW is in 2015 naar Nederland gekomen en heeft de volledige historie erbij zitten. De optielijst in in 2007 goed gebruikt:
De auto heeft verder een set M-tech bumpers en Style 135 wielen in plaats van de oorspronkelijke Style 246. Zo staat hij er nu bij:
Ook al 1 klein aanpassinkje gedaan
En deze mod staat op de planning. In Duitsland waren bekerhouders een optie, en dat is als enige zo ongeveer niet aangevinkt bij het bestellen. Kwam ik ook pas na 2 dagen achter toen ik met een flesje water kwam aanzetten... wat research gedaan en ontdekt dat het moet lukken om de houder van een 1 serie in de bouwen in de losse strip onder de middentunnel. Dus dat gaan we maar eens proberen!
Ook al een noodgedwongen upgrade gedaan: na 2 weken begon de rechter Xenonlamp uit te vallen, uiteraard precies in een vakantie in het buitenland. De dealer haalt de halve jaaromzet binnen bij het vervangen van 1 lampje, en met een grote glimlach vertellen ze je dan dat je ze altijd in sets moet vervangen. En dat levert dan dus de gehele jaaromzet op
Beetje research gedaan en uiteindelijk gekozen voor de Philips D1S Extreme Vision 4800K en die besteld in Duitsland. In een uur tijd allebei de lampen vervangen. Het snelste gaat het door de gehele koplampunits te verwijderen (zie Youtube voor een mooi videootje). Omdat ik toch bij alle lampen kon meteen alles aangepakt: de Angel Eyes voorzien van een helder witte H8, de bochtverlichting geel gemaakt Met Nokya H3 stage 1 yellow en de mistlampen geel gemaakt met Nokya HB4 stage 1 yellow. Resultaat:
Binnenkort ga ik eens wat betere foto's schieten en die zal ik dan posten
Daarna een tijdje gereden in een hobby-auto; een Golf 2 1.6 carburateur met een 3traps automaat. Uiteindelijk de overstap gemaakt naar Toyota en achtereenvolgens een Corolla E11 G6 en een Corolla E12 T-Sport gehad.
Mijn BMW is in 2015 naar Nederland gekomen en heeft de volledige historie erbij zitten. De optielijst in in 2007 goed gebruikt:
De auto heeft verder een set M-tech bumpers en Style 135 wielen in plaats van de oorspronkelijke Style 246. Zo staat hij er nu bij:
Ook al 1 klein aanpassinkje gedaan
En deze mod staat op de planning. In Duitsland waren bekerhouders een optie, en dat is als enige zo ongeveer niet aangevinkt bij het bestellen. Kwam ik ook pas na 2 dagen achter toen ik met een flesje water kwam aanzetten... wat research gedaan en ontdekt dat het moet lukken om de houder van een 1 serie in de bouwen in de losse strip onder de middentunnel. Dus dat gaan we maar eens proberen!
Ook al een noodgedwongen upgrade gedaan: na 2 weken begon de rechter Xenonlamp uit te vallen, uiteraard precies in een vakantie in het buitenland. De dealer haalt de halve jaaromzet binnen bij het vervangen van 1 lampje, en met een grote glimlach vertellen ze je dan dat je ze altijd in sets moet vervangen. En dat levert dan dus de gehele jaaromzet op
Beetje research gedaan en uiteindelijk gekozen voor de Philips D1S Extreme Vision 4800K en die besteld in Duitsland. In een uur tijd allebei de lampen vervangen. Het snelste gaat het door de gehele koplampunits te verwijderen (zie Youtube voor een mooi videootje). Omdat ik toch bij alle lampen kon meteen alles aangepakt: de Angel Eyes voorzien van een helder witte H8, de bochtverlichting geel gemaakt Met Nokya H3 stage 1 yellow en de mistlampen geel gemaakt met Nokya HB4 stage 1 yellow. Resultaat:
Binnenkort ga ik eens wat betere foto's schieten en die zal ik dan posten
Nu: E61 LCi 525xi High Executive M-pakket
Ex: Toyota Corolla E12 T-Sport
Ex: Toyota Corolla E11 G6
Ex: Xantia Type 2 V6 Activa G3
Ex: VW Golf Mk2 '88 1.6 aut
Ex: Xantia Type 1 1.8i 8V
Ex: Mazda 323 BG 1.6i 16V TWR
Ex: Toyota Corolla E12 T-Sport
Ex: Toyota Corolla E11 G6
Ex: Xantia Type 2 V6 Activa G3
Ex: VW Golf Mk2 '88 1.6 aut
Ex: Xantia Type 1 1.8i 8V
Ex: Mazda 323 BG 1.6i 16V TWR
Re: TimTWR - E61 525xi
Welkom Tim!
Had ook al ff gereageerd op je vraag over ET waardes .
Mooie bimmer heb je! Van welk jaar is die? Volgens mij heeft die vanaf 2007 geen swirlflaps dus dat zou weer een MOD schelen. En flink in de opties zo te lezen .
Veel plezier hier en met de bimmer
Had ook al ff gereageerd op je vraag over ET waardes .
Mooie bimmer heb je! Van welk jaar is die? Volgens mij heeft die vanaf 2007 geen swirlflaps dus dat zou weer een MOD schelen. En flink in de opties zo te lezen .
Veel plezier hier en met de bimmer
Re: TimTWR - E61 525xi
Ja bedankt voor je reactie!
Hij is van 2007.
Maare... swirl flaps? In een N53 benzine-blok? Die zitten alleen in diesels toch?
Hij is van 2007.
Maare... swirl flaps? In een N53 benzine-blok? Die zitten alleen in diesels toch?
Nu: E61 LCi 525xi High Executive M-pakket
Ex: Toyota Corolla E12 T-Sport
Ex: Toyota Corolla E11 G6
Ex: Xantia Type 2 V6 Activa G3
Ex: VW Golf Mk2 '88 1.6 aut
Ex: Xantia Type 1 1.8i 8V
Ex: Mazda 323 BG 1.6i 16V TWR
Ex: Toyota Corolla E12 T-Sport
Ex: Toyota Corolla E11 G6
Ex: Xantia Type 2 V6 Activa G3
Ex: VW Golf Mk2 '88 1.6 aut
Ex: Xantia Type 1 1.8i 8V
Ex: Mazda 323 BG 1.6i 16V TWR
Re: TimTWR - E61 525xi
Ow oeps dacht dat je een 525D had, weer een zorg minder dus
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: TimTWR - E61 525xi
Sorry voor de late reactie maar alsnog welkom,
Het is inderdaad te zien dat je wagen uit Duitsland komt.
Hier ga je nog heel veel plezier mee beleven
Als je iets zoekt kun je het beste de zoekfunctie rechtsboven gebruiken.
Als er vragen zijn over het forum neem gerust contact met een van ons, wij helpen uw graag.
Vele veilige en probleemloze kilometers toegewenst
Veel plezier op het forum, hopelijk zien we jou en je E61 een keer op één van onze meetings/events.
Dus hou onze meeting topics goed in de gate voor de gezelligste meetings en events
Het is inderdaad te zien dat je wagen uit Duitsland komt.
Hier ga je nog heel veel plezier mee beleven
Als je iets zoekt kun je het beste de zoekfunctie rechtsboven gebruiken.
Als er vragen zijn over het forum neem gerust contact met een van ons, wij helpen uw graag.
Vele veilige en probleemloze kilometers toegewenst
Veel plezier op het forum, hopelijk zien we jou en je E61 een keer op één van onze meetings/events.
Dus hou onze meeting topics goed in de gate voor de gezelligste meetings en events
Re: TimTWR - E61 525xi
Afgelopen weekend weer de maandelijkse poetsbeurt gedaan. Ik was hem elke week en iedere maand gaat hij in de Meguiars Paint Protect. Niet de diepste of meest vlekkeloze glans die je ooit gezien hebt, maar het biedt wel een maand bescherming tegen de vele vogelpoep en de bak zand die iedere week op de auto terecht komt... dat krijg je er van als je 300m van het strand vandaan woont en geen garage hebt.
Nog een foute toevoeging gedaan: Kogelhulzen als dop op de wielbouten
Helaas vergeten een goede foto te maken na het schoonmaken
Nog een foute toevoeging gedaan: Kogelhulzen als dop op de wielbouten
Helaas vergeten een goede foto te maken na het schoonmaken
Nu: E61 LCi 525xi High Executive M-pakket
Ex: Toyota Corolla E12 T-Sport
Ex: Toyota Corolla E11 G6
Ex: Xantia Type 2 V6 Activa G3
Ex: VW Golf Mk2 '88 1.6 aut
Ex: Xantia Type 1 1.8i 8V
Ex: Mazda 323 BG 1.6i 16V TWR
Ex: Toyota Corolla E12 T-Sport
Ex: Toyota Corolla E11 G6
Ex: Xantia Type 2 V6 Activa G3
Ex: VW Golf Mk2 '88 1.6 aut
Ex: Xantia Type 1 1.8i 8V
Ex: Mazda 323 BG 1.6i 16V TWR
Re: TimTWR - E61 525xi
Gisteren heb ik het panoramadak gerepareerd. Nou ja, gerepareerd... kapot gemaakt zodat ie weer werkt is eigenlijk een betere omschrijving.
Mijn probleem was dat van het ene op het andere moment het achterste dakraam niet meer uit de ventilatiestand naar beneden ging. Het voorste dakraam blijft daardoor ook open. Omdat het glijmechanisme waarmee het achterste dakraam zakt muurvast zat en vanwege een naderende regenbui heb ik een aantal weken geleden het achterste dakraam losgeschroefd van de armen en het scharnierpunt, laten zakken en toen weer vastgezet op het scharnierpunt. Daarna met de sleutel het voorste dakraam ook dicht kunnen draaien.
Gisteren dan toch eens begonnen om de zaak weer werkend te krijgen. Ik had twee opties voor ogen; het glijmechanisme repareren (er schijnt wel eens een palletje af te breken wat je dan weer kunt repareren door een stukje plastic erin te lijmen) of het buiten werking brengen van het achterste raam volgens de methode zoals die door BMW-Lover in dit topic in deze PDF is uitgelegd.
Uiteindelijk kreeg ik met het achterste raam erin met geen mogelijkheid het mechanisme naar achteren geduwd. Het achterste raam er dus uit getild (schroeven waren toch al los) en toen met een hamer en een schroevendraaier in het gaatje op onderstaand plaatje het mechanisme aan beide zijdes maximaal naar achteren geduwd.
Ondertussen veel hulp gekregen van de heren op Facebook in de BMW5serieclub
Alles schoongemaakt en gangbaar gemaakt met PTFE spray (wat een zand en ellende verzamelt er in zo'n dak zeg ) en gekeken waarom het mechanisme nou zo vast zat. Oorzaak is denk ik het bij iedere beweging verder afbreken van het kunststof glijlager wat op de schuine kant van de arm zit en de brokjes die in de slede komen waar hij in glijdt. Op bovenstaand plaatje zie je al de ontbrekende delen.
Dat onderdeel is niet echt los te verkrijgen, anders dan in de revisieset van het achterste raam (kost rond de €125 bij de dealer heb ik begrepen). Dat setje inbouwen is een royale dag werk, en ik was er voor nu even goed klaar mee. Dus het achterste raam weer terug gezet (tip: achteraan beginnen dan laat je hem er zo in glijden naar voren toe) en volgens bovenstaande PDF de nokjes afgeslepen en veren en geleidestangetjes verwijderd. Dat was met de Dremel nog geen 10 min werk voor beide zijdes.
Toen moest het dakraam weer worden ingeleerd. Volgens de PDF moet dat met uitgeschakelde motor. Na 20 min vloeken en tieren omdat het niet werkte zei mn maat: "en als je nou eens TOCH de motor start?"
En waarempel; met draaiende motor de hele inleerprocedure doorlopen en het dakraam werkt weer!
Ventilatiestand ziet er nu zo uit:
Op de weg terug naar huis geprobeerd op de snelweg; ook met 1 raam is de ventilatiestand prima! Ik merk niet minder frisse lucht, maar het scheelt wel de helft aan windgeruis! Mijn eerste indruk is dan ook: laat die revisieset maar hangen, dit is prima zo! De F11 en het laatste bouwjaar van de E61 hebben het tenslotte ook zo.
Mijn probleem was dat van het ene op het andere moment het achterste dakraam niet meer uit de ventilatiestand naar beneden ging. Het voorste dakraam blijft daardoor ook open. Omdat het glijmechanisme waarmee het achterste dakraam zakt muurvast zat en vanwege een naderende regenbui heb ik een aantal weken geleden het achterste dakraam losgeschroefd van de armen en het scharnierpunt, laten zakken en toen weer vastgezet op het scharnierpunt. Daarna met de sleutel het voorste dakraam ook dicht kunnen draaien.
Gisteren dan toch eens begonnen om de zaak weer werkend te krijgen. Ik had twee opties voor ogen; het glijmechanisme repareren (er schijnt wel eens een palletje af te breken wat je dan weer kunt repareren door een stukje plastic erin te lijmen) of het buiten werking brengen van het achterste raam volgens de methode zoals die door BMW-Lover in dit topic in deze PDF is uitgelegd.
Uiteindelijk kreeg ik met het achterste raam erin met geen mogelijkheid het mechanisme naar achteren geduwd. Het achterste raam er dus uit getild (schroeven waren toch al los) en toen met een hamer en een schroevendraaier in het gaatje op onderstaand plaatje het mechanisme aan beide zijdes maximaal naar achteren geduwd.
Ondertussen veel hulp gekregen van de heren op Facebook in de BMW5serieclub
Alles schoongemaakt en gangbaar gemaakt met PTFE spray (wat een zand en ellende verzamelt er in zo'n dak zeg ) en gekeken waarom het mechanisme nou zo vast zat. Oorzaak is denk ik het bij iedere beweging verder afbreken van het kunststof glijlager wat op de schuine kant van de arm zit en de brokjes die in de slede komen waar hij in glijdt. Op bovenstaand plaatje zie je al de ontbrekende delen.
Dat onderdeel is niet echt los te verkrijgen, anders dan in de revisieset van het achterste raam (kost rond de €125 bij de dealer heb ik begrepen). Dat setje inbouwen is een royale dag werk, en ik was er voor nu even goed klaar mee. Dus het achterste raam weer terug gezet (tip: achteraan beginnen dan laat je hem er zo in glijden naar voren toe) en volgens bovenstaande PDF de nokjes afgeslepen en veren en geleidestangetjes verwijderd. Dat was met de Dremel nog geen 10 min werk voor beide zijdes.
Toen moest het dakraam weer worden ingeleerd. Volgens de PDF moet dat met uitgeschakelde motor. Na 20 min vloeken en tieren omdat het niet werkte zei mn maat: "en als je nou eens TOCH de motor start?"
En waarempel; met draaiende motor de hele inleerprocedure doorlopen en het dakraam werkt weer!
Ventilatiestand ziet er nu zo uit:
Op de weg terug naar huis geprobeerd op de snelweg; ook met 1 raam is de ventilatiestand prima! Ik merk niet minder frisse lucht, maar het scheelt wel de helft aan windgeruis! Mijn eerste indruk is dan ook: laat die revisieset maar hangen, dit is prima zo! De F11 en het laatste bouwjaar van de E61 hebben het tenslotte ook zo.
Nu: E61 LCi 525xi High Executive M-pakket
Ex: Toyota Corolla E12 T-Sport
Ex: Toyota Corolla E11 G6
Ex: Xantia Type 2 V6 Activa G3
Ex: VW Golf Mk2 '88 1.6 aut
Ex: Xantia Type 1 1.8i 8V
Ex: Mazda 323 BG 1.6i 16V TWR
Ex: Toyota Corolla E12 T-Sport
Ex: Toyota Corolla E11 G6
Ex: Xantia Type 2 V6 Activa G3
Ex: VW Golf Mk2 '88 1.6 aut
Ex: Xantia Type 1 1.8i 8V
Ex: Mazda 323 BG 1.6i 16V TWR
Re: TimTWR - E61 525xi
Ik vraag me steeds meer af wat nou de officiele aanduiding is voor een M serie in de voorgrill. 3 gekleurde ribben of een M badge
Re: TimTWR - E61 525xi
Mooie auto en netjes uitgerust. Ik heb een 1 serie en de bekerhouders zijn wel een gemis. Jammer dat je het dakraam niet weer helemaal klaar maakt, dat geeft voldoening hoor.. Dat het spul weer tip top is!
Re: TimTWR - E61 525xi
Tjah, dat dakraam... het is het gewoon niet waard denk ik. Met een beetje geluk 2 dagen sleutelen voor wat? Een systeem dat gewoon niet lekker ontworpen is... De vraag is niet OF het stukgaat, de vraag is WANNEER het stukgaat.
En voor wat betreft die grille; geen enkele M serie heeft origineel 3 gekleurde spijlen. Die hebben gewoon het in de grille met het betreffende getal erbij.
En voor wat betreft die grille; geen enkele M serie heeft origineel 3 gekleurde spijlen. Die hebben gewoon het in de grille met het betreffende getal erbij.
Nu: E61 LCi 525xi High Executive M-pakket
Ex: Toyota Corolla E12 T-Sport
Ex: Toyota Corolla E11 G6
Ex: Xantia Type 2 V6 Activa G3
Ex: VW Golf Mk2 '88 1.6 aut
Ex: Xantia Type 1 1.8i 8V
Ex: Mazda 323 BG 1.6i 16V TWR
Ex: Toyota Corolla E12 T-Sport
Ex: Toyota Corolla E11 G6
Ex: Xantia Type 2 V6 Activa G3
Ex: VW Golf Mk2 '88 1.6 aut
Ex: Xantia Type 1 1.8i 8V
Ex: Mazda 323 BG 1.6i 16V TWR