E46 2003 3 cilinders
E46 2003 3 cilinders
Beste leden,
Smorgens startte ik de auto, alles ging goed, reed een kmtje of 10-15 en zette de auto thuis weer op zn plek.
5-6u later starte ik de auto weer, was net 100m weg van huis en de auto begon opeens te stotteren ( 3 cilinders dus )
Snel weer naar huis gereden en eenmaal thuis kwam er een stinkend rottend ei lucht uit de uitlaat terwijl die op 3 cil liep.
Durfde het niet aan om 10km naar de garage te rijden en heb de bmw weer laten staan.
Iemand enig idee wat de oorzaak is?
Smorgens startte ik de auto, alles ging goed, reed een kmtje of 10-15 en zette de auto thuis weer op zn plek.
5-6u later starte ik de auto weer, was net 100m weg van huis en de auto begon opeens te stotteren ( 3 cilinders dus )
Snel weer naar huis gereden en eenmaal thuis kwam er een stinkend rottend ei lucht uit de uitlaat terwijl die op 3 cil liep.
Durfde het niet aan om 10km naar de garage te rijden en heb de bmw weer laten staan.
Iemand enig idee wat de oorzaak is?
Re: E46 2003 3 cilinders
Kan van alles zijn.
Ff uitlezen is het beste.
Maar vermoed een bobine.
Ff uitlezen is het beste.
Maar vermoed een bobine.
Re: E46 2003 3 cilinders
Weet je wel zeker dat ie maar op 3 pitten loopt? Loopt wat beroerder dan, maar het symptoom stotteren valt bij mij niet echt in hetzelfde straatje als op 3 pitten lopen.
Kun je iets beter uitleggen wat ie precies doet?
Kun je iets beter uitleggen wat ie precies doet?
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: E46 2003 3 cilinders
Neem aan dat je een 4-cilinder motor hebt... 316i of 318i dus.
Het meest voor de hand liggende bij plotseling uitval van een cilinder is inderdaad een bobine zoals Mr.Bimmer al zei.
Het gebeurde niet toevallig met een knal of hard geluid? Ratelde de motor hiervoor opmerkelijk?
Om de bobines uit te sluiten kan je twee dingen doen: Uitlezen of de bobines een voor een los- en weer aansluiten bij draaiende motor. Als je een nog werkende bobine loskoppelt, dan gaat de motor nog beroerder lopen of slaat af. Als je de bobine loskoppelt die stuk is, dan gebeurd er helemaal niks. Zo weet je welke het is
Als je de bobine gevonden hebt welke geen invloed meer doet op de werking van de motor, dan ben je nog niet klaar. Probeer dan eerst deze bobine te verwisselen met een van de anderen drie en kijk of het probleem bij de bobine blijft of bij de cilinder waar deze vandaan kwam door de test te herhalen. Het kan namelijk ook nog de bougie zijn, maar over het algemeen gaan bougies niet in een keer stuk, maar meestal geleidelijk... behalve als de bougie barst.
Het blijft nog droog buiten, dus zoeken maar! Succes
Het meest voor de hand liggende bij plotseling uitval van een cilinder is inderdaad een bobine zoals Mr.Bimmer al zei.
Het gebeurde niet toevallig met een knal of hard geluid? Ratelde de motor hiervoor opmerkelijk?
Om de bobines uit te sluiten kan je twee dingen doen: Uitlezen of de bobines een voor een los- en weer aansluiten bij draaiende motor. Als je een nog werkende bobine loskoppelt, dan gaat de motor nog beroerder lopen of slaat af. Als je de bobine loskoppelt die stuk is, dan gebeurd er helemaal niks. Zo weet je welke het is
Als je de bobine gevonden hebt welke geen invloed meer doet op de werking van de motor, dan ben je nog niet klaar. Probeer dan eerst deze bobine te verwisselen met een van de anderen drie en kijk of het probleem bij de bobine blijft of bij de cilinder waar deze vandaan kwam door de test te herhalen. Het kan namelijk ook nog de bougie zijn, maar over het algemeen gaan bougies niet in een keer stuk, maar meestal geleidelijk... behalve als de bougie barst.
Het blijft nog droog buiten, dus zoeken maar! Succes
Re: E46 2003 3 cilinders
Bedankt voor de reactie jongens!
Ik had inderdaad al naar de bobines gekeken, maar aangezien ik er vorige jaar al 2 had vervangen leek mij dit sterk.
Dus naar mijn gevoel was het of de bobine of de lambdasonde. Uiteindelijk de hoop opgegeven te hebben de auto toch naar de garage gebracht, na een uitleessessie bleek het toch om 2 bobines te gaan en de bougies. Aangezien de kleppendeksel ook niet meer 100% was deze ook meteen laten vervangen. Rijd nu weer zoals het hoort! Echter weer een hondertje of 6 lichter
Ik had inderdaad al naar de bobines gekeken, maar aangezien ik er vorige jaar al 2 had vervangen leek mij dit sterk.
Dus naar mijn gevoel was het of de bobine of de lambdasonde. Uiteindelijk de hoop opgegeven te hebben de auto toch naar de garage gebracht, na een uitleessessie bleek het toch om 2 bobines te gaan en de bougies. Aangezien de kleppendeksel ook niet meer 100% was deze ook meteen laten vervangen. Rijd nu weer zoals het hoort! Echter weer een hondertje of 6 lichter
Re: E46 2003 3 cilinders
Mooi dat hij weer rijdt
Als je een beetje durft, plus de hulp van dit forum en google had je dat geld kunnen besparen
Ik heb nu twee bimmers, en na twee keer bij de garage heb ik snel geleerd dat dit beter mijn hobby kan worden, wil ik niet falliet gaan
Het geld voor goed gereedschap heb je ook snel terugverdient.
Als je een beetje durft, plus de hulp van dit forum en google had je dat geld kunnen besparen
Ik heb nu twee bimmers, en na twee keer bij de garage heb ik snel geleerd dat dit beter mijn hobby kan worden, wil ik niet falliet gaan
Het geld voor goed gereedschap heb je ook snel terugverdient.
Re: E46 2003 3 cilinders
Jaa inderdaad! Achteraf had ik het zelf wel kunnen doen maar ik heb geen apparatuur waarmee ik kan uitlezen dus was het voor mij gokken.
Gisteren de auto opgehaald dus, rij savonds een goeie 100km, 3-4u later wil ik weer wegrijden en je raad het nooit!!
Heb weer precies hetzelfde probleem, daar sta je dan om 01.00 snachts 100km van huis. Gelukkig iid van anwb, leenauto meegekregen en de auto word morgen weer naar de garage afgesleept..zucht
Gisteren de auto opgehaald dus, rij savonds een goeie 100km, 3-4u later wil ik weer wegrijden en je raad het nooit!!
Heb weer precies hetzelfde probleem, daar sta je dan om 01.00 snachts 100km van huis. Gelukkig iid van anwb, leenauto meegekregen en de auto word morgen weer naar de garage afgesleept..zucht
Re: E46 2003 3 cilinders
Dat is inderdaad vervelend
Ik hoop dat het deze keer definitief goed komt. Soms kan met zelf uitlezen plus goed googelen een beter diagnostiek stellen dan wat een (niet gespecialiseerde) garage toe in staat is.
Over uitlezen gesproken, is dit zeker een investering die de moeite waard is. Je hebt twee opties die helemaal niet te duur zijn, afhankelijk van wat je wilt en hoeveel je wilt uitgeven:
1.- ELM327 bluetooth adapter + Android smartphone + Torque Pro of OBD-Fusion app. Uitgaande ervan dat je een smartphone misschien al hebt, kost de adapter een tientje en de de app(s) een paar euros. Voor minder dan €20.- ben je klaar, en daarmee kan je alle OBD2 codes uitlezen (alleen motormanagement dus, geen andere ECU's), live data (OBD PID's) bekijken, loggen, grafiekjes maken, enkele simpele tests uitvoeren, etc... Je komt hier al een heel eind mee.
2.- Je gaat voor de (helaas nogal dure) Carly for BMW app en de Carly USB adapter (werkt op Android smartphones, voor iPhone hebben ze een wat duurdere Wifi adapter, maar daar kan je minder mee... zie je straks). Deze app is nog geen vervanger voor de BMW dealer-software, maar kan al een hoop meer dan optie 1 hierboven. Je kan hiermee alle ECU's uitlezen en fouten wissen, een hoop functies coderen en BMW-specifieke fout-codes uitlezen. De app is in mijn mening iets te duur (€45.- voor de full-versie) en aan de USB adapter ben je ook zo'n 2 a 3 tientjes kwijt, maar je kan er nog meer mee: De Carly USB adapter werkt namelijk naast de Carly app ook met de BMW fabrieks- en dealer software, en als je een laptop met INPA, DIS, winFKP e.d. kan bemachtigen, dan zijn de mogelijkheden grenzeloos
Buiten dien, kan je de Carly USB kabel meteen met een 20-pin BMW adapter bestellen voor als je nog een oudere E39 of E36 hebt!
Kort om, met optie 1 hierboven heb je voor nog geen €20.- hetzelfde wat de gemiddelde (niet gespecialiseerde) garage heeft, en voor rond €70.- begin je aan de middelen te komen die alleen BMW dealers hebben. Optie 1 zal ik persoonlijk voor dat geld zeker niet laten liggen, dat verdien je zo terug. Noot: Ik heb ze allebei (en ook die laptop )
Ik hoop dat het deze keer definitief goed komt. Soms kan met zelf uitlezen plus goed googelen een beter diagnostiek stellen dan wat een (niet gespecialiseerde) garage toe in staat is.
Over uitlezen gesproken, is dit zeker een investering die de moeite waard is. Je hebt twee opties die helemaal niet te duur zijn, afhankelijk van wat je wilt en hoeveel je wilt uitgeven:
1.- ELM327 bluetooth adapter + Android smartphone + Torque Pro of OBD-Fusion app. Uitgaande ervan dat je een smartphone misschien al hebt, kost de adapter een tientje en de de app(s) een paar euros. Voor minder dan €20.- ben je klaar, en daarmee kan je alle OBD2 codes uitlezen (alleen motormanagement dus, geen andere ECU's), live data (OBD PID's) bekijken, loggen, grafiekjes maken, enkele simpele tests uitvoeren, etc... Je komt hier al een heel eind mee.
2.- Je gaat voor de (helaas nogal dure) Carly for BMW app en de Carly USB adapter (werkt op Android smartphones, voor iPhone hebben ze een wat duurdere Wifi adapter, maar daar kan je minder mee... zie je straks). Deze app is nog geen vervanger voor de BMW dealer-software, maar kan al een hoop meer dan optie 1 hierboven. Je kan hiermee alle ECU's uitlezen en fouten wissen, een hoop functies coderen en BMW-specifieke fout-codes uitlezen. De app is in mijn mening iets te duur (€45.- voor de full-versie) en aan de USB adapter ben je ook zo'n 2 a 3 tientjes kwijt, maar je kan er nog meer mee: De Carly USB adapter werkt namelijk naast de Carly app ook met de BMW fabrieks- en dealer software, en als je een laptop met INPA, DIS, winFKP e.d. kan bemachtigen, dan zijn de mogelijkheden grenzeloos
Buiten dien, kan je de Carly USB kabel meteen met een 20-pin BMW adapter bestellen voor als je nog een oudere E39 of E36 hebt!
Kort om, met optie 1 hierboven heb je voor nog geen €20.- hetzelfde wat de gemiddelde (niet gespecialiseerde) garage heeft, en voor rond €70.- begin je aan de middelen te komen die alleen BMW dealers hebben. Optie 1 zal ik persoonlijk voor dat geld zeker niet laten liggen, dat verdien je zo terug. Noot: Ik heb ze allebei (en ook die laptop )
Re: E46 2003 3 cilinders
Zijn wel oude middelen, bmw dealers gebruiken momenteel ista om uit te lezen en programmeren.
@topic starter: waar woon je ergens? Als je in de buurt woont kan ik ook uitlezen voor je. Heb ista thuis, en daar kun je alles mee.
@topic starter: waar woon je ergens? Als je in de buurt woont kan ik ook uitlezen voor je. Heb ista thuis, en daar kun je alles mee.
Re: E46 2003 3 cilinders
Oude autos: oude middelen... toch?
Re: E46 2003 3 cilinders
Oh super Yope! Ik zal eens kijken of ik optie 1 ergens kan bemachtigen.
Wanneer ik terugkijk op de factuur hebben ze €35,- excl berekend voor het uitlezen.
Nu afwachten dat het iets kleins is zodat ik gauw mn bimmer terug krijg!
Mr bimmer, kom uit omgeving Venlo ( limburg )
Wanneer ik terugkijk op de factuur hebben ze €35,- excl berekend voor het uitlezen.
Nu afwachten dat het iets kleins is zodat ik gauw mn bimmer terug krijg!
Mr bimmer, kom uit omgeving Venlo ( limburg )
Re: E46 2003 3 cilinders
Ik woon zelf in sittard. Mocht je een keer willen uitlezen