Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
Goedenavond!
Zoals de titel luidt, ik wil graag de originele trekhaak e61 overzetten op m'n e60.
Kan dit gewoon één op één zonder storingen ivm PDC. Voordeel is wel dat m'n e61 van hetzelfde bouwjaar is en ook pdc heeft.
Heeft iemand dit eerder gedaan en waar moet ik allemaal op letten?
Alvast bedankt!
Zoals de titel luidt, ik wil graag de originele trekhaak e61 overzetten op m'n e60.
Kan dit gewoon één op één zonder storingen ivm PDC. Voordeel is wel dat m'n e61 van hetzelfde bouwjaar is en ook pdc heeft.
Heeft iemand dit eerder gedaan en waar moet ik allemaal op letten?
Alvast bedankt!
- E36 M-Style
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 2263
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 19:05
Re: Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
Zal wel mogelijk moeten zijn denk ik. Wel moet er, volgens mij, worden gezaagd in je diffuser en je pdc zal opnieuw moeten worden afgesteld, dat er rekening wordt gehouden met de trekhaak.
///M-power
Re: Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
Beste Ab_M5,
Ik verwacht geen enkel probleem.
Ik heb zelf een afneembare trekhaak geplaatst onder de E39 touring.
Er zijn systemen in de handel, waarbij men de PDC kan omzeilen.
Ik heb deze optie dus niet geïnstalleerd, ik vond dat niet echt nodig.
Ik heb de E-set aangesloten op de Check control, waarbij de aanhanger ook gecontroleerd word.
De PDC geeft bij mij geen enkel probleem, als ik een aanhanger achter de E39 heb gekoppeld.
De aanhanger en de caravan die ik achter de BMW heb hangen, die hebben beiden een V-dissel.
Enkel bij het bochtje achteruit rijden, schakelt de PDC in, dan volgt er natuurlijk een melding.
Maar dan kan ik de PDC even uitschakelen met een schakelaar in de middenconsole, deze schakelaar is bij de E39 standaard aanwezig.
Met het vooruit rijden geeft dit natuurlijk geen problemen, want de PDC word ingeschakeld bij het inschakelen van de achteruit versnelling.
Dus als de trekhaak gewoon past, en de beide BMW's hebben PDC, dan gaat dat geen problemen opleveren.
Enkel bij wat ik dus al aangegeven heb in mijn uitleg hier boven.
Maar ik weet niet of bij de E60/61 ook een dergelijke schakelaar is gemonteerd in de midden console of het dashboard.
Maar naar wat ik mag aannemen, zal bij elke BMW met PDC deze schakelaar aanwezig zijn.
Ik wens u succes toe met de ombouw.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik verwacht geen enkel probleem.
Ik heb zelf een afneembare trekhaak geplaatst onder de E39 touring.
Er zijn systemen in de handel, waarbij men de PDC kan omzeilen.
Ik heb deze optie dus niet geïnstalleerd, ik vond dat niet echt nodig.
Ik heb de E-set aangesloten op de Check control, waarbij de aanhanger ook gecontroleerd word.
De PDC geeft bij mij geen enkel probleem, als ik een aanhanger achter de E39 heb gekoppeld.
De aanhanger en de caravan die ik achter de BMW heb hangen, die hebben beiden een V-dissel.
Enkel bij het bochtje achteruit rijden, schakelt de PDC in, dan volgt er natuurlijk een melding.
Maar dan kan ik de PDC even uitschakelen met een schakelaar in de middenconsole, deze schakelaar is bij de E39 standaard aanwezig.
Met het vooruit rijden geeft dit natuurlijk geen problemen, want de PDC word ingeschakeld bij het inschakelen van de achteruit versnelling.
Dus als de trekhaak gewoon past, en de beide BMW's hebben PDC, dan gaat dat geen problemen opleveren.
Enkel bij wat ik dus al aangegeven heb in mijn uitleg hier boven.
Maar ik weet niet of bij de E60/61 ook een dergelijke schakelaar is gemonteerd in de midden console of het dashboard.
Maar naar wat ik mag aannemen, zal bij elke BMW met PDC deze schakelaar aanwezig zijn.
Ik wens u succes toe met de ombouw.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10
Re: Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is er een reden waarom er geen trekhaak voor de M5 geleverd wordt. Ik dacht dat er voor geen enkele M model een trekhaak te krijgen is.
Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar mensen![smile :)](./images/smilies/smile.gif)
Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar mensen
![smile :)](./images/smilies/smile.gif)
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
- E36 M-Style
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 2263
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 19:05
Re: Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
Nee standaard is dit niet geleverd op een M. Waarom zal wel duidelijk zijn, Maargoed alles is te fabriceren.
Ik weet dat een tijd terug een e46 m3 cabrio met trekhaak te koop stond. Op zich een grappig gezicht maar denk dat dit een eventuele verkoop wat benadeeld.
Ik weet dat een tijd terug een e46 m3 cabrio met trekhaak te koop stond. Op zich een grappig gezicht maar denk dat dit een eventuele verkoop wat benadeeld.
///M-power
Re: Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
En welke reden zou dat zijnBMW530/1976 schreef:Ik weet het niet zeker maar volgens mij is er een reden waarom er geen trekhaak voor de M5 geleverd wordt.
![:roll: :roll:](./images/smilies/roll.gif)
![:roll: :roll:](./images/smilies/roll.gif)
![:roll: :roll:](./images/smilies/roll.gif)
Misschien dezelfde waarom op een Ferrari er geen zit
![:rolf: :rolf:](./images/smilies/rolf.gif)
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
E36 M-Style schreef:Nee standaard is dit niet geleverd op een M. Waarom zal wel duidelijk zijn, Maargoed alles is te fabriceren.
Ik weet dat een tijd terug een e46 m3 cabrio met trekhaak te koop stond. Op zich een grappig gezicht maar denk dat dit een eventuele verkoop wat benadeeld.
Onzin. Mijn kameraad had een E39 M5 met af fabriek een trekhaak!
Wel leuk trouwens, je trekt bijkans het onderstel onder je caravan vandaan...
![smile :P](./images/smilies/puh2.gif)
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
Goede avond beste forum leden,
Dat het chassis onder de caravan vandaan gerukt word, dat zal best eens mee kunnen vallen.
Als de caravan niet rot is tenminste.
Een caravan is aardig robuust kan ik u vertellen.
Ik rijd elk jaar een aantal keren met een aardige caravan aan de haak.
Wat de trekhaak betreft, zal het chassis van een M5 niet zoveel anders zijn, als de iets mildere broer van de M5.
Ik mag aannemen, dat de bumper ophanging gelijkwaardig is aan de andere 5 series, van hetzelfde type.
Dus zal een trekhaak ook gelijkwaardig zijn.
De electronica van de verlichting zal ook niet afwijkend zijn.
Dus, waarom zou het dan niet kunnen, of niet passen, is dan mijn weder vraag.
En, onder elke auto is een trekhaak te bouwen, en het maakt dan ook niet uit, om welk merk het gaat.
Hier speelt het plaatje de onkosten dus mee, om een dergelijke haak te fabriceren.
Maar dat zal voor een BMW M5 niet het geval kunnen zijn, denk ik.
Het enige wat men tegen zal kunnen komen, dat de fabrikant het afraad, verder niets.
O ja, en de type goedkeuring voor een trekhaak voor een auto, waar geen trekhaak voor geproduceerd is.
Ook daar is een type goedkeuring voor te verkrijgen bij het RDW/TUV.
Voor de trekhaak bedoel ik dan.
Maar er is vaak wel een mouw aan te passen, de RDW/TUV medewerkers zijn trouwens geen boemannen.
Maar mensen die u ook eens op het goede spoor zouden kunnen zetten, met raad en daad.
Ik voorzie dus nog geen problemen.
Ik zou eerst eens goed kijken, en wat meten, en de kabelboom bekijken.
Ik ga er van uit, dat deze identiek zal zijn.
En dat alles 1:1 gemonteerd zal kunnen worden.
De waarde vermindering, ik neem aan dat dit niet het geval zal kunnen zijn.
Dat is bij de andere auto's types en merken immers ook niet het geval.
Maar ik kan me wel indenken, dat er mensen zijn, die het een nadeel zouden kunnen vinden, dat er een trekhaak onder gebouwd is.
Maar men weet ook niet, hoe er met de auto gereden is, als er geen trekhaak gemonteerd is!
Met vriendelijke groet,
Ad
Dat het chassis onder de caravan vandaan gerukt word, dat zal best eens mee kunnen vallen.
Als de caravan niet rot is tenminste.
Een caravan is aardig robuust kan ik u vertellen.
Ik rijd elk jaar een aantal keren met een aardige caravan aan de haak.
Wat de trekhaak betreft, zal het chassis van een M5 niet zoveel anders zijn, als de iets mildere broer van de M5.
Ik mag aannemen, dat de bumper ophanging gelijkwaardig is aan de andere 5 series, van hetzelfde type.
Dus zal een trekhaak ook gelijkwaardig zijn.
De electronica van de verlichting zal ook niet afwijkend zijn.
Dus, waarom zou het dan niet kunnen, of niet passen, is dan mijn weder vraag.
En, onder elke auto is een trekhaak te bouwen, en het maakt dan ook niet uit, om welk merk het gaat.
Hier speelt het plaatje de onkosten dus mee, om een dergelijke haak te fabriceren.
Maar dat zal voor een BMW M5 niet het geval kunnen zijn, denk ik.
Het enige wat men tegen zal kunnen komen, dat de fabrikant het afraad, verder niets.
O ja, en de type goedkeuring voor een trekhaak voor een auto, waar geen trekhaak voor geproduceerd is.
Ook daar is een type goedkeuring voor te verkrijgen bij het RDW/TUV.
Voor de trekhaak bedoel ik dan.
Maar er is vaak wel een mouw aan te passen, de RDW/TUV medewerkers zijn trouwens geen boemannen.
Maar mensen die u ook eens op het goede spoor zouden kunnen zetten, met raad en daad.
Ik voorzie dus nog geen problemen.
Ik zou eerst eens goed kijken, en wat meten, en de kabelboom bekijken.
Ik ga er van uit, dat deze identiek zal zijn.
En dat alles 1:1 gemonteerd zal kunnen worden.
De waarde vermindering, ik neem aan dat dit niet het geval zal kunnen zijn.
Dat is bij de andere auto's types en merken immers ook niet het geval.
Maar ik kan me wel indenken, dat er mensen zijn, die het een nadeel zouden kunnen vinden, dat er een trekhaak onder gebouwd is.
Maar men weet ook niet, hoe er met de auto gereden is, als er geen trekhaak gemonteerd is!
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
Geen problemen ? M5 heeft een specifieke bumper. Dus zo simpel is nu ook niet. Kan zijn, ik weet het niet, maar uiteindelijk kan die bumper toch serieus in de weg zitten. Zeker als mooi afgewerkt wil hebben.
Tegenwoordig zijn er toch wel degelijk wagens waar je geen trekhaak op mag monteren wegens bv ontoereikend koeling van de motor. Bv sommige BMW efficiënt dynamics mogen niet uitgerust worden met een trekhaak. De constructeur specifieert dan ook geen max sleep last. Nu weet ik niet voor een M5, ik vermoed ook niet gespecificeerd en daar kan met op de technische controle toch moeilijk over doen. Zeker in België, maar in.Nederland mag zo ongeveer alles heb ik soms de indruk
.
Tegenwoordig zijn er toch wel degelijk wagens waar je geen trekhaak op mag monteren wegens bv ontoereikend koeling van de motor. Bv sommige BMW efficiënt dynamics mogen niet uitgerust worden met een trekhaak. De constructeur specifieert dan ook geen max sleep last. Nu weet ik niet voor een M5, ik vermoed ook niet gespecificeerd en daar kan met op de technische controle toch moeilijk over doen. Zeker in België, maar in.Nederland mag zo ongeveer alles heb ik soms de indruk
![smile :)](./images/smilies/smile.gif)
525d E61 2007 pre-LCI
- E36 M-Style
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 2263
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 19:05
Re: Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
Goede avond beste Tom,
Voor u ook de beste wensen voor 2017, beste Tom.
Nou dat is ook niet helemaal waar hoor.
In Nederland kan en mag niet alles.
Men houd hier ook echt de standaard waarde aan, en wijken er echt niet vanaf.
Maar dat had ik al beschreven, met vragen, komt men veel aan de weet.
Maar waar ik op aan stuurde, de bumper aanhechting aan het chassis, dat zal van een M5 niet veel anders zijn, dan van een andere 5 serie van hetzelfde type.
Waar heel misschien verschil in zou kunnen zitten, dat is misschien de bumperbalk, en de bumperhoes.
Maar dat kan ik wel bekijken.
De specificaties van de koeling van een motor, die kan altijd aangepast worden, dat is geen probleem.
Ik heb dus ook vernoemd, dat de fabrikant eventueel het kan afraden.
Daarom heb ik dus ook beschreven, dat indien het een specifieke aanpassing betreft, of zou betreffen, dat men in conclaaf zou kunnen gaan met het RDW/TUV!
Zij kunnen eventueel iemand op weg helpen, met hoe en wat!
Als het maar binnen de tolerantie grenzen ligt, van het concept van de fabrikant.
En dat het een binnen de wet en de tolerantie grenzen valt van de type goedkeuring.
En dat is echt geen flauwekul in Nederland.
U denkt daar iets te gemakkelijk over, wat de goedkeuring betreft van een type goedkeuring van een voertuig.
Ik heb erg veel te maken gehad, met het RDW, wat goedkeuring betreft van een import voertuig, en dat zijn er ongeveer een goede 100 import voertuigen van buiten de EU grenzen.
En die worden extra in het oog gehouden wat betreft de goedkeuring, bij het keuren van een voertuig.
Dat is echt heel veel anders, dan wanneer ik een voertuig uit een andere EU land importeer.
Maar dat valt dan weer onder het normalisatie verdrag van de voertuigen binnen de EU.
Als ik dus een voertuig uit België of Duitsland vandaan haal, dan is dat iets eenvoudiger.
De voertuigen die zijn geïmporteerd door ons, die kwamen allen uit de US.
En dan krijgt men het totaal programma, wat milieu eisen betreft, dan zijn die hier iets zwaarder, en veel anders.
Neem er dan ook bij, dat alle US koplampen, de zogenaamde sealbeam koplampen er ook allemaal vervangen moeten worden door EU koplampen, en type goedgekeurd, sealbeams zijn dat dus niet in Europa, althans niet in Nederland, maar dat zal ook niet type goed gekeurd worden in België.
Een sealbeam koplamp, dat is een lamp en koplamp ineen.
Als deze lamp defect is, dan dient deze in zijn geheel vervangen te worden.
De sleeplast kan eventueel weer door de RDW/TUV vast gesteld worden, als dit niet bekend is.
Tenzij er afspraken zijn gemaakt door de fabrikant en het keuring instelling zoals het RDW/TUV.
Dan zal er ook geen goedkeuring/typegoedkeuring volgen.
Maar ik heb dit nog nooit aan de hand gehad, bij de keuringen van de import voertuigen.
Maar volgens wat ik ooit heb gelezen op een forum van BMW, was deze ook niet uitvoerbaar voor een 6 serie.
Maar ook daar is een type goedkeuring voor een trekhaak, en gewoon leverbaar van het merk Westfalia.
En de E-set van het merk Jaeger voor de 6 serie.
Dat is immers ook het merk trekhaak en de E-set waar een BMW fabriek gemonteerde trekhaak en E-set mee uit de fabriek word uitgerust.
Dan kan men zich afvragen, welke eigenaar van een 6 serie, wil er een trekhaak onder een 6 serie?
Maar waar een wil is, daar is een weg, en aanpassen, dat kan met alles.
Als men het geld en de tijd die er ingestoken dient te worden, er maar voor over hebben.
Zo kan men een bumper balk vermaken en lassen.
Ook kan men een bumperhoes aanpassen door middel van het kunststof lassen, daar ziet men echt helemaal niets van na het overspuiten.
Mijn keus zou het in elk geval niet zijn, maar ieder zijn meug.
Ik kijk dus ook altijd, of het koelsysteem en of het oliekoel systeem dient te worden aangepast.
Voor dat ik een dergelijke auto wil gaan kopen.
Vaak zegt men dan, waar is dat nu voor nodig.
Maar het is echt wel van enig belang voor mij, om dan net wel te doen.
Ik ga ruimschoots van te voren al kijken, met wat ik te maken krijg, als ik een trekhaak onder de auto wil gaan monteren, en welk gewicht mag deze geremd gaan trekken.
Of gaat het wel of geen problemen opleveren.
Maar een ieder moet zelf zijn keuzes maken, beste Tom.
Met vriendelijke groet,
Ad
Voor u ook de beste wensen voor 2017, beste Tom.
Nou dat is ook niet helemaal waar hoor.
In Nederland kan en mag niet alles.
Men houd hier ook echt de standaard waarde aan, en wijken er echt niet vanaf.
Maar dat had ik al beschreven, met vragen, komt men veel aan de weet.
Maar waar ik op aan stuurde, de bumper aanhechting aan het chassis, dat zal van een M5 niet veel anders zijn, dan van een andere 5 serie van hetzelfde type.
Waar heel misschien verschil in zou kunnen zitten, dat is misschien de bumperbalk, en de bumperhoes.
Maar dat kan ik wel bekijken.
De specificaties van de koeling van een motor, die kan altijd aangepast worden, dat is geen probleem.
Ik heb dus ook vernoemd, dat de fabrikant eventueel het kan afraden.
Daarom heb ik dus ook beschreven, dat indien het een specifieke aanpassing betreft, of zou betreffen, dat men in conclaaf zou kunnen gaan met het RDW/TUV!
Zij kunnen eventueel iemand op weg helpen, met hoe en wat!
Als het maar binnen de tolerantie grenzen ligt, van het concept van de fabrikant.
En dat het een binnen de wet en de tolerantie grenzen valt van de type goedkeuring.
En dat is echt geen flauwekul in Nederland.
U denkt daar iets te gemakkelijk over, wat de goedkeuring betreft van een type goedkeuring van een voertuig.
Ik heb erg veel te maken gehad, met het RDW, wat goedkeuring betreft van een import voertuig, en dat zijn er ongeveer een goede 100 import voertuigen van buiten de EU grenzen.
En die worden extra in het oog gehouden wat betreft de goedkeuring, bij het keuren van een voertuig.
Dat is echt heel veel anders, dan wanneer ik een voertuig uit een andere EU land importeer.
Maar dat valt dan weer onder het normalisatie verdrag van de voertuigen binnen de EU.
Als ik dus een voertuig uit België of Duitsland vandaan haal, dan is dat iets eenvoudiger.
De voertuigen die zijn geïmporteerd door ons, die kwamen allen uit de US.
En dan krijgt men het totaal programma, wat milieu eisen betreft, dan zijn die hier iets zwaarder, en veel anders.
Neem er dan ook bij, dat alle US koplampen, de zogenaamde sealbeam koplampen er ook allemaal vervangen moeten worden door EU koplampen, en type goedgekeurd, sealbeams zijn dat dus niet in Europa, althans niet in Nederland, maar dat zal ook niet type goed gekeurd worden in België.
Een sealbeam koplamp, dat is een lamp en koplamp ineen.
Als deze lamp defect is, dan dient deze in zijn geheel vervangen te worden.
De sleeplast kan eventueel weer door de RDW/TUV vast gesteld worden, als dit niet bekend is.
Tenzij er afspraken zijn gemaakt door de fabrikant en het keuring instelling zoals het RDW/TUV.
Dan zal er ook geen goedkeuring/typegoedkeuring volgen.
Maar ik heb dit nog nooit aan de hand gehad, bij de keuringen van de import voertuigen.
Maar volgens wat ik ooit heb gelezen op een forum van BMW, was deze ook niet uitvoerbaar voor een 6 serie.
Maar ook daar is een type goedkeuring voor een trekhaak, en gewoon leverbaar van het merk Westfalia.
En de E-set van het merk Jaeger voor de 6 serie.
Dat is immers ook het merk trekhaak en de E-set waar een BMW fabriek gemonteerde trekhaak en E-set mee uit de fabriek word uitgerust.
Dan kan men zich afvragen, welke eigenaar van een 6 serie, wil er een trekhaak onder een 6 serie?
Maar waar een wil is, daar is een weg, en aanpassen, dat kan met alles.
Als men het geld en de tijd die er ingestoken dient te worden, er maar voor over hebben.
Zo kan men een bumper balk vermaken en lassen.
Ook kan men een bumperhoes aanpassen door middel van het kunststof lassen, daar ziet men echt helemaal niets van na het overspuiten.
Mijn keus zou het in elk geval niet zijn, maar ieder zijn meug.
Ik kijk dus ook altijd, of het koelsysteem en of het oliekoel systeem dient te worden aangepast.
Voor dat ik een dergelijke auto wil gaan kopen.
Vaak zegt men dan, waar is dat nu voor nodig.
Maar het is echt wel van enig belang voor mij, om dan net wel te doen.
Ik ga ruimschoots van te voren al kijken, met wat ik te maken krijg, als ik een trekhaak onder de auto wil gaan monteren, en welk gewicht mag deze geremd gaan trekken.
Of gaat het wel of geen problemen opleveren.
Maar een ieder moet zelf zijn keuzes maken, beste Tom.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
Was natuurlijk ironisch bedoeld, vrij zeker dat meer dan helft van de Nederlands leden zou zijn wagen afgekeurd zien hier in belgie.
Alles kan natuurlijk, maar of het toegelaten is een ander.
Wat mag een M5 trekken ? Met die SMG bak zou ik toch wel oppassen. Lijkt me dat alleen de fabrikant dit kan bepalen. Ik zou er niet mee trekken. Een 535d is sowieso beter geschikt voor.
Bv die "groene" voortuigen waarvan de koeling niet volgoende is om te trekken. Als je de koeling wel geschikt zou maken dan gaat hun verbruik (CO2) omhoog gaan waardoor ze ook niet meer conform zijn. Ze zijn vooraan meestal bijna volledig toegemaakt om de stroomlijn te verbeteren. Op mijn vrouw hare Mondeo econetic is bv het geval, maar deze mag wel nog trekken, andere econetics en veel efficient Dynamic BMW's mogen veelal niet trekken. Je kan er eventueel een trekhaak opzetten voor bv een fietsendrager, maar ze mogen niet trekken.
Alles kan natuurlijk, maar of het toegelaten is een ander.
Wat mag een M5 trekken ? Met die SMG bak zou ik toch wel oppassen. Lijkt me dat alleen de fabrikant dit kan bepalen. Ik zou er niet mee trekken. Een 535d is sowieso beter geschikt voor.
Bv die "groene" voortuigen waarvan de koeling niet volgoende is om te trekken. Als je de koeling wel geschikt zou maken dan gaat hun verbruik (CO2) omhoog gaan waardoor ze ook niet meer conform zijn. Ze zijn vooraan meestal bijna volledig toegemaakt om de stroomlijn te verbeteren. Op mijn vrouw hare Mondeo econetic is bv het geval, maar deze mag wel nog trekken, andere econetics en veel efficient Dynamic BMW's mogen veelal niet trekken. Je kan er eventueel een trekhaak opzetten voor bv een fietsendrager, maar ze mogen niet trekken.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
Goede morgen, beste Tom,
Ik denk echter dat de Nederlandse voertuigen echt niet afgekeurd gaan worden in België.
De normen liggen echt niet zo ver uit elkaar.
Als ik het geheel bekijk, dan zijn de normen voor een keuring van een voertuig niet zo verschillend.
Er zijn natuurlijk ook de Europese richtlijnen aanwezig!
Daarom zal een overheids instantie die belast is met de keuringen van de voertuigen, een voertuig uit een andere EU staat natuurlijk wel grondig nazien, wat een keuring betreft.
Komt het voertuig van buiten de EU, dan zijn de regels echt drastisch anders, en dat geld dan ook echt voor elke EU land.
Dus het zal weinig om het lijf hebben, wat de verschillen betreft tussen de keuringen van België en Nederland.
Ik hoor natuurlijk wel eens wat van mijn goede vrienden en familieleden in België, maar dan betreft het soms dingen, dat zij ook zeggen, wat heeft dat nu toch om het lijf.
Dan ben ik wel eens benieuwd, wat er dan aan de hand is, soms is het terecht, en soms zet ik er dan wel eens een vraagteken bij. Dan is het ietwat twijfelachtig.
Maar het is dan wel begrijpelijk, dat het veranderd moet worden.
Maar dan zeg ik, verander het toch, dan is het klaar.
Vaak is het gewoon het beste, om deze man, als men deze ziet, netjes de hand te reiken, en verder niets te zeggen, enkel als men een vraag gesteld krijgt.
Heeft men vragen over de keuring, dan zal de keurmeester of een leidinggevende uw vragen beantwoorden en een uitstekende uitleg geven.
Het zijn uiteraard wel professionelen vakmensen, en doen echt nergens moeilijk of flauw over.
De eisen en de wetten moeten natuurlijk gewoon nageleefd worden, maar uitzonderingen zijn soms wel eens aanwezig.
Ik heb dus in elk geval nooit problemen gehad met deze mensen en instanties.
Ze zijn er in elk geval voor de veiligheid voor u en de medeweggebruikers.
Ook al blijft een keuring een moment opname!
Dat mag men nimmer vergeten of uit het oog verliezen.
Het geeft geen 100 % garantie, dat er spontaan iets defect kan gaan.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik denk echter dat de Nederlandse voertuigen echt niet afgekeurd gaan worden in België.
De normen liggen echt niet zo ver uit elkaar.
Als ik het geheel bekijk, dan zijn de normen voor een keuring van een voertuig niet zo verschillend.
Er zijn natuurlijk ook de Europese richtlijnen aanwezig!
Daarom zal een overheids instantie die belast is met de keuringen van de voertuigen, een voertuig uit een andere EU staat natuurlijk wel grondig nazien, wat een keuring betreft.
Komt het voertuig van buiten de EU, dan zijn de regels echt drastisch anders, en dat geld dan ook echt voor elke EU land.
Dus het zal weinig om het lijf hebben, wat de verschillen betreft tussen de keuringen van België en Nederland.
Ik hoor natuurlijk wel eens wat van mijn goede vrienden en familieleden in België, maar dan betreft het soms dingen, dat zij ook zeggen, wat heeft dat nu toch om het lijf.
Dan ben ik wel eens benieuwd, wat er dan aan de hand is, soms is het terecht, en soms zet ik er dan wel eens een vraagteken bij. Dan is het ietwat twijfelachtig.
Maar het is dan wel begrijpelijk, dat het veranderd moet worden.
Maar dan zeg ik, verander het toch, dan is het klaar.
Vaak is het gewoon het beste, om deze man, als men deze ziet, netjes de hand te reiken, en verder niets te zeggen, enkel als men een vraag gesteld krijgt.
Heeft men vragen over de keuring, dan zal de keurmeester of een leidinggevende uw vragen beantwoorden en een uitstekende uitleg geven.
Het zijn uiteraard wel professionelen vakmensen, en doen echt nergens moeilijk of flauw over.
De eisen en de wetten moeten natuurlijk gewoon nageleefd worden, maar uitzonderingen zijn soms wel eens aanwezig.
Ik heb dus in elk geval nooit problemen gehad met deze mensen en instanties.
Ze zijn er in elk geval voor de veiligheid voor u en de medeweggebruikers.
Ook al blijft een keuring een moment opname!
Dat mag men nimmer vergeten of uit het oog verliezen.
Het geeft geen 100 % garantie, dat er spontaan iets defect kan gaan.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
Ik ben geen expert maar :
In België :
Bv.
Breedset E61 niet toegelaten. Hier is men veel strenger met velgen/banden maat.
Stalen remleiding niet toegelaten.
Aan de remmen mag niets gewijzigd worden, wijzigd men naar grotere schijven of geperforeerde niet toegestaan.
Xenon's aftermarket retrofit gelukkig niet toegestaan.
Als gaat wijzigen of tunen, krijgt de wagen een speciale tuningkeuring. Van alle onderdelen dient met de certificaten te hebben dat deze voldoen aan de wetgeving. Maakt niet uit of het aftermarket is of OEM.
Je moet maar eens Belgische fora er op na slaan, daar zijn tig vragen of dit of dit toegestaan is. Hier op het forum zie ik praktisch geen discussies rond de problematiek. Ik merk toch een groot verschil.
Wij hebben specifieke keuring stations door de overheid gecontroleerd. Keurt hij je wagen af kan je daar weinig tegen in brengen. Veel kritiek rond dat het willekeur is.
Je mag dan wel Europa hebben maar elk land vult het tuning gebeuren op een andere manier in. In Duitsland gaat men heb ik de indruk nog verder.
Met standaard auto maakt het allemaal niet uit, maar eens je gaat 'tunen' is het een ander verhaal. En met tunen bedoel ik alles wat je wijzigd aan de wagen.
In België :
Bv.
Breedset E61 niet toegelaten. Hier is men veel strenger met velgen/banden maat.
Stalen remleiding niet toegelaten.
Aan de remmen mag niets gewijzigd worden, wijzigd men naar grotere schijven of geperforeerde niet toegestaan.
Xenon's aftermarket retrofit gelukkig niet toegestaan.
Als gaat wijzigen of tunen, krijgt de wagen een speciale tuningkeuring. Van alle onderdelen dient met de certificaten te hebben dat deze voldoen aan de wetgeving. Maakt niet uit of het aftermarket is of OEM.
Je moet maar eens Belgische fora er op na slaan, daar zijn tig vragen of dit of dit toegestaan is. Hier op het forum zie ik praktisch geen discussies rond de problematiek. Ik merk toch een groot verschil.
Wij hebben specifieke keuring stations door de overheid gecontroleerd. Keurt hij je wagen af kan je daar weinig tegen in brengen. Veel kritiek rond dat het willekeur is.
Je mag dan wel Europa hebben maar elk land vult het tuning gebeuren op een andere manier in. In Duitsland gaat men heb ik de indruk nog verder.
Met standaard auto maakt het allemaal niet uit, maar eens je gaat 'tunen' is het een ander verhaal. En met tunen bedoel ik alles wat je wijzigd aan de wagen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Originele afneembare trekhaak e61 overzetten op e60 M5?
Nou beste Tom,
Daar zijn jullie dan zeker wel heel erg blij mee zeker?
Dit zijn natuurlijk zeer onnozele zaken, wat echt niets met de veiligheid van doen heeft!
Kijk, dat man de spacers niet toe zouden laten, oké.
Maar hoe doen jullie het dan met de bestaande stalen leidingen die standaard van de fabriek gemonteerd onder de auto?
Zo komen de auto's allemaal uit de fabriek, standaard stalen leidingen!
Gaat men dal alle auto's ontdoen van de stalen leidingen, en gaat men dan alle stalen leidingen omruilen voor de koperen versie?
Dit raakt echt kant noch wal!
Het is gewoon een type goedkeuring in de gehele EU, en ver daar buiten!
Maar als men de remleidingen gaat vervangen, dat neemt men gewoonlijk de koperen versie.
De garage bedrijven nemen dan weer gewoon de stalen versie, of misschien zelfs de Inox versie.
Maar ik zie nooit de remleidingen vervangen worden, die zijn gewoon goed vanuit de fabriek.
Bij een keuring kan men de staat van dit soort leidingen in het oog houden, en eventueel aflakken met chassislak.
De breedte en de grotere diameter van de velg, dat vind ik oké.
Daar valt echt heel veel over te zeggen, het is gewoon niet standaard.
Een maatje groter, oké, dat is aanvaardbaar, maar 3 of 4 maten groter, nee.
Men moet geen tractorwielen onder een personen auto willen monteren.
Dan nog de zeer lage wangetjes van de banden, dat rijd echt voor geen meter.
Kousen bandjes of jarretellekes, net hoe men het ook wil noemen. Hahaha.
Maar ik vind het ook erg raar, als men naar een RDW/TUV keuring gaat, dan monteert men erg vaak de standaard velgen en banden, dat zal ook niet voor niets zijn, denk ik.
Dat een band niet buiten de carrosserie uit mag steken, dat is de wet hier!
De xenon in een Halogeen projectorkoplamp, dat is gewoon erg goed, mits goed afgesteld!
Daar valt geen speld tussen te krijgen, en is puur onzin, om dat niet toe te staan.
Echter de ombouw van een normale Halogeen koplamp naar Xenon koplamp, dat keur ik zeker af.
Dit soort koplampen geven veel teveel strooilicht, en is zeer verblindend voor de tegenliggers.
Ook kan men dit soort koplampen niet afgesteld krijgen, want het lichtbeeld is gewoon helemaal verkeerd voor het type lamp, Xenon in dit geval.
Het tunen, dat is geen type goedkeuring, dus dat is weer een goede zaak.
Maar dit is in Nederland ook hetzelfde item, geen type goedkeuring.
Want als men de remmen en de ophanging niet aanpast, dan is het een ongeleid projectiel!
Zeker in de handen van een onervaren bestuurder.
Daar kan ik mij zeker en vast in vinden, en een hele goede zaak.
Volgens mij, als men daar een ongeluk mee veroorzaakt, dan weet ik zeker dat wanneer de verzekeraar er achter komt, dat het voertuig niet verzekerd is!
Ik vind, dat wanneer men een grote verandering aanbrengt, zoals het vermogen, het verlagen, dat dit een herkeuring waardig is, en ook dient gevolgd te worden.
Want dit is echt geen goed gekeurd type van het merk.
Daar valt genoeg over te zeggen.
Dus als we het handboek van de toelatingseisen, en de type goedkeuring erbij zullen nemen, dan denk ik per slot van rekening, dat er weinig verschil zal zijn.
Sommige zaken worden gedoogd, enkel wanneer er iets gebeurt, dan zal men er op afgerekend gaan worden.
Men veranderd willens en wetens zaken die niet tot de standaard behoren.
En dat willens en wetens, dat is een juridische term, die niet veel goeds in de zin heeft, voor degenen die dit heeft uitgevoerd of veroorzaakt heeft.
Er valt genoeg te zeggen over bepaalde zaken.
Maar we dwalen af, van het oorspronkelijke item.
Het overzetten van een trekhaak.
Dus back to the point, beste Tom.
Met vriendelijke groet,
Ad
Daar zijn jullie dan zeker wel heel erg blij mee zeker?
Dit zijn natuurlijk zeer onnozele zaken, wat echt niets met de veiligheid van doen heeft!
Kijk, dat man de spacers niet toe zouden laten, oké.
Maar hoe doen jullie het dan met de bestaande stalen leidingen die standaard van de fabriek gemonteerd onder de auto?
Zo komen de auto's allemaal uit de fabriek, standaard stalen leidingen!
Gaat men dal alle auto's ontdoen van de stalen leidingen, en gaat men dan alle stalen leidingen omruilen voor de koperen versie?
Dit raakt echt kant noch wal!
Het is gewoon een type goedkeuring in de gehele EU, en ver daar buiten!
Maar als men de remleidingen gaat vervangen, dat neemt men gewoonlijk de koperen versie.
De garage bedrijven nemen dan weer gewoon de stalen versie, of misschien zelfs de Inox versie.
Maar ik zie nooit de remleidingen vervangen worden, die zijn gewoon goed vanuit de fabriek.
Bij een keuring kan men de staat van dit soort leidingen in het oog houden, en eventueel aflakken met chassislak.
De breedte en de grotere diameter van de velg, dat vind ik oké.
Daar valt echt heel veel over te zeggen, het is gewoon niet standaard.
Een maatje groter, oké, dat is aanvaardbaar, maar 3 of 4 maten groter, nee.
Men moet geen tractorwielen onder een personen auto willen monteren.
Dan nog de zeer lage wangetjes van de banden, dat rijd echt voor geen meter.
Kousen bandjes of jarretellekes, net hoe men het ook wil noemen. Hahaha.
Maar ik vind het ook erg raar, als men naar een RDW/TUV keuring gaat, dan monteert men erg vaak de standaard velgen en banden, dat zal ook niet voor niets zijn, denk ik.
Dat een band niet buiten de carrosserie uit mag steken, dat is de wet hier!
De xenon in een Halogeen projectorkoplamp, dat is gewoon erg goed, mits goed afgesteld!
Daar valt geen speld tussen te krijgen, en is puur onzin, om dat niet toe te staan.
Echter de ombouw van een normale Halogeen koplamp naar Xenon koplamp, dat keur ik zeker af.
Dit soort koplampen geven veel teveel strooilicht, en is zeer verblindend voor de tegenliggers.
Ook kan men dit soort koplampen niet afgesteld krijgen, want het lichtbeeld is gewoon helemaal verkeerd voor het type lamp, Xenon in dit geval.
Het tunen, dat is geen type goedkeuring, dus dat is weer een goede zaak.
Maar dit is in Nederland ook hetzelfde item, geen type goedkeuring.
Want als men de remmen en de ophanging niet aanpast, dan is het een ongeleid projectiel!
Zeker in de handen van een onervaren bestuurder.
Daar kan ik mij zeker en vast in vinden, en een hele goede zaak.
Volgens mij, als men daar een ongeluk mee veroorzaakt, dan weet ik zeker dat wanneer de verzekeraar er achter komt, dat het voertuig niet verzekerd is!
Ik vind, dat wanneer men een grote verandering aanbrengt, zoals het vermogen, het verlagen, dat dit een herkeuring waardig is, en ook dient gevolgd te worden.
Want dit is echt geen goed gekeurd type van het merk.
Daar valt genoeg over te zeggen.
Dus als we het handboek van de toelatingseisen, en de type goedkeuring erbij zullen nemen, dan denk ik per slot van rekening, dat er weinig verschil zal zijn.
Sommige zaken worden gedoogd, enkel wanneer er iets gebeurt, dan zal men er op afgerekend gaan worden.
Men veranderd willens en wetens zaken die niet tot de standaard behoren.
En dat willens en wetens, dat is een juridische term, die niet veel goeds in de zin heeft, voor degenen die dit heeft uitgevoerd of veroorzaakt heeft.
Er valt genoeg te zeggen over bepaalde zaken.
Maar we dwalen af, van het oorspronkelijke item.
Het overzetten van een trekhaak.
Dus back to the point, beste Tom.
Met vriendelijke groet,
Ad