Probleem is als volgt:
Hoe meer stroomverbruikers ik aan zet, hoe slechter de auto gaat rijden.
Als ik bijvoorbeeld de airco aanzet gaat de dashboardverlichting schommelen, maar ik merk dezelfde schommelingen in het rijgedrag. De auto verliest duidelijk vermogen als hij belast wordt, maar dan op een "schommelende" manier.
Stationair is er weinig aan de hand, met stroomgebruikers uit ook.
Verder: als ik de achterruitverwarming aanzet gaat de radio storen. Achterruitverwarming uit: storing radio is weer weg.
- Ik heb de maf-sensor wel eens losgehaald, en dit leek even te helpen. Maar uiteindelijk toch ook weer niet..
- Er zit een (niet originele) 62Ah accu in. De problemen léken een keer weg te zijn nadat ik de accu eruit had gehaald en via een externe lader had opgeladen. Nu ik dit probeer te herhalen maakt het geen verschil. Toch ben ik niet zeker over de kwaliteit van de accu. Na het opladen had hij een rustspanning van 12,72 V. Na 20 uur stilstaan was dit 12,02 V. (beide bij 0graden buitentemperatuur). De laatste waarde lijkt mij een beetje laag. Toch start de auto altijd. Ik kan me ergens niet goed voorstellen dat de auto wel goed start, maar te weinig stroom levert voor de stroomverbruikers tijdens het rijden.
Vermeldenswaardig?
- krukassensor en carterventilatie zijn vervangen
- er zat een alarm in de auto welke storing gaf. Dit alarm viel niet goed te "un-pluggen" omdat de bedrading helemaal geïntegreerd in de draadboom zat, en vrijwel alle draden zwart van kleur waren zodat ze moeilijk van andere draden te onderscheiden waren. Ik heb geprobeerd de bedrading helemaal te volgen, maar dan had ik het dashboard helemaal moeten demonteren, en daar had ik echt geen zin in. Ik heb alleen draden doorgeknipt die aan alarmmodules vastzaten, en alles netjes geïsoleerd. Nu vraag ik me steeds af: zou ik ergens een massakring onderbroken hebben..? Probleem is dat ik niet zeker weet wanneer het schommelprobleem ontstaan is. Bovendien werkt alles nog (behalve het alarm natuurlijk)
Wie weet raad?
Stroomverbruikers aan --> vermogen schommelt(!) 318i N42
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 09 jun 2015, 14:08
Stroomverbruikers aan --> vermogen schommelt(!) 318i N42
Laatst gewijzigd door datisdevraag op 12 jan 2017, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Stroomverbruikers aan --> vermogen schommelt(!)
Lijkt toch dat je te weinig accu capaciteit hebt? al eens een ampere tang op je dynamo kabel gezet? misschien laad hij niet goed bij? Krijg je wel eens een accu lampje te zien? zo ja zijn je koolborstels, of sleepringen versleten.
spanning die inzakt zou nog kunnen maar vermogens schommeling, dan heb je echt fors te weinig spanning.
Wat voor motor is het?
spanning die inzakt zou nog kunnen maar vermogens schommeling, dan heb je echt fors te weinig spanning.
Wat voor motor is het?
Re: Stroomverbruikers aan --> vermogen schommelt(!)
Heb je de accu zelf al vervangen ? een rustspanning van 12.02 is namelijk erg laag na een dag.
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Stroomverbruikers aan --> vermogen schommelt(!)
Misschien kun je hem herstellen met een (flinke) intelligente lader
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 09 jun 2015, 14:08
Re: Stroomverbruikers aan --> vermogen schommelt(!)
Dank voor jullie reacties. Ik was een weekje weg dus lees ze helaas nu pas.
@martinus83: ik heb een amperemeter op beide pluskabels aan de accu geklemd. Gek genoeg zie ik de meter niet uitslaan. Ik zal moeten kijken of deze meter nog wel goed is, maar heb even geen andere auto in de buurt.
Het acculampje gaat nooit aan. Auto start ook altijd, dat is toch het eerste wat ie niet zou doen als de accu slecht is zou je (ik) toch zeggen..
Het is een 318i N42 (meteen even in openingspost vermeld)
@Robinp92: accu nog niet vervangen. Reden komt een beetje voort uit andere verhalen op het forum: een nieuwe accu moet misschien wel ingeleerd worden. Ik zie hier op het forum verschillende meningen over, en kan me zo voorstellen, dat áls de accu ingeleerd moet worden, de mijne misschien wel niet goed ingeleerd is. Het is immers geen originele bmw accu, en wie weet had de plaatser er de apparatuur niet voor.
Overigens heb ik zelf wel een pc met Inpa, maar kan nergens een optie vinden om een accu in te leren..
Ik heb gisteren gemerkt dat het vermogen van de auto zelfs gaat schommelen als mijn telefoon stroom trekt via de sigarettenaansteker(!) Laadsnoer in sigarettenaansteker: niets aan de hand. Telefoon erin: schommelend vermogen (en natuurlijk de gehele dashboardverlichting die meeschommelt)
@martinus83: ik heb een amperemeter op beide pluskabels aan de accu geklemd. Gek genoeg zie ik de meter niet uitslaan. Ik zal moeten kijken of deze meter nog wel goed is, maar heb even geen andere auto in de buurt.
Het acculampje gaat nooit aan. Auto start ook altijd, dat is toch het eerste wat ie niet zou doen als de accu slecht is zou je (ik) toch zeggen..
Het is een 318i N42 (meteen even in openingspost vermeld)
@Robinp92: accu nog niet vervangen. Reden komt een beetje voort uit andere verhalen op het forum: een nieuwe accu moet misschien wel ingeleerd worden. Ik zie hier op het forum verschillende meningen over, en kan me zo voorstellen, dat áls de accu ingeleerd moet worden, de mijne misschien wel niet goed ingeleerd is. Het is immers geen originele bmw accu, en wie weet had de plaatser er de apparatuur niet voor.
Overigens heb ik zelf wel een pc met Inpa, maar kan nergens een optie vinden om een accu in te leren..
Ik heb gisteren gemerkt dat het vermogen van de auto zelfs gaat schommelen als mijn telefoon stroom trekt via de sigarettenaansteker(!) Laadsnoer in sigarettenaansteker: niets aan de hand. Telefoon erin: schommelend vermogen (en natuurlijk de gehele dashboardverlichting die meeschommelt)
Re: Stroomverbruikers aan --> vermogen schommelt(!) 318i N42
Een E46 accu hoeft niet te worden ingeleerd. Zelfde geldt voor de X3 e83, de Z4 eerste generatie en de Z8. Deze gebruiken allemaal hetzelfde elektronische systeem.