BMW 524TD-->m52b28-->s50b32 Alpineweiss

Show je BMW! Fotoshoots, Projecten, Performance en Styling!
yannick1993
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2016, 18:02

BMW 524TD-->m52b28-->s50b32 Alpineweiss

Bericht door yannick1993 » 29 jan 2017, 16:21

Hallo ik ben Yannick, al zon 4 jaar bezig met mijn bmw e28.
Ooit eens gekocht als 524TD daily, ondertussen een behoorlijk hobby project geworden.
Ik heb alles bijgehouden op het e28 forum, maar ik zal hier ook eens wat posten.
Dus ik copy paste even wat mij interessant lijkt van de afgelopen 4 jaar, vandaar dat het soms wat van de hak op de tak posts zijn :whistle:

De vering is volgensmij het enige wat ik niet zelf heb gedaan, maar door de vorige eigenaar. Volgensmij zijn het originele schokdempers met van die rode veren die voor +-100 euro nieuw op marktplaats staan.
Vind ze persoonlijk net iets te soepel, dus een ander setje staat nog op de verlanglijst.
Ik zou eigenlijk dit topic weer eens moeten updaten want hij is namelijk al af :mrgreen:
Nouja. ..
Af is hij natuurlijk nooit ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Ook maar eens aan dn airride begonnen

Simsalabim, airride veerpoten voor de e28.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De set komt eigenlijk van een golf 5 GTI af, GAS-airride voor de kenners.
De poten achter krijg ik echt niet passend dus heb ik een universeel setje uit Amerika besteld. Daar wacht ik nu nog op.

Resultaat tot nu toe:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

En rijdt super naar mijn mening!

En ook het setje achterpoten uit amerika is binnen :D
Morgen gauw aan de slag!
Afbeelding

Het was een hele strijd, maar we hebben het klaar :D
De schnitzers zijn inderdaad te breed om te rijden op zn allerlaagst maar weet niet of ik dit erg vind aangezien je dan net 1 cm hoog ligt.
Persoonlijk wel tevreden met het resultaat.
Ik zal binnenkort eens mooie foto's maken met een gepoetste e28 :p AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Zo, we hebben een nieuw aanwinst. Hij gaat waarschijnlijk in onderdelen weg. Een 528 met wat leuke opties als spoiler, sport interieur, abs, shadowline, lichtcontrole enzovoort. Nog best een aardige auto en onverprutst. Heb hem gekocht om wat leuke opties over te bouwen op die van mij en de rest verkoop ik. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hier nog even een sfeerimpressie van het 'wagen' park haha. Afbeelding

Ik zal weer eens een update maken.
Ik heb een m50b25 inlaat spruitstuk gekocht, deze heeft een grotere binnendiameter met als gevolg meer vermogen :thumbup:

Afbeelding

Hier nog een gestrand project, wilde een e39 spaghetti uitlaat spruitstuk pas maken voor de E28.
Dit ging echter echt niet passen. Rijp voor de schroot.
Momenteen nogsteeds op zoek voor een goede oplossing :think:
Afbeelding
Nog een originele hirschmann elektrische antenne gemonteerd, stuk beter bereik dan dat oude stickie.

AfbeeldingAfbeelding
Overigens nog elektrische ramen achter gemonteerd.
Een houten bmw pookknop gescoord, matcht mooi met het houten stuurtje :thumbup:
Ook heb ik de 'oude' hightech USB/AUX/BLUETOOTH etc etc radio ingeruild voor een oldschool radio/fm/casette, veel mooier naar mijn mening.
IK heb er een mooie casette adapter bij zodat ik toch mijn aux telefoon aansluiting kan gebruiken.
De 2 meters die je ziet zitten zijn oliedruk en druk van het luchtsysteem voor+achter.
Afbeelding
Ook is het simons uitlaat systeem gearriveerd :mrgreen:
Afbeelding
Verder nog een super netjes m-tech interieur opgehaald bij VINOX, auto had pas 80000 gelopen en dat is wel af te zien aan de staat van het interieur.
Afbeelding
Hier nog het resultaat te zien van negatief camber :o
Afbeelding
Tenslotte heb ik nog een kofferbak spoilertje weten te bemachtigen, maar ik weet nog niet of ik hem monteer. Misschien wordt het dan iets te druk.
Afbeelding

Momenteel ben ik bezig met een complete kabelboom over te leggen omdat mijn oude nogal verknipt was door de vorige eigenaar.
De ABS en check controll ben ik mee aan het overzetten, maar dat is nog een hele operatie maar ook dat komt goed :thumbup:
Ook heb ik nog een compleet boschmann systeem weten te bemachtigen. Foto's volgen binnenkort

Afbeelding
van het weekend een hartge spaghetti voor de e30 opgehaald, deze zou naar het schijnt passen na wat kleine aanpassingen. duimen maar.

De spoiler gaat de verkoop in, vind het niet passen bij de rest van de auto.

Hier nog even een groep foto :D

de 2 rechtse sets zijn overigens te koop.
Afbeelding
Afbeelding

Zo, even weer een update.
Even een originele 528i pomp met nieuw filter gemonteerd op de originele plek. Ik had eerst een universele brandstof pomp, maar ik had het idee dat deze een te hoge druk gaf waardoor hij simpelweg te veel brandstof kreeg.
Afbeelding
Ook moest ik nu een kleinere rembekrachtiger door het het grote spruitstuk.
De rembekrachtiger van een polo bleek geschikt [emoji106]
Alleen dat stangetje even wat ingekort
Afbeelding
En dan nog wat foto's van de remupgrade van een e32 750i Voor+achter.
Het setje is gestraald en opnieuw gespoten en alle afdichtingen zijn vervangen.
Dit dan weer in combinatie met nieuwe remblokken, remschijven en slijtindicators.
Ook de ABS is nu overgezet, dus qua remmen moet het wel goed zitten :mrgreen:
En de kleur, tjah. Hate it or love it.
Ik dacht dat deze tint niet zou mis staan in combinatie met de koplampen.
Ik vond rond een beetje afgezaagd.
En ik vond geel net wat te opzichtig.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
overigens heB ik eindelijk een spaghetti spruitstuk gevonden dat enigszins pastte.
Deze heb ik weer aan laten passen+laten lassen tot de middendemper.
Dit alles RVS getigd.
Hier aan elkaar gehecht. volgende week zou die klaar zijn.

als het goed is komen dan ook mijn achter remschijven binnen.

begint er weer op te lijken zo :D

ook het spruitstuk is afgelast. zojuist gemonteerd, wat een heerlijk geluid icm de simons uitlaat :D nu alleen nog de 750 achterremschijven binnen krijgen en dan mogen we weer. Ja de sharknose meeting gaan we halen!AfbeeldingAfbeelding

Zo, na 2 keer de verkeerde remschijven binnen te krijgen bij mister auto zelf maar op pad gegaan. Ik kreeg steeds massieve terwijl ik geventileerde moest hebben.
Hier het resultaat
Afbeelding

vervolgens geventileerde 750 remschijven besteld bij een auto materiaal zaak. blijkt dat deze weer te hoog zijn. er zit verschil tussen die van een 540i en 750i qua hoogte. dikte en diameter komen wel overeen. Dus toen weer opnieuw op pad om die van een 540i te bestellen.

Deze pastten gelukkig wel!

Afbeelding

Ja dit moet wel goed gaan komen.

Afbeelding

alles goed ontlucht, maar het beoogde resultaat nog niet behaald. ik verdenk dat de hoofdremcilinder het heeft begeven.
Dus ook maar even een nieuwe e32 750i hoofdremcilinder besteld. dan is het setje ook meteen compleet.

wel voorzichtig een stukje gereden en ik herken de auto niet meer terug! reageert veel beter op het gas en een totaal ander geluid. als het maar niet te veel geluid is....

even een update.
De auto rijdt super!

even een nieuwe hoofdremcilinder van een 750i gemonteerd en het geheel laten ontluchten bij een garage.
Afbeelding

over de rem power ben ik goed te spreken, zelfs met deze stugge vering kreeg ik de bodemplaat tot aan de grond Door het remmen, dat is me nog nooit gelukt haha.
Afbeelding

ook de check controll en abs zijn nu volledig functionerend, sjezus wat was dat een werk haha.
Afbeelding
Afbeelding

en het oude interieur van vinox is erin gekomen.
Afbeelding

Ja begint erop te lijken zo :D

hier nog een paar foto's samen met markNB.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

overigens nog powerflex rubbers voor de reactie armen besteld, ben benieuwd hoe ze gaan bevallen.

Afbeelding

Zo, de roadtrip met de vriendin Door Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk zit er weer op. Bijna 3000 kilometer gereden zonder een centje pijn, wat een top bak is het ook.

Heb hem voor de vakantie gauw nog even voorzien van een originele cruise control, dat was wel ideaal op de lange stukken.

Ook heb ik de ecu laten chippen, vooral het koppel onderin is flink toegenomen. Ik merk nu wel dat chippen echt een must is als je het grotere m50 spruitstuk erop hebt. Ook is hij zelfs nog iets zuiniger geworden, maar dat is slechts een druppel op de gloeiende plaat haha.

Vooral de bergweggetjes in oostenrijk waren geweldig, daar komt deze auto echt tot zijn recht!

Onderweg ook heel veel leuke reacties gehad. Vind ik toch wel geestig zo tussen de 2 ton kostende lambos en dergelijke. Kom je aan met je oude familie sedan :D

Oja, hier nog een paar foto's.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Overbelicht, vieze auto en het zijn er niet veel, want ik had het veel te druk met rijden haha.

Ik heb nog even een heel speciaal setje 3 delige hartges kunnen scoren, 10 minuten rijden van mijn huis! Helemaal compleet met alle naafdeksels, sleutels en boutjes. Ze hadden 13 jaar bij de beste man in de schuur gelegen en had nu toch besloten om ze te verkopen. Het is wel een opknap setje maar dat gaat helemaal goed komen. 4 nieuwe bredere lippen erop, nieuwe hartge emblemen, nieuwe boutjes en de harten opnieuw spuiten en dan zal het al heel anders kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik nog een setje e12 spiegels gekocht. Deze ga ik opnieuw laten verchromen.

Afbeelding

Kortom, weer genoeg te doen!

Ondertussen heb ik de handmatige e12 spiegels weer verkocht en ben ik toch voor de elektrische e12 spiegels gegaan. Foto's volgen...

Ook heb ik een eaton m62 kompressor gekocht. Deze zal er in de toekomst ook nog op komen.
Afbeelding

Verder zijn er nieuwe buiten en binnenranden besteld voor de hartges omdat deze toch wel erg beschadigd waren.
Ook heb ik een setje custom afgedraaide alu deksels op de kop getikt. De kunststof deksels vertoonden veel scheurtjes. Ondertussen zijn de harten weer gespoten en heb ik nog nieuwe retro hartge logo's gevonden, dit belooft weer een mooi setje te worden!
Afbeelding

Afbeelding

Ten slotte heb ik nog een set elektrisch verstelbare en verwarmde sportstoelen bij ivo opgehaald. Deze worden nog opnieuw bekleed met leer.
Afbeelding

Momenteel ben ik druk bezig met de airco leidingen passend te maken op de m52 airco pomp.

De elektrische koelfan met dubbele thermo switch heb ik nu aan de achterkant van de radiateur gemaakt. Deze laat ik andersom draaien zodat hij de lucht van buitenaf aanzuigt. Daarvoor komt dan nog de condensor. Zo is er nog genoeg ruimte voor het koelpakket voor als er misschien nog ooit een intercooler moet komen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ook heb ik nog een hele nette zwarte hoedenplank met originele zonne Rollo gescoord. Uiteraard met de originele haakjes voor in het dak.
Afbeelding


Ondertussen ook de e23 spiegel binnen. Net zoals de e12 spiegel in nieuw staat. Enkel het voetje van de e23 gaat echt niet passen. Hij is groter en de draadbusjes staan onder een andere hoek. Ik moet nu enkel nog een e12 voetje hebben, maar dat is niet zo spannend want die van een handbediende zijn hetzelfde. Ben heel benieuwd hoe dit er uit gaat zien!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ondertussen weer flink wat vorderingen gemaakt met de e28.
Ik ga een compleet andere spiegelbevestiging monteren voor de chrome spiegels, dan heb je altijd de beste pasvorm.
Ben nog druk op zoek naar een e23 type 1 spiegelvoet, weet iemand nog een adresje? De e12 variant heb ik al.
Afbeelding
De airco is ook volledig gemonteerd, echter ben ik 3 condensors verder en heb ik nogsteeds geen goede....
Dus als iemand er nog 1 heeft liggen, graag!
Voor de koeling heb ik nu 2 zuigende spal ventilators, deze zijn erg plat en daardoor perfect geschikt voor mijn doeleinde [emoji106]

Ook heb ik een M tech binnenspiegel met lampjes gemonteerd, deze heb ik bij de gewone interieurverlichting geknoopt.
Zeker omdat ik geen dakraam heb vond ik het interieur licht nogal matig, maar dit is nu verleden tijd!
Ook heb ik nog een leuke gadget gekocht, namelijk in automatische dimmer.
Deze schakelt het licht stapsgewijs uit na 20 seconden.
Komt van het amerikaanse e28 forum af.
Afbeelding
Ook heb ik nog een mtech gereedschapskoffer met afdekplaat gemonteerd.
Afbeelding
Daarnaast ben ik druk bezig met de hartge's in elkaar zetten.
Harten zijn opnieuw gespoten, nieuwe naafdeksels gescoord, nieuwe retro hartge emblemen kunnen vinden (!) en nog 2 nieuwe binnenranden en 4 nieuwe buitenranden gekocht. Dit wordt een heel mooi plaatje :mrgreen: hier alvast een tipje van de sluier:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dat past maar net! Maar loopt gelukkig niet aan, zelfs niet op z'n laagste.
AfbeeldingAfbeelding

Hier nog wat foto's van de voorzijde.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Oja, dat is ook nog veranderd. Een m5 frontlip. Op de foto's valt het niet zo op, maar in het echt een heel mooie subtiele toevoeging. Heeft de auto echt een heel andere uitstraling!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Overigens heb ik ook nog witte knipperlicht glazen gemonteerd. De voorkant heeft nu een totaal andere uitstraling.

Even nog een update.

Ik heb de vanos gereviseerd, hij bokte wat onderin en de stationair loop was niet 100%
Via internet het speciaal gereedschap gehuurd en de afdichtingen gekocht.
Best een mooi zondag middag klusje en hij heeft nu weer een perfecte vermogensafgifte en goede stationair loop.
Meteen even olie en filters vervangen zodat we er weer tegenaan kunnen.

Afbeelding
Hier nog een fotootje van de M-tech spiegel.

AfbeeldingAfbeelding
De zonnerollo met hoedenplank

Afbeelding
De middenconsole zoals hij nu is. De kabelboom met knoppen van de elektrische stoelen zitten er al in, de stoelen zelf moeten nog bekleed worden.
Ook is de nieuwe plek te zien voor de knoppen van de airride.
Ook heb ik nog een kortere schakelpook gemonteerd, gewoon omdat ik dit er sportiever uit vind zien :D
De airco werkt helaas nog niet doordat ik nogsteeds geen goede condensor heb gevonden...

Afbeelding
Ook is er een OBC 2 in gekomen, wel een leuke gadget.
Let overigens niet op het stuur, een m tech stuurtje is onderweg :mrgreen:

AfbeeldingAfbeelding

En hier nog een totaalplaatje met de net gemonteerde hartge velgen.
Ja langzaam maar zeker komen we er wel haha.


AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ook het nieuw beklede m stuur met M-tech stiksel is binnen.

AfbeeldingAfbeelding

Zo de nieuwe emblemen voor het interieur zijn binnen. Van de week even de juiste kleur uitkiezen bij de stoffeerder.
Afbeelding

Ook heb ik echte gele e12 lampen kunnen vinden. Die passen na een hele kleine aanpassing in de e28 frames.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Zo, enorm veel gebeurd. Hier even een kleine update

Ik heb een OBD scanner gekocht, zo kan ik de m52 uitlezen. Uitgeprobeerd en het werkt ook nog! Wel fijn storing zoeken zo.
Afbeelding

Ondertussen heb ik eindelijk de chrome elektrische buitenspiegels zoals ze moeten zijn, echt een hele chique verbetering ten opzichte van de originele dombo spiegels vind ik zelf. Een goede fotoshoot volgt zodra hij weer gerepareerd is.
Afbeelding

Zo, enorm veel gebeurd. Hier even een kleine update

Ik heb een OBD scanner gekocht, zo kan ik de m52 uitlezen. Uitgeprobeerd en het werkt ook nog! Wel fijn storing zoeken zo.
Afbeelding

Ondertussen heb ik eindelijk de chrome elektrische buitenspiegels zoals ze moeten zijn, echt een hele chique verbetering ten opzichte van de originele dombo spiegels vind ik zelf. Een goede fotoshoot volgt zodra hij weer gerepareerd is.
Afbeelding

En dan...
Zón gaperd die in zijn gave golf niet op zat te letten. Stoplicht sprong op rood, ik stond stil en hij zag het te laat.
Mooi klote zeg! maar gelukkig goed verzekerd.
Afbeelding
Afbeelding

Hier alvast de nieuwe bumperdelen en dergelijke.
Afbeelding

En dan nog iets wat al lang op mn verlang lijstje stond. de CC hevel was zo lot als maar zijn kan. uit elkaar gehaald en toen bleek het dit kleine plastic onderdeeltje te zijn. pinnetje afgebroken. Op 3D cad eenzelfde onderdeel getekend en 3D uit laten printen met als resultaat; een hevel die weer als nieuw aanvoelt :thumbup:
En als je goed kijkt zie je het op de foto; in het duits! Nu is alles in het duits, CC hevel, check control en OBC 2 computer. Ja het zijn de kleine dingen haha.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan, na lang zoeken, wachten en een retourtje Ivo.
Een volledig taurus rood leder elektrisch verstelbaar sport interieur met stoelverwarming.
Had het zelf nooit zo kunnen dromen, helemaal naar wens!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar dan, de helse hagelbui heeft ook ons getroffen...
Zie onderstaande foto van een van de loodsen bij ons.
Alle daken kapot, lichtstraten en noem het maar op.
De e28 staat altijd binnen, maar net op dat moment ergens op bezoek en ja hoor daar stond hij buiten...
Achter lichten kapot, embelen kapot en vol met hagel schade. Dat kon er nog wel bij!

Afbeelding

Momenteel staat hij bij de spuiter om hem weer helemaal in orde te maken, wordt vervolgd!
Afbeelding

Ja het koffer, dak en motorkap zaten vol met putten. Ondertussen zijn deze al allemaal verholpen, uitdeuken zonder spuiten. Niet te geloven hoe ze dat voor elkaar krijgen. Achterkant is ook weer strak en staat in de primer. Volgende week spuiten. Ook laat ik meteen de binnenkant van de motorkap helemaal strak maken en opnieuw spuiten. Dan laat ik de isolatie achterwege, dat staat veel mooier. In de toekomst wil ik de gehele motorruimte nog een keer grondig aanpakken, dit is alvast een begin. Gelukkig is hij allrisk verzekerd dus dat komt wel goed.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De bumperdelen heb ik nieuw besteld bij Ivo. Net als de achterlichten en de emblemen.

Zo, de achterkant is in de bodyschutz gezet. Begin volgende week wordt de achterkant en de binnenkant van de motorkap in kleur gezet en dan is die verdomde schade eindelijk verleden tijd.

Afbeelding

Hier nog een heel mooi pakketje van Ivo binnen gekregen.
Wat nieuwe clips voor het monteren van de deurpanelen en de rubberen rand op de achterbumper.
Ook een nieuw motorkap embleem en zelfs 2 nieuwe achterlichten.
Bijna te mooi om te monteren haha.

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik nog een bbs achterspoilertje via iemand in australië gekocht.
Nog nieuw in verpakking!
Ik heb nooit geweten dat BBS deze heeft gemaakt, als ik hem zo op de foto zie is hij nog wat kleiner en subtieler als de toch al subtiele m5 spoiler.
Ik weet eigenlijk nog niet eens zeker of ik hem ga monteren, maar ik moest hem gewoon hebben.
Wat ik wel een voordeel vind van de BBS variant is dat je hem moet lijmen, dus geen gaten boren in het koffer.
Als ik hem dan ooit zat ben kan ik hem gewoon demonteren zonder gaten over te houden :thumbup:

Weer even een update.
Ik heb een ultrasoon reiniger gekocht, eigenlijk voor mijn injectoren maar toen dacht ik in een keer aan mijn ruitensproeiers.
Echt zon vast kwaaltje bij een oldtimer, zon zeik straaltje eruit.
Even in de reiniger, en weer als nieuw haha!

Afbeelding

Ook de auto is weer in elkaar en terug van de spuiter, hij is er toch weer op vooruit gegaan.
Afbeelding
Afbeelding

En dan heb ik nog een originele bbs kofferbak lip weten te bemachtigen. Nog nieuw in verpakking (!)
Deze moet je plakken en niet bouten, dat vind ik dus wel een voordeel.
Toch ben ik er nog niet aan uit of hij er op komt.
Mét vind ik hem wel luxer ogen, maar iets minder clean en vice versa.
Wel matcht het mooi met de m5 front lip.
Wat vinden jullie?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo, de vakantie naar Italië zit er weer op. Echt een topvakantie en de e28 heeft het weer super gedaan. Een kleine 2700 kilometer gemaakt. Vooral de bergpassen waren weer een genot. Ook de airco was zeer aangenaam met soms wel 35 graden.
Ook nog een fijne bijkomstigheid is dat de e12 spiegels een stuk minder suizen dan de e28 spiegels. Heb eigenlijk voor het eerst 210 gereden op de gps met de wagen, er was nog genoeg over maar beetje verstand moet je er wel bij houden op de autobahn. Ligt nog wel echt als een dijk op de weg zo'n e28 op die snelheid.

Hier nog wat fotootjes van onderweg.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

En nauwelijks terug, of ik heb al weer een weekendje engeland in het verschiet. Om een e36 m3 evo op te halen. De m52 zal in de toekomst weer plaats gaan maken voor een s50b32. Dit wordt wel een lange termijn project, want ik wil de motor eerst uit elkaar halen en dan direct de motorruimte strak maken.

AfbeeldingAfbeelding

Zo gezegd, zo gedaan.
Best wel wat gebruikerssporen, maar de motor en bak twijfel ik niet over. Veel onderhoud gepleegd en bonnen erbij. Wat een boel power zeg! Kan niet wachten tot dit draait in de e28.
Momenteel is de lmm uit de ecu gechipt omdat hij met carbon airbox reed, deze is helaas niet meer aanwezig. Ik laat binnenkort de ews uit chippen, ben er nog niet aan uit of ik weer met lmm ga rijden of op zoek ga naar een airbox. Iemand die hier meer over kan vertellen?

Ook zit er de welbekende 6 bak aan, nu hoor ik hier en daar dat deze nogal eens voor de 3.0 5 bak wordt vervangen omdat de 6 bak niet betrouwbaar is en niet is te repareren. Iemand die hier iets meer over weet? Mij lijkt het wel lekker zo'n 6 bak in de e28.

in de schaarse vrije uurtjes druk bezig met demonteren.
de ecu is ondertussen gechipt, ontdaan van ews en de luchtpomp.
de injectoren liggen klaar voor te laten reinigen. iemand misschien nog een goed adresje hiervoor?
hier nog even een sfeer impressie.
Afbeelding

ook heb ik een handleiding met toleranties en aanhaalmomenten van de s50 weten te bemachtigen voor het opnieuw opbouwen. kwam bij een jongen terecht die net zijn e30 had voorzien van een s50. een probleem dat ik nog niet had voorzien was de rembekrachtiger. Ik heb nu die van een porsche 924, dat gaat precies met de m50. Maar bij de s50 wordt dit een ander verhaal. Die jongen had gekozen om zonder bekrachtiger te gaan rijden, dat zie ik eigenlijk niet zo zitten. Ik zat zelf te denken aan de hydraulische rembekrachtiger die je op de m30's terugziet. Weet iemand of dit om te bouwen is?

Hier nog even een foto van zijn project, blijft het mooiste wat er is. Mensen leren kennen die in precies hetzelfde schuitje als jou zitten :thumbup:
Afbeelding

oké ik ben benieuwd.
ondertussen wel wat vrije tijd gehad. de motor is eruit en als het een beetje mee zit kan dit weekend de kop eraf. vooralsnog niets geks tegen gekomen gelukkig. 't is wel een gruwelijke vettige beer haha.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


zo, het hele weekend flink doorgewerkt. de motor ligt nu geheel uit elkaar. het ziet er in eerste opzicht goed uit, van de week even alles nameten met de micrometer. ik denk dat ik al weet hoe ik het ga aanpakken, maar graag hoor ik ook nog even wat jullie ervan zeggen. zit namelijk genoeg kennis hierover op het forum.

de nokkenas houders hebben hele kleine pitjes. met de vinger niet voelbaar maar met iets scherps wel te voelen. lijkt me niet erg maar wat zeggen jullie. die van de foto is wel meteen de ergste.
Afbeelding

zuiger 4 en 6 hebben ooit iets meegemaakt. hebben wat putjes. dit zit ook in de kop. gelukkig hebben de bussen en kleppen niets geleden. hoonsporen zitten er nog in. Gewoon kwestie van even met schuurpapier erover lijkt me. ook de speling tussen zuiger is kruislings en over de hele lengte van de bus hetzelfde dus lijkt me goed. van de week even meten. ik denk enkel nieuwe zuigerveren en eventueel lichtjes honen.
ook zaten sommige koelkanalen helemaal dicht. eigenlijk een wonder dat hij niet te heet is geworden. net of er een verkeerde koppakking is gemonteerd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


ketting geleiders worden sowieso vervangen. de ketting zelf, zou ik die ook moeten vervangen. indruk is gewoon goed. ook hoorde ik dat de pinnen waar de ketting geleiders aan zitten ooit afbreken. dus ook meteen vervangen? iemand die hier iets over weet? Afbeelding

en de spanner van de geleiders, wijsheid om te vervangen? Afbeelding

ook wel grappig om te zien, 1 van de lambda sensoren zat helemaal dicht met roet. zo doet het management maar wat. dit zie je aan de 3 zwarte zuigers en de kop. Afbeelding

en hier het eindresultaat, al met al mogen we niet klagen denk ik. al het niet genoemde was nog gewoon als nieuw.
Afbeelding

zo, de motor is helemaal uit elkaar. nu alle boutjes verzamelen zodat ik ze kan laten behandelen. ik wacht nog op de micrometers zodat ik aan het meten kan.

ook is er een ontvetter bak en soda pistool gekomen. ideaal voor het reinigen van het hele spul. AfbeeldingAfbeelding

ik had zo even geen klep demonteer tang, dus dan maar zo opgelost. werkte in principe ook prima, maar voor monteren zal er toch zo'n tang moeten komen. Afbeelding

ook even een retourtje Duitsland gedaan voor een 25% 3.25 sperdif. deze verhouding zit het dichtste bij de 3.23 die op de e36 m3 zit. dus dan moet het goedkomen. Afbeelding

Vandaag nog naar bimmerfest in Zandvoort geweest. Ondanks het weer een mooi dagje gehad en zelfs nog op het circuit gereden. Hier nog wat foto's. Dit zal wel ongeveer de laatste rit zijn geweest voor de m52b28. Zou er bijna sentimenteel van worden, wat een fijne motor!

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ondertussen druk bezig met alles stralen, lakken, coaten, polijsten enzovoort.
En mezelf ergeren aan die verdomde webshops die claimen dat ze alles hebben om na 1 maand toch een berichtje te sturen dat ze het helemaal niet aan kunnen komen :crazy:
Druk op zoek naar een set overmaat zuigers, maar dat valt nog niet zo mee.

De krukas moet worden geslepen en overmaat glijlagers erin, en de uitlaatklep geleiders zijn versleten. Dus meteen nieuwe erin. Meteen de kleppen opnieuw laten inslijpen en laten afpersen. Honen kunnnen ze pas als ze zuigers hebben, daar loopt het nu een beetje op vast.

Klepdeksel en luchtverzamelbak opnieuw hittebestendig laten coaten. De vorige eigenaar was nogal creatief geweest met kekke kleurtjes.
Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

Hier nog een ander inlegfilter, green is het merk. Net zoiets als K&N.
Afbeelding

Throttle bodies voor.
Afbeelding
En na.
Afbeelding

Hier nog een bult originele onderdelen als pennen, clipjes, klemmen, kettinggeleiders en dat soort spul.
Duur doosje :shock:
Afbeelding
Zoiets moet het worden.
Afbeelding
Nog een boel gespoten werk.
Afbeelding
Afbeelding

En nog de nieuwe aanwinst, een 2 koloms 4 tons hefbrug. Dat werk wel een stuk fijner als die oude brug.
Zeker nu met dit weer is binnen in een geïsoleerde loods staan geen overbodige luxe.
Op de foto met het slachtoffer, de e36.
Afbeelding

In de zeldzame vrije uurtjes ben ik nog bezig met de motor uitbouwen. Verder is de auto een heel eind kaal. Een heleboel pakketjes van over de hele wereld zijn onderweg. Daarover volgt binnenkort meer.

Ik kwam er ook achter dat het tussenas lager ook al flink moeite heeft gehad met de m52. Behoorlijk getordeerd dus. Een versterkte is onderweg want dat zal met de s50 niet veel beter worden.
Afbeelding

Ook zijn de injectoren getest en gereinigd. Mocht iemand nog een adresje hiervoor zoeken voor een goede prijs dan PM maar even.
Afbeelding

Ook is de nieuwe aluminium radiateur er. Eigenlijk voor een chevy v8, dus koeling zal geen probleem worden. Deze is met interne catchtank, ideaal voor de swap. Wel nog even 2 busjes laten draaien en lassen voor de check control en de thermo switch. Past precies! AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ook heb ik nog een olie catchtank gekocht voor de carter ventilatie dampen. Deze zijn nadelig vanwege hoge temperatuur in de inlaat. +alle rommel die je in de inlaat krijgt. Tjah het zijn de kleine dingen. Afbeelding

En weer een pakketje dat is binnen gekomen. Een carbon airbox. Deze moet wat meer vermogen geven door minder restricties, maar vooral een bloedmooi geluid gaan geven. En het kijkt natuurlijk wel leuk als de kap open gaat.

Nu weer wachten op het volgende pakketje...

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

En vandaag de oem frontlip van Michel binnen gekregen. Ik had de replica van euroclassic parts erop, maar deze had geen uitsparingen voor de oliekoeler, en zagen vond ik zonde + helemaal netjes krijg je het nooit.

Afbeelding

Afbeelding
Ook de walbro in tank pomp is binnen. Deze levert 5 bar in plaats van de normale 3 bar. Dit is nodig voor de s50.

Afbeelding
Ook is de dikkere koppakking binnen. Deze heb ik genomen omdat er alvast hogere compressie zuigers in komen. Maar de compressie van s50 is al vrij hoog. Ik wilde eigenlijk de scherpere nokkenassen voor later bewaren en dan de normale koppakking monteren. Hierdoor staan je kleppen langer open en daalt zogenaamd je compressie. Maar ik moet zeggen dat het wel knaagt om meteen een set schricks te kopen.

AfbeeldingAfbeelding
En het lichtgewicht alu vliegwiel Is binnen. 5.7 kilo, een stuk beter dan dat enorme zware dubbelmassa vliegwiel. Dit zal resulteren in een mooie gasreactie.

Afbeelding
Afbeelding
En de sport frictie plaat Is binnen. Deze is gemonteerd met veren. Dit is vereist omdat ik weer enkel massa ga rijden. Deze vangen de trillingen op. Aan 1 zijde met pucks en de andere zijde normaal. Beetje de tussenweg tussen een normale en sinterplaat.



Zo dat was het tot nu. Toch wel een heel lijstje nu ik het zo onder elkaar zie :)

koertplert
Berichten: 244
Lid geworden op: 29 sep 2008, 12:41
Locatie: Rijswijk

Re: BMW 524TD-->m52b28-->s50b32 Alpineweiss

Bericht door koertplert » 05 feb 2017, 17:10

Vette bak hoor!

Gebruikersavatar
Jos-e90
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2015, 13:19
Locatie: buinen

Re: BMW 524TD-->m52b28-->s50b32 Alpineweiss

Bericht door Jos-e90 » 08 apr 2017, 16:57

gigantisch vet project!! :///m: :duimen: :duimen:

Gebruikersavatar
Toink
Berichten: 418
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: BMW 524TD-->m52b28-->s50b32 Alpineweiss

Bericht door Toink » 09 apr 2017, 06:32

Thumbs up!! Mooi project!

Gebruikersavatar
BMWf20 2.0d
Berichten: 1341
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23

Re: BMW 524TD-->m52b28-->s50b32 Alpineweiss

Bericht door BMWf20 2.0d » 15 apr 2017, 12:32

WOW, SUPER, wat een machtig project....... :gekdoen:

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: BMW 524TD-->m52b28-->s50b32 Alpineweiss

Bericht door matheeuwissen » 15 apr 2017, 18:37

Net project hoor. Wij zijn nu ook bezig om dezelfde stap te maken in een E30. Alleen we pakken het wat minder grof aan zie ik al wel :p.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Gebruikersavatar
Dcreator
Berichten: 6692
Lid geworden op: 22 jan 2011, 22:35
Locatie: Bergen op Zoom

Re: BMW 524TD-->m52b28-->s50b32 Alpineweiss

Bericht door Dcreator » 26 mar 2018, 13:24

Wat een uitgebreide showroom al zo! Heel gaaf project! :duim:

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: BMW 524TD-->m52b28-->s50b32 Alpineweiss

Bericht door Bart70 » 27 mar 2018, 07:41

Wat een projecten :amen:

Gebruikersavatar
struikie
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 sep 2015, 18:43

Re: BMW 524TD-->m52b28-->s50b32 Alpineweiss

Bericht door struikie » 27 mar 2018, 10:00

Goed bezig man!
Geen half werk... dit zie ik graag!

JW
| '07 E91 335d M sport | Wagner IC | Z-turbo.at turbo's | VVT tuned 385pk 740Nm met DPF|

StefandenDolder

Re: BMW 524TD-->m52b28-->s50b32 Alpineweiss

Bericht door StefandenDolder » 22 mar 2019, 15:31

Petje af!

Gebruikersavatar
Tool
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 mar 2014, 18:22
Locatie: Helmond

Re: BMW 524TD-->m52b28-->s50b32 Alpineweiss

Bericht door Tool » 06 mei 2020, 22:21

Het is al even stil hier, maar volgens mij zag ik deze auto vandaag om 20:15 rijden op de Wolfsputterbaan. Heb je hem nog steeds?
BMW E87 120i ‘04
BMW F20 116d ‘16

Plaats reactie

Terug naar “Showroom”