Sleutels werken niet
- dirkfraterman
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:16
- Locatie: Vriezenveen
Sleutels werken niet
Even een vraagje,
ik heb een E46 cabrio uit 2002. Sinds enige tijd werkt de centrale vergrendeling niet meer op afstandsbediening. Deze werkt wel als ik de auto via het deurslot open en sluit. De GM5 is het waarschijnlijk niet, aangezien alle verlichting en sloten gewoon werken naar behoren.
Nu heb ik vandaag de binnenspiegel van mijn auto vervangen door een gebruikt exemplaar. De ontvanger van het signaal dat de sleutel afgeeft zit in deze spiegel en die gaan nog wel eens stuk.
Ik heb een half uur lang geprobeerd om mijn beide sleutels met afstandsbediening opnieuw in te leren, maar tevergeefs. De centrale vergrendeling reageert niet op de sleutels. Ik heb de procedure gevolgd die overal op internet staat (sleutel op stand 1, daarna eruit halen en de openen-knop ingedrukt houden, daarna 3x op de sluiten knop drukken).
Ik vind het zelf gewoon bloedirritant dat dit gewoon niet werkt.
Hoe kan ik dit probleem oplossen?
ik heb een E46 cabrio uit 2002. Sinds enige tijd werkt de centrale vergrendeling niet meer op afstandsbediening. Deze werkt wel als ik de auto via het deurslot open en sluit. De GM5 is het waarschijnlijk niet, aangezien alle verlichting en sloten gewoon werken naar behoren.
Nu heb ik vandaag de binnenspiegel van mijn auto vervangen door een gebruikt exemplaar. De ontvanger van het signaal dat de sleutel afgeeft zit in deze spiegel en die gaan nog wel eens stuk.
Ik heb een half uur lang geprobeerd om mijn beide sleutels met afstandsbediening opnieuw in te leren, maar tevergeefs. De centrale vergrendeling reageert niet op de sleutels. Ik heb de procedure gevolgd die overal op internet staat (sleutel op stand 1, daarna eruit halen en de openen-knop ingedrukt houden, daarna 3x op de sluiten knop drukken).
Ik vind het zelf gewoon bloedirritant dat dit gewoon niet werkt.
Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Re: Sleutels werken niet
Contact moet naar stand 2, niet 1?
- dirkfraterman
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:16
- Locatie: Vriezenveen
Re: Sleutels werken niet
Die gebruikte spiegel werkt ook niet. Ik ga morgen naar de specialist, die gaat m'n GM5 uitlezen. Hij zegt dat 't goed mogelijk is dat het alsnog in de GM5 zit.
Re: Sleutels werken niet
Grote kans dat het niet de GM5 is, aangezien het wel via het slot werkt.
Mijn idee gaat uit naar de RF ontvanger.
Succes,
Rob
Mijn idee gaat uit naar de RF ontvanger.
Succes,
Rob
Re: Sleutels werken niet
Ik heb het zelfde probleem, uitgelezen met BMW Scanner 1.4, wel wat storingen in de ZKE maar na wissen kwam er niets terug. Vorige eigenaar had al een nieuwe batterij in de sleutel gesoldeerd, deze doorgemeten en op de pinnen op de printplaat meet ik netjes 4v wat bij het indrukken van de knoppen netjes terug zakt naar ca. 3.6v. Sleutel is dus zeker goed. Vorige eigenaar heeft ook de antenne vervangen, maar vermoed dat de ontvanger zelf niet vervangen is.
Ben al even op zoek gegaan naar elektrische schema's, maar nog even zonder resultaat. Zijn er hier mensen die schema's hebben of ervaring met ditzelfde probleem?
Ben al even op zoek gegaan naar elektrische schema's, maar nog even zonder resultaat. Zijn er hier mensen die schema's hebben of ervaring met ditzelfde probleem?
Re: Sleutels werken niet
Heb nog even verder gezocht en heb hier waardevolle informatie gevonden:
https://www.bmwgm5.com/FZV_Antenna_Amp.htm
Ga morgen even alles doormeten zoals hier beschreven staat, vermoed wel dat het deze module is die defect is.
https://www.bmwgm5.com/FZV_Antenna_Amp.htm
Ga morgen even alles doormeten zoals hier beschreven staat, vermoed wel dat het deze module is die defect is.
Re: Sleutels werken niet
Volgens mij heb ik beide nog liggen ontvanger en dat andere ding..als je ze wil hebben.
.
.
Re: Sleutels werken niet
Dat is goed te horen!
Zojuist heb ik de FZV module doorgemeten. Ik krijg keurig 12v op de draden zoals beschreven staat in de bovenstaande link, en tijdens het drukken op een knop veranderd het voltage op de K-line ook netjes van 5V naar rond de 3v op beide sleutels met alle knoppen. Dit lijkt dus goed te werken.
Daarnaast eens de auto met BMW Scanner uitgelezen, waar de volgende fouten uit kwamen:
- Anti-theft alarm system: Siren, Radio interior protection, Tilt alarm sensor or Wire STDWA Short circuit
- Anti-theft alarm system:Tilt alarm sensor
- Anti-theft alarm system: Interior procetion
- Central locking system: Short circuit or Open circuit at Motor Tailgate
- Central locking system: Relay doesn't switch to on at Central saving
- Internal fault at body module V: Processor Watchdog
Ook heb ik Scott (de eigenaar van http://www.bmwgm5.com) een mail gestuurd met de vraag of hij hetzelfde probleem al eerder heeft gezien, aangezien ik verder geen klachten heb die wijzen op een defecte GM5 module en de sleutels en FZV module gewoon lijken te werken.
Daarnaast heb ik de weerstand op de Blauw/rode draad die de berichten van de FZV module naar de GM5 module (X253, pin 49) stuurt doorgemeten, deze was keurig 0 Ohm.
Zojuist heb ik de FZV module doorgemeten. Ik krijg keurig 12v op de draden zoals beschreven staat in de bovenstaande link, en tijdens het drukken op een knop veranderd het voltage op de K-line ook netjes van 5V naar rond de 3v op beide sleutels met alle knoppen. Dit lijkt dus goed te werken.
Daarnaast eens de auto met BMW Scanner uitgelezen, waar de volgende fouten uit kwamen:
- Anti-theft alarm system: Siren, Radio interior protection, Tilt alarm sensor or Wire STDWA Short circuit
- Anti-theft alarm system:Tilt alarm sensor
- Anti-theft alarm system: Interior procetion
- Central locking system: Short circuit or Open circuit at Motor Tailgate
- Central locking system: Relay doesn't switch to on at Central saving
- Internal fault at body module V: Processor Watchdog
Ook heb ik Scott (de eigenaar van http://www.bmwgm5.com) een mail gestuurd met de vraag of hij hetzelfde probleem al eerder heeft gezien, aangezien ik verder geen klachten heb die wijzen op een defecte GM5 module en de sleutels en FZV module gewoon lijken te werken.
Daarnaast heb ik de weerstand op de Blauw/rode draad die de berichten van de FZV module naar de GM5 module (X253, pin 49) stuurt doorgemeten, deze was keurig 0 Ohm.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 30 jan 2020, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
Re: Sleutels werken niet
Scott heeft me teruggemaild dat de foutcode "Central locking system: Relay doesn't switch to on at Central saving" duid op een defect relais in de GM5 module. Net de relais via ebay besteld, maar zal m van t weekend al eens uit elkaar halen om de contactjes van de relais een beetje schoon te maken.
- dirkfraterman
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:16
- Locatie: Vriezenveen
Re: Sleutels werken niet
Ik heb m'n auto vorige week laten uitlezen bij een specialist uit de buurt. Deze vertelde mij dat het 98% zeker in m'n GM5 zit. Deze moet nu dus gerepareerd of vervangen worden. Wat zou het verstandigst zijn?
Voor het repareren ben ik zelf niet handig genoeg. Ik gebruik de auto dagelijks dus ik kan de GM5 er niet eventjes uithalen om deze op te sturen.
Als ik de GM5 ga vervangen kan ik twee dingen doen; gebruikt of nieuw kopen. Een gebruikte heeft de kans om hetzelfde probleem te krijgen na een bepaalde tijd. Daarnaast moet zo'n gebruikte gecodeerd worden, zodat deze in een cabrio kan functioneren. Een nieuwe gaat jaren mee, da's het voordeel. Het nadeel is dat deze vrij prijzig is (€ 400) en deze moet daarnaast nog gecodeerd worden.
Ik weet het nog niet echt.
Voor het repareren ben ik zelf niet handig genoeg. Ik gebruik de auto dagelijks dus ik kan de GM5 er niet eventjes uithalen om deze op te sturen.
Als ik de GM5 ga vervangen kan ik twee dingen doen; gebruikt of nieuw kopen. Een gebruikte heeft de kans om hetzelfde probleem te krijgen na een bepaalde tijd. Daarnaast moet zo'n gebruikte gecodeerd worden, zodat deze in een cabrio kan functioneren. Een nieuwe gaat jaren mee, da's het voordeel. Het nadeel is dat deze vrij prijzig is (€ 400) en deze moet daarnaast nog gecodeerd worden.
Ik weet het nog niet echt.
Re: Sleutels werken niet
lastig...vooral als het 2% is dat het iets anders is ;-)
wist hij dan ook waar het aan schort in die GM5?
als je 1 auto hebt en je bent daar afhankelijk van lastig met opsturen
Dan ergens heen rijden waar ze het er plekke repareren, moet je vragen of die gast iets in de buurt weet om dat te laten repareren
ps. heeft die gast ook signaal van je sleutel getest?
ontvanger getest?
Ik ben maar leek hoor, maar ik zou denken als je al niet kan inleren dan ontvangt het geen signaal toch?
en als cv, ramen wel werken met knopjes in auto...?
wist hij dan ook waar het aan schort in die GM5?
als je 1 auto hebt en je bent daar afhankelijk van lastig met opsturen
Dan ergens heen rijden waar ze het er plekke repareren, moet je vragen of die gast iets in de buurt weet om dat te laten repareren
ps. heeft die gast ook signaal van je sleutel getest?
ontvanger getest?
Ik ben maar leek hoor, maar ik zou denken als je al niet kan inleren dan ontvangt het geen signaal toch?
en als cv, ramen wel werken met knopjes in auto...?
- dirkfraterman
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:16
- Locatie: Vriezenveen
Re: Sleutels werken niet
Ja precies, dat is het voor mij ook.
Hij heeft verder alles getest; tenminste, dat zegt hij. Hij heeft een testkast aangesloten op de auto en daar kwam uit dat de auto de sleutels niet ontvangt.
Ik had gister ineens dat de vergrendeling wel weer werkte op m'n sleutel. Helaas deed 'ie dat maar een keer. Ik ga er niet van uit dat het dus aan de sleutels ligt, maar echt in de GM5.
Hij heeft verder alles getest; tenminste, dat zegt hij. Hij heeft een testkast aangesloten op de auto en daar kwam uit dat de auto de sleutels niet ontvangt.
Ik had gister ineens dat de vergrendeling wel weer werkte op m'n sleutel. Helaas deed 'ie dat maar een keer. Ik ga er niet van uit dat het dus aan de sleutels ligt, maar echt in de GM5.