Denderen stationair toeren 325i

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
yope
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 nov 2015, 13:38

Denderen stationair toeren 325i

Bericht door yope » 11 mar 2017, 12:06

Hallo,

Het schijnt da ik niet de enige ben met dit probleem in der wereld, maar hoe ziet het eruit op dit forum?
Het probleem kent nog geen (definitieve) oplossing en heeft de volgenden symptomen:
  • Bij intrappen koppeling onder belasting (bijvoorbeeld als men wil stoppen) zakt de toerental tot onder stationair niveau en begint dan enkele keren op en neer te denderen tussen 500 en 900 toeren, soms zelf nog erger en in extreme gevallen kan de motor zelfs afslaan.
  • Bij stilstand zacht gas geven heeft tot gevolg dat de toerental eerst omlaag gaat en dan pas omhoog. Dit heeft tot gevolg dat filerijden en langzaam rijden vanaf stilstand erg lastig kan worden.
  • Vertraagde reactie bij korte klap op gaspedaal.
  • Meestal zijn deze symptomen erger als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is.
Hier een video waarop dat gedrag te zien is:
https://www.youtube.com/watch?v=3GUPLJoG7s4

In mijn geval zijn de standaard dingen zijn gedaan, geen vacuum lek, DISA en VANOS zijn nieuw, brandstof pomp is nieuw en druk is ok, mengsel waardes zijn in orde, de motor loop verder uitstekend, O2 sensoren werken naar behoren, geen storingen.

Het geheel lijk op een software probleem in de DME (MS43), dat door veroudering of defect van een nog onbekend onderdeel getriggerd wordt. Maar WAT? :bang:
Ik heb mijn DME al geupdate naar de laatste versie software (vergeefs), en ik ben zeker dat BMW/Siemens hier schuld aan heeft, maar aantonen wordt moeilijk, en nut zal het niet meer hebben.

Op diverse fora lees ik verhalen van anderen die van alles al hebben vervangen, maar ook dit probleem niet kunnen oplossen. Dan zijn er weer verhalen van mensen die wel een oplossing hebben gevonden, bijvoorbeeld door een (defecte) spanningsregelaar (dynamo) te vervangen, of een O2 sensor te vernieuwen, maar voor anderen lost dit het probleem weer niet op.
Zijn hier mensen die ook last hebben van dit probleem?

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Denderen stationair toeren 325i

Bericht door Dutchie » 11 mar 2017, 22:22

Ik denk aan 3 dingen:

- Kapotte luchtmassameter (Onze V8 deed ook precies wat jij omschrijft totdat ik de LMM heb vervangen)
- Toch een vacuumlek in de inlaatbuis tussen luchtmassameter en gasklep, of de aftakking naar de stappenmotor (de scheuren namelijk vaak, bekende kwaal)
- Bevuilde/kapotte stappenmotor.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

minarox
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:28

Re: Denderen stationair toeren 325i

Bericht door minarox » 12 mar 2017, 00:12

Ff n vraagje als dat kan..

Ik heb het zelfde probleem.

Nu zit ik met het probleem van, je hebt n originele lmm voor 250-300 euro. dit vind ik toch behoorlijk wat geld voor n toerenteller die n beetje "zweverig" is.

ik heb echter ook n lmm van topran gevonden voor 50 euro. Zou deze net zo goed werken?

Ik heb hier tegenstrijdige dingen over gehoord, dat het beter is om voor orgineel te gaan en dat imitatie niet het probleem verhelpt.

Iemand hier ervaring mee?

yope
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 nov 2015, 13:38

Re: Denderen stationair toeren 325i

Bericht door yope » 13 mar 2017, 18:08

Bedankt voor de reacties zover.

@Dutchie: LMM zou kunnen, alhoewel deze ongeveer een jaar geleden is vervangen... Met stappenmotor bedoel je de stationair regelklep (ICV)? Deze heb ik een keer eruit gehaald en gecontroleerd, bewoog prima (getest door te schudden) en was niet vuil. Over vacuumlekken... Ik heb laatst een rookmachine gebouwd en daarmee de inlaat en carter met rook volgepompt. Hierdoor kwam ik erachter dat ik twee lekken had: een klein lekje bij een afsluitdopje achter op het inlaatspruitstuk, en een gigantische scheur in de kleppendeksel :gek:
Deze lekken zijn gedicht, en sinds dien is het probleem met denderen toerental alleen een beetje erger geworden (niet beter!). De mengsel-correctiewaardes zijn wel nagenoeg 0% nu, wat wijst op geen lekkage.

@minarox: Ik zou als ik jou was niet meteen de LMM vervangen. Er zijn tallen verhalen van andere mensen met dit probleem waarbij het vervangen van de LMM niet heeft geholpen. Kijk eerst of je een vacuumlek hebt ergens. Een rookmachine kan hier heel goed helpen bij het opsporen, en is heel eenvoudig zelf te bouwen voor weinig geld.
En nee, voor zo een kritisch onderdeel als de LMM zou ik beslist geen geld besparen door goedkope "alternatieven". Heb vaak genoeg gelezen dat dit alleen maar voor ellende zorgt.

Ik ga even kijken of ik een LMM mag lenen van iemand met een E46...

minarox
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:28

Re: Denderen stationair toeren 325i

Bericht door minarox » 13 mar 2017, 22:05

Mijn vakleer docent (ik doe autotechniek) meent dat het in de meeste gevallen door n vacuüm lek zou komen of anders door de ICV.. de luchtmassa meter lijkt hem niet, de lmm hoor je ook te kunnen "testen" met de live data.

Hij gaf een voorbeeld van een vw die je dan in de 2 moest zetten en volgas en dan moest er een bepaalde waarde verschijnen bij de lmm.

Edit: ik had zelf ook vacuüm lekken in de luchtslangen na de lmm, deze vervangen maar geen merkbaar resultaat in het rijgedrag.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Denderen stationair toeren 325i

Bericht door Dutchie » 14 mar 2017, 11:31

Op de V8 van pa en ma heb ik ooit een LMM van €50 gehangen, en die was 3 dagen later ook weer stuk..

LMM is duur, maar een aanrader om toch te nemen. Goedkope varianten zijn in no time stuk of de waardes wijken teveel af.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Denderen stationair toeren 325i

Bericht door Dutchie » 14 mar 2017, 11:33

Heel toevallig had ik afgelopen zaterdag exact dit probleem bij mijn 316i compact, en wat bleek? Vacuumlek..

Tevens zou ook de carterventilatie dit peobleem kunnen veroorzaken.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

yope
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 nov 2015, 13:38

Re: Denderen stationair toeren 325i

Bericht door yope » 15 mar 2017, 07:10

Bedankt voor de reacties.
Ik heb mogelijk een LMM donor gevonden en ga binnen kort een swap uitproberen om te kijken of de situatie veranderd.
Als ik een vacuumlek had, zal ik dat terug moeten zien in de LTFT/STFT waardes bij stationair... behalve als de brandstofinjectoren ook lekken en de mengselfout veroorzaakt door het vacuumlek compenseren. In dat geval heb ik dus een vacuumlek en lekkende injectoren.
Het punt is, bij een brandstof-drukmeting kwam ik er achter dat de brandstofdruk niet lang genoeg wordt vastgehouden... lekkende injectoren zou dus best kunnen... :s
Ik ga de rookmachine nog een keer aansluiten, en zal proberen de injectoren te testen... :roll:

yope
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 nov 2015, 13:38

Re: Denderen stationair toeren 325i

Bericht door yope » 19 mar 2017, 20:59

Update: Heb vandaag nog een keer een brandstofdruk-meting uitgevoerd, en ik kan nu met zekerheid zeggen dat ik geen lek heb. Dus ook geen lekkende injectoren! Binnen 20 minuten na uitschakelen contact, is de druk 0.1bar gezakt, en dat is ver onder het maximum limiet van 0.5 bar per 20 minuten.

Ik heb ook een meting gedaan van diverse parameters tijdens een rit. Hier is te zien wat er gebeurd op het moment dat ik bij een verkeerslicht stil kom te staan (midden in de grafiek). Het denderen van de toerental is helaas niet te zien, omdat de sample-periode van de grafiek ca 1 seconde is, en het denderen ook ongeveer elke 1 seconde gebeurd, maar het is op dit moment behoorlijk en ik moest uiteindelijk een tik gas geven om de toerental weer tot rust te laten komen:

Afbeelding

Het meest opvallende is de mengsel-correctie (Fuel Trims): Deze worden tijdens het "denderen" steeds negatiever! Als de toerental stabiliseert, kruipt de correctie weer richting 0%. Dit is te zien tegen het einde van de grafiek, waar ik weer even stil stond.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Denderen stationair toeren 325i

Bericht door Dutchie » 20 mar 2017, 08:36

Het raadsel wordt steeds groter, heb je de gasklep toevallig ooit gechecked/schoongemaakt?
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

yope
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 nov 2015, 13:38

Re: Denderen stationair toeren 325i

Bericht door yope » 29 mar 2017, 06:00

Ik ga proberen dit weekeind de gasklep eraf te halen en te inspecteren/schoonmaken.
Intussen heb ik nog meer metingen gedaan en opeens zag ik iets wat me verbaasde:
In de volgende video is een live grafiek te zien van luchtmassa en toeren terwijl ik afwisselend rijd en stop:



Let op het luchtmassa signaal tijdens het stoppen direct na loslaten van het gaspedaal en intrappen van de koppeling. Duidelijk te zien vanaf 0:25 en 1:45: Het luchtmassa signaal begint rond het stationair niveau te denderen voordat de toerental tot stationair zakt en vervolgens ook in hetzelfde ritme op en neer gaat. :o
Als dit echt zo is, dan kan ik waarschijnlijk alles wat met lambda controle en brandstof te doen heeft uitsluiten :ja:
Ik moet bij de luchtregeling zoeken: luchtmassameter, gasklep of stationair-regelklep. Wat denken jullie?

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Denderen stationair toeren 325i

Bericht door rob75 » 29 mar 2017, 07:39

Als ik in je grafiek kijk zie ik twee opvallende zaken:
- LMM meet soms opeens heel veel lucht meer, er zitten een paar pieken bijvorbeeld tussen 17:19 en 17:20.
- het toerentalsignaal valt soms even weg.

Het lijkt erop dat de krukassensor en LMM kuren vertonen.

Groet,
Rob

yope
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 nov 2015, 13:38

Re: Denderen stationair toeren 325i

Bericht door yope » 29 mar 2017, 19:36

Beste Rob, bedankt voor je reactie!
Ik vrees dat ik je niet helemaal kan volgen... kan jij nog een keer aanwijzen waar jij ziet dat de LMM te veel (?) lucht meet?
De video duurt maar 2:02, dus ik weet even niet welke plek jij bedoeld met "tussen 17:19 en 17:20"... :nee:
Ik kan ook niet echt volgen waaraan jij precies ziet dat het toerental-signaal (groen in de grafiek) weg valt...
De gehele grafiek is tijdens het rijden en stoppen gemeten (afwisselend). Het rode signaal (LMM) zal ongeveer moeten doen wat ik met het gaspedaal doe (de gasklep samen met de stationair regelklep). Groen (toeren) is wat de krukas van de motor doet. Let wel dat ik rijd... dwz, ik trap gas in, wissel van versnelling, trap op de rem en soms op de koppeling.
De momenten waar ik gas los laat en de koppeling intrap zijn het meest interessant, want dan zakt de toerental naar stationair niveau en begint op en neer te denderen tussen ca. 450 en 1000 RPM.
Wat de toerental doet tijdens het denderen is niet duidelijk te zien, omdat de app (OBD Fusion in dit geval) net iets meer dan 1 meting per second haalt, en dat is te langzaam om het effect in de meting goed terug te zien. Ik denk dat dit aan mijn interface ligt (een Chinese namaak-ELM327)... ik moet een betere bestellen. -_-
Op het signaal van de LMM is dit echter wel iets beter te zien, en zoals op de momenten vanaf 0:25 en 1:45 begint deze al te denderen voordat de toerental naar stationair zakt. Zeker vanaf 1:45 op de video is het heel goed te zien, omdat ik eerst gas los laat en pas enkele seconden later de koppeling in trap. Op dat moment is ook het effect op de toerental iets beter te zien.
Met vriendelijke groet,

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Denderen stationair toeren 325i

Bericht door rob75 » 30 mar 2017, 08:35

In de grafiek die ik zie staat er op de x-as een tijdsschaal en die begint bij 17:19:42.
Het groen signaal (LMM) schiet opeens heel erg omhoog tussen 17:19:42 en 17:20:07. Dit kan gasgeven zijn. Daarnaast is er niet of nauwelijks verrijking te zien in het mengsel (fuel trim).
Erger is dat op hetzelfde stukje tijd ook tweemaal te zien is dat er geen rpm is (blauwe lijn). Dit is volgens mij de vervelendste, aangezien de ECU dan wat moet gaan afleiden uit andere sensoren (nokkenas).

Groet,
Rob

yope
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 nov 2015, 13:38

Re: Denderen stationair toeren 325i

Bericht door yope » 30 mar 2017, 09:31

Ah, je bedoelt de grafiek in het plaatje, nu snap ik je :D
Over de ontbrekende RPM samples, denk ik dat dit aan mijn cheap-ass ELM327 kloon ligt, deze verliest namelijk regelmatig samples, niet alleen van het RPM signaal. Ook als ik bijvoorbeeld fuel trims of O2 spanning aan het meten ben, schiet de waarde af en toe naar oneindig negatief of naar 0. Dus let daar maar beter niet op. Was ik vergeten te zeggen in die post, sorry.
Over het LMM signaal daar, klopt, die "uitschieters" komen overeen met gas geven. Misschien voor te korte tijd om echt de fuel trims op te zien lopen. Hier geldt ook dat de grafiek helaas in de tijdschaal erg "grof" is, omdat mijn apparatuur maar 1 meting per seconde (of zo) haalt. Dat kan een hoop details verbergen. Ik zal proberen of ik nog betere grafieken kan maken, met hoger sample-snelheid (als de DME dat aan kan).
Bedankt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”