Het schijnt da ik niet de enige ben met dit probleem in der wereld, maar hoe ziet het eruit op dit forum?
Het probleem kent nog geen (definitieve) oplossing en heeft de volgenden symptomen:
- Bij intrappen koppeling onder belasting (bijvoorbeeld als men wil stoppen) zakt de toerental tot onder stationair niveau en begint dan enkele keren op en neer te denderen tussen 500 en 900 toeren, soms zelf nog erger en in extreme gevallen kan de motor zelfs afslaan.
- Bij stilstand zacht gas geven heeft tot gevolg dat de toerental eerst omlaag gaat en dan pas omhoog. Dit heeft tot gevolg dat filerijden en langzaam rijden vanaf stilstand erg lastig kan worden.
- Vertraagde reactie bij korte klap op gaspedaal.
- Meestal zijn deze symptomen erger als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is.
https://www.youtube.com/watch?v=3GUPLJoG7s4
In mijn geval zijn de standaard dingen zijn gedaan, geen vacuum lek, DISA en VANOS zijn nieuw, brandstof pomp is nieuw en druk is ok, mengsel waardes zijn in orde, de motor loop verder uitstekend, O2 sensoren werken naar behoren, geen storingen.
Het geheel lijk op een software probleem in de DME (MS43), dat door veroudering of defect van een nog onbekend onderdeel getriggerd wordt. Maar WAT?
Ik heb mijn DME al geupdate naar de laatste versie software (vergeefs), en ik ben zeker dat BMW/Siemens hier schuld aan heeft, maar aantonen wordt moeilijk, en nut zal het niet meer hebben.
Op diverse fora lees ik verhalen van anderen die van alles al hebben vervangen, maar ook dit probleem niet kunnen oplossen. Dan zijn er weer verhalen van mensen die wel een oplossing hebben gevonden, bijvoorbeeld door een (defecte) spanningsregelaar (dynamo) te vervangen, of een O2 sensor te vernieuwen, maar voor anderen lost dit het probleem weer niet op.
Zijn hier mensen die ook last hebben van dit probleem?