E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door Beens1 » 25 mar 2017, 19:58

Sinds ik mijn wagen heb, een BMW 318i Touring (bj dec.1999) met M43TU blok en steptronic automaat, is het oranje motormanagement lampje gaan branden. Aangezien ik bij aankoop al gemerkt had dat de motor blaast bij olievuldop, ging ik ervan uit dat het aan een dichte carterventilatie zou liggen wat ik later wilde oplossen.
Verder reed de auto prima, op zo nu en dan een schommeling in de toeren na.

Tot gisteren.

Sinds gisteren bij stationair (voor verkeerslicht) pendelde de toeren tussen 450-750.
Verder reed de auto goed.

Vandaag weer op weg met de auto, met in achterhoofd dat ik dan misschien de reparaties naar voren moest trekken. (wilde ze naar achteren schuiven omdat wij nu in aankoop van een nieuw huis zijn en op zeer korte termijn een kleine verwachten)
Helaas werd het steeds erger. Tot bijna uitvallens aan toe. Zette ik de automaat in de vrij, dan trokken de toeren naar ongeveer 750 toeren en pendelde dan een kleine 50 a 100 toeren.

Vanavond na het eten even onder de kap gekeken, om te checken of ik zo een luchtlek in het vacuumsysteem kon vinden. Dat was niet het geval.
Ik wilde vervolgens controleren hoe het ging als ik de lmm ontkoppeld had. Dus afgekoppeld en gestart, nog steeds pendelen in toeren. Gestart met lmm eraan en al draaiend ontkoppelen. Dat ging goed een keer of 2. Bleef draaien, maar wel wat even in toeren een verschilletje.
De derde keer was dat de auto uitviel en waarna het mooie tandwieltje met uitroepteken in beeld kwam naast de P/D/R/N van de automaat (in dash).

Dat laatste had ik ook al eens gehad bij een E36 318i automaat na uitval door een vacuumlek. Dat trok toen na een klein ritje weg.
Dus ik dacht, laat ik even een klein blokje om doen, wellicht werkt dat ook in deze.
Echt waar, de automaat schakelde nog slechter dan een 1e klasser uit het voortgezet onderwijs, die voor het eerst in een schakel auto rijdt.

Dat het tandwieltje komt door het uitvallen (en dus stroomtoevoer naar de automaatpomp) weet ik, maar ik hoopte dat het opgelost zou worden door dat kleine rondje rijden en dan een 'normale' start en stop.
Dat moet ik morgen gaan bezien, of hij dan nog in noodloop staat.


Nu is mijn vraag. Gebeurt dat ook bij een e46 of moet het opgelost worden met uitlezen en resetten?
En is mijn lmm nu nog goed door deze omstandigheden, of juist niet.
En kan het probleem als boven geschreven komen doordat de carterventilatie vol zit?

Ik wil nu maandag de wagen naar een garage brengen en sowieso de carterventilatie laten vervangen, alle foutcodes laten uitlezen en resetten. Maar zonder afspraak zal dat niet zonder slag of stoot gaan denk ik. En ik heb de wagen nodig... :gek:

Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door Beens1 op 02 mei 2017, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 951
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: E46 318i M43TU Onregelmatig stationair en storing automa

Bericht door JdM » 26 mar 2017, 16:26

LMM kan het zijn, maar ook een kruk/nokas positiesensor, uitlezen is wel je eerste optie denk ik. En laat je niet verrassen door de LMM die nu in je geheugen staat, want die is in elk geval ook het gevolg van lostrekken tijdens het lopen ;)

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: E46 318i M43TU Onregelmatig stationair en storing automa

Bericht door Beens1 » 26 mar 2017, 17:35

Top! Dank voor het meedenken!
Ik neem het iig mee naar de garage. Na resetten een stukje rijden voor het checken op nieuwe foutcodes.

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: E46 318i M43TU Onregelmatig stationair en storing automa

Bericht door Beens1 » 27 mar 2017, 14:25

Had een afspraak kunnen maken voor aankomende donderdag, maar helaas doet een vervelende, persoonlijke situatie zich voor met ons kleintje in spé, wat de voorrang heeft.
Afspraak staat nu voor volgende week dinsdag.

Ik houd jullie op de hoogte!

Gebruikersavatar
francois1994
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 mei 2015, 17:50
Locatie: Born, Limburg

Re: E46 318i M43TU Onregelmatig stationair en storing automa

Bericht door francois1994 » 27 mar 2017, 17:38

Carterventilatie van een M43 is goed zelf te doen.. Ongeveer 100 euro aan onderdelen. Mijne had het zelfde probleem. flink schommelen in toeren stationair. Zelf de carterventilatie vervangen en liep weer als een zonnetje..
BMW E46 318i '99
Suzuki GSF1200 Bandit '01

PVB507
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2017, 19:59

Re: E46 318i M43TU Onregelmatig stationair en storing automa

Bericht door PVB507 » 27 mar 2017, 18:46

Ik heb exact hetzelfde motorprobleem gehad op vakantie naar Kroatië. Zelfde symptomen. Onregelmatig lopen en een motormanagamentlampje. Ook kregen we zo nu en dan een ASC-lampje en sloeg de motor af en toe over tijdens het rijden. Bij een BMW-dealer in Oostenrijk laten checken en toen bleken de luchtmassameter en de krukassensor de boosdoeners te zijn. Die zijn allebei vervangen en sindsdien nooit meer problemen gehad.

Was trouwens een 316i met M43TU, wel eentje met handbak

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: E46 318i M43TU Onregelmatig stationair en storing automa

Bericht door Beens1 » 01 apr 2017, 09:31

Dank voor de reacties!

Helaas heb ik de afspraak weer moeten verzetten, nu naar aankomende vrijdag.
Het gaat niet helemaal goed met ons ongeboren kleintje, waardoor dat even voorrang heeft. Deze zal begin volgende week gehaald worden.


Vanmorgen heb ik even de tijd gehad om het toerental iets op te schroeven, heb het even iets omhoog gezet. Net onder de 900 ongeveer. Hierdoor hoop ik dat bij schommelen hij niet meer in de buurt van de 500 komt.

Misschien goed om te weten:
Vooral bij koude motor en wanneer het blok half warm is (zeker na een stuk rijden en na een uurtje of zo weer gaan) dan schommelt hij vervaarlijk.
Ik zet de auto dan ook in de N voor het verkeerslicht.
Ik heb het toerental stationair iets verhoogd, toen hoorde ik onder de kap een soort ploppend geluid. Ik dacht toen direct aan een luchtlek, misschien in het aanzuigspruitstuk?
En hij zuipt als een tempelier...


Ik hoop iig dat nu door ophogen stationair het wat 'beter' gaat en dat ik de tijd tot vrijdag kan uitzingen.
Ik houd jullie op de hoogte!

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: E46 318i M43TU Onregelmatig stationair en storing automa

Bericht door Beens1 » 10 apr 2017, 09:47

Inmiddels is de wagen voor reparatie geweest, waarbij de carterventilatie geheel is vervangen.
Daarnaast was er een kleine lekkage in het koelsysteem, wat ook vervangen is.

De wagen draait nu weer rustig iig. Zo nu en dan een héél klein schommeltje van hooguit 50toeren.
Zelf maar weer het toerental omlaag gezet (stationair 11/1200 vond ik wat hoog) :D

Dus vooralsnog probleem lijkt opgelost door vervangen van carterventilatie.
Dash is ook weer storingslampjes vrij ;)

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: E46 318i M43TU Onregelmatig stationair en storing automa

Bericht door Beens1 » 23 apr 2017, 13:29

Is het mogelijk dat de wagen nog een beetje rommelig draait doordat het brandstoffilter aan vervanging toe is?
Ik praat dan over echt trillend stationair (vervelende resonantie) en soms nog wat beweging in toerental. Ongeveer 50rpm.

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door Beens1 » 02 mei 2017, 19:53

Iemand een idee?
Het is echt alleen vervelend tijdens stationair draaien, het resoneren. Waar ik me dan het meest aan erger, dat tijdens dat resoneren de deurkaart van de bestuurdersdeur echt rammelt... :(
Daarnaast valt mij op de het verbruik van de wagen rond de 1:7 ligt. Vind ik een beetje aan de hoge kant. Vergelijk ik het met mijn oude BMW 320ia, dan draaide die met dezelfde rijstijl juist zuinig tussen de 1:12 en 1:14.

Ik heb nu een brandstoffilter binnen gekregen, die zal ik eerdaags proberen te vervangen.

Gebruikersavatar
wiren
Berichten: 486
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:39

Re: E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door wiren » 03 mei 2017, 18:31

Denk meer aan ontsteking (bougies, bougiekabels, bobines) of injectoren. Gooi eens een flesje injectiereiniger in de tank, misschien helpt dat en zoniet dan is het verder zoeken/uitsluiten. De stationairregelaar kan ook de boosdoener zijn.

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door Beens1 » 07 mei 2017, 19:35

Hier op straat is het me zaterdag niet gelukt om het brandstoffilter te vervangen. Dus daar moet k nog eens naar kijken.
Bougies zijn nog geen 6000km terug vervangen. Injectiecleaner heb ik nu in zo'n 500km tijd 2 busjes van Lique Moly erin gegooid. Laatste was gisteren op halve tank en daarna een rit van 2uur gemaakt. 's Avonds weer 2 uur terug.

Vandaag bij stationair nog steeds beetje rommelig, soms zo dat je achter het handschoenkastje een tikje hoort en dan loopt hij gelijk even anders (iets hoger in toeren).

Enige waar ik dan nu inderdaad naar kan (laten) kijken zijn dan bougiekabels, bobine of die regelaar.
Tijdens het rijden zelf ervaar ik niet echt iets vervelends of zo. Niet dat ik merk iig.

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door Beens1 » 20 mei 2017, 12:29

Ik stoorde me de laatste dagen steeds meer aan het (opnieuw) onrustiger worden van het stationair toerental.
Heb nu weer even het toerental ietsje opgehoogd in de hoop dat hij niet weer zulke diepe dips krijgt bij verkeerslichten ed.

Begin nu te denken aan de automaat? Iemand daar een zienswijze op?

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door Beens1 » 20 jun 2017, 07:45

Hmm, ben bang dat het probleem dieper ligt :s
Zo nu en dan komt er een tik uit het blok, die bij wat lagere snelheden met het toerental meegaat. Bij hogere snelheden hoor ik het niet, maar dat kan komen doordat dan andere geluiden wellicht gaan overheersen.

Ik dacht eerst dat het de secundaire luchtpomp was bij koude motor, maar als ik dat vergelijk met de 316i M43TU van m'n moeder dan klopt dat niet.
Die gaat een zoemend geluid maken met wat 'doffe tikken/poffen' en na verloop van een minuut of wat uit.

Bij mij gaat het echt metaalachtig tikken, dan een minuutje wel, dan 30 sec. niet, dan weer wel. Ongecontroleerd. Hij doet het overigens ook bij warm blok.
Wij dachten aan kettingspanner ofzo, maar luisteren wij telescopisch dan hoor ik via kleppendeksel het geluid niet erger.

Omdat de uitlaat ook wat 'prrrfft' klinkt, dacht ik dan aan een scheurtje in het spuitstuk, maar ik weet niet of het dan echt zo metaalachtig moet klinken.

Olie is zo'n 7 à 8dkm geleden vervangen voor 5W40 Castrol. Bougies zijn toen ook vervangen, evenals het luchtfilter. Brandstoffilter moet nog.
Toeren beginnen weer vervelend laag te komen zo nu en dan. :'(

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door Beens1 » 15 nov 2017, 10:15

Tijdens de APK afgelopen maand gaf de garagist aan dat het zeer waarschijnlijk de hydraulische klepstoters zijn.
Ik hoop dat het blok nog te redden valt als ik de klepstoters laat vervangen en niet dat de kleppen wellicht al aan het 'verbranden' zijn.
Garagist gaf aan dat de onregelmatige toeren ook hierdoor kunnen ontstaan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”