Denderen stationair toeren 325i
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 dec 2016, 14:42
Re: Denderen stationair toeren 325i
Ik volg even, daar de mijne (325i touring 2003) hier ook soms last van heeft. Koppeling intrappen om bijna stil te gaan staan en dan gaan gooien met de toeren indd.
Re: Denderen stationair toeren 325i
Ah, goed om te zien dat er nog interesse is
Ik heb inmiddels wat speurwerk gedaan:
Ben nu toch in "schiettent mode", en ga dus ook nog maar de ICV (stationair regel-klep) vervangen. Ik kan niets anders meer bedenken. Ik heb dat ding wel helemaal getest, en zal niet weten wat er nou mis mee kan zijn. De spoelen zijn allebei nog heel, de klep beweegt heel makkelijk en soepel, heb hem met een 9V batterij getest, en hij gaat prima beide kanten op zo als het hoort....
Heeft nog iemand een ander idee?
Heb trouwens het vermoeden dat dit een probleem exclusief met de 325i is.... dus niet voorkomt bij de 330i....
Ik heb inmiddels wat speurwerk gedaan:
- Gasklephuis en stationair regelklep eruit gehaald en schoon gemaakt (ondanks ze al hartstikke schoon waren). Dit heeft geen verschil opgeleverd
- LMM losgehaald. Ook geen verschil. Dit bevestigd echter wel dat dit niks met mengsel-regeling te maken heeft.
- Gasklephuis vervangen, nieuwe bougies erin en olie (+filter) gewisseld (was aan de beurt). Hij lijkt nu net even iets meer pit te hebben en nog iets soepeler te lopen, maar veel verschil is er niet. Het "denderen" is er ook nog steeds.
- Gaspedaal koppelstang gesmeerd (gaf een piepend geluid bij intrappen, nu niet meer).
- Compressiemeting geprobeerd te doen, maar na cylinder 2 ging mijn compressiemeter stuk. Goedkope troep
Ben nu toch in "schiettent mode", en ga dus ook nog maar de ICV (stationair regel-klep) vervangen. Ik kan niets anders meer bedenken. Ik heb dat ding wel helemaal getest, en zal niet weten wat er nou mis mee kan zijn. De spoelen zijn allebei nog heel, de klep beweegt heel makkelijk en soepel, heb hem met een 9V batterij getest, en hij gaat prima beide kanten op zo als het hoort....
Heeft nog iemand een ander idee?
Heb trouwens het vermoeden dat dit een probleem exclusief met de 325i is.... dus niet voorkomt bij de 330i....
Re: Denderen stationair toeren 325i
mijn 320i 2.2 heeft het ook hoor, dus niet alleen de 325.
Ik ben ook erg benieuwd wat de oorzaak en oplossing is, heb zelf ook met lmm los geprobeerd en icv + gasklephuis gereinigd, vacuum slangen vervangen etc maar geen resultaat.
Ik hoor graag je bevindingen na het vervangen van de ICV
Ik ben ook erg benieuwd wat de oorzaak en oplossing is, heb zelf ook met lmm los geprobeerd en icv + gasklephuis gereinigd, vacuum slangen vervangen etc maar geen resultaat.
Ik hoor graag je bevindingen na het vervangen van de ICV
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 dec 2016, 14:42
Re: Denderen stationair toeren 325i
@Yope,
Je hebt al flink wat geprobeerd en vervangen. Ik heb de mijne van de week uit laten lezen. Een hoop oude meldingen maar niet echt iets noemenswaardig. Komende week eens kijken wat er van de meldingen terug is gekomen. Ik moet wel zeggen dat ik het niet zo vaak heb als jij denk ik.
Ik heb dat echte gooien met de toeren tot uitvallen toe nu een keer of 5 meegemaakt in de laatste maand. We veel vaker is het koppeling op laten komen en dan vloeiend weg kunnen rijden lastig. Hij heeft echt een beetje gas en een slippende koppeling nodig om het soepel te laten verlopen. Ik twijfel ook of ik alle 192 paardjes wel aan boord heb. Ik heb nooit eerder in een e46 325i gereden maar ik kom van een e36 320i maar deze leek op sommige momenten sneller te zijn als mijn 325i.
Ik heb ook nog een raar probleem met de kachel, die ventilatormotor schommelt ook in zijn toeren. Voor ik de egel vervang ga ik eerst een nieuwe accu zetten. heb het idee dat dit de originele BMW accu nog is (2003)
Je hebt al flink wat geprobeerd en vervangen. Ik heb de mijne van de week uit laten lezen. Een hoop oude meldingen maar niet echt iets noemenswaardig. Komende week eens kijken wat er van de meldingen terug is gekomen. Ik moet wel zeggen dat ik het niet zo vaak heb als jij denk ik.
Ik heb dat echte gooien met de toeren tot uitvallen toe nu een keer of 5 meegemaakt in de laatste maand. We veel vaker is het koppeling op laten komen en dan vloeiend weg kunnen rijden lastig. Hij heeft echt een beetje gas en een slippende koppeling nodig om het soepel te laten verlopen. Ik twijfel ook of ik alle 192 paardjes wel aan boord heb. Ik heb nooit eerder in een e46 325i gereden maar ik kom van een e36 320i maar deze leek op sommige momenten sneller te zijn als mijn 325i.
Ik heb ook nog een raar probleem met de kachel, die ventilatormotor schommelt ook in zijn toeren. Voor ik de egel vervang ga ik eerst een nieuwe accu zetten. heb het idee dat dit de originele BMW accu nog is (2003)
Re: Denderen stationair toeren 325i
@Nielske_bmw: Ik heb ook een E36 320i en de E46 325i heeft zeker weten een hoop meer pit, vooral onderin zit meer koppel en souplesse. Beide auto's hebben even veel km gereden, maar de motor van de E36 is voor de helft gereviseerd (kop, koppakking, zuigerveren en kleppen zijn gedaan, maar de krukaslagers zijn niet vervangen). De E46 heeft onlangs een vanos-revisie gehad, en dat scheelde wel een paar ponies... of eigenlijk meer koppel onderin.
Als je E36 320 meer kracht heeft dan je E46 325, dan klopt er iets niet. Of die 320 is enorm getuned, of je zal even de volgenden mogelijkheden na kunnen lopen voor je E46:
Als je E36 320 meer kracht heeft dan je E46 325, dan klopt er iets niet. Of die 320 is enorm getuned, of je zal even de volgenden mogelijkheden na kunnen lopen voor je E46:
- Koop een ELM327 bluetooth adapter (voor Android) of eentje met Wifi als je iPhone gebruiker bent. Installeer OBD-fusion en/of Torque(-pro) op je smartphone. Alles bij elkaar is voor een tientje of hooguit 2 te verkrijgen en is goud waard om reparatie-kosten aan je auto te besparen. De meesten van de volgenden punten kan je hiermee doen.
- Vacuum lek. Kijk naar de mengselwaardes (LTFT en STFT), deze horen tussen de -5 en +5% te zijn. Als deze hoger zijn, doe een rook-test (zoek op youtube hoe je voor enkele euro's een rookmachine kan maken) om het lek te vinden en dicht alles.
- Check of je O2 sensoren het nog goed doen. De pre-kat sensoren horen continu te switchen tussen 0.1V en 0.9V, post-kat duidelijk minder vaak, en meestal rond 0.7V hangen.
- Als je niet weet wanneer je bougies zijn vervangen, of van welk merk ze zijn, of als deze al meer dan 60dkm in de auto zitten, vervang deze. Gebruik allen het correct type van NGK of Bosch, wees hier NIET zuinig op.
- Vervang olie en -filter elke 10dkm of minder.
- Als je niet weet of je VANOS al gereviseerd is, laat dit nakijken. Helaas is er geen makkelijke manier hier achter te komen zonder speciale BMW software. Maar in de regel geldt: Na 100dkm zijn de VANOS dichtringen op en dat scheelt zeker een paar ponies.
- Test je brandstofdruk. Brandstofpompen in BMW's zijn slijtagegoed en moeten wel een keer worden vervangen.
- Let op de olieverbruik van de motor... is deze hoog (tot 1l/1000km), hou dan erg goed de CCV in de gaten, want die gaat dan makkelijk kapot en kan voor groot ellende zorgen.
- Check je DISA klep. Bouw hem uit (makkelijk) en controleer dat nog alles stevig is. Doe de vinger-test om te checken of het diafragma intern nog dicht is (anders kan dit een vacuumlek veroorzaken). De DISA scheelt ook wat koppel onderin.
- Omdat we toch bezig zijn... niet direct pony-gerelateerd: Als je niet weet of dit ooit is gedaan: VERVANG JE GEHEEL KOELSYSTEEM! Thermostaat, waterpomp, radiator, expansievat, deksel en als het even kan ook de slangen. Beter safe than sorry
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 dec 2016, 14:42
Re: Denderen stationair toeren 325i
@David,
Bedankt voor je reactie terug. Een aantal dingen staan op het to-do lijstje en een aantal zijn er gedaan.
Er staan nu 178.000km op de teller.
De waarden van de O2 sensoren zijn goed (uitgelezen)
Boordspanning is 13,6v op de DIS de accu is net vervangen.
Er stond een foutmelding van een nokkenas sensor in. Eens zien of die terug gaat komen
Een onderhoudsbeurt zit er over 2500km aan te komen. Olie filters en bougies zijn dan aan de beurt.
Olie lijkt die wel wat te verbruiken.
Hoe test ik de brandstofdruk? Dit is niet uit te lezen toch?
Kan iets zien aan de Vanos op de DIS?
Motor lijkt met accelereren in de 2e versnelling iets in te houden rond de 4000 toeren.
Bedankt voor je reactie terug. Een aantal dingen staan op het to-do lijstje en een aantal zijn er gedaan.
Er staan nu 178.000km op de teller.
De waarden van de O2 sensoren zijn goed (uitgelezen)
Boordspanning is 13,6v op de DIS de accu is net vervangen.
Er stond een foutmelding van een nokkenas sensor in. Eens zien of die terug gaat komen
Een onderhoudsbeurt zit er over 2500km aan te komen. Olie filters en bougies zijn dan aan de beurt.
Olie lijkt die wel wat te verbruiken.
Hoe test ik de brandstofdruk? Dit is niet uit te lezen toch?
Kan iets zien aan de Vanos op de DIS?
Motor lijkt met accelereren in de 2e versnelling iets in te houden rond de 4000 toeren.
Re: Denderen stationair toeren 325i
Ik hoop dat je motor wel warm is als je 4000 toeren draait.....
Re: Denderen stationair toeren 325i
Nokkenassensor kan ook problemen veroorzaken, als ook de krukassensor.
VANOS is via INPA uit te lezen.
VANOS is via INPA uit te lezen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact