Type olie e39 530i M54B30

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Type olie e39 530i M54B30

Bericht door Peerke007 » 24 jun 2017, 05:47

Die verandering staat hier: viewtopic.php?f=107&t=51553&p=643109#p643109 en de link waar Martin naar verwijst is deze: https://xoutpost.com/bmw-sav-forums/x5- ... blems.html

Houdt dus niet in dat hij een catch can heeft geïnstalleerd en een google zoektocht zal je veel meer oplossingen laten zien.

Zoals ik in dit draadje aangeef, mijn blok verbruikt nagenoeg geen olie (inmiddels ruim 310.000 km), ook niet nadat de carterventilatie is vervangen. Ik denk dat ik één van de uitzonderingen heb.
Vorige week zaterdag wel overgestapt naar 5W40 van Kroon. Had er in oktober nog Castrol 5W30 ingedaan, maar de oliesensor ging wat lekken en moest worden vervangen. Dan moet de olie er toch uit en ik had al diverse malen het advies gehad om wat dikkere olie te gaan gebruiken.
Laatst gewijzigd door Peerke007 op 01 jul 2017, 04:48, 1 keer totaal gewijzigd.

martindebelitos
Berichten: 544
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Type olie e39 530i M54B30

Bericht door martindebelitos » 27 jun 2017, 10:01

hallo .ik heb geen caht can gemonteerd. ik heb gewoon de gehele carterventilatie eraf gehaald. de olie peilstok afgestopt en een vacuumleiding rechtsstreeks van het kleppen deksel naar het inlaat spruitstuk gemaakt. motor trekt iets meer vacuum wat goed is voor de motor. heb deze oplossing nu een jaar erop en nooit storingen of ploblemen gehad. de motor loopt zydezacht .trekt beter engeen oliegebruik. kost byna niks.

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Type olie e39 530i M54B30

Bericht door Peerke007 » 30 jun 2017, 19:26

Oeps, en ik maar denken dat de meeste een catch can monteren. De vorige post even aangepast, zodat mensen de Martin oplossing kunnen zien.
Bij mijn 525i is nog alles origineel zoals het destijds gemaakt is (wel vervangen natuurlijk, maar 1 op 1 vervangen door OEM spul). Zojuist een paar dagen naar Wenen geweest. Op de Autobahn af en toe de 200 km/h aangetikt, maar over het algemeen netjes rond de 140 - 150 km/h gereden. Trouwens ook heel erg veel 80 km/h gereden, want wat een berg werkzaamheden hebben ze op de A3.

Gemiddeld verbruik op gas: 1 op 9,5, best netjes vind ik zelf. Zojuist oliepeil bekeken: nog altijd maximaal, dus geen druppel olie verbruikt.

Die carterventilatie van BMW doet het nog niet zo slecht, als die werkt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”