Inklem beveiliging zijruit uitgeschakeld.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
flinstone

Inklem beveiliging zijruit uitgeschakeld.

Bericht door flinstone » 09 nov 2011, 19:08

Beste mede-forum leden,
Ik rij al een tijdje rond met de storing: inklembeveiliging zijruit uitgeschakeld.

Nu werd ik de "ploing" tijdens het in en uitstappen toch een beetje zat en ben dus vol goede moed naar de bmw dealer gegaan om de storing na te kijken. Zij konden dan meteen even kijken naar de noodoproepstoring die de check-control aangaf.

De behulpzame man achter de balie, vertelde mij gelijk dat ze aan de noodoproepstoring waarschijnlijk niets konden doen.
De auto zou dan opnieuw ingelezen moeten worden, de optie noodoproep moest uit de optielijst verwijderd worden, omdat anders de auto niet meer klopte met de af-fabriek optielijst,gevolg zeer hoge kosten. Raar verhaal.....

Ik heb hem toen vriendelijk gezegd, kijk maar wat je eraan kan doen, maar ik kom ook eigenlijk voor de zijruit.
Na een uur of wat word ik gebeld: de noodoproepstoring kunnen we er inderdaad niet zomaar uithalen, jammer maar helaas.
Maar..... De inklembeveiliging zijruit kunnen we oplossen: er moet een nieuwe regelunit in de achterdeur en er moet een nieuwe telematica module voor de telefoon geplaatst worden. (huh..?)
Nou zegt de nog steeds vriendelijke man: om de zijruit te kunnen inlezen moeten we ook een storing met de telefoon module oplossen. Ik zeg geen problemen met m'n telefoon te hebben.
kosten vervangen 2 onderdelen Euro 900,-. Nou weet ik dat Bmw rijden duur is, maar dit is toch raar.

Ik heb de auto dus onverrichte zaken opgehaald, € 165,- afgerekend voor de diagnose en vervolgens weggereden.
Wat schets mijn verbazing: in de check-control is de melding: storing noodoproep met de noorderzon verdwenen!
First problem solved.

Na deze misschien overbodige lange intro (moest even mijn frustratie kwijt), heeft een van jullie al eens problemen gehad met de inklembeveiliging van de zijruit en hoe heb je dit opgelost?
De ruit klemt overigens niet, ik kan hem open en dicht doen, dit gaat alleen niet meer automatisch en je moet voor elke 5cm opnieuw op het knopje drukken.

Gr. Arne

flinstone

Re: Inklem beveiliging zijruit uitgeschakeld.

Bericht door flinstone » 09 nov 2011, 20:45

Ik heb nog even de diagnose doorgelezen van de dealer:
Na wat gespeur op internet is het mij vrij duidelijk dat de telefoon niets te maken heeft met mijn achterzijruit.
Ik denk dat de receptionist het verkeerd begrepen heeft vanuit de werkplaats.
Voor de noodoproepstoring moet de telematica module vervangen worden,
Voor de inklembeveiliging zijruit moet de basismodule carroserie vervangen worden.(KBM module).

Nou heb ik altijd een hekel aan het lukraak vervangen van misschien te repareren onderdelen.
Weet iemand een adres in de buurt van Utrecht waar je de KBM module kan laten repareren?

suyker

Bericht door suyker » 12 nov 2011, 05:20

Bij mij kwam hij gister weer eens langs.

De raam helemaal naar beneden en naar boven en opnieuw starten en hij was weg
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

bajjou

Bericht door bajjou » 12 nov 2011, 19:39

Bij mijn kwam de probleem ook voor raam ging maar stapgewijs omlaag heb hem destijds rest door eerst de ruit helemaal naarbeneden doen en de knop voor 20 sec vasthouden en dan weer omhoog . als het goed is doet je ruit dan normaal en verdwijnt de melding uit je idrive.

flinstone

Bericht door flinstone » 14 nov 2011, 19:03

Helaas.......het is niet gelukt met deze simpele oplossing, maar heren bedankt voor het meedenken !

vijfje

Bericht door vijfje » 15 nov 2011, 21:10

Had afgelopen weekend een vergelijkbare melding maar dan bij schuifdak. Is vandaag door dealer gereset. Ze zeiden dat de postities van het dak op nnieuw 'ingeleerd' moesten worden. Kop koffie en een halve krant later was het voor elkaar.
F11 535i & F33 430ix & i4 35

rg530d

Bericht door rg530d » 11 jan 2012, 20:19

Het zelfde probleem heb ik ook meerdere malen gehad. Inklembeveiliging zorgt ervoor dat de raam ophoud wanneer er een hand/hoofd tussen komt. Dit probleem los je makkelijk op zoals gezegd door de 10sec techniek.

-zorg dat het raam helemaal dicht zit

- druk op het knop om het raam open te doen (doe dit voor 10sec, op een gegeven moment is de raam open, toch blijven indrukken tot de 10de sec.)
- laat het knopje niet terugschieten
- druk het knop meteen omhoog om het raam dicht te doen (doe dit ook voor 10sec, wanneer raam dicht is alsnog 10 sec afmaken.

Op deze manier reset je de boel heb ik me destijds laten inpraten via een engels forum. Dit heeft al 8keer gewerkt voor mij, zou voor alle bmw moeten gelden toch?

Liam

Bericht door Liam » 13 jan 2012, 09:06

Op een vergelijkbare manier kun je overigens ook de klembeveiliging van het dakraam resetten: de knop van het dakraam 90sec ingedrukt houden (totdat alles weer dicht is)

siep60

Bericht door siep60 » 08 jul 2017, 23:31

Ik heb dit probleem 2x met de e60 meegemaakt en in beide gevallen het raam helemaal open gedaan en heb de
hele raamsponning ingespoten met siliconenspray. Daarna het raam met de storing een paar keer open en dicht doen en voila de storing was opgelost

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”