Koppeling vervangen, licht gewicht vliegwiel erin?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
KevinK

Koppeling vervangen, licht gewicht vliegwiel erin?

Bericht door KevinK » 08 aug 2017, 22:40

Beste,

mijn koppeling van de 330i is versleten. Deze ga ik dus vervangen. Nu bokt de auto ook als je op de koppeling naar achteren of naar voren rijd. Voor mij het teken dat het dubbel massa vliegwiel ook zijn beste tijd heeft gehad.

Nu ben ik benieuwd naar de ervaringen met een enkel licht gewicht vliegwiel. Zijn er volgens mij niet heel veel. Maar bem toch benieuwd wie mij hier meer over vertellen kan. Als de auto gretiger oppakt lijkt me dit toch wel wijs. Maar wat zijn de nadelen?

Je leest veel over een geratel bij stationair draaien. Wat door een andere olie in de bak te gebruiken weer op te lossen zou zijn. Vraag me alleen af waarom? Wat ratelt er dan? Vliegwiel zelf niet dan, die heeft niks met je bakolie te maken. Ook snap ik dat een dubbel massa vliegwiel schokken opvangt maar hoe erg merk je dit verschil?

Set die ik op het oog heb:
http://gripforce.com/fx-clutch-kit-fida ... 2-8l-3-0l/

Koppeling zelf niet te heftig, moet gewoon daily inzetbaar zijn en ook gewoon fijn rijden.

Mochten mensen betere alternatieven hebben hoor ik dat graag.
BMW E46 330i

Dutchie
Contacteer:

Re: Koppeling vervangen, licht gewicht vliegwiel erin?

Bericht door Dutchie » 09 aug 2017, 11:12

Gripforce is zeker een aanrader, heb dezelfde set gehad (begonnen met de stage II met organische plaat, alleen later overgestapt op de stage IV sinterplaat koppeling).

Lichtgewicht vliegwiel is heerlijk, blok is een stuk minder lui, pakt fantastisch op en gasrespons is goed.

De ratel bij stationair is inderdaad aanwezig, ik heb dit toen het nog een straatauto was opgelost door dikkere olie in de bak te doen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

witje

Bericht door witje » 09 aug 2017, 12:03

Een lichter vliegwiel kan de balans in een 6 cilinder ernstig verstoren

Ik heb gekozen voor een Valeo kit met enkelmassa vliegwiel en bijbehorende koppeling.

Het gewicht is niet minder maar het rijdt goddelijk

KevinK

Bericht door KevinK » 09 aug 2017, 12:04

Exact deze set Kevin?

Koppeling was gewoon normaal te bedienen met deze plaat en drukgroep?
BMW E46 330i

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 09 aug 2017, 12:26

witje schreef:Een lichter vliegwiel kan de balans in een 6 cilinder ernstig verstoren
Geen last van gehad, ook nog nooit gemerkt bij andere BMW's met licht vliegwiel.

Koppeling was zeker normaal te bedienen, wel raad ik de stage II af, die plaat was ruk. Die set die jij stuurt is op straat fantastisch (ik had alleen de 330i variant, ook met Fidanza vliegwiel). Het luie karakteristiek van de motor verdwijnt compleet.

KevinK

Bericht door KevinK » 09 aug 2017, 17:25

De set waarnaar ik link is toch voor de 330i? Dus als ik deze bestel is het de juiste?

Zelf ervaring mee witje? Gereden met een BMW en een licht vliegwiel? Probeer zoveel mogelijk info te verzamelen .
BMW E46 330i

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 10 aug 2017, 07:42

Oh ik zie het nou ja, dan is het inderdaad dezelfde set.

Ik heb qua driveability nergens last van gehad met die set (alleen zoals ik al zei is de stage II koppelingsplaat ruk op dagelijks verkeer, dus een stage I die jij linkt is perfect).

Ik heb E36 325i/328i en M3's gereden met lichtgewicht vliegwiel, en die liepen allemaal snaarstrak, zelfde geld voor mijn 330i.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”