Veel olie verlies
Veel olie verlies
Hallo allemaal,
Zojuist terug gekomen van een roadtrip van NL naar Praag naar Boedepast terug naar NL. Zoon 3200km.
Voor de vakantie is de auto naar de garage geweest en hebben ze de carterpakking vervangen want deze was lek (zeiden ze), de olie en filters zijn toen vervangen met wat andere dingen.
In praag bleek al dat we 2.5 liter olie moesten bij gooien. Thuis was dit nog goed, dit was dus na 900km ongeveer.. In boedepast bleek het weer raak te zijn. 2 liter dit keer. Onderweg naar nederland na 10 1000km was het 3 liter en in nl nog een keer een liter. Ook viel me bij een warme start veel witte/blauwe rook op!
Vanavond even wat dingen bekeken, ik zag geen veranderring in het water resorvoir (expansie vat), geen bubbels of nivo verschil.
De olie dop was redelijk vies maar niet wit aangeslagen (dit ziet er elke keer zo uit bij openmaken dop)
Witte rook bij warm draaien en dit keer vielen me ook de olie spetters op bij het laten warm draaien van de auto, bij koude start geen rook. na 1 minuut rook en paar druppels olie op de grond bij de uitlaat aan de achterkant. bij 2-3 minuten al erger en na 7-8 minuten 2x kort vol gas (dus echt even heel kort gas diep in drukken in neutraal) dikke witte rook met olie spetters een meter achter de auto...
Kan iemand me hier mee helpen? Ik ben er echt ziek van dat de auto nu weer problemen heeft, het blijft zuur geld maar wil niet dat het erger wordt! De auto blijft nu stil staan tot er een goede oplossing is, wil hem niet direct voor dure onderzoeken naar de garage brengen.
https://youtu.be/iLcgTTAy2kI Dit is na een paar minuten incl 2x heel snel gas geven
Zojuist terug gekomen van een roadtrip van NL naar Praag naar Boedepast terug naar NL. Zoon 3200km.
Voor de vakantie is de auto naar de garage geweest en hebben ze de carterpakking vervangen want deze was lek (zeiden ze), de olie en filters zijn toen vervangen met wat andere dingen.
In praag bleek al dat we 2.5 liter olie moesten bij gooien. Thuis was dit nog goed, dit was dus na 900km ongeveer.. In boedepast bleek het weer raak te zijn. 2 liter dit keer. Onderweg naar nederland na 10 1000km was het 3 liter en in nl nog een keer een liter. Ook viel me bij een warme start veel witte/blauwe rook op!
Vanavond even wat dingen bekeken, ik zag geen veranderring in het water resorvoir (expansie vat), geen bubbels of nivo verschil.
De olie dop was redelijk vies maar niet wit aangeslagen (dit ziet er elke keer zo uit bij openmaken dop)
Witte rook bij warm draaien en dit keer vielen me ook de olie spetters op bij het laten warm draaien van de auto, bij koude start geen rook. na 1 minuut rook en paar druppels olie op de grond bij de uitlaat aan de achterkant. bij 2-3 minuten al erger en na 7-8 minuten 2x kort vol gas (dus echt even heel kort gas diep in drukken in neutraal) dikke witte rook met olie spetters een meter achter de auto...
Kan iemand me hier mee helpen? Ik ben er echt ziek van dat de auto nu weer problemen heeft, het blijft zuur geld maar wil niet dat het erger wordt! De auto blijft nu stil staan tot er een goede oplossing is, wil hem niet direct voor dure onderzoeken naar de garage brengen.
https://youtu.be/iLcgTTAy2kI Dit is na een paar minuten incl 2x heel snel gas geven
Re: Veel olie verlies
Dat ziet er niet best uit
.
Heb er zelf weinig verstand van maar weet wel dat Gijsbertsen in Odijk (regio Utrecht) en Offenga in Franeker (Noord-Holland / Friesland) goeie BMW specialisten zijn dus ik zou hem daarheen brengen.
Succes ermee

Heb er zelf weinig verstand van maar weet wel dat Gijsbertsen in Odijk (regio Utrecht) en Offenga in Franeker (Noord-Holland / Friesland) goeie BMW specialisten zijn dus ik zou hem daarheen brengen.
Succes ermee

Re: Veel olie verlies
Wat ik zo zie lijkt het mij Condens (rook) en lijkt het Condens water wat uit de uitlaat komt.
Gr.Joop
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
Re: Veel olie verlies
ik vermoed een lekke koppakking.
een garage of specialist zal dit dmv een koelsysteemdrukmeter kunnen bevestigingen.
laat je ook even weten wat het is als je meer duidelijkheid hebt?
wellicht zijn er in de toekomst meer mensen met een 520i die hiermee geholpen kunnen worden.
veel mensen melden zich tegenwoordig aan op dit forum en als hun probleem is opgelost zijn ze weer verdwenen
een garage of specialist zal dit dmv een koelsysteemdrukmeter kunnen bevestigingen.
laat je ook even weten wat het is als je meer duidelijkheid hebt?
wellicht zijn er in de toekomst meer mensen met een 520i die hiermee geholpen kunnen worden.
veel mensen melden zich tegenwoordig aan op dit forum en als hun probleem is opgelost zijn ze weer verdwenen
Re: Veel olie verlies
Bedankt voor de reacties!
Ik was erg benieuwd en had even met me pa snel met de krik gekeken na mijn werk. Er lag een serieus grote vlek olie onder de auto + de hele onderkant van de auto was besmeurt met olie.
Direct wat verder gekeken rond de motor en kwamen al snel bij een grote smeerboel rond de oliepijlstok, het lijkt net of deze uit het rubber gedrukt is.. maar op zo'n grote afstand is dat naar onze mening bijna niet te zien. We weten natuurlijk ook niet hoe dit er normaal gesproken uit ziet.
In ieder geval direct met de garage gebeld en die gaan morgen controle's uitvoeren op motorcompressie en cool systeem compressie.
De garage vertelde me dat het kan zijn dat de pakking van de olie cooler kapot is of inderdaad de olie peil stok los zit...
Misschien heeft iemand hier nog een idee?
Ik was erg benieuwd en had even met me pa snel met de krik gekeken na mijn werk. Er lag een serieus grote vlek olie onder de auto + de hele onderkant van de auto was besmeurt met olie.
Direct wat verder gekeken rond de motor en kwamen al snel bij een grote smeerboel rond de oliepijlstok, het lijkt net of deze uit het rubber gedrukt is.. maar op zo'n grote afstand is dat naar onze mening bijna niet te zien. We weten natuurlijk ook niet hoe dit er normaal gesproken uit ziet.
In ieder geval direct met de garage gebeld en die gaan morgen controle's uitvoeren op motorcompressie en cool systeem compressie.
De garage vertelde me dat het kan zijn dat de pakking van de olie cooler kapot is of inderdaad de olie peil stok los zit...
Misschien heeft iemand hier nog een idee?
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 19 dec 2015, 18:26
- Locatie: Niedersachsen, Heimat
Re: Veel olie verlies
Wat voor voor een 520 is het? Diesel of benzine?
Als het een benzine is, google maar eens op "M54 olieverlies" of "M54 ölverlust"..... De M54 staat voor de motorcode van je (benzine) motorblok, en deze geven helaas (nog wel) eens problemen...
De dieselversie ervan (M47) blinkt helaas ook niet uit in betrouwbaarheid, maar dan op andere terreinen.....
Succes met je zoektocht, olielekkages zijn bijna het ergste zoekplaatje....
Groet,
Mitglied007
Als het een benzine is, google maar eens op "M54 olieverlies" of "M54 ölverlust"..... De M54 staat voor de motorcode van je (benzine) motorblok, en deze geven helaas (nog wel) eens problemen...
De dieselversie ervan (M47) blinkt helaas ook niet uit in betrouwbaarheid, maar dan op andere terreinen.....
Succes met je zoektocht, olielekkages zijn bijna het ergste zoekplaatje....
Groet,
Mitglied007
viewtopic.php?f=120&t=48143
mod's:
$316A (deel 1) - mod afgerond
$316A (deel 2) - mod in progress
$496A - mod afgerond
$248A - mod in progress
$5AD - mod in progress
mod's:
$316A (deel 1) - mod afgerond
$316A (deel 2) - mod in progress
$496A - mod afgerond
$248A - mod in progress
$5AD - mod in progress
Re: Veel olie verlies
Bedankt voor je bericht
Het is een benzine.
Het is een benzine.
Re: Veel olie verlies
e39-528i schreef:Wat ik zo zie lijkt het mij Condens (rook) en lijkt het Condens water wat uit de uitlaat komt.
Gr.Joop
Wel een hoop water gehad onderweg, echt dikke vette stortbuien...... maar lijkt me toch niet dat dit er mee te maken heefT?
Op Facebook denken mensen aan een failend CPV Valve... Daardoor is de overdruk ontstaan en is de pakking bij of de olie koeler of de olie peil stok er uit geknnalt..
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 19 dec 2015, 18:26
- Locatie: Niedersachsen, Heimat
Re: Veel olie verlies
Overdruk kan idd een oorzaak zijn. Echter dat verklaard de olie uit de uitlaat niet, of het moet via de klepseals of zuigerveren in je verbrandingskamer komen. Of uiteraard via een ander lek in je inlaattraject...
Groet,
Groet,
viewtopic.php?f=120&t=48143
mod's:
$316A (deel 1) - mod afgerond
$316A (deel 2) - mod in progress
$496A - mod afgerond
$248A - mod in progress
$5AD - mod in progress
mod's:
$316A (deel 1) - mod afgerond
$316A (deel 2) - mod in progress
$496A - mod afgerond
$248A - mod in progress
$5AD - mod in progress
Re: Veel olie verlies
Condens krijg je door het opwarmen van de motor en het verschil in temperatuur van de lucht uit de uitlaat en de buitenlucht,er kan zelfs een waterstraaltje uit je uitlaat komen als je veel gas geeft.Dimitri1 schreef:e39-528i schreef:Wat ik zo zie lijkt het mij Condens (rook) en lijkt het Condens water wat uit de uitlaat komt.
Gr.Joop
Wel een hoop water gehad onderweg, echt dikke vette stortbuien...... maar lijkt me toch niet dat dit er mee te maken heefT?
Op Facebook denken mensen aan een failend CPV Valve... Daardoor is de overdruk ontstaan en is de pakking bij of de olie koeler of de olie peil stok er uit geknnalt..
Met een lekke koppakking zou je veel meer witte rook moeten zien, ding zal gewoon ergens flink lekken,
het zou bv je oliefilterhuis pakking kunnen zijn.
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
Re: Veel olie verlies
Vandaag heeft de garage verder gekeken:
Compressietest op koel systeem was goed
Compressie test op motor: 2 cilinders bleven achter met op druk komen, (ik weet niet hoeveel de druk meting was) ze denken nu dat er bij de 2 cilinders de zuigerveren vast zitten waardoor ze slecht op druk komen en dus olie uit de uitlaat gooien.
Ze willen nu een flush toepassen waarmee je 1000km moet rijden en dan je olie moet verversen.. ze zeggen er cerficitaten bij te hebben dat dit zo moet. Niemand heeft er nog ooit van gehoord eng a ze morgen ook vragen om die certificaten. Met deze flush hopen ze de rommel uit me motor te krijgen + de zuigerveren weer gangbaar te maken. Ze kunnen natuurlijk niet in de motor kijken maar door dat de 2 cilinders achter blijven in druk opbouw gookken ze op de zuigerveren.
De bougies waren op de laatste stukken van het schroef draad ook helemaal verroest en de punten zelf waren helemaal stuk. Deze waren volgens hun al jaren niet meer vervangen. Meteen laten doen natuurlijk.
De afdichtingsring van de oliepeil stuk was stuk en dit zou dan de olie lekkage moeten zijn geweest. Deze vervangen ze nu ook.
Nu vraag ik me dus alleen af, waar komt de over druk vandaan? Ik heb ze gevraagd om de CPV te bekijken, maar dat hoefde van hun niet persee dus probeer dat anderszijts wel gewoon thuis. (met de balloon)
Ik ben dus erg benuieuwd... heeft iemand ooit van dit soort flush gehoord?
Compressietest op koel systeem was goed
Compressie test op motor: 2 cilinders bleven achter met op druk komen, (ik weet niet hoeveel de druk meting was) ze denken nu dat er bij de 2 cilinders de zuigerveren vast zitten waardoor ze slecht op druk komen en dus olie uit de uitlaat gooien.
Ze willen nu een flush toepassen waarmee je 1000km moet rijden en dan je olie moet verversen.. ze zeggen er cerficitaten bij te hebben dat dit zo moet. Niemand heeft er nog ooit van gehoord eng a ze morgen ook vragen om die certificaten. Met deze flush hopen ze de rommel uit me motor te krijgen + de zuigerveren weer gangbaar te maken. Ze kunnen natuurlijk niet in de motor kijken maar door dat de 2 cilinders achter blijven in druk opbouw gookken ze op de zuigerveren.
De bougies waren op de laatste stukken van het schroef draad ook helemaal verroest en de punten zelf waren helemaal stuk. Deze waren volgens hun al jaren niet meer vervangen. Meteen laten doen natuurlijk.
De afdichtingsring van de oliepeil stuk was stuk en dit zou dan de olie lekkage moeten zijn geweest. Deze vervangen ze nu ook.
Nu vraag ik me dus alleen af, waar komt de over druk vandaan? Ik heb ze gevraagd om de CPV te bekijken, maar dat hoefde van hun niet persee dus probeer dat anderszijts wel gewoon thuis. (met de balloon)
Ik ben dus erg benuieuwd... heeft iemand ooit van dit soort flush gehoord?
Re: Veel olie verlies
Je bedoelt dat deze lekt op het olie filter huis?e39-528i schreef:Condens krijg je door het opwarmen van de motor en het verschil in temperatuur van de lucht uit de uitlaat en de buitenlucht,er kan zelfs een waterstraaltje uit je uitlaat komen als je veel gas geeft.Dimitri1 schreef:e39-528i schreef:Wat ik zo zie lijkt het mij Condens (rook) en lijkt het Condens water wat uit de uitlaat komt.
Gr.Joop
Wel een hoop water gehad onderweg, echt dikke vette stortbuien...... maar lijkt me toch niet dat dit er mee te maken heefT?
Op Facebook denken mensen aan een failend CPV Valve... Daardoor is de overdruk ontstaan en is de pakking bij of de olie koeler of de olie peil stok er uit geknnalt..
Met een lekke koppakking zou je veel meer witte rook moeten zien, ding zal gewoon ergens flink lekken,
het zou bv je oliefilterhuis pakking kunnen zijn.
Re: Veel olie verlies
De Rubberen pakking die tussen het oliefilterhuis zit is een bekend probleem worden hard en kunnen goed lekken, maar je had het probleem van de lekkage toch gevonden ??
''De afdichtingsring van de oliepeil stuk was stuk en dit zou dan de olie lekkage moeten zijn geweest''
''De afdichtingsring van de oliepeil stuk was stuk en dit zou dan de olie lekkage moeten zijn geweest''
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
Re: Veel olie verlies
ja dat is wat de garage me nu vertelt..
Maar dit betreft natuurlijk de grote olie lekkage/verbruik van 1 liter per 300km
De olie lekkage via de uitlaat (de spetters) is nog niet achterhaald...
Maar dit betreft natuurlijk de grote olie lekkage/verbruik van 1 liter per 300km
De olie lekkage via de uitlaat (de spetters) is nog niet achterhaald...
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 19 dec 2015, 18:26
- Locatie: Niedersachsen, Heimat
Re: Veel olie verlies
Overdruk kan ook komen door de carterventilatie die dicht zit. De voorfacelift (vfl) was voorzien van een vliesfilter, die elke 30.000 vervangen moet worden. Als deZe niet is vervangen op tijd, krijg je ook carterdruk.... is ook een klus die vaak 'vergeten' wordt, net als de bougies vervangen....een gevolg kan zijn dat het via de zuigerveren de verbrandingskamer ingedrukt wordt en olieverbruik is een feit...
De flush die je bedoelt is waarschijnlijk Forté Motor Flush. Gooi je in de olie, z'n werk laten doen en dan aftappen en nieuwe olie+filter.
Persoonlijk het spul z'n werk werk zien doen op een vw caddy 1.9 sdi. Samen met de diesel fuel conditioner (ook Forté) ging de compressie van de diesel van 16 bar naar 33 bar (na uitvoerige reiniging van ook o.a. Het inlaattraject, motor laten lopen op pure diesel fuel conditioner in het dieselfilter e.d. maatregelen)....
Groet,
De flush die je bedoelt is waarschijnlijk Forté Motor Flush. Gooi je in de olie, z'n werk laten doen en dan aftappen en nieuwe olie+filter.
Persoonlijk het spul z'n werk werk zien doen op een vw caddy 1.9 sdi. Samen met de diesel fuel conditioner (ook Forté) ging de compressie van de diesel van 16 bar naar 33 bar (na uitvoerige reiniging van ook o.a. Het inlaattraject, motor laten lopen op pure diesel fuel conditioner in het dieselfilter e.d. maatregelen)....
Groet,
viewtopic.php?f=120&t=48143
mod's:
$316A (deel 1) - mod afgerond
$316A (deel 2) - mod in progress
$496A - mod afgerond
$248A - mod in progress
$5AD - mod in progress
mod's:
$316A (deel 1) - mod afgerond
$316A (deel 2) - mod in progress
$496A - mod afgerond
$248A - mod in progress
$5AD - mod in progress