Erwin P - E90 320D Sedan
Erwin P - E90 320D Sedan
Hallo forumleden.
Ik ben Erwin, 24 jaartjes uit t oost'n van het land.
Techneut van beroep en hobby sleutelaar.
Hiervoor ik een Seat Cordoba 1.9 TDI uit 2005.
Gezien dit trouwe beestje er al 350K km op had zitten werd het toch langzaam aan tijd voor wat anders. Als VAG rijder kom je dan al gouw uit bij Audi, maar die diesels van afgelopen 10 jaar hoor je wel heel veel ellende over en het sportieve rijden van die auto's is het ook niet helemaal. Vandaar dat ik al snel bij BMW uitkwam (achterwiel aandrijving etc).
Na ruim 100.000 vrijwel probleemloze km's toch m'n Seat Cordoba te koop gezet. Puur omdat ik toe was aan wat snellers, luxers, achterwielaandrijverigs. Na allerhande ongure types aan de lijn te hebben gehad waarmee mijn Seatje toch echt niet mee ging uiteindelijk 3 dagen voor mijn roadtrip/hike vakantie verkocht.
Dus ja dan moet je snel even wat. Ik had al een keer proefgereden in een BMW 320D E90 en deze stond nog te koop ook. Opgebeld, nog wat van de prijs gemaakt en s'middags opgehaald. Hij was al gechipt naar minimaal 210+ pk en 420 Nm.
Gelijk de 3 dagen voor de vakantie tegen de 1000 km's mee gemaakt om een beetje vertrouwen te krijgen in de techniek.
Het is wel echt even wennen aan het vermogen, het sturen, alles eigenlijk. Het is allemaal heel vertrouwd en de software let wel heel goed op je, totdat je de traction control uit zet... De butler verandert dan in een hooligan in maatpak, deze 1400 kg zware diesel drift!
Afijn, daarna in de auto gestapt voor een ruim 8000 km lange roadtrip door Skandinavie.
Op de heenweg natuurlijk direct de autobahn getest. Het verschil in rijgedrag met de Seat is enorm. Wegens verkeersdrukte niet verder kunnen drukken dan 240 km/h.
We zijn via Noorwegen grotendeels langs de kust naar de Noordkaap gereden. De hele route in gewoon 1 langgerekte rijdersweg zoals wij die in Nederland niet kennen. Echter als je aankomt bij de laatste 150 km tot waar de weg stopt beland je middenin een topgear aflevering. 150 km aan perfecte kustweg met alles wat een autoliefhebber zich wensen kan, slingerende kustweg, haarspeldbochten omhoog en omlaag, lange rechte klimmen en dalen met onbeperkt uitzicht slechts af en toe gehinderd door overstekende rendieren. Hier komt de BMW pas echt tot zijn recht tov de Seat. De combinatie van het vermogen, de achterwielaandrijving, de onafhankelijke achterwielophanging en hoe hij zich alleen maar harder vastbijt in het asfalt als je hem harder de bocht in gooit.
Uiteindelijk eindigde dit nog in een heuse challenge om voordat de zon onderging op de Noordkaap te zijn.
Dit is gelukt en na een magische zonsondergang werden we ook nog getrakteerd op het Noorderlicht.
Al met al kon de roadtrip niet meer stuk zou je denken... De trip inderdaad niet, de BMW helaas wel. In the middle of nowhere in Noord-Finland was het ineens gedaan met het vermogen. De nieuwe topsnelheid was een goede 80 km/h als we geen heuvel op hoefden.
De turbo was natuurlijk meteen de hoofdverdachte en later bleek ook de schuldige. We hebben daar 3 dagen moeten wachten op een gereviseerd exemplaar. In die tijd was er niks anders te doen helaas dan samen met de monteur de turbo er maar vast onderuit halen en wat rond te struinen over bijbehorende sloperij. Toen de turbo er eenmaal onder weg was bleek dat de as van de turbo schoon door de midden te liggen.
Daarna zijn we in een zo recht mogelijke lijn via Zweden en Denemarken weer naar huis gereden. Helaas zijn die landen een stuk minder noemenswaardig dan Noorwegen, behalve dat ik de ''Elandproef'' heb mogen doen en dat de BMW daar gelukkig voor geslaagd is.
Na een beetje een valse start motorisch hoop ik er net zo veel en meer plezier mee te beleven als met de Cordoba en kijk dan ook echt uit naar de eerste Ring-meet!
Ik ben Erwin, 24 jaartjes uit t oost'n van het land.
Techneut van beroep en hobby sleutelaar.
Hiervoor ik een Seat Cordoba 1.9 TDI uit 2005.
Gezien dit trouwe beestje er al 350K km op had zitten werd het toch langzaam aan tijd voor wat anders. Als VAG rijder kom je dan al gouw uit bij Audi, maar die diesels van afgelopen 10 jaar hoor je wel heel veel ellende over en het sportieve rijden van die auto's is het ook niet helemaal. Vandaar dat ik al snel bij BMW uitkwam (achterwiel aandrijving etc).
Na ruim 100.000 vrijwel probleemloze km's toch m'n Seat Cordoba te koop gezet. Puur omdat ik toe was aan wat snellers, luxers, achterwielaandrijverigs. Na allerhande ongure types aan de lijn te hebben gehad waarmee mijn Seatje toch echt niet mee ging uiteindelijk 3 dagen voor mijn roadtrip/hike vakantie verkocht.
Dus ja dan moet je snel even wat. Ik had al een keer proefgereden in een BMW 320D E90 en deze stond nog te koop ook. Opgebeld, nog wat van de prijs gemaakt en s'middags opgehaald. Hij was al gechipt naar minimaal 210+ pk en 420 Nm.
Gelijk de 3 dagen voor de vakantie tegen de 1000 km's mee gemaakt om een beetje vertrouwen te krijgen in de techniek.
Het is wel echt even wennen aan het vermogen, het sturen, alles eigenlijk. Het is allemaal heel vertrouwd en de software let wel heel goed op je, totdat je de traction control uit zet... De butler verandert dan in een hooligan in maatpak, deze 1400 kg zware diesel drift!
Afijn, daarna in de auto gestapt voor een ruim 8000 km lange roadtrip door Skandinavie.
Op de heenweg natuurlijk direct de autobahn getest. Het verschil in rijgedrag met de Seat is enorm. Wegens verkeersdrukte niet verder kunnen drukken dan 240 km/h.
We zijn via Noorwegen grotendeels langs de kust naar de Noordkaap gereden. De hele route in gewoon 1 langgerekte rijdersweg zoals wij die in Nederland niet kennen. Echter als je aankomt bij de laatste 150 km tot waar de weg stopt beland je middenin een topgear aflevering. 150 km aan perfecte kustweg met alles wat een autoliefhebber zich wensen kan, slingerende kustweg, haarspeldbochten omhoog en omlaag, lange rechte klimmen en dalen met onbeperkt uitzicht slechts af en toe gehinderd door overstekende rendieren. Hier komt de BMW pas echt tot zijn recht tov de Seat. De combinatie van het vermogen, de achterwielaandrijving, de onafhankelijke achterwielophanging en hoe hij zich alleen maar harder vastbijt in het asfalt als je hem harder de bocht in gooit.
Uiteindelijk eindigde dit nog in een heuse challenge om voordat de zon onderging op de Noordkaap te zijn.
Dit is gelukt en na een magische zonsondergang werden we ook nog getrakteerd op het Noorderlicht.
Al met al kon de roadtrip niet meer stuk zou je denken... De trip inderdaad niet, de BMW helaas wel. In the middle of nowhere in Noord-Finland was het ineens gedaan met het vermogen. De nieuwe topsnelheid was een goede 80 km/h als we geen heuvel op hoefden.
De turbo was natuurlijk meteen de hoofdverdachte en later bleek ook de schuldige. We hebben daar 3 dagen moeten wachten op een gereviseerd exemplaar. In die tijd was er niks anders te doen helaas dan samen met de monteur de turbo er maar vast onderuit halen en wat rond te struinen over bijbehorende sloperij. Toen de turbo er eenmaal onder weg was bleek dat de as van de turbo schoon door de midden te liggen.
Daarna zijn we in een zo recht mogelijke lijn via Zweden en Denemarken weer naar huis gereden. Helaas zijn die landen een stuk minder noemenswaardig dan Noorwegen, behalve dat ik de ''Elandproef'' heb mogen doen en dat de BMW daar gelukkig voor geslaagd is.
Na een beetje een valse start motorisch hoop ik er net zo veel en meer plezier mee te beleven als met de Cordoba en kijk dan ook echt uit naar de eerste Ring-meet!
Laatst gewijzigd door Erwin P op 21 sep 2017, 12:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P
Jonger dan 2005 en een gewicht onder de 1350kg, dat wordt al krap geloof ik.
De oudere 320 diesels (PFL) die waren al 1340kg.
Misschien nog een 1 serie die dat haalt?
De oudere 320 diesels (PFL) die waren al 1340kg.
Misschien nog een 1 serie die dat haalt?
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P
Ten eerste bedankt voor je antwoord. Het is een pré, maar geen must.
Het zou natuurlijk wel mooi zijn in de maandlasten.
Het zou natuurlijk wel mooi zijn in de maandlasten.
Laatst gewijzigd door mieske90 op 17 jul 2017, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qouten van een vorig bericht is niet toegestaan.
Reden: Het qouten van een vorig bericht is niet toegestaan.
Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P
Welkom op het forum Erwin!
Ik denk dat je budget aan de lage kant is voor het BMW segment voor als je een auto jonger wilt dan 2005 .
Hiervoor heb ik een E46 320dA touring gehad (ok jij wilt geen automaat en geen touring) maar die was 8500 (toen 10jr oud toen ik hem kocht).
Qua kwalen kan ik vooral 1 belangrijk punt bedenken:
- Swirlflaps (wevelkleppen) --> deze altijd eruit halen als dat nog niet gebeurd is (zoek maar even op het forum)
Ik neem even aan dat je voor een E9x kijkt (deze ken ik niet zo goed), als je voor een E6x gaat ken ik nog wat meer kwalen.
Suc6
Gr. Joost
Ik denk dat je budget aan de lage kant is voor het BMW segment voor als je een auto jonger wilt dan 2005 .
Hiervoor heb ik een E46 320dA touring gehad (ok jij wilt geen automaat en geen touring) maar die was 8500 (toen 10jr oud toen ik hem kocht).
Qua kwalen kan ik vooral 1 belangrijk punt bedenken:
- Swirlflaps (wevelkleppen) --> deze altijd eruit halen als dat nog niet gebeurd is (zoek maar even op het forum)
Ik neem even aan dat je voor een E9x kijkt (deze ken ik niet zo goed), als je voor een E6x gaat ken ik nog wat meer kwalen.
Suc6
Gr. Joost
Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P
Jij ook bedankt voor je antwoord.
Ik kijk inderdaad naar E9x (ik moet nog een beetje wegwijs worden in de BMW nummering merk ik).
De auto wordt sowieso gechipt, hier heb ik erg goede ervaring mee met mijn Cordoba en dan wil ik sowieso de EGR klep laten wegschrijven. De Swirlflaps kunnen dan gelijk mee genomen worden inderdaad.
Wat ik zo rondkijk is mijn budget inderdaad wat laag. Maarja net verhuisd enz je kent het wel. Misschien dat het budget nog wat oploopt de komende tijd. De Cordoba staat ook nog niet stil, maar ik ben het liever voor.
Nog even een vraagje dan voor de kenners onder jullie.
Ik kom al snel uit bij de 320D 2005/2008. Wat zijn een beetje acceptabele km-standen voor deze auto's? Ik rij zelf 40 tot 60 duizend km per jaar en wil wel weer een jaar of 3 verder kunnen.
Ik kijk inderdaad naar E9x (ik moet nog een beetje wegwijs worden in de BMW nummering merk ik).
De auto wordt sowieso gechipt, hier heb ik erg goede ervaring mee met mijn Cordoba en dan wil ik sowieso de EGR klep laten wegschrijven. De Swirlflaps kunnen dan gelijk mee genomen worden inderdaad.
Wat ik zo rondkijk is mijn budget inderdaad wat laag. Maarja net verhuisd enz je kent het wel. Misschien dat het budget nog wat oploopt de komende tijd. De Cordoba staat ook nog niet stil, maar ik ben het liever voor.
Nog even een vraagje dan voor de kenners onder jullie.
Ik kom al snel uit bij de 320D 2005/2008. Wat zijn een beetje acceptabele km-standen voor deze auto's? Ik rij zelf 40 tot 60 duizend km per jaar en wil wel weer een jaar of 3 verder kunnen.
Laatst gewijzigd door mieske90 op 17 jul 2017, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qouten van een vorig bericht is niet toegestaan.
Reden: Het qouten van een vorig bericht is niet toegestaan.
Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P
Zoals bij elk merk ligt dat puur aan het onderhoud, liever een wagen met 300k die zijn beurtjes heeft gehad dan 100k zonder. Vele zijn gehecht aan history en boekjes. Op alleen boekjes zou ik niet vertrouwen, al 2x gezien dat het niet klopte. Ik heb goed contact met de dealer die aan de hand van het chass nummer een stukje history kan zien. In deze prijsklasse een e90 zoeken zal geen probleem zijn maar dan zijn de standen wel 300k of meer. De N47 a en b motor staat bekent om zijn ketting. Bij deze standen zijn deze vaak al vervangen. Vervangen is niet eenvoudig omdat deze aan de achterzijde van de motor zit.
Persoonlijk ben ik bij de E46 gebleven, puur omdat ik ze mooier vind en niet zoveel computers.
Onderhoud doen we ook voor 95% zelf.
Succes met je keuze.
Overgens, bij normaal rijden en onderhoud rijden ze met gemak 600-800k
Tip, koop een 6 cil. Loopt veel mooier en de m57 motors zijn geweldig. Standen van een miljoen of meer zijn er genoeg.
Persoonlijk ben ik bij de E46 gebleven, puur omdat ik ze mooier vind en niet zoveel computers.
Onderhoud doen we ook voor 95% zelf.
Succes met je keuze.
Overgens, bij normaal rijden en onderhoud rijden ze met gemak 600-800k
Tip, koop een 6 cil. Loopt veel mooier en de m57 motors zijn geweldig. Standen van een miljoen of meer zijn er genoeg.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P
Die 6 cilinders wordt ik zelf ook erg blij van, maar het verbruik houdt me een beetje tegen. Zoals ik aangaf rij ik tussen de 40 en 60k per jaar. Hiervan in 80% op 60 en 80 wegen. Maar een beetje snelweg km's.
Of valt het verschil in gebruik heel erg mee?
Edit: Verder zijn de 325 en de 330 al 1500 en 1510 kg. De 320 1405 kg. Zit weer een klasse verschil in.
En als 1 persoons huishouden van een knaap van 24 wordt het me dan toch een beetje te gek ben ik bang.
Onderhoud zoals olie beurtjes, remmen wisselen, mechanisch spul enz doe ik zelf.
Of valt het verschil in gebruik heel erg mee?
Edit: Verder zijn de 325 en de 330 al 1500 en 1510 kg. De 320 1405 kg. Zit weer een klasse verschil in.
En als 1 persoons huishouden van een knaap van 24 wordt het me dan toch een beetje te gek ben ik bang.
Onderhoud zoals olie beurtjes, remmen wisselen, mechanisch spul enz doe ik zelf.
Laatst gewijzigd door mieske90 op 17 jul 2017, 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qouten van een vorig bericht is niet toegestaan.
Reden: Het qouten van een vorig bericht is niet toegestaan.
Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P
Met een 320d (2003) reden wij circa 950-1000 km op een tank.
Ik heb dan nog een 330XD (2002) gehad waar ik de 800 mee haalden. Een normale zou toch wel 850km moeten doen.
6 cil geeft je wel wat meer: freude am fahren.
Kosten moet je zelf overwegen maar hou er rekening dat een BMW ook geld kost en dat de onderdelen van je huidige wagen goedkoper zijn.
Ik heb dan nog een 330XD (2002) gehad waar ik de 800 mee haalden. Een normale zou toch wel 850km moeten doen.
6 cil geeft je wel wat meer: freude am fahren.
Kosten moet je zelf overwegen maar hou er rekening dat een BMW ook geld kost en dat de onderdelen van je huidige wagen goedkoper zijn.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P
Binnenkort hierbij kijken:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-3 ... ?cldtidx=1
Als de inruil goed is misschien wel wat.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-3 ... ?cldtidx=1
Als de inruil goed is misschien wel wat.
Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P
Per vanmiddag wordt ik dan toch Bimmer eigenaar:
Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P
Congrats, fraaie wagen hoor! Die velgen maken 'm ook helemaal af. Veel veilige km's gewenst.
Binnenkort: F31 320i Touring || 2018 || -Sport Edition
Ex: F11 535i Touring || 2013 || -Sport Edition
Ex: F11 535i Touring || 2013 || -Sport Edition
Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P
Bedankt!
Eigenlijk zoek ik dezelfde velgen in 17'/18' gezien ik in een boerendorp woon en dagelijks landwegen rijd.
Ook zoek ik met SPOED een reservewiel/thuisbrenger/gewoon wiel met band 5X120. Zaterdag ga ik op vakantie en wil wel een reserve wiel mee (Noorwegen de bergen in etc).
Heb je of weet je wat te liggen dan hoor ik het graag!
Bellen/appen mag ook 0623445017
Eigenlijk zoek ik dezelfde velgen in 17'/18' gezien ik in een boerendorp woon en dagelijks landwegen rijd.
Ook zoek ik met SPOED een reservewiel/thuisbrenger/gewoon wiel met band 5X120. Zaterdag ga ik op vakantie en wil wel een reserve wiel mee (Noorwegen de bergen in etc).
Heb je of weet je wat te liggen dan hoor ik het graag!
Bellen/appen mag ook 0623445017
Laatst gewijzigd door mieske90 op 24 aug 2017, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het quoten van een vorig bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: Het quoten van een vorig bericht is onnodig en niet toegestaan.
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P
Gefeliciteerd met je aankoop
Heel veel veilige kilometers toegewenst
Heel veel veilige kilometers toegewenst
Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P
Zozo, hele mooie wagen. Mooie wielen ook. Veel plezier ermee.
Re: Voorstellen + aankoopadvies Erwin P
Bedankt allemaal, ben er ook erg blij mee.
Uiteindelijk zelfs net binnen budget van de startpost.
Uiteindelijk zelfs net binnen budget van de startpost.