Sleutel werkt niet + rem,- dashlichten blijven branden

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Beardass

Sleutel werkt niet + rem,- dashlichten blijven branden

Bericht door Beardass » 22 mar 2017, 18:37

Hoi,

Sinds deze middag werkt de sleutel van onze E46 niet meer. Mijn vriendin heeft daarom handmatig de deur geopend. Daarop ging het alarm af, deze hebben we uit gekregen door simpelweg de auto te starten.
Toen zij na een kort ritje weer terug kwam bleek dat de remlichten en bijna alle lampjes op het dashboard blijven branden. Het lijkt mij toevallig dat deze 2 probleempjes samenvallen. Tevens had ik via google al gezien dat ik niet de enige ben. Echter een oplossing heb ik niet kunnen vinden.

Na wat zoeken heb ik de zekering 43 getrokken waarmee in ieder geval de lichten/lampjes uit zijn wanneer de auto op de oprit staat. Daarnaast heb ik de massa van de accu losgetrokken wellicht dat het helpt als hij 24 uur los gekoppeld is. Side note: Accu is 3 maanden terug vervangen zonder in te leren.

Op zich is de BMW nu gewoon weer te gebruiken, met het ongemak dat de boordcomputer geen geheugen meer heeft. Maar ik zou graag weten of het probleem simpelweg op te lossen is met een nieuwe batterij in de sleutel of dat ik het toch ergens anders moet gaan zoeken.

Wie helpt me op weg???

JdM

Re: Sleutel werkt niet + rem,- dashlichten blijven branden

Bericht door JdM » 22 mar 2017, 19:38

Ik vermoed dat het helemaal niets met je sleutel te maken heeft, bespaar je in eerste instantie die batterij. Het feit dat je een en ander aan storing al oplost door een bepaalde zekering te verwijderen geeft je al een indicatie van waar je het zoeken moet (zoek eens op wat er allemaal op die groep zit en schakel de apparaten/modules/etc 1 voor 1 eens uit of koppel ze af). Mijn eerste gok: kortsluiting door een draadbreuk in de bedrading van je achterklep ofzo, maar dat is echt een wilde gok.
Laatst gewijzigd door JdM op 22 mar 2017, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Beardass

Bericht door Beardass » 22 mar 2017, 19:42

JdM, bedankt voor je reactie.

Ik zou daar eerlijk gezegd niet van op staan te kijken.
Op het dashboard brand al een tijdje het controlelampje van mijn rechter-achterverlichting. Echter werken alle lampjes gewoon naar behoren. Heb er vorige week nog een keer naar gekeken dus wellicht dat er ergens een draadje (of 2) niet goed zit.

Bedankt voor de tip :duim:

JdM

Bericht door JdM » 22 mar 2017, 19:45

Graag gedaan, en een accu van een E46 hoeft en kan niet worden ingeleerd, dat is een hardnekkige overtuiging die de laatste tijd steeds vaker voorbij komt. Niet dat jij daar iets aan kan doen, maar ik wil het toch even melden in de hoop dat de fabel wat minder de wereld in geslingerd wordt ;)

Beardass

Bericht door Beardass » 22 mar 2017, 19:52

Eerlijk gezegd geloofde ik er al niet in maar aangezien ik het hier nogal eens voorbij zie komen dacht ik het maar te vermelden.

Enig idee waar ik ergens miet gaan zoeken/meten?

JdM

Bericht door JdM » 22 mar 2017, 20:01

Ja, bij de bedrading van je achterklep dus en je verlichting. Succes, dit soort storingen kan snel gevonden worden, maar het kan ook heel lang duren.

Beardass

Bericht door Beardass » 27 mar 2017, 08:27

Ik ben eerlijk gezegd nog wel benieuwd naar de verklaring van dit probleem icm een mogelijke draaft wil.

Heb nog geen tijd gehad om te gaan meten maar wellicht weet ik waar ik moet zoeken aangezien er wel 300 draden in de kofferbak liggen.

Beardass

Bericht door Beardass » 27 mar 2017, 17:07

Net even de accu terug aangesloten, zekering erin, sleutel opnieuw ingeleerd en alles lijkt gewoon weer te werken.

Ultimatekaos

Bericht door Ultimatekaos » 01 sep 2017, 06:20

Goedemorgen,

Ik heb pas een bmw e46 (318 uit 2001) gekocht.
Als ik de auto op slot doe via de afstandbediening en vervolgens weer van slot af haal door gewoon de sleutel te gebruiken dan gaat het alarm af. Als ik hem dan alsnog van slot af haal d.m.v. de afstandsbediening gaat het alarm uit.

Dit is tamelijk vervelend aangezien ik op deze manier m'n reserve sleutels niet kan gebruiken.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

M.v.g.

Vintiem

Bericht door Vintiem » 02 sep 2017, 07:00

Nogal logisch. Als je de AB sleutel gebruikt wordt je alarm geactiveerd. Fysiek het sleutelgat gebruiken in je deur om te openen zal altijd een alarm blijven geven. Je reserve sleutel zonder AB is puur voor nood. Je kan altijd de auto in

je kan dit volgens mij wel programeren naar hoe jij het wilt hebben alleen vervalt in Nederland dan de geldigheid van je alarm/scm certificaat.
In Duitsland mag wat jij wilt wel

loete

Bericht door loete » 10 sep 2017, 15:10

als je rem lichten blijven branden als je de deuren op slot doet .
dan zit de fout in je tellercompartiment , dan zit er een losse soldering in je print plaat achter de tellers.
meestal op te lossen door de printplaat schoon te maken en ieder soldeerpuntje te controleren.
en de afstandbediening kun je ook opnieuw inleren .
via het contactslot
ik zoek het voor je op hoe dat moet .
succes

Purm

Bericht door Purm » 11 sep 2017, 13:21

waar heeft hij het over remlichten...?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”