Goedenavond mede BMW fanaten,
Ik ben nieuw op dit forum, maar 'volg' al een tijdje achter de schermen de berichten en tips. Nu ben ik zoals eerder genoemd sinds 2 weken trotste eigenaar van een e39 520i sedan uit '99. De beamer rijd en schakelt perfect! Echter heb ik het volgende.
ik heb al wat dingetjes gelezen over programmeren/coding en zelf je BMW uitlezen. Puur omdat ik dit intressant vind en ik het leuk vind met zulke dingen bezig te zijn zou ik wat aanpassing zou willen doen, (home coming/leaving, knipperen van blinkers met vergrendelen/ontgrendelen enz.) Ook ben ik wel beniewd welke foutmeldingen/codes ik zou krijgen bij uitlezen.
Nu heb ik bij bol.com een ODB2 adapter gekocht (ELM327 WiFi) en daarbij behorende verloopstuk van 20 pins naar 16 pins. Dit omdat de e39 europeese uitvoering de 16pins aansluiting in 1999 nog niet had zitten bij de hendel voor de motorkap. Ik heb voor mijn iphone de app Icarly lite version gedownload. de pro versie voor te coderen kost 50 euro. ik wilde dus eerst testen of het wel werkt, voordat ik daar onnodig geld aan uitgeef.
Vandaag dus maar eens gekeken of het werkt. Helaas, niet het gewenste resultaat. In het begin de adapter met verloopstuk aangesloten op de aansluiting onder de motorkap en het contact aangezet. vervolgens de adapter met mijn iphone verbonden via WiFi en geprobeerd verbinding te maken. de iphone ziet de adapter direct en verbind dan ook moeiteloos. vervolgens de Icarly app geopend en geprobeerd verbinding te maken. verbinden met de odb2 adapter was geen probleem, alleen via de adapter "in" de bmw komen lukte niet. ik kreeg de melding dat er een communicatie fout met de auto was. daarna heb ik de auto gestart ipv op contact te laten staan en het nogmaals geprobeerd. Ik kreeg meteen verbinding en volgens de icarly app was ik 'ready to go'!
De app bied in de lite version de beperkte mogelijkheid om een gratis complete diagnose te doen. Na dat ik deze heb geselecteerd om te doen geeft de app aan dat hij op 36 punten de ecu's zal uitlezen op foutcodes.
Dit duurde eindeloos, hij gaf uiteindelijk (na een minuut of 15) aan dat hij klaar was met de diagnose, alleen met de volgende melding.
De gevraagde foutmeldingen waren alle 36 'aangevraagd', maar er waren vervolgens geen antwoorden op terug gekomen vanuit de ecu.
ik heb dit een keer of 4 geprobeerd, na het opnieuw aansluiten/ aan/uitzetten auto/telefoon enz. Zonder enig resultaat, het antwoord vanuit de ecu blijft uit.
het lijkt dus op een 'blokkade' vanuit de auto zelf.
Nu is mijn vraag, heeft iemand met dezelfde app/adapter ook deze soortgelijke problemen gehad? ik vind het geen enkel probleem om 50 euro voor de pro version te betalen als het allemaal werkt, maar het is zonde om voor niks te betalen.
Ik ben deze vraag nog niet op dit forum tegengekomen, mocht dat wel zo zijn mag mij vraag verwijderd of verplaatst worden.
Bedankt alvast voor het lezen van dit boekwerk, maar ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Groet Thomas
Zelf uitlezen van e39 520i sedan met ODB2 adapter
-
Re: Zelf uitlezen van e39 520i sedan met ODB2 adapter
Bedoel je met de 16 pins de ronde stekker? Heb een vermoeden dat de auto odb1 is en niet odb2 vandaar dat de tool niet werkt op jouw auto.
Allereest weten we niet welke adapter je nu gekocht hebt bij Bol.com. Ja het is een ELM327 WiFi, echter is dat die kleine blauwe wifi of zo'n grote zwarte uitvoering. Indien dat laatste dan zou dit denk ik moeten werken, ik ga er even vanuit dat je die grotere zwarte hebt gekocht aangezien die volgens mij overeenkomt met degene die Ivini zelf ook verkoopt.
Als ik op de site van Ivini (maker van de app en leverancier ook van adapterkabels) dan lijkt het er op dat deze combinatie zou moeten werken : iPhone OBD 20 PIN Package for BMW
This adapter supports all functions (esp. diagnostics and codings) for:
..
5 series: all models
..
Mogelijk dan een probleem in de adapter van Bol.com. Wat je zou kunnen proberen om deze adapter eens te testen in een andere (evt niet BMW) auto om te kijken of de adapter wel of niet goed werkt. Met behulp van een gratis applicatie zoals Torque (of een andere app uit de store) zou je dat in ieder geval kunnen verifieren.
Anders zou het nog een compatibilteits probleem kunnen zijn met de verkochte adapter bij Bol.com. Helemaal als blijkt dat dit toch die kleinere blijkt te zijn. Zie volgende link welke ik bedoel : OBD2 Mini ELM327 Wifi
Als ik op de site van Ivini (maker van de app en leverancier ook van adapterkabels) dan lijkt het er op dat deze combinatie zou moeten werken : iPhone OBD 20 PIN Package for BMW
..
..
Mogelijk dan een probleem in de adapter van Bol.com. Wat je zou kunnen proberen om deze adapter eens te testen in een andere (evt niet BMW) auto om te kijken of de adapter wel of niet goed werkt. Met behulp van een gratis applicatie zoals Torque (of een andere app uit de store) zou je dat in ieder geval kunnen verifieren.
Anders zou het nog een compatibilteits probleem kunnen zijn met de verkochte adapter bij Bol.com. Helemaal als blijkt dat dit toch die kleinere blijkt te zijn. Zie volgende link welke ik bedoel : OBD2 Mini ELM327 Wifi
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
-
Bedankt voor je reactie!Yor schreef:Bedoel je met de 16 pins de ronde stekker? Heb een vermoeden dat de auto odb1 is en niet odb2 vandaar dat de tool niet werkt op jouw auto.
Ja alles past en werkt. Heb een verloop stekker van de 20 pins (ronde) naar 16 pins (rechthoekige)
Probleem lijkt software matig te zijn
-
Bedankt voor je reactie!h3b schreef:Allereest weten we niet welke adapter je nu gekocht hebt bij Bol.com. Ja het is een ELM327 WiFi, echter is dat die kleine blauwe wifi of zo'n grote zwarte uitvoering. Indien dat laatste dan zou dit denk ik moeten werken, ik ga er even vanuit dat je die grotere zwarte hebt gekocht aangezien die volgens mij overeenkomt met degene die Ivini zelf ook verkoopt.
..
..
Ja ik heb die grotere zwarte. Ondertussen contact gehad met icarly. Ze kunnen me helaas niet helpen omdat ik niet hun officiële adapter gebruik. Misschien toch deze maar aanschaffen dan..