BMW e39 540i Helemaal geen stroom meer
BMW e39 540i Helemaal geen stroom meer
Goedemiddag,
Het volgende probleem heeft zich voorgedaan.
Bij het starten vanmorgen volgde er 1 klik (zoals je wel eens hebt bij een lege accu) en daarna viel de stroom helemaal weg. Geen verlichting, geen dashboard, geen centrale vergrendeling, helemaal 0,0 stroom.
De laatste tijd ging voorafgaand aan het starten vaak geklik en daarna pas actie alsof de accu leeg was.
Toch lijkt me dit vreemd omdat de accu Varta pas 1.5 jaar oud is. Vervolgens dacht ik dat de dynamo wellicht niet goed laadde. Toch accu lijkt goed op stroom. Ik vermoed dat de startmotor aan vervanging toe is. Dat is allemaal geen probleem, maar dat de auto nu geen stroom meer heeft is wel lastig.
Geen opvallendheden qua zekeringen in het handschoenenkastje
Geen opvallendheden qua zekeringen bij de accu (ik kan daar maar 3 grote zekeringen en een aantal kleine vinden)
Andere sleutels geprobeerd, geen actie
Ben nog niet aan het meten geweest, dat mag de garage doen, maar het zou fijn zijn als ik hem er zelf heen zou kunnen rijden.
Heeft iemand een idee waar ik nog extra zekeringen kan vinden, of dat ik iets over het hoofd zie?
Groeten,
Wanna
Het volgende probleem heeft zich voorgedaan.
Bij het starten vanmorgen volgde er 1 klik (zoals je wel eens hebt bij een lege accu) en daarna viel de stroom helemaal weg. Geen verlichting, geen dashboard, geen centrale vergrendeling, helemaal 0,0 stroom.
De laatste tijd ging voorafgaand aan het starten vaak geklik en daarna pas actie alsof de accu leeg was.
Toch lijkt me dit vreemd omdat de accu Varta pas 1.5 jaar oud is. Vervolgens dacht ik dat de dynamo wellicht niet goed laadde. Toch accu lijkt goed op stroom. Ik vermoed dat de startmotor aan vervanging toe is. Dat is allemaal geen probleem, maar dat de auto nu geen stroom meer heeft is wel lastig.
Geen opvallendheden qua zekeringen in het handschoenenkastje
Geen opvallendheden qua zekeringen bij de accu (ik kan daar maar 3 grote zekeringen en een aantal kleine vinden)
Andere sleutels geprobeerd, geen actie
Ben nog niet aan het meten geweest, dat mag de garage doen, maar het zou fijn zijn als ik hem er zelf heen zou kunnen rijden.
Heeft iemand een idee waar ik nog extra zekeringen kan vinden, of dat ik iets over het hoofd zie?
Groeten,
Wanna
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: BMW e39 540i Helemaal geen stroom meer
kyk eens naar je ibs sensor aan de minpool van de accu.
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: BMW e39 540i Helemaal geen stroom meer
pluskabel er terug in duwen by de sensor.zoek effe op google
Re: BMW e39 540i Helemaal geen stroom meer
Heb je niet een multimeter liggen, of een van je vrienden? In plaats van de garage kun je dan zelf even meten of het mogelijk aan je dynamo ligt door de polen van de accu te meten. Zonder contact +/- 12V, lopende motor +/- 14V. Dien je natuurlijk wel eerst de accu op te laden 

Neem hier gerust een kijkje in mijn E46 318i 105kW Sedan :-)
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 okt 2017, 13:43
Re: BMW e39 540i Helemaal geen stroom meer
Idd. Meten is weten. Ondanks de accu maar 1,5 jaar is, kan het zijn dat deze teveel totale ontladingen heeft gehad. Daar kan een accu niet tegen.
Verder lees ik niet hoeveel ampere de accu heeft. Toch later geen kleinere geplaatst? Een 540 slurpt namelijk flink wat stroom bij stilstaan en 'klussen'.
Verder lees ik niet hoeveel ampere de accu heeft. Toch later geen kleinere geplaatst? Een 540 slurpt namelijk flink wat stroom bij stilstaan en 'klussen'.
Re: BMW e39 540i Helemaal geen stroom meer
Goedemiddag,
Dank voor de reacties.
Na een volgende inspectie en dichtklappen van de kofferklep zag ik prompt het alarmlicht en knipperlicht kort flitsen.
Ik dacht he, waar komt die actie vandaan?
Instappen sleutel in het contact en kreeg weer volgas kleur overal op, proberen te starten, klik en weer een totale uitval van systemen.
Sleutel er uit sleutel er in op contact een paar vage rode lampjes (die altijd bij het starten aangaan) waarvan er maar 1 bleef branden (de rest vaagde langzaam weg)
Sleutel er uit, sleutel er in vol contact, starten maar, geen probleem.
Inmiddels al weer 10 keer een startmoment gehad en geen problemen, motor pikt aan zoals het hoort batterij lijkt goed vol te zitten.
Batterij 1,5 jaar geleden vervangen voor een bijbehorende Varta, daar is niet op bezuinigd.
Ik heb ergens het idee, (het is maar een idee) dat de startmotor aan het overlijden is en de keren dat ie hapert en wel volle bak stroom krijgt, dat hij dan systemen plat gaat leggen zonder dat er zekeringen springen.
Wellicht dat idd er sprake is van een IBS sensor die daar iets in regelt, maar die kan ik nog niet vergelijkend vinden op mijn auto.
Vage klachten dus en nog geen tijd gehad om naar de garage te gaan.
Als er meer nieuws of verdergaand ongemak is post ik het.
Dank voor de reacties.
Na een volgende inspectie en dichtklappen van de kofferklep zag ik prompt het alarmlicht en knipperlicht kort flitsen.
Ik dacht he, waar komt die actie vandaan?
Instappen sleutel in het contact en kreeg weer volgas kleur overal op, proberen te starten, klik en weer een totale uitval van systemen.
Sleutel er uit sleutel er in op contact een paar vage rode lampjes (die altijd bij het starten aangaan) waarvan er maar 1 bleef branden (de rest vaagde langzaam weg)
Sleutel er uit, sleutel er in vol contact, starten maar, geen probleem.
Inmiddels al weer 10 keer een startmoment gehad en geen problemen, motor pikt aan zoals het hoort batterij lijkt goed vol te zitten.
Batterij 1,5 jaar geleden vervangen voor een bijbehorende Varta, daar is niet op bezuinigd.
Ik heb ergens het idee, (het is maar een idee) dat de startmotor aan het overlijden is en de keren dat ie hapert en wel volle bak stroom krijgt, dat hij dan systemen plat gaat leggen zonder dat er zekeringen springen.
Wellicht dat idd er sprake is van een IBS sensor die daar iets in regelt, maar die kan ik nog niet vergelijkend vinden op mijn auto.
Vage klachten dus en nog geen tijd gehad om naar de garage te gaan.
Als er meer nieuws of verdergaand ongemak is post ik het.
Re: BMW e39 540i Helemaal geen stroom meer
Goede avond beste forum leden.
Als dit probleem vaak voorkomt, dan zou er wel eens een kortsluiting in de startmotor kunnen zitten!
Of dat de weerstand in de startmotor te hoog is, het gevolg een lege accu.
Dat heb ik jaren geleden ook meegemaakt met de BMW E10, de 2002.
Ik moest deze E10 in een keer kunnen starten, en echt geen tweede kans om het nog eens te doen.
Dan moest er een starkabel aan te pas komen.
De startmotor vervangen, en nooit geen problemen meer gehad.
Wat er ook nog mis kan zijn, de massa kabel aan de accu, of aan het chassis en de motor.
Die contacten kunnen wel eens gecorrodeerd zijn.
Even de aansluitingen los nemen, en even schoon borstelen, daarna lekker even insmeren met ZUUR vrij vet of ZUUR vrije vaseline.
En dat zuurvrije dat is dus echt benodigd, want gezuurde vaseline of vet, dat vreet zich weer in de contact vlakken!
Daarbij is het echt niet zo, dat een accu van 1½ jaar niet defect kan zijn, want inderdaad, het kan dus wel mogelijk zijn.
Ik heb afgelopen zomer de accu vervangen in mijn E39 525i touring.
En wel voor een camper accu, met een extra cel, deze paste net in de accubak in de kofferbak.
Ik rijd soms te weinig, en aangezien dat de alarm apparatuur en de boord computer nog al erg dorstig omgaan met de boord accu, had ik nog al eens erg vaak een lege accu, tenminste de startmotor klikte dan wel maar startte niet.
Dus een iets zwaardere accu laten monteren bij de accuboer in de buurt.
Deze bestaat al meer dan 50 jaar, en de service is daar echt uitmuntend.
Deze uitleg kreeg ik dus van deze firma, dat de boordcomputer in samenwerking met het alarmsysteem best veel stroom gebruikte.
IK kan nu de radio aan laten staan tijdens het poetsen, daarvoor dus echt niet.
Hopelijk heeft u iets aan mijn verhaal, en doe er uw voordeel mee.
Laat anders de startmotor en de dynamo even doormeten, dan weet u zeker of een van deze het euvel is.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Als dit probleem vaak voorkomt, dan zou er wel eens een kortsluiting in de startmotor kunnen zitten!
Of dat de weerstand in de startmotor te hoog is, het gevolg een lege accu.
Dat heb ik jaren geleden ook meegemaakt met de BMW E10, de 2002.
Ik moest deze E10 in een keer kunnen starten, en echt geen tweede kans om het nog eens te doen.
Dan moest er een starkabel aan te pas komen.
De startmotor vervangen, en nooit geen problemen meer gehad.
Wat er ook nog mis kan zijn, de massa kabel aan de accu, of aan het chassis en de motor.
Die contacten kunnen wel eens gecorrodeerd zijn.
Even de aansluitingen los nemen, en even schoon borstelen, daarna lekker even insmeren met ZUUR vrij vet of ZUUR vrije vaseline.
En dat zuurvrije dat is dus echt benodigd, want gezuurde vaseline of vet, dat vreet zich weer in de contact vlakken!
Daarbij is het echt niet zo, dat een accu van 1½ jaar niet defect kan zijn, want inderdaad, het kan dus wel mogelijk zijn.
Ik heb afgelopen zomer de accu vervangen in mijn E39 525i touring.
En wel voor een camper accu, met een extra cel, deze paste net in de accubak in de kofferbak.
Ik rijd soms te weinig, en aangezien dat de alarm apparatuur en de boord computer nog al erg dorstig omgaan met de boord accu, had ik nog al eens erg vaak een lege accu, tenminste de startmotor klikte dan wel maar startte niet.
Dus een iets zwaardere accu laten monteren bij de accuboer in de buurt.
Deze bestaat al meer dan 50 jaar, en de service is daar echt uitmuntend.
Deze uitleg kreeg ik dus van deze firma, dat de boordcomputer in samenwerking met het alarmsysteem best veel stroom gebruikte.
IK kan nu de radio aan laten staan tijdens het poetsen, daarvoor dus echt niet.
Hopelijk heeft u iets aan mijn verhaal, en doe er uw voordeel mee.
Laat anders de startmotor en de dynamo even doormeten, dan weet u zeker of een van deze het euvel is.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad