Water in de kofferbak van mijn BMW F11 525D

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
vegito
Berichten: 685
Lid geworden op: 02 nov 2007, 00:51

Water in de kofferbak van mijn BMW F11 525D

Bericht door vegito » 06 dec 2017, 13:00

Beste leden,

Ik heb nu sinds paar maanden een hele mooie F11 525D 2011 6 cilinder station.

Ik ben super blij met de wagen hoe alles werkt en vooral rijd kan me geluk niet op :ja: :ja: .

Echter heb ik 1 klein probleem wat tot een grote probleem kan veroorzaken.

Achter in de kofferbak heb je aan de rechterkant een bakje dit is meestal om voor spullentjes te zetten. omdat het een station betreft is dit afgedekt voor een klepje en laatst heb ik dit opengemaakt en toen zag ik dat in het bakje een flinke plas water liggen. Ik schrok natuurlijk omdat ook hier best veel elektronica bevat en dus ook vrij makkelijk kortsluiting kan veroorzaken tot alle gevolgen van dien.

na onderzoek kan het zijn dat het iets te maken heeft met dak goot verstopping afvoer van water alleen waar kan ik deze afvoer vinden???

Heeft hier iemand ook ervaring mee gehad ?
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Kofferbak water

Bericht door Quadrantz » 06 dec 2017, 16:17

Ik heb hier al wel veel over gehoord/gelezen bij de E61 en dan voornamelijk wanneer het PanoDramadak lekt. Heb jij ook zo'n dak? Dan zou ik het zeker daar in zoeken. Anders zouden de achterlichten het kunnen zijn of de tankdop...

vegito
Berichten: 685
Lid geworden op: 02 nov 2007, 00:51

Re: Kofferbak water

Bericht door vegito » 07 dec 2017, 15:34

Ja, ik heb een pano dak!
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

ayyildiz18
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39

Re: Kofferbak water

Bericht door ayyildiz18 » 10 dec 2017, 11:50

Hoi,

Zelfde probleem heb ik ook gehad met mijn F11. Onder je tankdop zit een mini gaatje om het overtollige water/brandstof af te voeren. De afvoerslang zat niet goed vast en vandaar dat alles in de kofferbak ruimte rechts liep. Pak een half liter water, giet het in het gaatje in de tankdop en controleer meteen of je water ziet stromen bij de zekeringen. Als dit zo is, dan moet je de onderplaat demonteren en de afvoerslang vast zetten. Houd ons op de hoogte :)

vegito
Berichten: 685
Lid geworden op: 02 nov 2007, 00:51

Re: Kofferbak water

Bericht door vegito » 13 dec 2017, 12:12

Moet ik de tankdop rubber helemaal verwijderen ? het is namelijk juist niet nat bij de zekering maar meer op de bodem en rand van de bak waar meer nat is. Je heb een onderplaat die uit diverse delen bestaan misschien dat daar toch iets zit of de afvoer van panodak
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

faysi
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mar 2016, 20:05

Re: Water in de kofferbak van mijn BMW F11 525D

Bericht door faysi » 07 jan 2018, 12:36

Ik heb een f10. Ik heb achterbumper laten spuiten sindsdien heb ik ook last van. Ik heb de bumper weer er af gehaald en alles goed na gekeken, bij de dealer na gevraagd. Een monteur zei "je moet naar de kapjes boven de achter lichten na kijken want ze zijn tevens ook water af voerkanalen " heb ik ook ook vervangen, werd minder maar het is nog steeds vochtig.
vorige week kwam een kennis met een f10 die had ook last van. echt de accu bodem zat vol met water. Hij moest daar een regeleenheid vervangen (400€).
Ik heb alle stekkers achterin met vet vol gegooid zo dat ik geen elektra problemen kriijg.
Ik moet nog laten onderzoeken.

Gebruikersavatar
Mickey226
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2018, 10:36

Re: Water in de kofferbak van mijn BMW F11 525D

Bericht door Mickey226 » 13 jan 2018, 21:50

Zijn jullie al verder gekomen?
Ik heb ook water in de bak staan. Ik heb een F11 met panoramadak.

Vandaag een beetje water in het gootje. Voor was 1 gat wat verstopt. Maar na even doorblazen, nu loopt dat weer weg.
Achter lijkt het water te blijven staan, maar de afvoer zit veel verder onder het dak. Kun je zo niet bij. Kan het ook niet zien.

Overigens had dit water bij mij al een relais opgestookt voor de luchtvering. Nu is dat ding niet zo duur, maar er zitten wel wat andere dure electronica. Het andere uiteinde van de afvoerslang heb ik nog niet gevonden. Zag ondertussen wat foto's hoe dat bij een E61 was geregeld. Ga binnenkort maar eens op onderzoek uit.

jca.rokven@hetnet.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2018, 09:18

Re: Water in de kofferbak van mijn BMW F11 525D

Bericht door jca.rokven@hetnet.nl » 28 jan 2018, 09:39

Ik had ook water in de opbergbak in de F10 kwam door een trekhaak die ze hadden geplaatst en niet goed afgedicht ook in de accu bak maar nu heb ik storing in mijn audio vooral smorgens als ik de auto start een hoop gekrak en gevormd geluid ik moet de volume helemaal terug draaien en uitzetten naar ongeveer 10 min aan zetten lijkt dat het gekraak weg te zijn maar kan zo weer terug komen op de centerspeaker met hoop gekraak wie kan mijn helpen
Gr johan elst gld

Gebruikersavatar
Mickey226
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2018, 10:36

Re: Water in de kofferbak van mijn BMW F11 525D

Bericht door Mickey226 » 28 jan 2018, 10:26

Even op zoek geweest naar de afvoer van het panorama dak. Het had deze week weer goed geregend en er stond dus weer een halve liter water in de bak. Het moest dus ergens vandaan komen.
Meteen een paar fotootjes gemaakt.

Rechtsachter
Kap erafhalen, bakje weg. met 3 boutjes het relais bord aan de kant.
Afbeelding

Daar zit de afvoer. Deze heb ik al even los gehaald. zat netjes geen gekke dingen. Alles was droog.
Afbeelding

Met de luchtcompressor maar even schoon geblazen.
Afbeelding
Ook niks apart.


Andere kant dan maar proberen.
Weer kap eraf, bakje eruit.
En daar lag al water.
Dus ik was dichtbij.
Afbeelding

De slang zou dan achter de bediening van de achterklep moeten liggen.
Afbeelding
uhm.... :s

Dat kan toch niet kloppen. de slang die aan de andere kant netjes naar beneden loopt steekt nu gewoon de ruimte in. Kadootje van de vorige eigenaar. Geloof niet dat dit af fabriek fout is gegaan. Die slang zat wat klem tussen het plaatwerk. dus maar los gehaald, schoon geblazen en weer terug gestoken waar het hoort.
Ik denk dat het probleem wel opgelost is.
Wel verbazend dat ik niet eerder veel meer problemen hier mee heb gehad.

In ieder geval heel erg simpel te vinden, bij te komen en even schoon te maken.
Hopelijk heeft iemand iets aan de plaatjes.

groetjes, Mickey226

vegito
Berichten: 685
Lid geworden op: 02 nov 2007, 00:51

Re: Water in de kofferbak van mijn BMW F11 525D

Bericht door vegito » 05 jun 2018, 22:44

Heel erg super bedankt beetje laat met reageren maar wel hulpzaam. Recentelijk nog een keer half liter water uit gevist :gek:...
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

rwie
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jun 2015, 20:56

Re: Water in de kofferbak van mijn BMW F11 525D

Bericht door rwie » 24 nov 2022, 15:54

Mooi DIY, maar weet iemand ook hoe je deze slang vanaf het panoramadak kunt doorblazen (van bovenaf)? Bij mijn vorige BMW (een E61) kon ik de hemel iets loshalen aan de achterzijde en dan de slangetjes van het dak loshalen en doorblazen met perslucht zodat alle troep onder de auto eruit gebalzen werd. Bij mijn huidge F11 moet de halve kofferbak en C- en D-stijlbekleding verwijdert worden om de hemel ver genoeg te laten zakken. Of kan ik de afvoerslangen vanaf de onderzijde doorblazen? Ik ben dan bang dat het een hele smeerzooi wordt in de rail van het panaramdak.

Iemand ervaring hiermee?
F11 530D

DeDude
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 dec 2021, 18:34

Re: Water in de kofferbak van mijn BMW F11 525D

Bericht door DeDude » 24 dec 2022, 13:00

Dit topic wil ik nog aanvullen met vraag over klein beetje water wat bij mij in de kofferbak staat en of dit kwaad kan…

Vooropgesteld, de auto is kurkdroog overal op de bekende plekken. Bak bij accu en de versterker, achter stoelen, portier lijsten, dak achter panorama dak, gootjes, links en rechts achter bij de zekeringen. Nergens sporen van water.

Behalve.. ónder de bak waar de accu / versterker etc in staat. Nogmaals, De bak zelf is dus hartstikke droog en ook geen sporen van dat hier water heeft gestaan, maar eronder is wel degelijk een ~ halve cm aan water.

Als ultieme technisch no-no op dit gebied: kan dit kwaad? Of is dit juist de opvang bak vanaf het panorama dak en stroomt het vanzelf weer weg :).

Bijlage foto’s met omcirkelt wat ik bedoel.

Edit: Eerste kerstdag flink stuk gereden en hele avond geparkeerd gestaan in de stromende regen. Nieuwsgierig naar de stand achterin, maar het water is weg… hmm.


Afbeelding

Afbeelding
BMW F11 535i xdrive (2016)
Mediterranblau | Oyster leder
Link naar showroom

DeDude
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 dec 2021, 18:34

Re: Water in de kofferbak van mijn BMW F11 525D

Bericht door DeDude » 16 okt 2023, 17:37

Afbeelding
Hier maar weer een slinger aangeven, met de hevige buien van afgelopen week had ik behoorlijk meer water in de kofferbak dan voorheen, zie foto hierboven eerder bericht vs hierboven.

Bij mij was de oorzaak niet goed bevestigde rubber van de achter lamp.

Dit druppelde vanaf het rechter bakje achter door naar het midden van de auto bij de accu enz

Meer details :
Goed, op zoek naar de oorzaak en dank voor de tips hierboven, stond al klaar met het gereedschap tot dat mij opviel dat het water vooral boven in de bak zit en dus niet van de afwatering vh panorama dak kan. Pfiew. Ook gaatje tankdop geen water.

Gevoelsmatig moest het wel bij de klep zelf zijn, dacht eerst nog het ruitje maar bij checken op vocht zat het vooral bij het rechter achterlicht.

daar was al vrij snel duidelijk wat het probleem is… het rubber vd achterlamp zat niet goed vast en het rubber van de kofferbak klep zelf ook niet. Ik weet dat de bumper gedemonteerd is geweest omdat er schade was, waarschijnlijk is die achterlamp nooit goed terug gemonteerd. Bizar wel hoe snel dat dan voor water overlast zorgt.

zie foto’s met rood omrand hoe het moet (linker achterlicht):
Afbeelding

Versus hoe het niet moet, het rechter achterlicht
Afbeelding

Afbeelding

Easy fix, 2 minuten werk. Dat zijn de fijnere oplossingen :)
BMW F11 535i xdrive (2016)
Mediterranblau | Oyster leder
Link naar showroom

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”