Stoelverwarming aansluiten

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
yaahooo
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2017, 00:52

Stoelverwarming aansluiten

Bericht door yaahooo » 14 jan 2018, 00:24

Hallo,

Ik weet dat er vaak gesproken is over het aansluiten van elektrische stoelen en stoelverwarming. Ik kan de info die ik nodig heb echter niet vinden. Vandaar alsnog deze vraag.
In mijn e91 zaten sportstoelen met elektrisch verstelbare lende steunen. Rest was handmatig. Nu heb ik een set leren LCI sportstoelen, deurpanelen en middenconsole gekocht en geïnstalleerd. Het was een werkje maar het resultaat is echt mooi. Door wat kabels te bruggen onder de stoelen(in de gele stekkers) heb ik samen met een goede vriend de electrische functies van de nieuwe stoelen aan het werk gekregen. omhoog, omlaag, rugleuning naar voren en achteren gaat nu electrisch. de knoppen om de stoelverwarming te bedienen zaten erbij en zijn aangesloten. Dit was gewoon een kwestie van een stekkertje in de Climate regelaar te drukken. Dit is allemaal goed gegaan.
De middenconsole was lastiger. Met de stoelen uitgebouwd gingen we bezig met de middenconsole. Het is een automaat en dat gaf problemen met het verwijderen. We konden niet anders dan accu aansluiten,contact erop en uit de p halen om zo meer ruimte te krijgen om de middenconsole te verwisselen. Gevolg is dat er nu een storing in de gordelsystemen en Airbags zit. Hoop dat ik deze er nog uit ga krijgen. Ga er vanuit dat de airbags niet anders aangesloten dienden te worden. De kabels hadden dan wel andere kleuren maar zaten wel op de zelfde posities.testen geeft ook zo een rotzooi.... Heb mijn eigen gordels en gordelspanners overgezet dus die kunnen toch ook niet verkeerd zijn. Hoop dat dit opgelost gaat worden door het uitlezen en verwijderen van de foutmeldingen door een nader te bepalen garage.

Dan mijn grootste probleem. Naast de gele stekkers zit nog een andere kabel. Een witte stekker met 2 draden. Geloof dat het canbus is(zegt Mn kameraad....) kga er vanuit dat dit de kabels zijn die de stoelverwarming bedienen. Maar wat moet ik hier mee aan. Ik heb een stuk van de kabel incl wit stekkertje maar degene van wie ik de stoelen heb gekocht heeft er misschien 20 cm draad aan laten zitten en meer niet. Dus echt wijzer ga ik daar niet van worden. Uiteindelijk moeten de kabels op een of andere manier aangesloten worden met knoppen. Of ze nog voeding moeten krijgen wert ik niet. Ga er vanuit dat dit via de canbus gaat. Nu lees ik vanalles maar duidelijkheid krijg ik niet. Ik lees dingen over aansluiten op de zekeringskast. Het schema daarvan zat natuurlijk niet in de auto :gek: bovendien moet hij dan nog geschakeld gaan worden toch. Lees wel iets over de juiste positie. Word hij dan misschien daardoor geschakeld. Zit er wel stroom op de lege plekken in de zekeringskast. Veel vragen dus.

We zijn eigenlijk best wel ver gekomen voor mensen die dit nog nooit eerder hebben gedaan maar kan nu wel een beetje hulp gebruiken. Heeft er iemand goede raad in de aanbieding....... :gekdoen: :gekdoen:

Gebruikersavatar
yaahooo
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2017, 00:52

Re: Stoelverwarming aansluiten

Bericht door yaahooo » 14 jan 2018, 16:54

Waarschijnlijk zit ik verkeerd. Lees nu dat het witte stekkertje voor de actieve hoofdsteunen is...,,

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Stoelverwarming aansluiten

Bericht door ehombie » 15 jan 2018, 07:42

Kan je niet echt helpen...

https://www.newtis.info bekijk evt de elekto schema's van je stoelen indien beschikbaar. Gelestekkers zijn vaak voor veiligheid/airbag systemen (dacht ik)

Misschien door de accu een poosje te ontkoppelen verdwijnen de fojtmeldingen ook als je niet instaat bent om uit te lezen.

Of iets gecodeerd moet worden weet ik ook niet exact.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
yaahooo
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2017, 00:52

Re: Stoelverwarming aansluiten

Bericht door yaahooo » 16 jan 2018, 18:52

Ja er moet zeker gecodeerd worden. Dat maakt het testen ook lastig. Ben hulp aan t inschakelen. Schema’s heb ik ook gevoden maar word er niet echt slmmer van. Heb waarschijnlijk iemand gevonden die mij gaat helpen e iemand anders die voor mij de storingen gaat resetten en coderen. In ieder geval bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Stoelverwarming aansluiten

Bericht door Source » 17 jan 2018, 22:09

Waarom laat je het niet gewoon ergens maken? Ben je meteen van alle ellende af.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
yaahooo
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2017, 00:52

Re: Stoelverwarming aansluiten

Bericht door yaahooo » 18 jan 2018, 10:02

Ben ik ook aan het zoeken. Ben alleen een beetje huiverig omdat veel bedrijven zeggen dat ze beel moeten zoeken en daarom geen prijsindicatie durven te geven. Wil geen honderden euro’s gaan betalen

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Stoelverwarming aansluiten

Bericht door Source » 18 jan 2018, 10:42

Zie mijn onderschrift. Tik dat in bij marktplaats en stuur een mail.
Zo simpel kan het zijn.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”