remap mislukt f11

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Toink

Re: remap mislukt f11

Bericht door Toink » 09 feb 2018, 07:47

Niet te snel oordelen inderdaad. De kans is goed aanwezig dat er al een probleem was dat zich nog niet openbaarde, tot de auto getuned werd.

Heb ooit een motor laten tunen die kreeg ik klapperend terug. Zuigerveren gebroken. Maar dat was toch echt iets wat er al tijden zat aan te komen en na een testrit bij het tunen eruit kwam. Jammer dus... maar vond het niet fair om de tuner dit in de schoenen te schuiven.

Heel veel succes iig, dit soort dingen wordt niemand gelukkig van.

jvdheuvel

Bericht door jvdheuvel » 30 mar 2018, 08:40

Over het algemeen is het zo dat ze bij de F1x serie de ECU moeten openschroeven, indien nodig de printplaat liften en omdraaien, 3 of 4 draadjes óp de printplaat moeten zolderen om de tuning-hardware te kunnen laten communiceren met de ECU. Je kan je voorstellen dat een ECU een redelijk gevoelig apparaat is.... wanneer ze niet goed uitkijken met het openbreken van de kast van de ECU, het loshalen van de printplaat óf het solderen van de draadjes, kan er zomaar iets kapot worden gemaakt aan de printplaat (denk alleen al aan het doorverbinden van 2 kanaaltjes op de printplaat, waardoor de ECU volledig aan gort kan gaan en niet meer correct kan functioneren).

Geloof me, ik heb dit zelf ook meegemaakt en ook bij een paar andere kennissen vernomen dat dergelijke fouten gemaakt zijn. Helaas trekken de meeste "maatwerk"tuners hun handen er vervolgens van af waardoor jij met de gebakken peren zit en zeer waarschijnlijk tegen hoge kosten aan zit te kijken om alles te herstellen. Bij mij persoonlijk hebben ze de ECU volledig vernaggeld. De ECU is vervangen op hun kosten (omdat ik er niet mee accord ging dat ik de auto zo terug kreeg) en daarna hebben ze ook de nieuwe ECU weten te vernaggelen. De auto bleef maar een foutmelding geven op het motormanagement.... maar dat zou na een weekje wel weer weg zijn, dan had de ECU geleerd wat het was en zou het niet meer als foutmelding zien..... yeah right!!!

Nog steeds niet mee akkoord gegaan.... toen bleek ineens dat ze de 1e ECU hadden weten te repareren en die hadden ze vervolgens terug geplaatst.... terwijl de nieuwe ECU bij BMW NL geregistreerd stond op mijn auto. Dus heb ik geeist dat de nieuwe ECU terug zou worden geplaatst in mijn auto. ECU vervangen en gelijk was de melding van het motormanagement verdwenen..... "maar de nieuwe ECU is nog niet getuned meneer".... ik gaf aan dat ze die tuning konden steken waar de zon niet schijnt en ik ben weg gereden.... heb ook nooit iets betaald aan deze prutsers.... Bij Unlimited Tuning zien ze mij in ieder geval nooit meer terug.... en niemand die ik ken zal ik ooit aanbevelen daar naartoe te gaan.

Uiteindelijk bij RS Tuning in Son terecht gekomen.... een échte maatwerk tuner, nam de tijd om me uit te leggen wat tuning nou eigenlijk deed, hoe het technisch in elkaar steekt, hoe een standaardmapping werkt en wat hij precies doet om een motor te tunen.... dat gaf me een erg goed gevoel en dus gevraagd of hij mijn auto ook wilde tuning. De middag nadat ik 'm 's morgens daar had achter gelaten kreeg ik een telefoontje... of ik even langs wilde komen om wat te bespreken.

ik 's middags naar RS Tuning terug gegaan.... kreeg ik te zien hoe de nieuwe ECU er uit zag.... gewoon op 4 plekken de epoxy beschermlaag weg geschuurd van de printplaat.... de behuizing van de ECU zag eruit alsof er brute kracht was uitgeoefend om de behuizing open te krijgen en er allesbehalve voorzichtig te werk was gegaan. Gebaseerd op deze dingen gaf Serge aan dat hij helaas de opdracht niet wilde aannemen omdat hij het risico op fouten te groot vond.... Respect voor een dergelijke beslissing en blij met een eerlijk oordeel!

Een volgende auto (willekeurig welk merk dan ook) zal gewoon rechtstreeks naar RS Tuning gaan om écht op maat te worden getuned.... dan maar wat meer betalen.... goedkoop is duurkoop, dat blijkt ook hier wel weer uit. En zeker met een machine van nieuwwaarde tegen de 100K aan, wil ik zeker weten dat alles góed wordt gedaan.... en niet halfbakken.

struikie

Bericht door struikie » 30 mar 2018, 08:59

Duidelijk verhaal.
Een goede tuner kent de risico's. Dat is dan ook waarom ze voor een tuning toch
een redelijk bedrag vragen. Enerzijds is dat vanwege de tijd die er eerder in de basis tuning is
gestoken en anderzijds in het risico dat er een ecu stuk kan gaan dat ze dat op moeten lossen.
Ik persoonlijk heb veel ervaing met VanVughtTuning.
Die zullen je nooit wegsturen met schade aan wat dan ook dat door hen is veroorzaakt. Bovendien
wordt er eerst gekeken naar de gezondheid van de auto zelf voordat er ook maar een tuning
gedaan wordt.

JW
| '07 E91 335d M sport | Wagner IC | Z-turbo.at turbo's | VVT tuned 385pk 740Nm met DPF|

m.h.

Bericht door m.h. » 31 aug 2018, 05:55

Ik ben gisteren bij BR performance geweest in Willebroek. Ik ben zeer tevreden +79 pk en + 93NM. 2 runs op de testbank. Ze hebben nagenoeg elke dag een BMW met de N47 motor.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Performance en tuning”