Rammel bij belasten in lage toeren + "hikjes"

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Tinus89
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2018, 17:28

Rammel bij belasten in lage toeren + "hikjes"

Bericht door Tinus89 » 10 aug 2018, 17:52

Hoi Allen,


Ik heb sinds een maandje of 2 een 118i uit 2007. Hele fijne auto met 178k km. In het voorstellen-forum heb ik me al even voorgesteld:). Nu heb ik nog een maandje garantie, en heb hier wat twijfels over:

- Bij rijden bij snelheden tussen de 70 en 100km/hr, lijkt de auto soms even te "hikken". Ik kan alleen moeilijk beoordelen of het vanuit het toch vrij straffe onderstel (en dus de weg) komt, of uit de motor...
- Bij (weg)rijden bij toerentallen tussen stationair en +/- 1300toeren heb ik bij iets zwaardere belasting een knikkerend geluid in/buiten de auto. Het is echt precies zoals op dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=jAJPUevsbp4

Nu snap ik dat dit soort geluiden mogen ontstaan vlakboven stationair toerental, maar als ik bij 1000 toeren vanuit de 1 of 2 gas geef, doet hij het ook.

Vraag: wat vinden jullie? Is dit normaal/producteigenschap, of moet ik er iets mee?

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 aug 2014, 16:43

Re: Rammel bij belasten in lage toeren + "hikjes"

Bericht door witje » 11 aug 2018, 06:29

Lijkt mij de spanner van de distributieketting

Gebruikersavatar
Bjorn116
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 jan 2018, 08:40
Locatie: Landgraaf

Re: Rammel bij belasten in lage toeren + "hikjes"

Bericht door Bjorn116 » 11 aug 2018, 11:47

Welkom op het forum!

Ik heb ook soms het idee (en mijn motor is volledig gereviseerd) dat hij soms hikt maar het toerental blijft gelijk en ik heb ook het idee dat dit het straffe onderstel is,

Dat ene probleem en wat je op het filmpje laat zien, lijkt mij niet goed en idd je spanner of geleiding, dit zou ik dan zo spoedig mogelijk laten controleren
BMW E87 116i High Executive

Tinus89
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2018, 17:28

Re: Rammel bij belasten in lage toeren + "hikjes"

Bericht door Tinus89 » 12 aug 2018, 20:00

Hmmm. Ik had gehoopt dat het hikje en de rammel aan elkaar gerelateerd zouden zijn en dat jullie antwoorden zouden wijzen op bobines, maar dit is wel iets serieuzer.

Morgen ga ik bij een BMW specialist langs en aansluitend waarschijnlijk de aankoopgarage (heb nog een kleine maand garantie). Ik houd jullie op de hoogte! Bedankt voor de reacties en het welkom:).

Tinus89
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2018, 17:28

Re: Rammel bij belasten in lage toeren + "hikjes"

Bericht door Tinus89 » 13 aug 2018, 19:16

Update: in eerste instantie ben ik bij een niet bij naam te noemen specialist in het noorden geweest. Werd geholpen door een wat kortaffe en hautaine, maar verder wel correcte man. Aan de computer, maar geen bijzonderheden. Even kort rijden leerde dat het duidelijk géén ketting of bobines is, maar waarschijnlijk iets wat rammelde. Toen hij er mee bezig was besefte ik ook dat het lang niet zo erg lijkt als op het filmpje bovenin. Hij keek nog even onder de auto op de brug, maar had verder geen tijd om te zoeken. Het kwartiertje werk vroeg hij 30 euro voor.

Vervolgens later op de dag via een kennis bij een eenmanszaakje langs gereden (Matthijs vd Walle in Groningen). Daar werd uitgebreid de tijd genomen en ook even naar de ketting gekeken: speling is nog niet zorgwekkend vond hij. Bij rijden/stationair draaien verdacht hij ook een rammelend schildje of een van de poelies van de multiriem. Na even zoeken werd waarschijnlijk óf de spanrol óf de vrijlooppoelie van de dynamo als oorzaak aangewezen, aangezien die zichtbaar stuiterde als het optrad. Laat ik bij een eerstvolgende beurt wel verder naar kijken, aangezien hij goed rijdt.
De rekening? Niets, kom maar eens langs voor een beurtje.

Ik ben voldoende gerustgesteld! Bedankt voor de reacties:)

Gebruikersavatar
Bjorn116
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 jan 2018, 08:40
Locatie: Landgraaf

Re: Rammel bij belasten in lage toeren + "hikjes"

Bericht door Bjorn116 » 13 aug 2018, 20:50

Top garage dus(die tweede dan)

Heb idd zelf de poelie van de dynamo vervangen omdat iedere keer als ik de koppeling intraptte je een raar geluid hoorde wat net op een lager leek wat uitgehoddeld was
BMW E87 116i High Executive

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”