Olieverbruik 523i LCI N53

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
turbojong
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 jun 2017, 18:30

Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door turbojong » 26 okt 2018, 20:35

Beste forum leden, ik heb in augustus na de melding 'oliepeil minimaal' 1 liter 5w30 bijgevuld. De i drive gaf daarna weer 5 groene blokjes, dus maximaal, aan. Ik heb sindsdien 2700 km gereden en nu staat het peil helaas al weer op 2 groene blokjes. Nog één blokje te gaan en dan geeft de i drive weer de melding en ben Ik weer bij de beginstand. Dat zal wel binnen 300 km gebeuren, dus dan is het verbruik 1 liter op 3000 km. Dat lijkt mij veel te hoog. Ik lees er weinig over op dit forum, maar is dit een normaal verbruik voor mijn type motor?

ehombie
Berichten: 1521
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door ehombie » 26 okt 2018, 21:36

nee geen last van... :nee:
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Martijn van Tilburg
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
Locatie: Noord Brabant

Re: Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door Martijn van Tilburg » 27 okt 2018, 07:24

De mijne 1 ltr op 1500km! Is alleen het N52 blok. (Pre-lci)
Alles al gedaan, motorflush, bmw olie, carter ventilatie compleet vervangen! Niets heeft geholpen.
Rest me alleen de klepseals nog, maar dat staat as winter op het programma...
Ik laat je tzt weten of er verbetering is.

Voor nu gewoon elke keer litertje erbij! :whistle:

turbojong
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 jun 2017, 18:30

Re: Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door turbojong » 27 okt 2018, 12:31

dank voor jullie reacties! zoals vaak blijkt de een nauwelijks olieverbruik te hebben en de ander fors verbruik. Er zou dus een duidelijke oorzaak moeten zijn, tenminste dat denk ik dan. Klepseals kun je toch testen door na een tijd stationair vol gas te geven? Als er dan dikke witte rook uit de uitlaat komt, zouden het de klepseals zijn....ik heb dat wel eens getest, maar dat leverde niks op. Zou de oorzaak dan niet versleten zuigerveren zijn? zou ik wel vlot vinden, mijn auto heeft maar 133.000 km op de teller....

Edward
Berichten: 1624
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door Edward » 27 okt 2018, 13:47

Martijn van Tilburg schreef:Rest me alleen de klepseals nog, maar dat staat as winter op het programma...
Ik laat je tzt weten of er verbetering is.
Ik mis nog het vervangen van de olieschraapveren...
turbojong schreef:Klepseals kun je toch testen door na een tijd stationair vol gas te geven? Als er dan dikke witte rook uit de uitlaat komt, zouden het de klepseals zijn....
Blauwe rook dus... wit is koelvloeistoflekkage. Onze 318ti Compact had bij 143000km last van droge klepseals.
Zijn keurig vervangen (samen met de excentriek as en carterventilatie). Door de vele korte ritjes die de vorige eigenaresse reed in de 14 jaar dat ze de Compact had, kwam er veel condens bovenin het blok met als resultaat roestvorming op de excentriekas. Nu overigens ruim 3000 km gereden zonder merkbaar olieverbruik.

turbojong
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 jun 2017, 18:30

Re: Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door turbojong » 27 okt 2018, 14:36

ik dacht vwb de klepseals aan Autoweek klokje rond over de BMW 550i van Rudi:

https://www.youtube.com/watch?v=w85nDlgQGp8

turbojong
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 jun 2017, 18:30

Re: Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door turbojong » 28 nov 2018, 20:01

Ben nog tot 3600 km gekomen, nu melding "oliepeil minimaal, 1 liter olie bijvullen". Blijft fors verbruik vind ik....

Martijn van Tilburg
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
Locatie: Noord Brabant

Re: Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door Martijn van Tilburg » 29 nov 2018, 07:31

Beste Turbojong,

Je zou ook nog een behandeling met onderstaand product kunnen overwegen:

AntiCarbon Zuigerveer Reiniger 10ml

Productomschrijving:
Vervuilde zuigerveergroeven veroorzaken vastzittende zuigerveren.
Deze zijn heel vaak een oorzaak van hoog olieverbruik.
Hierdoor kunnen de zuigerveren zeer snel slijten, loopt de compressie terug, en neemt het olieverbruik toe.
Het gevolg hiervan is dat de motor vermogen verliest en minder presteert en op den duur zelfs kapot loopt.

Anticarbon reinigt de zuigerveergroeven, waardoor de zuigerveren weer naar kunnen functioneren.
Vermindert het olieverbruik.
Herstelt het verloren motorvermogen
Heeft een gunstige invloed op het brandstofverbruik.
Bijzonder effectief bij hoog olieverbruik.

Ook een goede oplossing voor problemen met tikkende kleppen.
Anticarbon maakt de hardnekkige vervuiling zacht waardoor het gemakkelijk via verbranding door de uitlaat wordt verwijderd.
Een olieverversing is NIET nodig!

Bestel 1 tube per cilinder !

Gebruiksaanwijzing
1. De motor opwarmen. Belangrijk! De motor dient warm maar niet heet te zijn.
2. Haal de bougiekabels los en verwijder voorzichtig alle bougies.
3. Knijp de inhoud van de tube uit in de cilinder en draai de bougie in de cilinder. Herhaal deze procedure per cilinder.
4. Wacht 20 minuten. Verwijder weer alle bougies. Dek de cilinderopeningen af met een absorberende doek zodat het middel niet op de lak komt. Start de motor 4-5 maal voor een paar seconden.
5. Draai de bougies weer in en sluit de draden aan.
6. Start de motor en laat hem gedurende 15-20 minuten met hoge toerentallen draaien. De vervuiling wordt via de uitlaat verwijderd.

Dus baat het niet, dan schaadt het niet!

Succes

Martijn van Tilburg
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
Locatie: Noord Brabant

Re: Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door Martijn van Tilburg » 29 jan 2019, 16:08

En Turbojong? Nog iets wijzer geworden omtrent bovenstaande?

WillemB
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2018, 20:24

Re: Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door WillemB » 31 jan 2019, 11:33

Denk eerder aan je pcv valve, deze is geïntegreerd in je kleppendeksel en een defect kan olieverbruik veroorzaken. De n53 staat niet bekend om verbruik door klepseals of zuigerveren.

turbojong
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 jun 2017, 18:30

Re: Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door turbojong » 18 feb 2019, 15:45

Martijn van Tilburg schreef:En Turbojong? Nog iets wijzer geworden omtrent bovenstaande?
De auto moet volgende maand voor een beurt en APK, ik wil het dan eens bespreken met de garage. Ik kan dit niet zelf namelijk.

turbojong
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 jun 2017, 18:30

Re: Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door turbojong » 18 feb 2019, 15:47

WillemB schreef:Denk eerder aan je pcv valve, deze is geïntegreerd in je kleppendeksel en een defect kan olieverbruik veroorzaken. De n53 staat niet bekend om verbruik door klepseals of zuigerveren.
Ik heb in november 2017 ivm motorstoringslampje ook een nieuw kleppendeksel laten plaatsen, het olieverbruik is sindsdien niet beter geworden.

turbojong
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 jun 2017, 18:30

Re: Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door turbojong » 18 feb 2019, 15:50

kan het niet zijn dat de zuigerveren van de N53 motor gewoon slecht zijn, zoals bij Audi's van bepaalde bouwjaren?

ehombie
Berichten: 1521
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door ehombie » 18 feb 2019, 17:51

Niet dat ik weet... :nee:
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

jos528
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 mar 2018, 21:03

Re: Olieverbruik 523i LCI N53

Bericht door jos528 » 18 feb 2019, 19:06

ik rijd nu bijna een jaar met mijn 523 i LCI N 53 138.000 km
Ongeveer 10.000 km gereden , maar nog niks bij hoeven te vullen
wel veel condensrook s,morgens als het koud is .Zelfs na 10 km gereden te hebben. Iemand daar ook last van.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”