Motordiagnose lampje (oranje/geel) brandt.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Arjan1966
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 feb 2014, 21:12
Locatie: Zuid-Scharwoude

Motordiagnose lampje (oranje/geel) brandt.

Bericht door Arjan1966 » 24 nov 2018, 20:33

Hallo.
Ik heb een 523i/e60 uit 2005 met 263000 km op de klok. Ineens brandde het motordiagnose lampje op het dashboard. iDrive geeft geen storingen. Merkte ook weinig op de snelweg. Motor lijkt bij optrekken wel iets vermogen te missen. Op de snelweg kom ik wel goed mee met overige verkeer en merk ik weinig. Stilstaand met stationair toerental zie ik de toerentellernaald heeel erg licht fluctueren, zo’n 50 omw./min. Als ik dan een dotje gas geef, stationair, tot 4000 rpm, en ik laat het gas los, dan zakt de naald tot onder de 500 rpm en wil de motor de ene keer afslaan en de andere keer net niet.

Iemand ideeen/tips?

Ter info: laatste half jaar zijn de startmotor, accu, alle bobines, oliefilterhuispakking, kleppendekselpakking, carterontluchting, waterpomp en thermostaat vervangen. En nog een afgebroken cilinderkopbout...vervangen.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motordiagnose lampje (oranje/geel) brandt.

Bericht door tom_il » 25 nov 2018, 05:37

Uitlezen, niet gaan gokken.
525d E61 2007 pre-LCI

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Motordiagnose lampje (oranje/geel) brandt.

Bericht door thijsvanzwam » 25 nov 2018, 09:52

Inderdaad uitlezen geeft duidelijkheid.

Vaak als het lampje gaat branden zonder idrive melding dan duidt dat op een emissie storing. Lambda sensor die de geest geeft bijvoorbeeld. Met uitlezen kom je hier dan snel achter.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Arjan1966
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 feb 2014, 21:12
Locatie: Zuid-Scharwoude

Re: Motordiagnose lampje (oranje/geel) brandt.

Bericht door Arjan1966 » 12 dec 2018, 04:09

Met behulp van collega, die over originele BMW diagnose software beschikt, de auto uitgelezen. Er bleek dat 1 vanos solenoid klep (inlaatzijde) mechanisch stroef liep. De uitlaatsolenoid klep was defect. Beide kleppen buiten de motor getest op werking met toongenerator en oscilloscoop. Na vervanging nog steeds niet lekker lopend. Vervolgens de vanos filters getrokken en de uitlaatzijde bleek helemaal dichtgeslibd te zitten met zwarte troep. Filters schoongemaakt en teruggeplaatst. Foutgeheugen gewist. Fout blijft weg! Na een lange rit van 100 km opnieuw filters getrokken, en vind nagenoeg geen vervuiling meer. Ga nog wel een oliewissel doen, maar zit nog te twijfelen of ik de motor eerst laat spoelen. Aan de ene kant wil ik alle mogelijke inwendige vervuiling er uit hebben, aan de andere kant weet ik niet wat je allemaal “losweekt”, en of dat niet op plekken komt waar je het zeker niet wilt hebben....

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”