Incidenteel geen aandrijving automaat vanuit D of R
Incidenteel geen aandrijving automaat vanuit D of R
Hallo allemaal,
Ik ben sinds vier weken de trotse bezitter van een mooie F30 High Executive 320i met 8 traps automaat uit juni 2012. Ik heb er nu iets meer dan 2000 km in gereden (80.000 km op de teller). Nu viel mij het volgende op:
Vorige week kwam twee keer het volgende voor. Bij het parkeren reed ik achteruit, remde, zette de automaat in Drive, maar bij het loslaten van de rem gebeurde er niks. De auto ging niet vooruit / had geen aandrijving. Na de automaat even in een andere stand te zetten en daarna terug in Drive ging ik wel weer gewoon vooruit. Alles stapvoets, dus heel langzaam. Ik meen het ook een keer gehad te hebben toen in de auto vanuit een parkeervak in R wilde zetten. Toen opnieuw in R gezet en lukte het wel. Ik ga er telkens vanuit dat ik geen gas hoef te geven (zeker niet als het vlak is), en dat in beginsel met het loslaten van de rem de auto langzaam in beweging zou moeten komen (wat dus in deze drie gevallen, niet gebeurde)
Ik merk verder niets bijzonders tijdens het rijden. Ik heb er inmiddels melding van gemaakt bij de (bedrijfsmatige) verkoper, omdat de goede werking van de automaat uiteraard essentieel is, en er zit ook nog garantie op de aankoop van de auto.
Wie kent/herkent dit? Wat kan het zijn? Welke actie(s) zouden jullie mij adviseren? Alvast dank voor jullie reacties.
Ik ben sinds vier weken de trotse bezitter van een mooie F30 High Executive 320i met 8 traps automaat uit juni 2012. Ik heb er nu iets meer dan 2000 km in gereden (80.000 km op de teller). Nu viel mij het volgende op:
Vorige week kwam twee keer het volgende voor. Bij het parkeren reed ik achteruit, remde, zette de automaat in Drive, maar bij het loslaten van de rem gebeurde er niks. De auto ging niet vooruit / had geen aandrijving. Na de automaat even in een andere stand te zetten en daarna terug in Drive ging ik wel weer gewoon vooruit. Alles stapvoets, dus heel langzaam. Ik meen het ook een keer gehad te hebben toen in de auto vanuit een parkeervak in R wilde zetten. Toen opnieuw in R gezet en lukte het wel. Ik ga er telkens vanuit dat ik geen gas hoef te geven (zeker niet als het vlak is), en dat in beginsel met het loslaten van de rem de auto langzaam in beweging zou moeten komen (wat dus in deze drie gevallen, niet gebeurde)
Ik merk verder niets bijzonders tijdens het rijden. Ik heb er inmiddels melding van gemaakt bij de (bedrijfsmatige) verkoper, omdat de goede werking van de automaat uiteraard essentieel is, en er zit ook nog garantie op de aankoop van de auto.
Wie kent/herkent dit? Wat kan het zijn? Welke actie(s) zouden jullie mij adviseren? Alvast dank voor jullie reacties.
Re: Incidenteel geen aandrijving automaat vanuit D of R
Probeer als het weer gebeurt eens om een minimaal beetje gas te geven, om te zien of de auto dan wel in beweging komt.
Hoi Niels bedankt voor je reactie, en ja dat zal ik dan sowieso even proberen. Misschien dat de oorzaak dan sneller duidelijk is. Ik blijf het vreemd vinden.
- FThirtyone
Wat ik merk is dat als je met open portier de auto in D of R zet hij niet gaat rijden. Dat zal een beveiliging zijn. Enerzijds een veilig gevoel, maar het kan ook onhandig zijn. Vreemd genoeg doet ie dat niet altijd.
Misschien kan het iets onschuldigs zijn als een deursensor die dan eventjes denkt dat er een portier open staat?
Misschien kan het iets onschuldigs zijn als een deursensor die dan eventjes denkt dat er een portier open staat?
Hoi, Dank voor de tip. Ik zal dat ook onthouden bij het vaststellen van dit probleem. Het lastige met dit soort dingen is ook, dat als het maar incidenteel voorkomt (de afgelopen dagen dus niet), je het niet goed kan testen. Ik heb wel van meerdere mensen begrepen dat wanneer je alles goed laat uitlezen dit het probleem wel naar voren zou moeten komen. Misschien is het toch iets softwarematig.
Bij mijn F10 is het zelfs zo dat hij in de R uit de versnelling springt als je de deur open hebt.
Erg irritant, want ik kijk graag over mijn schouder als ik hem strak langs een stoeprandje parkeer.
Wat nog een verklaring zou kunnen zijn is dat er toch ergens een hobbeltje zit in de weg en dat ie daar niet overheen rolt.
Erg irritant, want ik kijk graag over mijn schouder als ik hem strak langs een stoeprandje parkeer.
Wat nog een verklaring zou kunnen zijn is dat er toch ergens een hobbeltje zit in de weg en dat ie daar niet overheen rolt.
Niels, bedankt weer voor je reactie. Dat van deur openen zou inderdaad kunnen dus (hoewel ik vermoed van niet). Ik kan mij wel voorstellen dat de voorbanden ten een riggeltje/oneffenheid aan stonden, maar met het loslaten van de rem, zou je toch moeten voelen dat de auto vooruit wil, en dat miste ik juist.
-
Ik zou zeggen bel eens met een techneut van ZF in delfgauw, dit is iets dat je zeker wilt weten, eenmaal buiten de garantie zijn automaat reparaties toch wel heel erg duur.
Verder heb je geen gebonk/geschok of ander gedrag van de automaat tijdens het op of terug schakelen?
Verder heb je geen gebonk/geschok of ander gedrag van de automaat tijdens het op of terug schakelen?
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Dag Wim,
Goeie tip. Ga ik doen.
Ik merk geen hele opvallende dingen. Heel soms als ik file rijd en de auto schakelt op, voel ik een klein schokje, een tikje in je rug zeg maar (iets minder vloeiend dus). Voor het overige merk ik niks. Ik weet niet of dit normaal is. Ik ben geen expert op dit gebied.
Goeie tip. Ga ik doen.
Ik merk geen hele opvallende dingen. Heel soms als ik file rijd en de auto schakelt op, voel ik een klein schokje, een tikje in je rug zeg maar (iets minder vloeiend dus). Voor het overige merk ik niks. Ik weet niet of dit normaal is. Ik ben geen expert op dit gebied.
-
Dat duwtje heb je waarschijnlijk alleen als je optrekt, hij schakelt net over en je bent eigenlijk al weer van het gas af gegaan, of je geeft nog maar minimaal gas?
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Als ik er goed over nadenk, geef ik wel gas, maar heel weinig, het is bij het wegrijden vanuit stapvoets rijden. Het voelt voor mij niet als iets heel storends, maar vanwege bovenstaande ben ik wel extra alert op alles. Mij viel gisteren nog wel een ander punt op. Het betreft de meter onder de toerenteller waar het verbruik wordt aangegeven, de digitale omgekeerde cirkel, als je gas geeft wordt deze uiteraard rood tot maximaal 20 liter). Nu viel mij op dat een paar keer bij het gas loslaten - dan loopt deze meter normaal helemaal terug - deze meter helemaal volliep in het rood. Terwijl het aantal toeren minimaal was omdat ik mijn voet van het gas had. Verder klonk alles normaal, maar ik begrijp dit (als leek) niet goed. Of krijgt het verbruik soms een piek uit de airco?