BMW 320i vs 328i
BMW 320i vs 328i
Beste,
Ik ben momenteel aan het kijken naar een BMW F30. alleen ik twijfel erg over de motor keuzen.
In eerste instantie was ik van mening dat de 328i een aangepaste software versie was van de 320i, na wat zoekwerk kwam ik er al snel achter dat het niet het geval is.
Momenteel rij ik met een Volvo V60 D6 (285pk) dus ik ben bang dat de 320i me te leur gaat stellen qua vermogen en koppel. Nu kwam natuurlijk in me op een 320i chippen. volgens verschillende sites kom je van boven het vermogen en koppel van de 328i uit.
wat zijn jullie ervaringen/meningen van het chippen van een 320i vs een 328i
Ik ben momenteel aan het kijken naar een BMW F30. alleen ik twijfel erg over de motor keuzen.
In eerste instantie was ik van mening dat de 328i een aangepaste software versie was van de 320i, na wat zoekwerk kwam ik er al snel achter dat het niet het geval is.
Momenteel rij ik met een Volvo V60 D6 (285pk) dus ik ben bang dat de 320i me te leur gaat stellen qua vermogen en koppel. Nu kwam natuurlijk in me op een 320i chippen. volgens verschillende sites kom je van boven het vermogen en koppel van de 328i uit.
wat zijn jullie ervaringen/meningen van het chippen van een 320i vs een 328i
- activhybrid3
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 08 apr 2017, 21:55
Re: BMW 320i vs 328i
Hoi Nelis,
Lekker dik aangeklede 320i kopen en die laten chippen. Ben je niet zeker over het chippen dan is de 328i zeker een snellere en sportievere dan de V60. Maar die zijn weer wat duurder dan de 320i.
Maar daar was je zelf ook al wel achter gekomen schat ik zo.
Gr Jan
Lekker dik aangeklede 320i kopen en die laten chippen. Ben je niet zeker over het chippen dan is de 328i zeker een snellere en sportievere dan de V60. Maar die zijn weer wat duurder dan de 320i.
Maar daar was je zelf ook al wel achter gekomen schat ik zo.
Gr Jan
Niet alle hybrides zijn saai.
- FThirtyone
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 20:35
Re: BMW 320i vs 328i
Ik kan je vertellen dat je niet snel tekort komt met een BMW.
Voor onze 320D had ik een V60 D5, gechipt door Obbe naar ongeveer 260 pk en 560 nm. Maar de BMW is in alles sneller dan de V60. Het verbruik scheelt niet zo heel veel. Ik had vooraf erop gerekend wat prestaties in te leveren en met verbruik veel te winnen. Waar ik met de D5 1:16,5 reed staat de teller bij de 320D nu op 1:17,1. (minutieus bijgehouden bij beide wagens). Beide dus tegengesteld aan mijn verwachting.
Wel is de BMW by far de fijnste reisauto die we ooit hebben gereden en dat is dus inclusief 2 Volvo 5 cilinder diesels...
Voor onze 320D had ik een V60 D5, gechipt door Obbe naar ongeveer 260 pk en 560 nm. Maar de BMW is in alles sneller dan de V60. Het verbruik scheelt niet zo heel veel. Ik had vooraf erop gerekend wat prestaties in te leveren en met verbruik veel te winnen. Waar ik met de D5 1:16,5 reed staat de teller bij de 320D nu op 1:17,1. (minutieus bijgehouden bij beide wagens). Beide dus tegengesteld aan mijn verwachting.
Wel is de BMW by far de fijnste reisauto die we ooit hebben gereden en dat is dus inclusief 2 Volvo 5 cilinder diesels...
Re: BMW 320i vs 328i
Ik las laatst iets over gechipte f30’s waarbij de turbo stukliep. Dus mijn keuze zou de 328 zijn als het kan.
Re: BMW 320i vs 328i
En zo kan je zoveel verhalen lezen (.....). Gewoon door een goede tuner laten doen en probeer evt niet het maximale eruit te laten halen. Ik heb een F10 520i en heb de 'rustige' upgrade naar 235 PK laten doen (Essing Performance). Meer dan genoeg en veilig.
F10 (520i) met Essing tuning (235PK-325NM)
Re: BMW 320i vs 328i
Aha, de betreffende f30 320 was ook door een ‘erkende’ tuner gedaan en toch een boost probleem waardoor de oem turbo gewoon kapot ging en de dealer wees naar ‘de tuner’. Onderzoek wees uit dat de turbo versneld de geest gaf.
De aanpassing werkte echter goed maar de turbo kon de bemeten druk niet langdurig leveren en ging kapot.
Nu schilder je zo’n “verhaal” af als negatief terwijl dit geschreven was door een onpartijdige garage die de diagnose en reparatie uitvoerde. Iets om rekening mee te houden wanneer er aanpassingen verricht worden. Dat het kan garandeerd niet dat de componenten de verwachte levensduur er in mee groeien.
De aanpassing werkte echter goed maar de turbo kon de bemeten druk niet langdurig leveren en ging kapot.
Nu schilder je zo’n “verhaal” af als negatief terwijl dit geschreven was door een onpartijdige garage die de diagnose en reparatie uitvoerde. Iets om rekening mee te houden wanneer er aanpassingen verricht worden. Dat het kan garandeerd niet dat de componenten de verwachte levensduur er in mee groeien.
Laatst gewijzigd door Yor op 06 dec 2018, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- FThirtyone
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 20:35
Re: BMW 320i vs 328i
Daarbij, als je continu het maximale van je motor vergt dan gaat ie hoe dan ook stuk. Als je je rijstijl niet drastisch aanpast aan het hogere vermogen kun je theoretisch je auto laten chippen tot op de grens en het blijft allemaal gewoon heel waar je bij een standaard motor en consequent je gaspedaal en rempedaal als aan/uitschakelaar gebruikt je je auto in de soep draait.
Kortom, als het stuk gaat en het dan aan een tuning wijten is (hoe begrijpelijk ook) meestal wel wat kort door de bocht.
Kortom, als het stuk gaat en het dan aan een tuning wijten is (hoe begrijpelijk ook) meestal wel wat kort door de bocht.
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: BMW 320i vs 328i
Als het allemaal zo simpel en veilig zou zijn, dan zouden fabrikanten ook meer power uit de motor halen. ( tenzij ze aan bepaalde uitstoot normeringen willen voldoen)
Wat ook een oorzaak van defecten bij een flink gegunde auto is is dat door het hogere koppel en vermogen, te laag in toeren op gat gas wordt gegaan, dat belast de lagers van de motor behoorlijk. Niet laten afkoelen (na draaien) van de turbo is ook belangrijk.
Ik zou een 328 zoeken.
Wat ook een oorzaak van defecten bij een flink gegunde auto is is dat door het hogere koppel en vermogen, te laag in toeren op gat gas wordt gegaan, dat belast de lagers van de motor behoorlijk. Niet laten afkoelen (na draaien) van de turbo is ook belangrijk.
Ik zou een 328 zoeken.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: BMW 320i vs 328i
Ik heb afgelopen zaterdag proef gereden in een 328 uit 2014. eigenlijk was ik meteen verkocht. moet nu eerst een aantal dagen op zakenreis, zodra ik terug ben ga ik verder met de zoektocht en verschillende bedrijven af om ook een mooi bod op mijn auto te kunnen krijgen haha
Re: BMW 320i vs 328i
Het is natuurlijk voor fabrikanten ook een perfecte manier om ontwikkelingskosten en logistieke kosten uit te sparen.Daytonawim schreef:Als het allemaal zo simpel en veilig zou zijn, dan zouden fabrikanten ook meer power uit de motor halen. ( tenzij ze aan bepaalde uitstoot normeringen willen voldoen)
Wat ook een oorzaak van defecten bij een flink gegunde auto is is dat door het hogere koppel en vermogen, te laag in toeren op gat gas wordt gegaan, dat belast de lagers van de motor behoorlijk. Niet laten afkoelen (na draaien) van de turbo is ook belangrijk.
Ik zou een 328 zoeken.
Je ontwikkelt 1 motor die je met software in verschillende prestatie-niveau's levert en daarbij meer vraagt voor de hogere prestaties zonder dat het je meer kost.
Wel even goed opletten wat het verschil is in onderstel / remmen, want hierin zitten vaak WEL verschillen.
Re: BMW 320i vs 328i
Ik heb een tijdje gegoogled naar het verschil tussen deze motoren. Ik kwam tot de conclusie dat er wel iets van verschil in zit, met namen de zuigers, en het uitlaat spruitstuk.NielsE36 schreef:Het is natuurlijk voor fabrikanten ook een perfecte manier om ontwikkelingskosten en logistieke kosten uit te sparen.Daytonawim schreef:Als het allemaal zo simpel en veilig zou zijn, dan zouden fabrikanten ook meer power uit de motor halen. ( tenzij ze aan bepaalde uitstoot normeringen willen voldoen)
Wat ook een oorzaak van defecten bij een flink gegunde auto is is dat door het hogere koppel en vermogen, te laag in toeren op gat gas wordt gegaan, dat belast de lagers van de motor behoorlijk. Niet laten afkoelen (na draaien) van de turbo is ook belangrijk.
Ik zou een 328 zoeken.
Je ontwikkelt 1 motor die je met software in verschillende prestatie-niveau's levert en daarbij meer vraagt voor de hogere prestaties zonder dat het je meer kost.
Wel even goed opletten wat het verschil is in onderstel / remmen, want hierin zitten vaak WEL verschillen.
Als het precies dezelfde motoren waren die alleen software matig aangepast zijn zouden ze na het chippen ook gelijk moeten zijn. De 320i krijgt in verhouding er meer bij maar de 328i na een chip heeft duidelijk nog een stuk meer (verschillende tunigs sites deze blokken vergeleken.)
Re: BMW 320i vs 328i
328 heeft volgende mij betere turbo. Voor tuning en uitleg zou ik naar RS Tuning in Eindhoven gaan.
Re: BMW 320i vs 328i
Er zitten idd verschillen in de motor tussen de 320 en 328. Het is zeker niet alleen de software die is aangepast. Zoals al eerder hier is aangehaald zijn de remmen anders, zuigers zijn anders, turbo weet ik niet, maar er zijn wss nog meer verschillen.
Daarom viel mijn keuze ook op de 328i. Ik had wel steeds aangegeven niet voor een tuning te gaan. Maar nadat ik mijn oliepomp, aandrijving van de oliepomp, distributieketting met geleiders en spanners preventief had laten vervangen, begon het tuningsverhaal toch steeds meer te kriebelen.
Daarom een paar weken geleden besloten toch voor een stage 1 te gaan. Via dit forum was mijn keuze gevallen op BR-Performance locatie Raamsdonksveer.
Gisteren ben ik er geweest en is de auto voorzien van een stage 1.
Resultaten op de vermogensbank:
Origineel: 251pk en 349 Nm
Stage 1: 303.5pk en 463Nm.
Ik heb een handgeschakelde versie, die verder motorisch geen aanpassingen heeft. Geen andere luchtfilter, koelers, of downpipe. Het enige wat anders is, is een achterdemper van M-performance.
Km-stand is 48000.
Natuurlijk lees je bijna alleen maar de negatieve dingen over een motor of tuner, maar de positieve dingen worden bijna nooit besproken. Daarom denken we vaker te negatief maar moeten we zeker ook alle duizenden positieve ervaringen in het achterhoofd houden waar we dus bijna niets over horen
Waarom een 328i boven een 320i?
Het prijsverschil bij aanschaf (gebruikt) valt best wel mee, verbruik valt mee, en er is wat meer uit te halen tov een 320. Daarom koos ik voor een 328.
Daarom viel mijn keuze ook op de 328i. Ik had wel steeds aangegeven niet voor een tuning te gaan. Maar nadat ik mijn oliepomp, aandrijving van de oliepomp, distributieketting met geleiders en spanners preventief had laten vervangen, begon het tuningsverhaal toch steeds meer te kriebelen.
Daarom een paar weken geleden besloten toch voor een stage 1 te gaan. Via dit forum was mijn keuze gevallen op BR-Performance locatie Raamsdonksveer.
Gisteren ben ik er geweest en is de auto voorzien van een stage 1.
Resultaten op de vermogensbank:
Origineel: 251pk en 349 Nm
Stage 1: 303.5pk en 463Nm.
Ik heb een handgeschakelde versie, die verder motorisch geen aanpassingen heeft. Geen andere luchtfilter, koelers, of downpipe. Het enige wat anders is, is een achterdemper van M-performance.
Km-stand is 48000.
Natuurlijk lees je bijna alleen maar de negatieve dingen over een motor of tuner, maar de positieve dingen worden bijna nooit besproken. Daarom denken we vaker te negatief maar moeten we zeker ook alle duizenden positieve ervaringen in het achterhoofd houden waar we dus bijna niets over horen
Waarom een 328i boven een 320i?
Het prijsverschil bij aanschaf (gebruikt) valt best wel mee, verbruik valt mee, en er is wat meer uit te halen tov een 320. Daarom koos ik voor een 328.
F30 328i estoril blauw M-pakket
E92 335i 375 pk 505Nm SOLD
E92 335i 375 pk 505Nm SOLD