E46 kopen, waarop te letten
E46 kopen, waarop te letten
Hallo,
ik ben van plan een BMW E46 te kopen. Mijn budget is niet enorm groot dus zal het de reeks van 1998-2001 worden en niet de 2002-... modellen. Ik moet er ongeveer 2 jaar goed in kunnen rijden en doe zo'n 20.000 tot 30.000 km/jaar). Dus in totaal wil ik er zo'n 60.000 km in rijden.
De keuze is (aangezien ik toch aardig wat rij) tussen een Benzine auto met LPI installatie in (geinjecteerde LPG wat geen problemen geeft) of een Diesel (bv 320d). Benzine auto's zonder LPI vallen sowieso af.
Wat zijn nu de standaard problemen met zo'n auto? Ik heb gehoord dat bij de 320d de injectiepomp wel eens kapot gaat (en deze kost 2000euro). Ook luchtmassameter is een zwak punt.
De turbo ligt meestal gewoon aan de rijstijl, of je hem wel of niet stationair laat lopen voordat je hem uitdoet....
Nu, de meeste auto's die te koop staan hebben dan een kmstand tussen 190.000 - 240.000
Auto's in duitsland voor een beetje lage prijs hebben allemaal Turbo of Pomp schade dus het komt toch echt wel véél voor vrees ik?
Zou zo'n auto nu die problemen kunnen gaan krijgen als ie naar de 300.000 km gaat?
Hangen die problemen echt af van pech, rijstijl of kmstand?
Iemand tips?
ik ben van plan een BMW E46 te kopen. Mijn budget is niet enorm groot dus zal het de reeks van 1998-2001 worden en niet de 2002-... modellen. Ik moet er ongeveer 2 jaar goed in kunnen rijden en doe zo'n 20.000 tot 30.000 km/jaar). Dus in totaal wil ik er zo'n 60.000 km in rijden.
De keuze is (aangezien ik toch aardig wat rij) tussen een Benzine auto met LPI installatie in (geinjecteerde LPG wat geen problemen geeft) of een Diesel (bv 320d). Benzine auto's zonder LPI vallen sowieso af.
Wat zijn nu de standaard problemen met zo'n auto? Ik heb gehoord dat bij de 320d de injectiepomp wel eens kapot gaat (en deze kost 2000euro). Ook luchtmassameter is een zwak punt.
De turbo ligt meestal gewoon aan de rijstijl, of je hem wel of niet stationair laat lopen voordat je hem uitdoet....
Nu, de meeste auto's die te koop staan hebben dan een kmstand tussen 190.000 - 240.000
Auto's in duitsland voor een beetje lage prijs hebben allemaal Turbo of Pomp schade dus het komt toch echt wel véél voor vrees ik?
Zou zo'n auto nu die problemen kunnen gaan krijgen als ie naar de 300.000 km gaat?
Hangen die problemen echt af van pech, rijstijl of kmstand?
Iemand tips?
Re: E46 kopen, waarop te letten
Hoi,
Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Is erg veel over geschreven waar op te letten.
Vr gr,
René
Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Is erg veel over geschreven waar op te letten.
Vr gr,
René
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: E46 kopen, waarop te letten
Kilometerstanden zeggen niet altijd wat.
Hoge kilometerstanden betekenen vaak ook veel snelweg kilometers.
Hoge kilometerstanden betekenen vaak ook veel snelweg kilometers.
www. M3 register .nl
Re: E46 kopen, waarop te letten
Ik heb toevallig nog een 320d te koop staan hier,
2 jaar geleden gekocht met 210.000 op de teller en inmiddels staat er al bijna 280.000 op.
Was bij de aanschaf ook bang voor de brandstofpomp en turbo problemen maar gezien het gemak waarmee ik deze 70.000 kilometer heb afgelegd, en hiermee bedoel ik het onderhoud, denk ik meer dat het kwestie is van goed (preventief) onderhouden, de rijstijl en een beetje geluk. Zelf heb ik zo'n 1000,- als reserve op de bank staan voor het geval dat. Toen der tijd weten af te dingen van de prijs en meteen op de bank gezet.
En als je ziet hoe goed zo'n (mijn) BMW nog rijd na bijna 300.000 kilometer dan heb ik zelf nog het gevoel dat er makkelijk nog eens 300.000 mee gereden kan worden. Maar wellicht ben ik bevooroordeeld gezien ik hem nu ook te koop heb staan ;D
Wat ik trouwens ook gemerkt heb is dat er met de Touring modellen vaak een stuk beter is omgegaan. Zal wel aan het type persoon liggen wat een Touring koopt. Ze zijn vaak iets duurder, en kosten ietsjes meer in de wegenbelasting maar je krijgt er een hoop meer voor terug!
Wat naar mijn idee de belangrijkste, en duurste, problemen zijn:
- Turbo (Zeker bij de facelift modellen 2001+)
- Brandstofpomp (Hangt volgens mij vooral af van hoe vaak de brandstof filter is vervangen)
- Subframe (Dure grap als je het niet vergoed krijgt van BMW, beter een kopen waarbij het al gerepareerd is)
- Draagarmen voor (Veel speling, kwestie van rijstijl denk ik)
2 jaar geleden gekocht met 210.000 op de teller en inmiddels staat er al bijna 280.000 op.
Was bij de aanschaf ook bang voor de brandstofpomp en turbo problemen maar gezien het gemak waarmee ik deze 70.000 kilometer heb afgelegd, en hiermee bedoel ik het onderhoud, denk ik meer dat het kwestie is van goed (preventief) onderhouden, de rijstijl en een beetje geluk. Zelf heb ik zo'n 1000,- als reserve op de bank staan voor het geval dat. Toen der tijd weten af te dingen van de prijs en meteen op de bank gezet.
En als je ziet hoe goed zo'n (mijn) BMW nog rijd na bijna 300.000 kilometer dan heb ik zelf nog het gevoel dat er makkelijk nog eens 300.000 mee gereden kan worden. Maar wellicht ben ik bevooroordeeld gezien ik hem nu ook te koop heb staan ;D
Wat ik trouwens ook gemerkt heb is dat er met de Touring modellen vaak een stuk beter is omgegaan. Zal wel aan het type persoon liggen wat een Touring koopt. Ze zijn vaak iets duurder, en kosten ietsjes meer in de wegenbelasting maar je krijgt er een hoop meer voor terug!
Wat naar mijn idee de belangrijkste, en duurste, problemen zijn:
- Turbo (Zeker bij de facelift modellen 2001+)
- Brandstofpomp (Hangt volgens mij vooral af van hoe vaak de brandstof filter is vervangen)
- Subframe (Dure grap als je het niet vergoed krijgt van BMW, beter een kopen waarbij het al gerepareerd is)
- Draagarmen voor (Veel speling, kwestie van rijstijl denk ik)
Aan de door mij gedane opmerkingen kunnen geen rechten worden ontleend.
Re: E46 kopen, waarop te letten
Dat subframe hoor ik ook veel ja.
Maar in hoeverre moet ik hier nu echt bang voor zijn?
Kijk, bij zowat iedere auto die te koop staat is nog bijna niets vervangen (buiten banden & remmen).
Dus geen subframe vervangen, geen pomp, turbo, luchtmassameter of draagarmen.
En die auto's zitten met kmstanden tussen de 180.000 en 250.000.
Ik neem toch ook aan dat niet iedere e46 er last van krijgt?
Ik denk dat ik idd beetje geluk moet hebben en niet van een "te wild/jong" iemand kopen kan zeker helpen.
Alle auto's hebben wel compleet onderhoudsboekje altijd.
Maar in hoeverre moet ik hier nu echt bang voor zijn?
Kijk, bij zowat iedere auto die te koop staat is nog bijna niets vervangen (buiten banden & remmen).
Dus geen subframe vervangen, geen pomp, turbo, luchtmassameter of draagarmen.
En die auto's zitten met kmstanden tussen de 180.000 en 250.000.
Ik neem toch ook aan dat niet iedere e46 er last van krijgt?
Ik denk dat ik idd beetje geluk moet hebben en niet van een "te wild/jong" iemand kopen kan zeker helpen.
Alle auto's hebben wel compleet onderhoudsboekje altijd.
Re: E46 kopen, waarop te letten
Subframe ligt volgens mij, net als de draagarmen, aan de rijstijl.
Zelf ben ik er altijd van uit gegaan dat de turbo of de brandstofpomp het zou begeven.
Daarom heb ik ook een auto gekocht die onder het budget lag, mocht er dan iets duurs kapot gaan dan zou de schade mee vallen. Mocht er niets kapot gaan dan heb ik een mooi spaar centje.
Volgens mij maakt het niet veel uit wat de kilometer stand is, onderhoud en de manier waarmee er gereden is zijn veel belangrijker. Naar mijn mening is de kans op het kapot gaan van een duur onderdeel net zo groot bij 300k als bij 200k.
Enige verschil is dat wanneer je een met 300k koopt, je geld over houd voor onderhoud!
Bij deze heb ik weer onbewust me eigen auto gepromoot... mooi hé
Zelf ben ik er altijd van uit gegaan dat de turbo of de brandstofpomp het zou begeven.
Daarom heb ik ook een auto gekocht die onder het budget lag, mocht er dan iets duurs kapot gaan dan zou de schade mee vallen. Mocht er niets kapot gaan dan heb ik een mooi spaar centje.
Volgens mij maakt het niet veel uit wat de kilometer stand is, onderhoud en de manier waarmee er gereden is zijn veel belangrijker. Naar mijn mening is de kans op het kapot gaan van een duur onderdeel net zo groot bij 300k als bij 200k.
Enige verschil is dat wanneer je een met 300k koopt, je geld over houd voor onderhoud!
Bij deze heb ik weer onbewust me eigen auto gepromoot... mooi hé
Aan de door mij gedane opmerkingen kunnen geen rechten worden ontleend.
Re: E46 kopen, waarop te letten
Vandaag de bimmer, na reparatie van de waterpomp en het vervangen van de aandrijfriemen, opgehaald bij de dealer.
Hij klinkt weer zoals een zespitter moet klinken Maar....en daar gaat het hier o.a. om ook even laten kijken naar het subframe en gelukkig was dit allemaal top. Ik begreep dat dit euvel toch voornamelijk voorkomt bij de wat zwaardere motoren, ze konden me niet vertellen of dit bij bepaalde bouwjaren voor komt.
Vereist toch meer onderzoek. Wat ik je wel mee kan geven dat het zelf heel goed te zien is op een brug en met een zaklantaarn. Advies, kijk of laat hier iig naar kijken voor je een auto koopt. Dat onderzoek(je) is de kosten niet en bespaart je een hoop ellende
Hij klinkt weer zoals een zespitter moet klinken Maar....en daar gaat het hier o.a. om ook even laten kijken naar het subframe en gelukkig was dit allemaal top. Ik begreep dat dit euvel toch voornamelijk voorkomt bij de wat zwaardere motoren, ze konden me niet vertellen of dit bij bepaalde bouwjaren voor komt.
Vereist toch meer onderzoek. Wat ik je wel mee kan geven dat het zelf heel goed te zien is op een brug en met een zaklantaarn. Advies, kijk of laat hier iig naar kijken voor je een auto koopt. Dat onderzoek(je) is de kosten niet en bespaart je een hoop ellende
Re: E46 kopen, waarop te letten
Ik zou over het algemeen geen waarde hechten aan hoge of lage of gemiddelde km standen, het gaat erom dat je de wagen zelf eerst eens goed bekijkt. Als je daar een goed gevoel bij hebt, ga je in alle rust een proefrit maken. Kan dat niet : ga gewoon weg, want er is dus iets niet in orde.
Als je na het rijden nog steeds een goed gevoel hebt, kun je verder gaan met je onderhandeling
Het rijden :
Auto mag niet scheeftrekken tijdens rijden, (fel) accelereren of (fel) afremmen. Zijn er trillingen/ vibraties te voelen in stuur of stoel bij 80 km/uur of 120 km/uur ? Of bij een andere snelheid ? 10 tegen 1 is de voor- en/of achtertrein (ophanging) versleten. En dat wordt dus een dure reparatie.
Rare geluiden ? Nader onderzoek vereist.
Ik zou eerlijk gezegd liever een goed rijdende "kale" auto kopen dan een slechter rijdende met "full-options".
Zelf heb ik al diverse BMW's gehad met hoge km standen (200000 - 300000 km). Als je er eentje vindt die gewoon technisch goed is, kun je voor een leuke prijs BMW rijden.
Wat wel klopt is dat er wel eens een turbo kapot gaat en dat is ook niet goedkoop. Met een beetje geluk vindt je er eentje, waar reeds de turbo is vernieuwd.
Het "subframe" verhaal is ook waar, maar daar zou ik niet al te veel over inzitten omdat de defecte subframes meestal al lang door BMW zijn vervangen. Misschien kun je de auto van je keuze ergens laten nakijken voordat je definitief de knoop doorhakt.
Voor de rest : ook aan een E46 kan van alles en nog wat kapot gaan, maar dat geldt ook voor een Toyota Corolla.
De motoren zijn over het algemeen zeer betrouwbaar (met name de zescilinders zijn niet kapot te krijgen).
Heeft auto schade gehad ? Zolang het goed is gerepareerd is dit m.i. geen probleem. Een 9-10 jarige auto zonder schade is bijna niet te vinden.
Onderhoudsboekjes : leuk, maar hecht er niet te veel waarde aan. Net zoals actueel bij 't beleggen geldt : resultaten uit het verleden geven geen garantie's voor de toekomst.
Let op bij E46's met overdreven velgen / bandenwerk ! 18 of 19 inch ziet misschien wel "ruig" uit maar voor het rijgedrag is dit funest. Meestal geeft de eigenaar meer geld uit aan "looks" dan aan onderhoud. Wat heb je liever ?
Mijn buikgevoel heeft mij meestal achteraf zeer goed geholpen een keuze te maken.
Mocht je bij een BOVAG bedrijf slagen, hoef je in ieder geval niets te vrezen tijdens de garantieperiode. Maar die loopt ook een keer af...............
Groet,
Joannes
Als je na het rijden nog steeds een goed gevoel hebt, kun je verder gaan met je onderhandeling
Het rijden :
Auto mag niet scheeftrekken tijdens rijden, (fel) accelereren of (fel) afremmen. Zijn er trillingen/ vibraties te voelen in stuur of stoel bij 80 km/uur of 120 km/uur ? Of bij een andere snelheid ? 10 tegen 1 is de voor- en/of achtertrein (ophanging) versleten. En dat wordt dus een dure reparatie.
Rare geluiden ? Nader onderzoek vereist.
Ik zou eerlijk gezegd liever een goed rijdende "kale" auto kopen dan een slechter rijdende met "full-options".
Zelf heb ik al diverse BMW's gehad met hoge km standen (200000 - 300000 km). Als je er eentje vindt die gewoon technisch goed is, kun je voor een leuke prijs BMW rijden.
Wat wel klopt is dat er wel eens een turbo kapot gaat en dat is ook niet goedkoop. Met een beetje geluk vindt je er eentje, waar reeds de turbo is vernieuwd.
Het "subframe" verhaal is ook waar, maar daar zou ik niet al te veel over inzitten omdat de defecte subframes meestal al lang door BMW zijn vervangen. Misschien kun je de auto van je keuze ergens laten nakijken voordat je definitief de knoop doorhakt.
Voor de rest : ook aan een E46 kan van alles en nog wat kapot gaan, maar dat geldt ook voor een Toyota Corolla.
De motoren zijn over het algemeen zeer betrouwbaar (met name de zescilinders zijn niet kapot te krijgen).
Heeft auto schade gehad ? Zolang het goed is gerepareerd is dit m.i. geen probleem. Een 9-10 jarige auto zonder schade is bijna niet te vinden.
Onderhoudsboekjes : leuk, maar hecht er niet te veel waarde aan. Net zoals actueel bij 't beleggen geldt : resultaten uit het verleden geven geen garantie's voor de toekomst.
Let op bij E46's met overdreven velgen / bandenwerk ! 18 of 19 inch ziet misschien wel "ruig" uit maar voor het rijgedrag is dit funest. Meestal geeft de eigenaar meer geld uit aan "looks" dan aan onderhoud. Wat heb je liever ?
Mijn buikgevoel heeft mij meestal achteraf zeer goed geholpen een keuze te maken.
Mocht je bij een BOVAG bedrijf slagen, hoef je in ieder geval niets te vrezen tijdens de garantieperiode. Maar die loopt ook een keer af...............
Groet,
Joannes
Re: E46 kopen, waarop te letten
Goed verhaal, alleen in dit stukje kan ik me niet helemaal vinden ondanks het woordje "meestal"Joannes schreef:
Let op bij E46's met overdreven velgen / bandenwerk ! 18 of 19 inch ziet misschien wel "ruig" uit maar voor het rijgedrag is dit funest. Meestal geeft de eigenaar meer geld uit aan "looks" dan aan onderhoud. Wat heb je liever ?
Re: E46 kopen, waarop te letten
Ik ben het eigenlijk ook met die stelling over km's oneens... Veel km merk je op zoveel manieren, niet alleen in slijtage van onderdelen in je blok, maar knopjes die verrot aanvoelen, stoelen die uitgesleten zijn, leer wat minder mooi is, schokdempers die duidelijk minder werken, veel meer kleine krasjes deukjes en steenslag, dingen die bij losdraaien bij regulier onderhoud gewoon afbreken etc...
Wat betreft grote velgen, dat slaat bij mij wel alles... Als ik naar mezelf kijk, en ik zie dat ik dadelijk voor bijna 2000 euro aan wielen onder mijn auto heb, ga ik ook niet meer beknibbelen op 500 euro onderhoud.
Wat betreft grote velgen, dat slaat bij mij wel alles... Als ik naar mezelf kijk, en ik zie dat ik dadelijk voor bijna 2000 euro aan wielen onder mijn auto heb, ga ik ook niet meer beknibbelen op 500 euro onderhoud.
Re: E46 kopen, waarop te letten
BOMEWM schreef:Goed verhaal, alleen in dit stukje kan ik me niet helemaal vinden ondanks het woordje "meestal"Joannes schreef:
Let op bij E46's met overdreven velgen / bandenwerk ! 18 of 19 inch ziet misschien wel "ruig" uit maar voor het rijgedrag is dit funest. Meestal geeft de eigenaar meer geld uit aan "looks" dan aan onderhoud. Wat heb je liever ?
Hoeft ook niet : het woordje "meestal" sluit jou (en Griffendahl natuurlijk) in ieder geval al uit
Waar ik op doel : als je gaat kijken naar een auto en opeens zitten er van die grote (wellicht niet-origineel BMW)velgen met stoeprandschade en een helemaal verkeerde bandenmaat, waarbij de banden ongelijkmatig zijn afgesleten. "Nee, dat trillen komt omdat de banden eigenlijk nu moeten worden uitgebalanceerd".
Nou, dan heb ik het al gezien.
Of 19 inch velgen van de huidige 7-serie (advies van de BMW dealer : past niet meneer, meestal lopen de banden aan tegen de wielkasten achter als je over een drempel rijdt). In Duitsland ben je strafbaar als je met dit soort nicht-TüV-eingetragene velgen/bandencombinatie's rondrijdt; en terecht.
Vergeet niet dat er door dit soort velgen/bandencombinatie's extra slijtage aan ophanging en vering ontstaat.
Als het niet klopt, corrigeer me dan svp.
Re: E46 kopen, waarop te letten
Bij deze, de extra slijtage die ontstaat door grotere (met name bredere) velgen is voornamelijk aan de wiellagers.Joannes schreef:Vergeet niet dat er door dit soort velgen/bandencombinatie's extra slijtage aan ophanging en vering ontstaat.
Als het niet klopt, corrigeer me dan svp.
Overigens heb ik nog steeds wat moeite met je verhaal, jouw verhaal gaat eigenlijk helemaal niet over de wel of niet grote velgen. Het is de algemene indruk van verzorging die je van zo'n auto hebt, die niet ok is, en ik denk dat je daarmee een heel goed punt hebt. Maar ik denk dat wel of geen grote velgen hier compleet los van staan...
Re: E46 kopen, waarop te letten
En het gaat hier om een advies dat iemand vraagt en dat is "meestal" een leek, die zou dit dan als (vaak onterecht) criterium kunnen nemen, je toelichting neemt hier al weer iets van weg.) Verder sluit ik mij aan bij de reactie van Griffendahl
Re: E46 kopen, waarop te letten
Klaar met kibbelen? Ontopic please.
Moderatoropmerking Mac
Re: E46 kopen, waarop te letten
Dankjewel voor de reacties alvast.
Ik heb op dit moment verschillende op het oog en ga misschien zondag naar enkele kijken.
Is er nu eigenlijk veel verschil tussen de voor en na face lift versies? (qua motor, uiterlijk verschilt me niet zoveel).
Is het echt beter een na facelift te nemen (want deze vallen me wel iets te duur eigenlijk).
De opties van de aangeboden modellen komen vrijwel altijd overeen (wat neer komt op full option buiten leder) en de kmstand is sterk prijs afhankelijk.
Ik heb er eentje gezien met 130.000 maar daarvan zag het leer en de rest van de wagen er al echt niet mooi meer uit dus dat trek ik zwaar in twijfel en laat hem staan.
Veel staan ook inclusief grotebeurt, nieuwe banden & remmen wat natuurlijk al behoorlijk scheelt qua kosten.
Ik ben benieuwd
en dit is hem geworden:
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f=29&t=3663
Ik heb op dit moment verschillende op het oog en ga misschien zondag naar enkele kijken.
Is er nu eigenlijk veel verschil tussen de voor en na face lift versies? (qua motor, uiterlijk verschilt me niet zoveel).
Is het echt beter een na facelift te nemen (want deze vallen me wel iets te duur eigenlijk).
De opties van de aangeboden modellen komen vrijwel altijd overeen (wat neer komt op full option buiten leder) en de kmstand is sterk prijs afhankelijk.
Ik heb er eentje gezien met 130.000 maar daarvan zag het leer en de rest van de wagen er al echt niet mooi meer uit dus dat trek ik zwaar in twijfel en laat hem staan.
Veel staan ook inclusief grotebeurt, nieuwe banden & remmen wat natuurlijk al behoorlijk scheelt qua kosten.
Ik ben benieuwd
en dit is hem geworden:
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f=29&t=3663