Minder vermogen / 320d Touring facelift
Minder vermogen / 320d Touring facelift
Hoi allen,
Laatst mijn E46 320D Touring naar een garage gebracht voor reparatie van mijn airco. Helaas is tie niet gefixt, maar dat is een ander verhaal. Toen ik hem terugkreeg miste hij een hoop vermogen. Het lijkt (naar mijn mening) alsof de turbo niet aangaat. Hij trekt niet. Komt nog wel tot 140 km/h op de snelweg, maar niet van harte en het duurt heel lang.
De turbo is denk ik niet kapot. Heb ik namelijk al eens gehad. Is anders. Dan rook en helemaal geen vermogen. Dat is nu niet het geval. Toen ik nog wel vol vermogen had, kwam er een lekkere zwarte pluim uit de auto als ik flink optrok. Dat is nu dus niet meer zo.
Wat zou dit kunnen zijn? Toevallig dat het bij controleren / 'repareren' van de airco is gebeurd. Sensor? Kabel? ...?
Wie heeft er een idee? Alvast heel erg bedankt!
Laatst mijn E46 320D Touring naar een garage gebracht voor reparatie van mijn airco. Helaas is tie niet gefixt, maar dat is een ander verhaal. Toen ik hem terugkreeg miste hij een hoop vermogen. Het lijkt (naar mijn mening) alsof de turbo niet aangaat. Hij trekt niet. Komt nog wel tot 140 km/h op de snelweg, maar niet van harte en het duurt heel lang.
De turbo is denk ik niet kapot. Heb ik namelijk al eens gehad. Is anders. Dan rook en helemaal geen vermogen. Dat is nu niet het geval. Toen ik nog wel vol vermogen had, kwam er een lekkere zwarte pluim uit de auto als ik flink optrok. Dat is nu dus niet meer zo.
Wat zou dit kunnen zijn? Toevallig dat het bij controleren / 'repareren' van de airco is gebeurd. Sensor? Kabel? ...?
Wie heeft er een idee? Alvast heel erg bedankt!
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Minder vermogen / 320d Touring facelift
Vacuüm zit daar in de buurt en je slangen boel van de intercooler.
Lekkage in de intercooler slangen zou volgend mij ook een boel rook op moeten leveren en anders op zijn minst zou je em moeten horen fluiten of blazen.
Het vacuüm regelt volgens mij meer de overdruk van de turbo via de wastegate af, maar als die wastegate open blijft dan heb je behoorlijk vermogens verlies.
Veel meer zit daar niet in de buurt.
Lekkage in de intercooler slangen zou volgend mij ook een boel rook op moeten leveren en anders op zijn minst zou je em moeten horen fluiten of blazen.
Het vacuüm regelt volgens mij meer de overdruk van de turbo via de wastegate af, maar als die wastegate open blijft dan heb je behoorlijk vermogens verlies.
Veel meer zit daar niet in de buurt.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: Minder vermogen / 320d Touring facelift
Dank je Wim,
Ik hoor hem niet echt fluiten of blazen. Motor is 'rustiger' geworden.
Kan hetgeen jij bedoelt (geloof niet dat ik alles snap), komen door nakijken airco? Of is het gewoon stom toeval?
Dank!
Ik hoor hem niet echt fluiten of blazen. Motor is 'rustiger' geworden.
Kan hetgeen jij bedoelt (geloof niet dat ik alles snap), komen door nakijken airco? Of is het gewoon stom toeval?
Dank!
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Minder vermogen / 320d Touring facelift
Je airco pomp zit aan dezelfde kant als je turbo, daar is het aardig vol door o.a, je intercooler slang van turbo naar intercooler.
Zou daar toch eens even goed kijken of je daar iets ziet.
Vacuüm slangen gaan zeker bij een diesel behoorlijk vlot inboeten aan kwaliteit, drogen uit en gaan stuk alsjeblieft er tegen aan drukt. ( is mijn ervaring )
Kijk ook even goed naar de vacuüm van je wastegate, en kijk of die niet open blijft staan.
Uiteraard kan het ook stom toeval zijn.
Zou daar toch eens even goed kijken of je daar iets ziet.
Vacuüm slangen gaan zeker bij een diesel behoorlijk vlot inboeten aan kwaliteit, drogen uit en gaan stuk alsjeblieft er tegen aan drukt. ( is mijn ervaring )
Kijk ook even goed naar de vacuüm van je wastegate, en kijk of die niet open blijft staan.
Uiteraard kan het ook stom toeval zijn.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: Minder vermogen / 320d Touring facelift
A ha. Dank! Dus vacuum checken zou stap 1 moeten zijn. En de waste gate. Dank!
Re: Minder vermogen / 320d Touring facelift
Nog een vraagje. Zou je een lekkende slag moeten kunnen horen? Het sissen waar je het eerder over had?
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Minder vermogen / 320d Touring facelift
Dat zijn de vacuumslangen idd, als je die vervangt, doe dan altijd 1 slang tegelijk, dan komt ook alles weer op de juiste plek.
De wastegate is een metalen klep in je turbo, die wordt bediend door dat vacuumdoosje waar een stangetje aanzit, als je die loshaalt van de wastegate as, dan zou je met de hand de wastegate moeten kunnen bedienen.ook kan je zien of die wel helemaal dicht gaat.
Als de vacuümpot defect is of het asje van de wastegate zwaar gaat kan het zijn dat die niet afsluit. Resultaat vermogens verlies.
De wastegate is een metalen klep in je turbo, die wordt bediend door dat vacuumdoosje waar een stangetje aanzit, als je die loshaalt van de wastegate as, dan zou je met de hand de wastegate moeten kunnen bedienen.ook kan je zien of die wel helemaal dicht gaat.
Als de vacuümpot defect is of het asje van de wastegate zwaar gaat kan het zijn dat die niet afsluit. Resultaat vermogens verlies.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986