Vacuumlek / Wegvallende brandstofdruk / Herrie bij koude start

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
FirstString
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 20 sep 2019, 12:24

Hi all,

Vanmorgen mijn brandstoffilter vervangen. En.. Ik durf nog niet echt zo vroeg te juichen, maar de long terms die op 22 en 21 stonden zakten naar een rondje op de ring naar 18,5 en 14,8. Dat ziet er goed uit! Ben benieuwd of ze blijven zakken komende dagen.

Keep you posted!
E46 318i Executive 2001

stefans
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door stefans » 20 sep 2019, 19:38

Als de longfueltrims te hoog of te laag worden gaat motor storingslamp branden, dit gebeurt volgens mij bij waarde van 15% en -10%
Na resetten van de storing en storingslamp gaat weer branden als je langzaam rijd, is het waarschijnlijk dat je een vacuum lek hebt.
Dit kun je controleren door bij stationair de short fuel trim te nemen en kijken of deze zakt als het toerental verhoogd word tot omgeveer 2500 t/min.
Gaat de short fuel trim omhoog dan moet je het naar alle waarschijnlijkheid zoeken in de brandstof voorziening.
hier een paar oorzaken
te lage brandstofdruk door
-slechte brandstofpomp
-vervuilde brandstof filter
Of de injectoren zijn vervuild waardoor er te weinig wordt ingespoten en moet bij regelen.
Brandstof druk is bij stationair ongeveer 3.3bar en wordt verhoogd bij gas geven tot ongeveer 3.5 bar
dit gebeurt door de brandstofdruk regelaar die op onderdruk gestuurd wordt.
stationair hoge onderdruk, bij gas geven valt de onderdruk ver weg doordat de gasklep open gaat.
Conclusie bij code P0171 en P0174 is het meestal een vacuum lek maar in sommige gevallen een brandstof probleem en is de longfueltrim positief
Is de longfueltrim nu negatief denk ik eerder aan lekkende injectoren of een te hoge brandstofdruk.
Een longfueltrim van -5 tot +5 is normaal.

FirstString
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 20 sep 2019, 20:46

Thanks voor je duidelijke uitleg Stefans! Het bevestigt mijn vermoeden van een fout in de brandstofvoorziening.
Ik heb al veel gecheckt, op eerdere pagina's vind je ook uitlezingen van de OBD.
We zullen zien of de storing wegblijft komende dagen!
E46 318i Executive 2001

stefans
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door stefans » 23 sep 2019, 17:04

Hoe is het met de storingen
Zijn ze nog terug gekomen?

FirstString
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 23 sep 2019, 17:16

Lampje is niet meer aangegaan sinds laatste reset! Te gek!
Maar de Long Terms blijven wel boven de 10% steken.. Dus toch misschien een heel klein lekje nog?!
Ik merkte dat de rand onder de vacuümpomp aan de achterkant van het blok een beetje olie lekt, die o-ring ook meer even vervangen.

Verder merk ik dat de wagen de laatste week start als een Diesel, in geluid dan.. nadat ik t gas intrap klinkt hij weer normaal. Ik zal het oliepijl en t koelvloeistofpeil even checken vanavond. Iemand daar ervaring mee?
E46 318i Executive 2001

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door Daytonawim » 23 sep 2019, 17:40

Dat zou mooi zijn als je het probleem (grotendeels) verholpen hebt :duimen:

Erg fijn als problemen die geroepen worden op het forum ook opgelost worden en de mogelijke oplossing gedeeld wordt. Dat is de kracht van het forum :duim:

Heb je het idee dat de motor in koude toestand niet op 4 poten loopt, of is het meer herrie puur uit het onderblok ?
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

FirstString
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 23 sep 2019, 18:20

Ja super tof! Ik ben nog helemaal niet zo lang aanwezig op t forum en pluk er nu al de vruchten van!

Oeh, ja dat is wel een goed vraag. Dat weet ik eigenlijk niet, het klinkt echt als een slechte diesel en het geluid is behoorlijk aanwezig.
Klinkt het op 3 cylinders anders dan op 4? Ik krijg geen codes van misfires oid.
Het gebeurd me echt alleen als hij een lange tijd stil heeft gestaan, dus inderdaad koud is. Meestal maar 1x in een dag.

De wagen houdt ook heel af en toe in. Vooral als de airco ook aanstaat. Maar dat is misschien meer t lekje?
Ik heb in mijn oude volvo eens gehad dat de bougiekabels rot waren waardoor hij onregelmatig liep.
E46 318i Executive 2001

stefans
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door stefans » 26 sep 2019, 19:00

Ik denk dat je problemen hebt met de hydrolische kleppen stoters.
Er loopt waarschijnlijk de olie uit, waardoor er op 1 of meedere cilinders de kleppen niet open gaan.
Dit gebeurt normaal bij lange stilstand en niet binnen een dag.
Dit kan ook voorkomen als je te dunne olie gebruikt.
5W30 is standaart
5W40 is bij zeer warme omgevings temperatuur, de olie wordt dan warmer en blijft dan toch de juiste smerende werking hebben.
Ik gebruik 5W40 ivm dat ik in landen kom waar de temperatuur in dezomer boven de 40 graden komt.

FirstString
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 26 sep 2019, 19:51

Hmmm.. ok volgende uitdaging. Kan ik makkelijk zelf testen of daar wat mis is? En hoe is dat dan te verhelpen? Is dat heel schadelijk?

Ik was al van plan een oliewissel te doen en dan direct de carterpanpakking te vervangen, daar lekt hij wat. Zal dan meteen 5w30 erin gooien. Weet niet wat er nu in zit.
E46 318i Executive 2001

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door Daytonawim » 26 sep 2019, 20:07

Wat ook nog kan is dat een of meerdere injectoren lekken, waardoor je met een te rijk mengsel start.
Tijdens het lopen van de motor zelf ga je daar niet heel veel van merken.

Gelukkig heb jij geen direct inspuiter dan kan je blok in de soep lopen.

Het is wel wat lastig om te controleren.

Als ik ETK kijk (zie foto) zit jou brandstof leiding midden op je brandstofrail, als dat klopt kan je deze een keer losmaken zodat er geen druk meer op het systeem staat en dan kijken hoe hij start. ( eerst contact een paar keer aan doen voor het starten zodat de druk er op staat voor het starten)
Als hij de symptomen dan niet heeft kan je het een paar keer testen dan weet je de oorzaak.


Afbeelding
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

FirstString
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 26 sep 2019, 21:43

Ok ga ik dat even testen. Als ik de leiding eraf haal en ik start hem, komt er dan geen benzine uit die leiding? Dat moet ik dan even opvangen denk ik?

Kan dit wellicht dan ook een reden zijn dat mijn Long Terms nog zo hoog zijn?
E46 318i Executive 2001

stefans
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door stefans » 28 sep 2019, 14:35

Als je te rijk mengsel hebt worden de adaptie waarden negetief en worden niet possitief.
En een te rijk mengel gebeurt door lekkende verstuivers of een te hoge brandstof druk.
Wat ik heb begrepen van jou heb nu nog altijd positieve adaptie waardes.
Ik zou toch nu toch eerst eens kijken of er geen problemen zijn met het vacuum, vooral de vacuum stuur leidingen en slangen.
Ze waren bij mij allemaal rot.
Het beste is je brandstofdruk controleren met een manometer.
Kun je gelijk de brandstofdruk controleren bij normaal bedrijf.
Druk mag niet weg zakken als je de motor stopt.
Zakt de druk weg kan het zijn dat je lekkende verstuivers hebt maar ook dat de terugslagklep bij de brandstof pomp niet goed meer werkt.
Zakt de druk dan kan je de brandstof rail los koppelen en de slang die naar de aansluiting gaat afblinden en herhaal je de test.
Dan weet je of het de verstuivers zijn of de terugslag klep bij de brandstofpomp.

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door Daytonawim » 28 sep 2019, 22:04

FirstString schreef: 26 sep 2019, 21:43 Ok ga ik dat even testen. Als ik de leiding eraf haal en ik start hem, komt er dan geen benzine uit die leiding? Dat moet ik dan even opvangen denk ik?

Kan dit wellicht dan ook een reden zijn dat mijn Long Terms nog zo hoog zijn?

Ik heb het niet helemaal goed verwoord, het gaat er om dat de de injectoren drukloos zijn zodat na het rijden ze niet kunnen lekken, voor het starten moet de brandstofleiding weer aangesloten zijn.
Als de motor dan merkbaar beter loopt, zou een van je injectoren kunnen lekken.
Lekken doen ze alleen als ze onder druk staan.

Met een benzine drukmeter kan je ook wat zien, echter is deze vaak slecht aan te sluiten omdat fabrikanten geen aansluiting hebben gemaakt voor de meter. Dus leiding doorsnijden en t stuk er tussen, wat je na het meten weer moet vervangen voor een gewoon koppelstuk.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door rob75 » 29 sep 2019, 11:48

De LTFT (long term fuel trim) die hoog is geeft aan dat de ECU een brandstoftekort aan het compenseren is. Die levels herstellen ongeveer na 50 km als er zich geen problemen meer voordoen.
Als je echt zeker weet dat er geen luchtlekken zijn (het bijregelen duidt op een teveel aan lucht) kan er nog van alles zijn.
De LMM is al vervangen, de CCV ook? Dat is ook een notaire boosdoener.
Verder kan er een lekje zijn waardoor er teveel zuurstof wordt gemeten door de voorste lambda. Ook kan het zijn dat die sensor niet helemaal lekker is.
Wellicht een 4 gas meting doen?
De kleppen kunnen ook nog ellende geven. Een iets lekkende uitlaatklep, zorgt voor een onverbrande mengsel (dus zuurstof) in de uitlaat met alle gevolgen van dien.
De brandstofleiding op het spruitstuk heeft een aansluiting voor een drukmeter. Ziet er uit als een ventiel om je banden op te pompen.
Kortom, verder zoeken en alles uitsluiten. Mechanisch en elektronisch.

Succes,
Rob

FirstString
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 30 sep 2019, 07:29

Thanks voor de duidelijke uitleg heren!

Ik zal nog eens de vacuumslangen checken. Ik heb dat gedaan zover ik kon, maar ik weet niet precies welke leidingen het zijn. Zouden jullie daarbij kunnen helpen? Ik weet iig dat het vacuumpompje aan de achterkant van het blok een beetje lekt, pakkingen daarvoor zijn besteld. Ik hoor bij de uitlaat denk ik ook een klein zuigend geluidje, aan de voorkant dus dat kan wellicht de pakking zijn en dus voor de eerste lambda. Ik zal hem van het weekend weer even op de brug zetten.

Ik heb inderdaad een ventieltje op de brandstofrail zitten, ik zal eens een metertje bestellen, en gaan meten!
Druk buiten bedrijf moet 3 zijn geloof ik? en in bedrijf 4? Ik zal dan eens letten op wegzakkende druk.

LMM en CCV zijn inmiddels vervangen inderdaad. Zal eens kijken of ik hier in de buurt een emissie testje kan doen.

Dank voor alle reacties en hulp! Te gek, fijn dat ik van jullie kennis gebruik mag maken!
E46 318i Executive 2001

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”