Getriebbenutz programm

Voor alle technische vragen over de BMW 7 Serie
Albert-Jan

Getriebbenutz programm

Bericht door Albert-Jan » 11 nov 2019, 13:18

Hallo,

ik heb sinds kort een 728i E38 ( automaat ) uit 2000 met een keurige 104.00 op de teller :gekdoen: .

nu is het een paar keer voorgekomen dat als ik ga rijden het niet voelt zo als het hoort. het idee dat je meer gas moeten geven dan anders niets extreems, eerste keer dacht ik ook , zal wel aan mij liggen.

als ik dan stop en het contact afzet meld hij ( of zij :) ) "Getriebbenutz programm" . als ik daarna weer start en weg rij is het weer ok.

Boekje zegt , iets met de versnellingsbak ( software) -> naar de garage.
internet heb ik niets kunnen vinden

iemand hier ervaringen mee ?

Dingolfing

Re: Getriebbenutz programm

Bericht door Dingolfing » 14 nov 2019, 16:44

.
Ik zou de vraag even voorleggen aan het ZF servicecentrum in Delft (Delfgauw). Grote kans dat je bak enorm opknapt van een grondige service.

Een jaar geleden heb ik dat laten doen bij mijn 730i, rond de 195k km. Hoewel hij nog perfect schakelde meende ik dat dit na ruim 23 jaar nooit kwaad kon, ook al noemt BMW de bakolie 'lifle long'. (Zie over dit onderwerp -ZF- ook de wijze woorden van anderen.)

ZF heeft 'het hele boekje' gedaan, dus ook differentieel etc. Je kunt het maar één keer goed doen hè. Bij aflevering 's morgens om 8:00 u. even samen met de monteur een testritje gedaan en samen de oude olie en sludge beoordeeld. Alles zag er nog verbluffend netjes uit (zie foto) en men vroeg me wat ik eigenlijk kwam doen ;) Gekheid/stokje: aan olie kun je natuurlijk niet zíen of 'ie nog goed is en over de jaren degradeert die natuurlijk wel degelijk. Maar soeiweso wel lekker om te zien dat de metallische slijtage echt nihil was.

Ik was 's middags rond 14 u. bijna 750 euro incl btw lichter maar een goed gevoel rijker. Besef: ZF besteedt zomaar zes uur aan je auto, spoelt de boel langdurig door en vervangt de nodige kleine delen. Ik koos voor ZF omdat het de bouwer van onze bakken is en men (met goede motivatie) zeer sceptisch is over het fenomeen flushen (heen & weer spoelen van je bak).

Helaas merkte ik na de behandeling eigenlijk geen enkel verschil maar nogmaals: hij functioneerde vóór de behandeling ook nog prima. Voor preventief onderhoud is veel te zeggen...

Afbeelding

Sjonnie

Bericht door Sjonnie » 14 nov 2019, 19:23

Je zou Thomassen in Lunteren ook nog eens kunnen vragen. Die hebben onderhand al heeeel wat versnellingsbakken van de 7-series van de BMW 7 serie club onderhanden gehad. ;)

Je kunt hem altijd bellen en het probleem voorleggen of er even langstuffen. Zijn nooit te beroerd om te kijken.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
'08 BMW E61 525dA T

BeemeRené

Bericht door BeemeRené » 17 nov 2019, 21:39

Ik heb mijn E38 nu een week, en hoewel de auto prima schakelt, lijkt me dit idd wel verwennerij voor de bak.

Ook omdat ik de olie niet kan peilen, en de km stand nu staat op 309.000.
Beetje preventief onderhoud is ook wel mijn ding. 8)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 7 Serie (E38) Techniek”