.
Ik zou de vraag even voorleggen aan het ZF servicecentrum in Delft (Delfgauw). Grote kans dat je bak enorm opknapt van een grondige service.
Een jaar geleden heb ik dat laten doen bij mijn 730i, rond de 195k km. Hoewel hij nog perfect schakelde meende ik dat dit na ruim 23 jaar nooit kwaad kon, ook al noemt BMW de bakolie 'lifle long'. (Zie over dit onderwerp -ZF- ook de wijze woorden van anderen.)
ZF heeft 'het hele boekje' gedaan, dus ook differentieel etc. Je kunt het maar één keer goed doen hè. Bij aflevering 's morgens om 8:00 u. even samen met de monteur een testritje gedaan en samen de oude olie en sludge beoordeeld. Alles zag er nog verbluffend netjes uit (zie foto) en men vroeg me wat ik eigenlijk kwam doen

Gekheid/stokje: aan olie kun je natuurlijk niet zíen of 'ie nog goed is en over de jaren degradeert die natuurlijk wel degelijk. Maar soeiweso wel lekker om te zien dat de metallische slijtage echt nihil was.
Ik was 's middags rond 14 u. bijna 750 euro incl btw lichter maar een goed gevoel rijker. Besef: ZF besteedt zomaar zes uur aan je auto, spoelt de boel langdurig door en vervangt de nodige kleine delen. Ik koos voor ZF omdat het de bouwer van onze bakken is en men (met goede motivatie) zeer sceptisch is over het fenomeen flushen (heen & weer spoelen van je bak).
Helaas merkte ik na de behandeling eigenlijk geen enkel verschil maar nogmaals: hij functioneerde vóór de behandeling ook nog prima. Voor preventief onderhoud is veel te zeggen...
