(E61) Auto gaat niet open met sleutel
(E61) Auto gaat niet open met sleutel
Goedemorgen allen,
Afgelopen vrijdag had ik een vreemd probleem met de auto. Bij vertrek vanaf huis ging de auto normaal met de sleutel open en ben ik naar mijn werk gereden. In de middag had ik een aantal afspraken en bij het openen van de auto met de sleutel kwam er geen reactie. Hierop heb ik met de fysieke sleutel de auto open gemaakt. Het alarm ging af maar ik kon de auto gelukkig in. Het viel mij op dat alle instellingen weg waren(Navigatieinstellingen, snelkeuze knoppen, verlichting, portiervergrendeling bij wegrijden etc.).
Die middag heb ik de verschillende malen geprobeerd de auto op slot en van slot te doen met de sleutel, helaas zonder resultaat. Na thuiskomst toch nog eens proberen en de sleutel werkt plots weer. Alle instellingen zijn weer terug en sindsdien lijkt alles weer oké.
Toch zit het mij niet helemaal lekker en ben ik zoekende naar de oorzaak. Maar ik vraag mij af of dit puur met de sleutel te maken heeft of toch met de ontvanger die volgens mij in spoiler van de kofferklep zit. Ik heb al enige tijd een niet werkende achterruit verwarmingen en sinds kort doet de wisser het ook niet meer. Er is dus iets aan de hand met de bekabeling. Ik was van plan dit komend voorjaar(beter weer ) op te pakken maar als de problemen van de sleutel hiermee te maken hebben dan zal ik dit sneller op moeten/willen pakken.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Afgelopen vrijdag had ik een vreemd probleem met de auto. Bij vertrek vanaf huis ging de auto normaal met de sleutel open en ben ik naar mijn werk gereden. In de middag had ik een aantal afspraken en bij het openen van de auto met de sleutel kwam er geen reactie. Hierop heb ik met de fysieke sleutel de auto open gemaakt. Het alarm ging af maar ik kon de auto gelukkig in. Het viel mij op dat alle instellingen weg waren(Navigatieinstellingen, snelkeuze knoppen, verlichting, portiervergrendeling bij wegrijden etc.).
Die middag heb ik de verschillende malen geprobeerd de auto op slot en van slot te doen met de sleutel, helaas zonder resultaat. Na thuiskomst toch nog eens proberen en de sleutel werkt plots weer. Alle instellingen zijn weer terug en sindsdien lijkt alles weer oké.
Toch zit het mij niet helemaal lekker en ben ik zoekende naar de oorzaak. Maar ik vraag mij af of dit puur met de sleutel te maken heeft of toch met de ontvanger die volgens mij in spoiler van de kofferklep zit. Ik heb al enige tijd een niet werkende achterruit verwarmingen en sinds kort doet de wisser het ook niet meer. Er is dus iets aan de hand met de bekabeling. Ik was van plan dit komend voorjaar(beter weer ) op te pakken maar als de problemen van de sleutel hiermee te maken hebben dan zal ik dit sneller op moeten/willen pakken.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Re: (E61) Auto gaat niet open met sleutel
Yup het welbekende kabelbreuk probleem. Een sencom setje bestellen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: (E61) Auto gaat niet open met sleutel
Kabelbreuk in de kabelboom inderdaad.
Toevallig afgelopen weekend bij mijn E61 gerepareerd. Mijn automatische klep wilde niet meer open en had uitval in de linker mist- en achteruitrijlamp.
Sencom setje kan inderdaad, is wel duur, beetje kabeltjes opscharrelen en wat soldeer kabelschoenen, tape en krimpkousen ben je voor 2 tientjes weer klaar... en ja we hebben een witte hond...
Toevallig afgelopen weekend bij mijn E61 gerepareerd. Mijn automatische klep wilde niet meer open en had uitval in de linker mist- en achteruitrijlamp.
Sencom setje kan inderdaad, is wel duur, beetje kabeltjes opscharrelen en wat soldeer kabelschoenen, tape en krimpkousen ben je voor 2 tientjes weer klaar... en ja we hebben een witte hond...
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: (E61) Auto gaat niet open met sleutel
De levensduur van zulk een reparatie is vrees ik korter dan het originele Deze kabels kunnen nog minder de buiging aan dan de standaard kabels vandaar dat de sencom kabels relatief duur zijn. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, zolang men er niet meer verwacht. Zelf heb ik de originele kabel terug aan elkaar gesoldeerd en de kabelgootjes aangepast zodat de buiging aan het einde veel groter is. deze reparatie houd het nu al langer uit de originele kabels.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: (E61) Auto gaat niet open met sleutel
Hier ook de kabelgootjes aangepast en de kabel maakt nu een veel minder scherpe hoek en heeft ook meer ‘lengte’. Ik heb deze reparatie toentertijd ook gedaan bij mijn oude E61 en dat heeft ook +2jr gehouden (en nog langer) daarom nu weer op dezelfde manier gedaan.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: (E61) Auto gaat niet open met sleutel
Dank voor de replys, duidelijk verhaal!
@Sjonnie: Deze manier (van de foto's) van repareren was ook mijn eerste gedachte omdat het relatief eenvoudig zelf te doen is maar ik was 'bang' dat er niet genoeg overlengte in de kabels zit en de spanning op de kabels daardoor nog groter gaat worden? Maar dat is geen probleem begrijp ik?
@Sjonnie: Deze manier (van de foto's) van repareren was ook mijn eerste gedachte omdat het relatief eenvoudig zelf te doen is maar ik was 'bang' dat er niet genoeg overlengte in de kabels zit en de spanning op de kabels daardoor nog groter gaat worden? Maar dat is geen probleem begrijp ik?
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: (E61) Auto gaat niet open met sleutel
Ik zou de nieuwe kabelboom niet met de bijgeleverde knijpschoentjes verbinden zoals bij Sjonnie, maar eerst dubbele krimpkous er om heen schuiven (per draad) en dan netjes solderen. Zo heb ik het zelf ook gedaan, want ik vertrouw die knijpschoentjes niet.
Is iets meer werk, maar het ziet er dan wel professioneel uit.
In ieder geval succes!
Is iets meer werk, maar het ziet er dan wel professioneel uit.
In ieder geval succes!
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: (E61) Auto gaat niet open met sleutel
Beste Sjonnie, de kabelboom van sencom is van een dermate goede kwaliteit, dat deze speciaal voor bewegende delen (zoals achterklep) zijn gemaakt.Sjonnie schreef: ↑14 jan 2020, 10:08 Kabelbreuk in de kabelboom inderdaad.
Toevallig afgelopen weekend bij mijn E61 gerepareerd. Mijn automatische klep wilde niet meer open en had uitval in de linker mist- en achteruitrijlamp.
Sencom setje kan inderdaad, is wel duur, beetje kabeltjes opscharrelen en wat soldeer kabelschoenen, tape en krimpkousen ben je voor 2 tientjes weer klaar... en ja we hebben een witte hond...
Wanneer je voor deze reparatie gewone draad gebruikt, dan vrees ik dat je het binnen 2-3 jaar weer kan doen!
Beter om wat extra geld uit te geven zodat het dan weer 15 jaar mee kan...
Re: (E61) Auto gaat niet open met sleutel
Die blauwe kabelschoentjes zitten aan de kant van de hemel en liggen daar roerloos zonder enige spanning netjes ingetaped en afgewerkt met een krimkous. Daar gebeurt niks mee.
De andere kant heb ik van die soldeerkrimpkousjes gebruikt. Die zijn ook smaller en kun je beter wegwerken achter de kunststof kappen van de achterklepbekleding. Dat die Sencom beter zal zijn geloof ik graag, maar op zondagochtend kun je die nergens krijgen... dit materiaal had ik zo voor het grijpen thuis en voldoet prima.
Zeker door de hoek iets aan te passen en de kabel net wat meer lengte te geven is de spanning en knik er bijna uit en zal de kabel mijn tijd wel uitzitten.
Solderen en krimpkous wordt hard en heeft eigenlijk de neiging nog sneller te breken als er iets buiging of spanning inkomt.
De andere kant heb ik van die soldeerkrimpkousjes gebruikt. Die zijn ook smaller en kun je beter wegwerken achter de kunststof kappen van de achterklepbekleding. Dat die Sencom beter zal zijn geloof ik graag, maar op zondagochtend kun je die nergens krijgen... dit materiaal had ik zo voor het grijpen thuis en voldoet prima.
Zeker door de hoek iets aan te passen en de kabel net wat meer lengte te geven is de spanning en knik er bijna uit en zal de kabel mijn tijd wel uitzitten.
Solderen en krimpkous wordt hard en heeft eigenlijk de neiging nog sneller te breken als er iets buiging of spanning inkomt.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: (E61) Auto gaat niet open met sleutel
Wat je zelf al zegt, de verbindingen (solderen of schoentjes) zitten niet op de bewegende gedeeltes dus kan het geen kwaad dat het hard wordt. Echter kunnen schoentjes met de tijd corroderen door vocht, en daardoor minder tot geen contact meer maken.
Met solderen heb je daar geen last van, sterker nog vroeger werden reparaties achteraf altijd gesoldeerd.
Maar die krimpverbinding van jou zien er zeker wel degelijk uit.
Met solderen heb je daar geen last van, sterker nog vroeger werden reparaties achteraf altijd gesoldeerd.
Maar die krimpverbinding van jou zien er zeker wel degelijk uit.