Johan-F31 318i M corporate edition

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
Galantbimmer

Johan-F31 318i M corporate edition

Bericht door Galantbimmer » 26 mar 2020, 14:17

Goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik zal me ook even voorstellen.

Al sinds mijn 18e ben ik een autoliefhebber. Dus naar de HTS autotechniek na mijn vwo opleiding. Qua merken voorkeur had ik er altijd 2: Mitsubishi en BMW. Mitsubishi is gekomen door mijn ouders en later als lid van een rallyteam waar er met een echter Galant VR4 auto gereden werd. Mijn eerste BMW rij ervaring als jonkie was met een E30M3, ik was erg onder de indruk van met name het onderstel, jammer dat dit niet mijn eigen auto was. Ook vaak met een 325i gereden van een vriend van me, fijne auto. Zelf reed ik in die tijd in een RWD Galant turbo benzine. Was altijd leuk sporten.Toen ik wat ouder werd heb ik verschillende Mitsubishi's gehad, van o.a. een heerlijke galant V6 via een kanon in de vorm van een Eclipse GSX 4x4 naar twee 3000GT's. In mijn jonge jaren toen ook een Tuning bedrijf opgericht. Dat was in 1999. Veel ervaring opgedaan met heel veel leuke en snelle auto's. Chiptunen, turbosets, motorswaps alles deden we. In die tijd ook een klant gehad met een E46 M3 , fantastische auto. Het enige nadeel met BMW vind ik alleen dat er altijd wel iets mee is. Zo'n Mitsubishi turbo kan je echt gek me doen qua tuning, nooit ellende gehad, maar BMW is toch gevoeliger. Waar ik BMW vooral voor waardeer is de wegligging. Ik heb wat later toen zelf een E46 coupe gekocht (143 pk), maar dat was echt liefde op korte termijn. De stoelen vond ik verschrikkelijk. Kreeg last van mijn onderrug en heb ik snel ingeruild. In 2017 ben ik begonnen als zelfstandig trainer, en toen is de keus gevallen op en F31 316i touring. Deze sportstoelen zitten fantastisch en geen last meer van mijn rug. Vorig jaar moest er een nieuwe komen, omdat ik nu redelijk veel kilometers rijd en is de keus gevallen op een F31 318i M corporate edition. Ik gebruik deze auto om veel snelweg te rijden in de spits en dus in de file te staan. Ik was wat huiverig voor de 3-pitter, maar na een lange proefrit toch overstag gegaan en de motor bevalt me nog steeds prima. Geen strepentrekker, maar samen met de 8-traps bak is het een prima combinatie en heb je absoluut niet het gevoel dat je sloom bent. Zelfs vind ik hem nog niet iets krachtiger dan de E46 318ci, daar zat geen push achter, vanwege het lagere koppel. Wel vind ik het jammer dat deze motor op koppel begrensd is. Als je 98 tankt voel je dat de electronica bijstuurt bij vollast in laag toeren gebied. Ik denk dat dit gedaan is voor de WLTP, want de fabrieksspecs geven aan dat voor de B38/48 motoren 90nm per cilinder de maximale waarde is op het gebied van betrouwbaarheid. De eerste motoren die ze getest hebben in een rijdende auto, de 1-serie, hadden af fabriek ook 170 pk en 270 nm. Qua onderstel heb ik gekozen voor het adaptieve M-onderstel. Dat is echt top. Comfortabel in comfort stand en superstrak in Sport stand. Ik zit er aan te denken om te laten chippen, maar ik twijfel nog, vanwege de eerdere problemen met dit blok in de Mini (Hoofdlager) en de enkele rij ketting die gebruikt is. Leuk om op dit forum dan te lezen wat andere ervaringen zijn.

Groetjes Johan
Laatst gewijzigd door Bart70 op 26 mar 2020, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast aan forumformat

Bart70
Contacteer:

Re: Johan-F31 318i M corporate edition

Bericht door Bart70 » 26 mar 2020, 15:29

Welkom hier Johan !

Leuk verhaal om te lezen !

Heb je ook fotootjes ? Van je vorige wagens mogen er ook bij hoor 8)

Benieuwd of de driepitter blijft bevallen en of de F31 minder van de bekende BMW-kwaaltjes heeft ;-)

Qua rijgedrag helemaal met je eens, qua uitstraling genieten bijna alle BMW's ook mijn voorkeur, maar wat je schrijft, de kwaaltjes zitten mij ook weleens dwars en vind ik niet bij een merk als BMW horen, maarja, zo bljven we wel lekker bezig :gek:

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”