bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Ik heb in het verleden een keer vier nieuwe Michelin premacy banden gemonteerd onder mijn e61. Trillen als een malle rond de 120.
Banden opnieuw gebalanceerd maar zonder succes.
Ook de velgen laten nakijken op ongelijkheden maar die waren nagenoeg perfect.
Uiteindelijk bij de dealer de banden laten balanceren op een roadforce balanceer apparaat. Bleek een van de -nieuwe Michelin- banden een zijwaartse slag te hebben met een kracht van 140Nm. Uitdraai van het rapport naar Michelin gestuurd en een week later een nieuwe band gekregen. Die gemonteerd en de auto is volledig trillingsvrij.
Sommige autos hebben hier amper last van maar de ophanging van de E6x is zo geconstrueerd dat dit effect versterkt kan worden. Dat heeft te maken met de zijwaartse stijfheid wat de spoorkrachten met rijden beter kan verwerken. BMW kiest hiervoor omdat ze de BMW-rijervaring willen waarborgen, dus strak bochtenwerk. nadeel is dat het wat gevoeliger wordt.
Zijdelingse krachten of onbalans van de band (onder belasting) zijn nagenoeg niet te balanceren. Dit zijn krachten die ontstaan door het productieproces van een band waarbij rubberlagen aan elkaar worden gevulkaniseerd en daardoor wat stugger kunnen worden. De band is dan kaarsrecht in onbelaste toestand maar vervormt wanneer er krachten op komen. Bandenfabrikanten hanteren een vrij ruime marge hierin om het productieproces goedkoop te houden, de enkele keer dat ze een band moeten omruilen nemen ze dan voor lief. Die "slechte" band gaat overigens gewoon de handel weer in en kan onder een auto terecht komen die er niet zo gevoelig voor is.
Die test bij de dealer stelt niets voor, wiel er af en op het apparaat zetten, je zou het voor de grap eens kunnen laten testen...
Banden opnieuw gebalanceerd maar zonder succes.
Ook de velgen laten nakijken op ongelijkheden maar die waren nagenoeg perfect.
Uiteindelijk bij de dealer de banden laten balanceren op een roadforce balanceer apparaat. Bleek een van de -nieuwe Michelin- banden een zijwaartse slag te hebben met een kracht van 140Nm. Uitdraai van het rapport naar Michelin gestuurd en een week later een nieuwe band gekregen. Die gemonteerd en de auto is volledig trillingsvrij.
Sommige autos hebben hier amper last van maar de ophanging van de E6x is zo geconstrueerd dat dit effect versterkt kan worden. Dat heeft te maken met de zijwaartse stijfheid wat de spoorkrachten met rijden beter kan verwerken. BMW kiest hiervoor omdat ze de BMW-rijervaring willen waarborgen, dus strak bochtenwerk. nadeel is dat het wat gevoeliger wordt.
Zijdelingse krachten of onbalans van de band (onder belasting) zijn nagenoeg niet te balanceren. Dit zijn krachten die ontstaan door het productieproces van een band waarbij rubberlagen aan elkaar worden gevulkaniseerd en daardoor wat stugger kunnen worden. De band is dan kaarsrecht in onbelaste toestand maar vervormt wanneer er krachten op komen. Bandenfabrikanten hanteren een vrij ruime marge hierin om het productieproces goedkoop te houden, de enkele keer dat ze een band moeten omruilen nemen ze dan voor lief. Die "slechte" band gaat overigens gewoon de handel weer in en kan onder een auto terecht komen die er niet zo gevoelig voor is.
Die test bij de dealer stelt niets voor, wiel er af en op het apparaat zetten, je zou het voor de grap eens kunnen laten testen...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
jaaaaa inderdaad !! soms is het weg en soms komt het terug. Ik denk dat ik dat ook maar ga doen want ik heb echt bijna alles veranderd van die auto. gelukkig werk ik in een automaterialen zaak dus heb ik wel een beetje kunnen besparen. Maar het kan echt niet bij zo een auto, daarom irriteer ik me er aan .
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
ja inderdaad, soms trilt de auto en soms niet ! het is echt raar. Ik heb echt van alles gedaan en enorme kosten gemaakt maar blijft komen. Me auto moet wel uitgelijnd worden maar daardoor komt de trilling niet zegt iedereen. Het verbaast me dat niemand echt een oplossing ervoor heeft. ik denk dat ik het ook maar is een keer moet accepteren dat ie trilt anders ben ik echt veel centen kwijt.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Uitlijnen moet je gewoon doen, wordt ie niet slechter van en kost de wereld niet. Mijne trilt wel degelijk minder na uitlijnen.
E46 320i: 2018 - 2019
E60 530i: 2019 - heden
E60 530i: 2019 - heden
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Beste mensen,
Ik weet niet hoe het komt maar ineens trilt de auto niet meer ?? Ik rij nu al 2 dagen en ineens geen trillingen meer. Ik heb ook verder niks vervangen maar heb wel een idee dat het wel terug gaat komen maar zit nu te denken aan wat dat kan liggen ? Het is echt heel vreemd .
Ik weet niet hoe het komt maar ineens trilt de auto niet meer ?? Ik rij nu al 2 dagen en ineens geen trillingen meer. Ik heb ook verder niks vervangen maar heb wel een idee dat het wel terug gaat komen maar zit nu te denken aan wat dat kan liggen ? Het is echt heel vreemd .
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Is er iets anders vandaag? Wellicht de temperatuur? Gister was het best warm en vandaag ook niet slecht....
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
zou kunnen. Zou hij morgen met het zakken in temperatuur weer beroerd moeten zijn. Rond het nulpunt.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Ik heb echt geen idee maar dit is echt rare sh** .
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Toch de buitentemperatuur?
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Vandaag weer eens gaan rijden, de trilling komt terug maar vervolgens gaat het weer weg . Ik heb het idee dat het terug komt na elke wasbeurt . Is het mogelijk dat het water zich ergens verzameld en dat het daardoor komt ? Kan bijna niks anders bedenken, of de achter remschijven ? Vastgelopen klauw of zo ? De ene keer is het aanwezig en de andere keer niet
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Een vaste remklauw is zeker mogelijk. Als een van de geleide boutjes wat roestig of zelfs vuil is dan kan hij gaan aanlopen. Dit is natuurlijk vrij simpel te controleren door ze een keer los te maken en eventueel schoon te maken. Check dan ook meteen je handrem, die heeft aparte remschoenen in de achterschijven. (Iets meer werk)
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Beste bimmerfans,
Na een lange tijd kom ik weer even met een update. Zoals jullie al weten had ik deze topic geopend ivm trilling van de auto tussen de 100/120km snelheid. Vandaag hebben we er andere velgen onder gegooid en op de snelweg gereden, probleem niet verholpen. Wat ons wel opviel ( 5 uur later ) dat 1 band aan de linker kant wat naar buiten toe stond terwijl de rechter kant gwn bijna bijna recht stond. We zijn er achter gekomen toen we 19 inc velgen eronder hadden gezet en alles stak uit behalve die van links achter. We hebben de auto op de brug gezet en de draagarmen gemeten ( kan dat er een kortere draagarm is gemonteerd aan de andere kant ? ) maar de maten kwamen overeen. De klauwen zijn nagekeken, de assen, nieuwe blokken schijven voor achter, nieuwe veren.
Lang verhaal kort, we weten het echt niet meer. Er is wat aan de hand met de linker kant maar wat? Zoals ik het al zij , als de auto recht op de weg staat staat de linker kant heel wat schuiner dan de rechterband. Veel mensen zeggen dat uitlijnen niks daarmee te maken heeft ? Wel is hij 3 weken geleden nog uitgeleind niet daarvan.
Heeft iemand nog een goude tip? Want ik begin nu wel een beetje de hoop te verliezen .
Na een lange tijd kom ik weer even met een update. Zoals jullie al weten had ik deze topic geopend ivm trilling van de auto tussen de 100/120km snelheid. Vandaag hebben we er andere velgen onder gegooid en op de snelweg gereden, probleem niet verholpen. Wat ons wel opviel ( 5 uur later ) dat 1 band aan de linker kant wat naar buiten toe stond terwijl de rechter kant gwn bijna bijna recht stond. We zijn er achter gekomen toen we 19 inc velgen eronder hadden gezet en alles stak uit behalve die van links achter. We hebben de auto op de brug gezet en de draagarmen gemeten ( kan dat er een kortere draagarm is gemonteerd aan de andere kant ? ) maar de maten kwamen overeen. De klauwen zijn nagekeken, de assen, nieuwe blokken schijven voor achter, nieuwe veren.
Lang verhaal kort, we weten het echt niet meer. Er is wat aan de hand met de linker kant maar wat? Zoals ik het al zij , als de auto recht op de weg staat staat de linker kant heel wat schuiner dan de rechterband. Veel mensen zeggen dat uitlijnen niks daarmee te maken heeft ? Wel is hij 3 weken geleden nog uitgeleind niet daarvan.
Heeft iemand nog een goude tip? Want ik begin nu wel een beetje de hoop te verliezen .
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Volgens mij zijn de achterste draagarmen af te stellen, daar zitten namelijk bouten En of ringen in met een exenter.
Wel een kwaal is dat de rubbers van de draagarmen verslijten.
Wat dat precies doet met je wielstand weet ik niet.
In De onderdelen gids kan ik niks vinden van een ander type draagarm, zijn volgens mij allemaal hetzelfde.
Wel een kwaal is dat de rubbers van de draagarmen verslijten.
Wat dat precies doet met je wielstand weet ik niet.
In De onderdelen gids kan ik niks vinden van een ander type draagarm, zijn volgens mij allemaal hetzelfde.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Vandaag weer eens de auto uitgelijnd, voor de 2e keer maar dit keer echt specifiek achter. Weer de snelweg op gegaan zonder resultaat. Wat is eigenlijk het juiste bandenformaat en et waarde voor zo een xdrive auto? Echt waar zo een spijt dat ik een xdrive heb gekocht!! Maargoed we zijn allemaal dingen aan het proberen van alles en nog wat totdat er echt niks meer overblijft .
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Als je denkt dat het door de uitlijning komt ga dan eens voor een 3D uitlijning. Veel nauwkeurigen en adequater aangezien de auto dan met de wielen op de grond staat.
Als je het beu bent om met de geldkraan open onderdelen te laten vervangen ga dan voor een trillingsanalyse. Vele malen goedkoper en dan kun je veel gerichter dingen gaan uitsluiten mogelijk hebben ze gelijk de oorzaak gevonden
Als je het beu bent om met de geldkraan open onderdelen te laten vervangen ga dan voor een trillingsanalyse. Vele malen goedkoper en dan kun je veel gerichter dingen gaan uitsluiten mogelijk hebben ze gelijk de oorzaak gevonden