terugroepactie 2019 Tanaka airbags
terugroepactie 2019 Tanaka airbags
Wie weet hier meer over te vertellen?
Net voor het weekeinde heb ik mijn 320i van 2003 verkocht. Na de verkoop kwam de koper erachter dat er een terugroepactie op de auto stond. Dat wist ik dus niet. Het blijkt te gaan om een bestuurders airbag van het merk Tanaka. Als die erin zit moet die vervangen worden. Tot zover weinig aan de hand zou je denken. Maar de koper wist te melden dat in sommige gevallen de airbag niet vervangen kan worden en de auto ook direct niet verder mag rijden, dus van de weg af moet!
BMW zou dan een vergoeding voor de auto geven afhankelijk van de km stand. In mijn geval met 195k op de teller zou dat 2000 Euro zijn, ruim onder de verkoopwaarde overigens.
Mijn BMW heeft net een APK gehad zonder opmerkingen en ook van de RWD heb ik niets vernomen.
Is dit gedeeltelijk een broodje aap verhaal? Wat klopt hier wel of niet van. Is het inderdaad waar dat in sommige gevallen de airbag niet vervangen kan worden?
Wie geeft uitsluitsel? De koper is aardig in paniek en ik vind het maar vervelend en wil eerst meer details weten. Ben van plan dinsdag direct even bij de bmw dealer langs te gaan.
Net voor het weekeinde heb ik mijn 320i van 2003 verkocht. Na de verkoop kwam de koper erachter dat er een terugroepactie op de auto stond. Dat wist ik dus niet. Het blijkt te gaan om een bestuurders airbag van het merk Tanaka. Als die erin zit moet die vervangen worden. Tot zover weinig aan de hand zou je denken. Maar de koper wist te melden dat in sommige gevallen de airbag niet vervangen kan worden en de auto ook direct niet verder mag rijden, dus van de weg af moet!
BMW zou dan een vergoeding voor de auto geven afhankelijk van de km stand. In mijn geval met 195k op de teller zou dat 2000 Euro zijn, ruim onder de verkoopwaarde overigens.
Mijn BMW heeft net een APK gehad zonder opmerkingen en ook van de RWD heb ik niets vernomen.
Is dit gedeeltelijk een broodje aap verhaal? Wat klopt hier wel of niet van. Is het inderdaad waar dat in sommige gevallen de airbag niet vervangen kan worden?
Wie geeft uitsluitsel? De koper is aardig in paniek en ik vind het maar vervelend en wil eerst meer details weten. Ben van plan dinsdag direct even bij de bmw dealer langs te gaan.
Re: terugroepactie 2019 Tanaka airbags
Aanvulling: Het is geen Tanaka maar Takata airbag. En het eerdere verhaal klopt. In Nederland zouden zo'n kleine 1500 BMW's, E36 en E46, rondrijden met kwetsbare Takata airbags. Die moeten terug naar de dealer omdat er een paar spontaan ontploft zijn met rondslingerende metaalsplinters in het interieur en dat is toch niet precies wat je wilt.
Ik heb van de RWD echter nog niets gehoord. Dat moet dus nog komen. Maar de koper van mijn auto heeft natuurlijk wel recht op een auto zonder gevaarlijke airbags. Als het tegenzit zal ik de auto moeten terugnemen en dat vind ik zelf ook redelijk. De vraag of je kunt doorrijden met een dergelijke airbag is misschien niet zo eenduidig te beantwoorden. Het risico dat het fout gaat is bijzonder gering. Of je mag blijven doorrijden is niet zo te zeggen. Auto's van voor 31 dec 2003 hoeven geen goedwerkende airbags te hebben om toch de weg op te mogen. Vandaar dus misschien dat mijn auto gewoon APK werd goedgekeurd ondanks de terugroep aantekening.
Ik vrees dat de BMW dealer de vervangende airbags nog niet in huis heeft en ik mijn auto weer zal moeten terugnemen. Overigens een geweldige rijdende automaat in prachtig donkerblauw met beige lederen interieur zonder roest, krassen of krasjes.
Geen crime om er zelf in te blijven rijden, maar ik wilde weer eens wat anders na 6 jaar.
Ik heb van de RWD echter nog niets gehoord. Dat moet dus nog komen. Maar de koper van mijn auto heeft natuurlijk wel recht op een auto zonder gevaarlijke airbags. Als het tegenzit zal ik de auto moeten terugnemen en dat vind ik zelf ook redelijk. De vraag of je kunt doorrijden met een dergelijke airbag is misschien niet zo eenduidig te beantwoorden. Het risico dat het fout gaat is bijzonder gering. Of je mag blijven doorrijden is niet zo te zeggen. Auto's van voor 31 dec 2003 hoeven geen goedwerkende airbags te hebben om toch de weg op te mogen. Vandaar dus misschien dat mijn auto gewoon APK werd goedgekeurd ondanks de terugroep aantekening.
Ik vrees dat de BMW dealer de vervangende airbags nog niet in huis heeft en ik mijn auto weer zal moeten terugnemen. Overigens een geweldige rijdende automaat in prachtig donkerblauw met beige lederen interieur zonder roest, krassen of krasjes.
Geen crime om er zelf in te blijven rijden, maar ik wilde weer eens wat anders na 6 jaar.
Je hoort ook niets van de RDW, je hoort die informatie van BMW te krijgen. Het maakt ook niet uit of je een origineel NL geleverde auto hebt òf een import. Het staat allemaal in de het grote BMW-boek. RDW maakt alleen melding op de site als men bericht van BMW krijgt.
Ik heb wel verhalen gehoord dat men formulieren bij BMW moet ondertekenen als men toch besluit door te rijden en BMW geen blaam treft. Een vergoeding als de airbags niet vervangen kunnen worden en ja, zelfs auto's die helemaal niet meer mogen rijden en economisch total loss worden verklaard.
Ik hou regelmatig het Terugroepregister in de gaten en bij nieuwere toevoegingen neem ik zekerheidshalve altijd zelf even contact op met de dealer. Voor beide auto's natuurlijk. Zodoende weet ik ook dat na de eerdere terugroepacties betreffende de airbags in de Compact van mijn vriendin (passagiersairbag vervangen op 04-09-2014 en de bestuurdersairbag vervangen op 07-04-2017) de auto voorzien is van goede airbags die gelukkig niet getroffen is door de huidige terugroepactie betreffende Takata-airbags, die overigens een uitbreiding is op de terugroepactie van 2016 (0032260200/MGP150399).
Kans is wel groot dat als je niet direct/eerder gereageerd hebt op de terugroepactie van 2013 en 2016, je nu buiten de boot kan vallen vanwege de leveringsproblemen.
Ik heb wel verhalen gehoord dat men formulieren bij BMW moet ondertekenen als men toch besluit door te rijden en BMW geen blaam treft. Een vergoeding als de airbags niet vervangen kunnen worden en ja, zelfs auto's die helemaal niet meer mogen rijden en economisch total loss worden verklaard.
Ik hou regelmatig het Terugroepregister in de gaten en bij nieuwere toevoegingen neem ik zekerheidshalve altijd zelf even contact op met de dealer. Voor beide auto's natuurlijk. Zodoende weet ik ook dat na de eerdere terugroepacties betreffende de airbags in de Compact van mijn vriendin (passagiersairbag vervangen op 04-09-2014 en de bestuurdersairbag vervangen op 07-04-2017) de auto voorzien is van goede airbags die gelukkig niet getroffen is door de huidige terugroepactie betreffende Takata-airbags, die overigens een uitbreiding is op de terugroepactie van 2016 (0032260200/MGP150399).
Kans is wel groot dat als je niet direct/eerder gereageerd hebt op de terugroepactie van 2013 en 2016, je nu buiten de boot kan vallen vanwege de leveringsproblemen.
Dat niet mogen doorrijden slaat echt helemaal nergens op. Natuurlijk is er een groter risico, anders was er geen terugroepactie, maar dat wil niet meteen zeggen dat het gevaarlijk is.
Kun je gewoon mee doorrijden, geen enkel probleem. En dan uiteraard afspraak maken voor de vervanging.
(Ik moet mijn e39 ook nog, terwijl de M3 wel al is gedaan, maak ik me 0 seconden druk over, heb nog niet eens de afspraak staan voor de 5)
Kun je gewoon mee doorrijden, geen enkel probleem. En dan uiteraard afspraak maken voor de vervanging.
(Ik moet mijn e39 ook nog, terwijl de M3 wel al is gedaan, maak ik me 0 seconden druk over, heb nog niet eens de afspraak staan voor de 5)
Gewoon naar een echte BMW dealer gaan. Dan hoor je vanzelf hoe het zit en of die airbags in jouw auto zitten. Is dat wel zo, dan zullen ze die gewoon vervangen voor je. Zij krijgen daar ook weer geld voor van de importeur.
Je kan voor een terugroepactie alleen maar terecht bij de officiële dealer... lijkt mij dus logisch dat je daar contact mee opneemt.
Dank jullie voor je reacties. Morgenochtend ga ik naar de BMW dealer hier in mijn woonplaats. Daar is eerder al een airbag vervangen. Morgen hoop ik meer te weten. Hoop alleen dat vervanging vlot mogelijk is omdat ik anders de door mij verkochte auto moet terugkopen. De huidige koper is immers doodsbenauwd voor letsel.
Ik laat wel weten hoe het afgelopen is.
Ik laat wel weten hoe het afgelopen is.
-
Ik heb het ook mijn mijn 320d gehad, die ik 3 maanden geleden heb gekocht. Ik zag bij toeval ook de terugroepactie op de site van de RDW. Ik heb gebeld met een BMW dealer waar ik de volgende dag al terecht kon voor het vervangen van de airbag. 20 min werk, heeft me niks gekost.
De koper had dat natuurlijk ook gewoon met de dealer contact op kunnen nemen. Hij weet kennelijk wel te achterhalen dat er een terugroepactie is maar even bellen met de dealer is kennelijk te lastig.
Het siert de TS alle moeite die hij neemt om het op te lossen.
Het siert de TS alle moeite die hij neemt om het op te lossen.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
En wie houdt je tegen om er stomweg een ander stuur in te zetten waar wel een goede airbag in zit. Zo spannend is dat ook weer niet.
BMW E84 X1 2011
BMW E87 116i 2011 verkocht
BMW E46 330xiA touring 2002 verkocht
BMW E46 318iA touring 2002 verkocht
BMW E87 116i 2011 verkocht
BMW E46 330xiA touring 2002 verkocht
BMW E46 318iA touring 2002 verkocht
Helemaal mee eens. Lijkt me echter sterk dat een stuurairbag niet vervangen kan worden.
Inderdaad, nette reactie van TS om het geheel uit te zoeken, echter had de koper ook zelf gewoon de dealer kunnen bellen en een afspraak kunnen maken. Heb nog nooit gehoord dat er een auto van de weg gehaald is omdat er een terugroepactie op een stuurairbag was.
Inderdaad, nette reactie van TS om het geheel uit te zoeken, echter had de koper ook zelf gewoon de dealer kunnen bellen en een afspraak kunnen maken. Heb nog nooit gehoord dat er een auto van de weg gehaald is omdat er een terugroepactie op een stuurairbag was.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Het vervangen is het probleem ook niet... de voorraad wel en je weet natuurlijk niet welke serie airbags onder de terugroepactie valt. Langzamerhand zal de voorraad wel weer groter worden, maar laten we niet bagatelliseren dat er daadwerkelijk mensen zijn die gewoon voor de keuze staan of ze nog wel verder willen rijden of een afkoopsom accepteren. Soms is de simpelste oplossing niet de beste!
Eind goed al goed. Direct dinsdagochtend naar de bmw dealer Breeman in Gouda gegaan. Die vonden het maar een raar verhaal. Ze hebben me direct geholpen en de airbag was binnen 20 min. vervangen. Geweldige service dus. Daarna de koper gebeld die de auto dezelfde ochtend nog kwam halen. Zijn paniek was dus inderdaad erg overtrokken en had hij even geduld gehad en zelf naar een dealer gegaan, had me dat een hoop ergernis bespaard.
Bedankt voor al jullie reacties!
Bedankt voor al jullie reacties!
Blijft alleen overeind waarom het bij de één zonder problemen vervangen wordt en bij de ander de BMW praktisch een wrak op de weg wordt. Of zijn het dan toch diverse gradaties (wel of niet beschikbaar zijn van ruilairbags) in airbag-terugroepacties? 2013, 2016, 2019, 2020... anyway, opgelost.
Er zijn meerdere terugroepacties inderdaad.
2002 e46 touring met 3spaaks M-sportstuur heeft bij een terugroep actie een andere airbag gekregen.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=32_1235
1999 e46 coupe met 3spaaks stuur is wel bij de dealer geweest en komt in aanmerking, maar er zijn geen airbags beschikbaar. Geen voorraad en niet in productie.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=32_0949
2002 e46 touring met 3spaaks M-sportstuur heeft bij een terugroep actie een andere airbag gekregen.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=32_1235
1999 e46 coupe met 3spaaks stuur is wel bij de dealer geweest en komt in aanmerking, maar er zijn geen airbags beschikbaar. Geen voorraad en niet in productie.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=32_0949