Bobines vraag

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Christo

Bobines vraag

Bericht door Christo » 13 jul 2020, 21:24

hoi allemaal, in het forumdeel Showroom kun je e.e.a. lezen over mijn 'avonturen; ,e mijn nieuwe E61 530xi.
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 20&t=60635

Nu ben ik op een mogelijk probleem met de bobines gestuit. Wellicht kan iemand hier mij (uit ervaring) meer over vertellen?

Na wat onderzoek wegens vermogensverlies in o.a. de bochten ben ik nu op de bobines gestuit als mogelijke oorzaak. Ten eerste zitten er twee verschillende merken bobines in: Bosch en Delphie, op zich al opmerkelijk. Een kort testje in N stand lijkt ook deze richting op te wijzen: een korte trap op het gaspedaal brengt een hoop 'gesputter' teweeg, alsof hij over zijn nek gaat. Maar hij gaat dus niet vol in zijn toeren, er lijkt dus iets mis met de ontsteking. De bougies ook gelijk gecheckt maar die zien er piekfijn uit. Na enig onderzoek besloten om 3 nieuwe delphies aan te schaffen, kwam her en der tegen dat de Bosch bobines slechts gewaardeerd werden. Vandaag binnengekomen en de 3 stuks Bosch vervangen voor de Delphies. En... geen enkele effect. Zou het dan toch aan de oude Delphies liggen? Of moet ik voor volledig origineel BMW gaan?
Morgen in elk geval verder testen....

ehombie

Re: Bobines vraag

Bericht door ehombie » 14 jul 2020, 06:34

Bobines Kun je zo niet beoordelen....zeker als je niet weet welke cilinder(s) misfired.
Enigste wat je kunt beoordelen is, als die bij 2000rpm of meer normaal loopt (tov stationair). Dat KAN evt wijze op een lek in het inlaat traject (of uiftlaat voor de lamda sensors).

Maar als je de middelen niet hebt...kan ik je beter adviseren ga naar iemand toe die de kennis en tools in huis heeft.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”