Welke brandstof voor de 330i 6 cilinders?
Welke brandstof voor de 330i 6 cilinders?
Ik moet mijn gloednieuwe oude 330i uit 2002 nog helemaal leren kennen, en ook hoe ik haar het beste te eten geef...
De verkoper gaf me aan dat ik het beste E98 kon tanken; dat liet de motor het meest efficiënt draaien zei hij. Daags na het ophalen van mijn schatje hebben we een vakantie in Toscane gedaan. Ik heb in Duitsland en Oostenrijk zowel V-Power als equivalenten van andere merken getankt, in Italië had ik de keuze uit Hi Perform van Q8 en 100 ottani van Eni.
Ik heb in al die 4000 kilometers maar één euvel ondervonden: na een korte stop onderweg op de terugweg had ik in Noord-Italië een beetje 100 ottani van Eni getankt om in Oostenrijk te komen - daar zou ik de tank volgooien. Bij het -snel- accelereren op de invoegstrook van de snelweg ging het gele motorlampje branden. Volgens het boekje betrof dit slechtere uitlaatgaswaarden. Na verloop van tijd - en een volle tank V-Power in Oostenrijk - ging het lampje ook weer uit.
Een vriend die met ons mee was vertelde me dat E98 veel heter kon worden en dat de rubbers in de motor hier meer last van konden krijgen.
Long story short: wat is wijsheid? Maakt het uit voor deze motor? En maakt het uit dat het automaat betreft?
De verkoper gaf me aan dat ik het beste E98 kon tanken; dat liet de motor het meest efficiënt draaien zei hij. Daags na het ophalen van mijn schatje hebben we een vakantie in Toscane gedaan. Ik heb in Duitsland en Oostenrijk zowel V-Power als equivalenten van andere merken getankt, in Italië had ik de keuze uit Hi Perform van Q8 en 100 ottani van Eni.
Ik heb in al die 4000 kilometers maar één euvel ondervonden: na een korte stop onderweg op de terugweg had ik in Noord-Italië een beetje 100 ottani van Eni getankt om in Oostenrijk te komen - daar zou ik de tank volgooien. Bij het -snel- accelereren op de invoegstrook van de snelweg ging het gele motorlampje branden. Volgens het boekje betrof dit slechtere uitlaatgaswaarden. Na verloop van tijd - en een volle tank V-Power in Oostenrijk - ging het lampje ook weer uit.
Een vriend die met ons mee was vertelde me dat E98 veel heter kon worden en dat de rubbers in de motor hier meer last van konden krijgen.
Long story short: wat is wijsheid? Maakt het uit voor deze motor? En maakt het uit dat het automaat betreft?
Laatst gewijzigd door Peter70 op 05 aug 2020, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW E46 330i automaat touring 2002
Re: Brandstof voor de 330i 6 cilinders
Het staat op je tankdop Peter. Gewoon 98 tanken. Geen 100 of hoger.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Brandstof voor de 330i 6 cilinders
Al kan het niet schadelijk zijn, die 100 of hoger. Het voegt alleen niets toe.
Zoals ik al zei, we tanken zelfs met de 4-cilinder SuperPlus 98.
Broodje aap in die extremiteit. Het staat zelfs in je tankdop
Zoals ik al zei, we tanken zelfs met de 4-cilinder SuperPlus 98.
Re: Welke brandstof voor de 330i 6 cilinders?
Ik had in de omgeving waar ik zat in Italië alleen de keuze E95 of 100 ottani dus ik dacht dan maar de laatste... maar is het in dit geval dan beter om voor E95 te gaan?
Wij gaan in oktober weer naar Italië en als er geen 98 voorhanden is, tank ik gewoon 100. Nu zijn 98 en 100 wat sporadischer te vinden in het noorden van het Gardameer, maar ik zal zeker niet gauw 95 tanken.
-
Ik tank al jaren Euro 95, met de E46 330i, e28 535, E38 V12 en de E90 325i ( motor naar 330i specs laten Ombouwen 280pk)
Zonder enig probleem op te merken, rij best veel met 50k per jaar.
Zonder enig probleem op te merken, rij best veel met 50k per jaar.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ik merk ook geen problemen met 95 of E10... beide blokken lopen wel rustiger met SuperPlus 98. Meer of minder verbruik boeit me niet echt, de rustigere loop wel en we tanken toch altijd goedkoop in Duitsland. Die discussie over wat te tanken zul je toch altijd blijven houden.
Gewoon 95 tanken met 5% ethanol E5. Deze heet in Duitsland Super met niks erachter.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Dank allemaal voor jullie input.
Ik denk dat het met name een gevoelsdingetje is en als ik jullie reacties zo lees niet per sé een technisch voordeel van E98 over E95. Het boekje wat bij de wagen zit spreekt zelfs van een range tussen E91 en E98... ik ben wel gerust als de motor beter loopt en verbruik is denk ik daaraan gerelateerd. Ik denk dat ik hierin met name in kamp "Edward" zit
Het enige wat ik nog niet helemaal snap is die uitlaatgaswaarde melding... of die met de brandstof te maken heeft of niet...
Ik denk dat het met name een gevoelsdingetje is en als ik jullie reacties zo lees niet per sé een technisch voordeel van E98 over E95. Het boekje wat bij de wagen zit spreekt zelfs van een range tussen E91 en E98... ik ben wel gerust als de motor beter loopt en verbruik is denk ik daaraan gerelateerd. Ik denk dat ik hierin met name in kamp "Edward" zit
Het enige wat ik nog niet helemaal snap is die uitlaatgaswaarde melding... of die met de brandstof te maken heeft of niet...
O zeker. 100 octaan is te traag in ontbranding. Je klopsensor weet er geen raad meer mee. Je lambda
meet het zuurstofgehalte en geeft dat door als onvolledige verbranding aan je Ecu.
Op je dop staat waarschijnlijk als grootste cijfer 95. Dat is de vloeistof om te tanken.
Geloof je toch in 98 en wil je nog echte 98 zonder ethanol heeft alleen BP die nog. De rest heeft allemaal 5% ethanol.
meet het zuurstofgehalte en geeft dat door als onvolledige verbranding aan je Ecu.
Op je dop staat waarschijnlijk als grootste cijfer 95. Dat is de vloeistof om te tanken.
Geloof je toch in 98 en wil je nog echte 98 zonder ethanol heeft alleen BP die nog. De rest heeft allemaal 5% ethanol.
Je geeft aan dat je auto nog niet zo lang hebt. Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de sensor even een foutieve waarde heef gemeten, of dat de auto voorheen vooral veel korte stukken heeft gereden en hij nu weer eens echt warm wat aanslag mee heeft verbrand, etc. Zolang het niet structureel optreed zou ik me geen zorgen maken.
Ik tank altijd gewoon 95 met de 530i (zelfde blok), alleen met corona paar keer 98 getankt omdat de auto heel veel stil stond en daar dan minder ethanol in zit.
Met de M3 wel altijd minimaal 98 en bijna altijd v-power 100, maar dat hoort ook, die heeft 98 als minimum.
Ik tank altijd gewoon 95 met de 530i (zelfde blok), alleen met corona paar keer 98 getankt omdat de auto heel veel stil stond en daar dan minder ethanol in zit.
Met de M3 wel altijd minimaal 98 en bijna altijd v-power 100, maar dat hoort ook, die heeft 98 als minimum.
Al zorgen ze ervoor dat SuperPlus 98 voor 20% uit ethanol bestaat, dan nog tank ik octaan 98. Mensen worden in verwarring gebracht door de Euro 95 in de huidige brandstofbenaming. Velen denken tegenwoordig dat die 95 staat voor het percentage... 5% ethanol, hmja. Anyway, het zal mij echt jeuken wat anderen ervan vinden. Men moet doen wat men zelf wil. Moet je een BMW-accu kopen of volstaat Varta, Banner, Top... tja... gevoelskwestie. Hier staat de BMW-accu al klaar. Ik weet dat de auto’s allebei rustiger lopen. Dan kan een ander dat onzin noemen, die person rijdt er niet mee. Daarnaast: iemand die overgevoeilig is en aan een trilling al merkt dat er iets mis is en zelfs waar... die wil een zo rustig mogelijke auto.
Wat staat er in de tankdop? 91 ~ 98. Motor loopt op 91, maar ook op 98. Nog niet zo lang geleden had je Benzin 91, Super 95 en SuperPlus 98 in Duitsland. Vaak tankt men toch het goedkoopste. Zal bijna niemand wat interesseren. Diezelfde lui staan vast ook niet preventief alles te vervangen, of wat dan ook. Als kosten weinig uitmaken, zorg je er goed voor. Voor de één is de auto echt een mooi vervoersmiddel, voor de ander is het véél meer dan dat.
Het is toch eigenlijk van de zotte dat men redenen moet gaan bedenken waarom je iets gebruikt.
Wat staat er in de tankdop? 91 ~ 98. Motor loopt op 91, maar ook op 98. Nog niet zo lang geleden had je Benzin 91, Super 95 en SuperPlus 98 in Duitsland. Vaak tankt men toch het goedkoopste. Zal bijna niemand wat interesseren. Diezelfde lui staan vast ook niet preventief alles te vervangen, of wat dan ook. Als kosten weinig uitmaken, zorg je er goed voor. Voor de één is de auto echt een mooi vervoersmiddel, voor de ander is het véél meer dan dat.
Het is toch eigenlijk van de zotte dat men redenen moet gaan bedenken waarom je iets gebruikt.
Edward: op mijn tankdop stond 95 groot en 91 en 98 klein. Dan is duidelijk wat Bmw prefereert. Maar de M3 heeft weer een hoger octaangehalte nodig om zelfontbranding tegen te gaan met zo'n hoog compressiegetal. Maar dat issue telt niet voor een gewone 3.0 motor.
Dank mannen voor alle info en dw70 ook voor je uitleg over die uitlaatgaswaardes - helemaal duidelijk wat daar aan de hand was.