525i e61 LCI 2009 tikkend geluid
525i e61 LCI 2009 tikkend geluid
https://youtu.be/6FH8Ep4w7zQ
[/youtube]
https://youtu.be/ttfnlxdK1oo[/youtube]
Dit is het motorgeluid bij een warme motor. Ik hoor zelf een tik die m.i. niet thuishoort bij een gezonde motor. Iemand van jullie een idee of dit gewoon de injectoren zijn die zo tikken of wat anders?
[/youtube]
https://youtu.be/ttfnlxdK1oo[/youtube]
Dit is het motorgeluid bij een warme motor. Ik hoor zelf een tik die m.i. niet thuishoort bij een gezonde motor. Iemand van jullie een idee of dit gewoon de injectoren zijn die zo tikken of wat anders?
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: 525i e61 LCI 2009 tikkend geluid
volgens my je hydraulische klepstoters die vervuild zyn, je kunt dit oplossen dooe een halve liter automaat olie in de motor gooien en demotor een paarhonderd kilometer te laten ryden. de olie zal de klepstoters weer reinigen en op volle druk brengen. daarna effe olie verversen. ik heb het klepgeluid zo weer normaal gekregen nadie tip van een monteur.succes martin
Re: 525i e61 LCI 2009 tikkend geluid
De garage waar de auto gekocht is, blijft erbij dat het tikken een normaal geluid is dat bij dit type motor hoort. Ik had hiervoor weliswaar een 523i, maar die injectoren hoorde ik niet zo hard tikken als nu. Bovendien hoor je het geluid in frequentie toenemen als je de motor meer toeren laat maken. Je hoort dus sneller tikken, niet harder. Dat duidt toch - ik ben niet technisch onderlegd overigens - op een bewegend onderdeel in de motor dat het geluid veroorzaakt. Injectoren die tikken hoor je bij stationair, dat is een beschaafd tikje dat niet sneller gaat tikken als je wat gas geeft lijkt mij...
Er is gisteren een additief bij de olie gedaan, maar dat heeft niets opgeleverd...tikte net zo hard na een rit van 60 km.
Er is gisteren een additief bij de olie gedaan, maar dat heeft niets opgeleverd...tikte net zo hard na een rit van 60 km.
Re: 525i e61 LCI 2009 tikkend geluid
Is er een forum lid met technische kennis die kan bevestigen dat het tikken in elk geval niet veroorzaakt wordt door de injectoren? Mij valt op dat het tikken bij de koude start vrijwel niet hoorbaar is, maar juist als de motor flink heet is hoor je het tikken heel goed. Of zijn er forumleden met dezelfde motor die kunnen bevestigen dat bij hun auto geen tik hoorbaar is, dus dat het niet de injectoren kunnen zijn? Een geluidsfragment van een zelfde type motor zou ik helemaal op prijs stellen, dan kan ik goed vergelijken. Ik heb van een vriend een geluidsfragment van zijn f10 523i met volgens mij hetzelfde blok, maar de verkoper beweert dat dat niet hetzelfde type is. Ik probeer zoveel mogelijk info te krijgen, omdat ik er met de verkopende garage hoop uit te komen.
Alvast dank!
Alvast dank!
Re: 525i e61 LCI 2009 tikkend geluid
Als ik jou was zou ik gewoon even lekker langs de onafhankelijke ervaren specialist hobbelen. Die hoort zo aan jouw blokkie of je je zorgen moet maken. Als ik zelf een gokje mag wagen, (ook een beginner in de techniek) denk ik dat het allemaal wel meevalt.
E46 320i: 2018 - 2019
E60 530i: 2019 - heden
E60 530i: 2019 - heden
Re: 525i e61 LCI 2009 tikkend geluid
Ik hoor bij koude start sinds kort, met name als de auto enkele dagen niet gebruikt is, een kortdurende ratel. Is enkele seconden, daarna loopt het blok goed. De tik is er ook niet bij koude motor, die komt echter vrij snel opzetten als je de motor stationair enkele minuten laat warm draaien. De tik waar dit topic over gaat hoor je het duidelijkst ter hoogte vd nieren en daaronder. Ik denk niet dat deze tik van de injectoren komt. Zou het de oliepomp kunnen zijn die minder wordt, ook omdat de ratel daarmee verklaard kan worden (kortstondig nog geen olie bij de ketting bij koude start)?
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: 525i e61 LCI 2009 tikkend geluid
ATF toevoegen aan de motor is iets wat je bij een oude VW bus nog wel kon doen, nu absoluut niet!martindebelitos schreef: ↑12 jul 2020, 12:26 volgens my je hydraulische klepstoters die vervuild zyn, je kunt dit oplossen dooe een halve liter automaat olie in de motor gooien en demotor een paarhonderd kilometer te laten ryden. de olie zal de klepstoters weer reinigen en op volle druk brengen. daarna effe olie verversen. ik heb het klepgeluid zo weer normaal gekregen nadie tip van een monteur.succes martin
Je beschadigd de coating op de zuigers die de wrijving van de leibaankrachten verminderen. Daarnaast komen er van ATF vloeistof (het is geen olie) grove asdelen tijdens verbranden (er komt altijd wat olie in de verbrandingsruimte) af welke je katalysator kunnen verstoppen.
Daarbij beschadig je nog vele andere interne componenten zoals de distributiegeleiding en dergelijke.
Om je hydraulische klepspelingsbegrenzers te reinigen kun je een flush doen met een middel welke is goedgekeurd voor moderne motoren.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: 525i e61 LCI 2009 tikkend geluid
De injectoren of verstuivers horen tikken is niet raar hoor. ik weet niet welk type verstuivers je hebt maar als het de piezo varianten zijn dan klinken ze behoorlijk hard en klopt het met het geluid in het filmpje.turbojong schreef: ↑16 jul 2020, 11:41 De garage waar de auto gekocht is, blijft erbij dat het tikken een normaal geluid is dat bij dit type motor hoort. Ik had hiervoor weliswaar een 523i, maar die injectoren hoorde ik niet zo hard tikken als nu. Bovendien hoor je het geluid in frequentie toenemen als je de motor meer toeren laat maken. Je hoort dus sneller tikken, niet harder. Dat duidt toch - ik ben niet technisch onderlegd overigens - op een bewegend onderdeel in de motor dat het geluid veroorzaakt. Injectoren die tikken hoor je bij stationair, dat is een beschaafd tikje dat niet sneller gaat tikken als je wat gas geeft lijkt mij...
Er is gisteren een additief bij de olie gedaan, maar dat heeft niets opgeleverd...tikte net zo hard na een rit van 60 km.
Dat het in frequentie toeneemt als het motor dat ook doet is juist wat ze horen te doen, ze gaan immers sneller achter elkaar inspuiten.
De verstuiver is niets meer dan een soort klepje welke opent en sluit om een beetje benzine in de motor te krijgen, dat doen ze heel erg snel en dat kun je horen.
Laatst gewijzigd door thijsvanzwam op 17 aug 2020, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: 525i e61 LCI 2009 tikkend geluid
Idd @thijsvanzwam. Ik vind het opvallend dat zelfs nog zoveel proffesionele monteurs blijven hangen in werkzaamheden en trucjes van vroeger. Op allerlei vlakken. Schokkend eigenlijk atf olie is zeer agressief
Re: 525i e61 LCI 2009 tikkend geluid
Dank voor je reactie Thijs. Inmiddels is er nogmaals geluisterd omdat ik aangaf dat het getik uit het front lijkt te komen, je hoort het met name goed bij gesloten motorkap ter hoogte vd nieren. De monteur hoorde de dynamo enigszins tikken, dus mss is dat de boosdoener. Dynamo is getest en was goed werd gezegd. Op de terugweg heb ik via het verborgen menu in de boordcomputer gezien dat de spanning op 12.8V bleef hangen. Ik weet niet of dat voldoende is eigenlijk...iemand?
Re: 525i e61 LCI 2009 tikkend geluid
Je hebt een "gestuurde" dynamo....Voltage wordt geregeld obv verbruikers, snelheid/toeren, SOC etc...
En als die kapot is had je mijn inziens allang andere meldingen gehad...
En als die kapot is had je mijn inziens allang andere meldingen gehad...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: 525i e61 LCI 2009 tikkend geluid
De dynamo is inderdaad gestuurd, als deze problemen geeft dan krijg je een melding. Enige wat nog wel eens wil stukgaan bij dit type dynamo is de vrijloop. aan de voorkant zit een dopje (op de poelie waar de riem omheen loopt) die kun je er vanaf wippen en eens kijken of hij nog mooi schoon is van binnen (de bout moet glimmen) zit hier zwarte rommel in dan is je vrijloop stuk. Maar dan zou je al een melding moeten krijgen dat er wat mis is of die binnenkort krijgen.
tikken bij de dynamo kan ook van de spanrol komen die daar vlakbij zit, die zou ik eerder verdenken.
12,8V is prima. Blijkbaar is de IBS tevreden. (er vanuit gaande dat de accu juist is aangemeld)
De dynamo wordt gestuurd door de computer en gebruikt de accu als een soort buffer. wanneer je afremt op de motor schakelt de dynamo maximaal in en gaat met 15,8V (!) laden. hierdoor werkt je dynamo als een soort rem en wordt de energie ervan opgeslagen om vervolgens weer te kunnen gebruiken. Dit is een slim systeem waarbij de accu altijd op 80% lading wordt gehouden zodat er wat buffer is om te kunnen vullen maar ook voldoende capaciteit om meerdere keren te starten. Hier ook meteen het belang om de accu op de juiste manier aan te melden als deze is vervangen en ook meteen duidelijk waarom er een AGM accu in moet.
leuk detail: (en off topic) alle gebruikers in de auto, dus lampen, elektromotoren, enz worden ook om deze reden PWM gestuurd. Stel je bent aan het rijden en de dynamo gaat in ene maximaal laden omdat de accu onder de 80% lading komt, waardoor er in plaats van 12 volt opeens bijna 16 volt op het systeem en dus de lampen komt te staan, dan gaan ze feller branden. de auto achter je denkt dan dat je remt terwijl je dat niet doet. Door alles met een PWM te sturen kan de lichtcomputer dus aanpassen aan wat de dynamo doet.
tikken bij de dynamo kan ook van de spanrol komen die daar vlakbij zit, die zou ik eerder verdenken.
12,8V is prima. Blijkbaar is de IBS tevreden. (er vanuit gaande dat de accu juist is aangemeld)
De dynamo wordt gestuurd door de computer en gebruikt de accu als een soort buffer. wanneer je afremt op de motor schakelt de dynamo maximaal in en gaat met 15,8V (!) laden. hierdoor werkt je dynamo als een soort rem en wordt de energie ervan opgeslagen om vervolgens weer te kunnen gebruiken. Dit is een slim systeem waarbij de accu altijd op 80% lading wordt gehouden zodat er wat buffer is om te kunnen vullen maar ook voldoende capaciteit om meerdere keren te starten. Hier ook meteen het belang om de accu op de juiste manier aan te melden als deze is vervangen en ook meteen duidelijk waarom er een AGM accu in moet.
leuk detail: (en off topic) alle gebruikers in de auto, dus lampen, elektromotoren, enz worden ook om deze reden PWM gestuurd. Stel je bent aan het rijden en de dynamo gaat in ene maximaal laden omdat de accu onder de 80% lading komt, waardoor er in plaats van 12 volt opeens bijna 16 volt op het systeem en dus de lampen komt te staan, dan gaan ze feller branden. de auto achter je denkt dan dat je remt terwijl je dat niet doet. Door alles met een PWM te sturen kan de lichtcomputer dus aanpassen aan wat de dynamo doet.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: 525i e61 LCI 2009 tikkend geluid
Ok, helder verhaal. De dynamo is het dus wrs niet.
Inmiddels maak ik me meer zorgen om het ratelende geluid bij de koude start. Vandaag duurde het ratelen ook opvallend langer dan wat ik telkens hoorde. Een motorstoring heb ik niet. Ik ga maar eens proberen de ratel op te nemen, vaak geprobeerd maar dan is de ratel er ineens niet, zul je altijd zien
Inmiddels maak ik me meer zorgen om het ratelende geluid bij de koude start. Vandaag duurde het ratelen ook opvallend langer dan wat ik telkens hoorde. Een motorstoring heb ik niet. Ik ga maar eens proberen de ratel op te nemen, vaak geprobeerd maar dan is de ratel er ineens niet, zul je altijd zien