Een nieuwe 2009 bmw e61 525i spacegrau

Show je BMW E60 / E61. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
pernut

Een nieuwe 2009 bmw e61 525i spacegrau

Bericht door pernut » 12 jan 2021, 23:45

Van de week heb ik na een e39 520d met 450k km de overstap gemaakt naar een e61 525i met 220k km. Ik lees veel op fora over de slechte kwaliteit, de grote problemen en het lelijke uiterlijk, maar ik moet zeggen dat ik het uiterlijk zowel buiten als binnen en de motor helemaal geweldig vind. Hier zal ik bijhouden wat ik er allemaal aan doe, welke problemen voorbij komen, wat hij verbruikt enz.

Nu staat op het programma: grote beurt, alle filters, olie en 2 nieuwe schijven en blokken voor (bij remmen trilt hij enigzins) verder nog van plan de knipperlichtjes op de voorschermen te vervangen die wat verkleurd zijn.

Eerste indruk : rijdt geweldig.

PorschefanRoel

Re: Een nieuwe 2009 bmw e61 525i spacegrau

Bericht door PorschefanRoel » 13 jan 2021, 10:58

Veel plezier met je nieuwe 525i, foto's zijn natuurlijk altijd welkom :whistle:

Mooi vinden blijft natuurlijk een mening, maar ik (en ik gok de meeste E60 rijders) ben het er mee eens dat het een prachtige wagen is. En daarnaast een stuk moderner als de E39.
Ik hoor inderdaad ook veel over de onbetrouwbaarheid van de E60, maar denk dat je gewoon geluk of pech kunt hebben met een auto. Ik rij mijn E60 nu 3 jaar en nog geen problemen mee gehad, terwijl de E46 die ik hiervoor heb, in de anderhalf jaar tijd dat ik die had, zo ongeveer elke maand bij de garage stond met problemen.

Dus laat je niet te veel afschrikken en geniet vooral van je nieuwe wagen :D
X 2005 Hyundai Getz 1.3i
X 2004 BMW E46 318i
- 2003 BMW E60 525i

pernut

Bericht door pernut » 15 jan 2021, 21:22

Inmiddels heb ik er ongeveer 1000km mee gereden. Verbruik is niet als door de fabriek opgegeven (1 op 13.5). Ik zit nu rond de 1 op 10... Wellicht heeft dat te maken met mijn rijstijl.

Verder trilt de auto bij remmen en trekt hij licht naar rechts op de snelweg.

Hierbij een paar fotos

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pernut

Bericht door pernut » 15 jan 2021, 21:36

Vanwege het weer heb ik de winterbanden eronder geschroefd. De Zomerbanden zijn volgens mij style 244 17 inch. De winterbanden lijken 134 16 inch.

De trilling tijdens remmen deden een kromme remschijf vermoeden. De linker schijf is inderdaad niet helemaal recht en is duidelijk versleten. Wel zijn de blokken nieuw. Rechts zijn er zelfs stukjes afgebroken van de opstaande rand die is ontstaan op de schijf. Dus nieuwe schijven en blokken besteld samen met een handgreepje voor de achterbak waarvan het rubber is doorgesleten.

Ophanging is in goede staat, alleen zijn de rubbers van de schokbrekers los.

1 Winterband bleek een kapot ventiel te hebben, dus naar de bandenboer gegaan en heb er nu 4 winterbanden op. De auto trekt niet meer naar rechts, dus dat zal dan de ongelijke slijtage zijn in de zomerset aan de voorzijde. Achter was nog goed.

Wat me verder opviel was was plakkerige olie bij het rubber van de stabilisatorstang linksvoor. Dit lijkt me misschien uit de stuurbekrachtigings oliereservoir te komen aangezien die dop lekt. Aan de onderzijde ook behoorlijk wat olie... Dat zal binnenkort tijdens de grote beurt aan bod komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Showroom”