Dynamo geeft ruim 14V accu laad niet, auto start niet

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Peter_F

Dynamo geeft ruim 14V accu laad niet, auto start niet

Bericht door Peter_F » 12 jan 2021, 20:06

Goede avond, mijn naam is Peter. Ik ben nieuw hier en rij sinds 8 maanden een BMW 116i uit 2007. En eerlijk het is een geweldige auto.

Helaas heb ik nu het volgende probleem. Met de vorst was mijn accu leeg. Ik hoorde een tik maar de startmotor probeerde niet eens rond te gaan.

Hij is gestart met een start hulp en toen ik terug van werk kwam is er een nieuwe accu in gegaan.

De auto starten nog steeds niet. Het was precies het zelfde, een tik maar de startmotor probeerde niet rond te gaan.

Ik heb met de start hulp gestart op het jumpstart punt en dan is het tik lopen.
Ik heb gemeten op het jumpstart punt onder de motorkap naar massa. Ik meet daar ruim 14V dus de dynamo werkt.

Ik meet op de accu en de spanning meet veel lager 10V (ik had de accu na een rit deels leeg getrokken maar werdt niet bij geladen)

Ik heb massa en al de plus aansluit punten opgeschuurd en goed vast gezet. Dit heeft niet geholpen.

Ik heb over de plus pool en de door voer naar de bodem gemeten om de PyroFuse te controleren maar ik meet geen verschil spanning die er naar mijn idee moet zijn als de PyroFuse gesprongen is en er aan 1 zijde 14V en 10 aan de andere zijde is.

Ik ben nu door de ideeën heen. Hebben jullie nog goede tips en /of ideeën

Alvast bedankt zover.

M.vr.gr. Peter

ehombie

Re: Dynamo geeft ruim 14V accu laad niet, auto start niet

Bericht door ehombie » 13 jan 2021, 07:53

eeste waar ik aan denk zijn:
- is je ibs nog goed --> uitlezen voor evt gerelateerde foutcodes
- batterij (laten) registeren met de betere programma's
- opzich niet verkeerd gedacht met die volt metingen, misschien eerst de accu volledig opladen.
- ibs communicatie connector kun je evt ook los koppelen, dan laad de dynamo "niet meer slim" als het ware...

even vanuitgaan dat dit model al een ibs heeft..

succes
laat evt de oplossing ook horen...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 13 jan 2021, 18:43

Is de aansluiting op je accubak niet geoxideerd?

Kabel onder de auto niet gebroken?

Kun je eenvoudig testen door even een kabel los onder je auto door te leggen.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

-Richard-

Bericht door -Richard- » 18 jan 2021, 18:46

Klinkt inderdaad alsof er een probleem is met de exterieur voedingskabel. Een 50mm² kabel loopt vanaf de dynamo naar de overstart terminal nabij je chassisnummer. Daarna gaat deze onder de auto door naar een terminal die de buiten en binnenzijde van de auto verbindt. Eenmaal binnen is het nog zo'n 15cm tot de aansluitpool van de accu. De dynamo is in bedrijf want die spanning is gezond.
Kun je de stroom meten die er loopt middels een ampere tang? Dan weet je zeker dat er een onderbreking is! Tot die tijd even de accu goed vol laden, diepontlading van de accu daar slijt deze het sterkste van.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”