Trilling onder de auto.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
E60530i

Trilling onder de auto.

Bericht door E60530i » 19 feb 2021, 14:05

Beste leden,

Ik heb iets opgemerkt waar ik geen oorzaak van kan vinden terwijl het wel "simpel" klinkt.

Als ik mijn auto start (M54B30) dan loopt de motor als een naaimachine hij rijd goed schakelt goed en ziet er onder de auto goed uit (geen druppels olie of gekkigheid)

Zodra de motor warm is en ik zet de auto in P dan hoor ik een ratel onder de auto vandaan komen en het lijkt rechts voor vandaan te komen. Ook doet dit zich voor als ik hem in N zet. Zet ik hem in D of R is het geluid nagenoeg niet aanwezig (zeer licht) en verdwijnt het zodra ik gas geef en begin te rijden.

Als ik in P of N gas geef wordt de ratel heviger en soms verdwijnt het ook gewoon in zijn geheel voor een tijdje (minuut of 3 voor het terugkomt).

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

Gezien ik een hitteschild verdacht/uit wilde sluiten heb ik de auto op de brug gehad en de beschermplaat eronder uit gehaald.
Na 100% zeker ervan te zijn dat alles goed vast zit en nergens tegen aankomt alles weer vastgezet en geluisterd.

Na verloop van tijd kwam het geluid weer op waardoor ik de koppelomvormer verdacht (ook omdat hij te triggeren valt in P versus D)

Echter lijkt het meer vanaf onder de auto gezien rechts voor vandaan te komen. (ook met aircopomp uitgeschakeld).

Zijn er zover jullie weten en ik begrijp dat het zonder zelf te horen lastig is enige aanknopingspunten die ik sowieso moet checken?
of denken jullie ook dat het de koppelomvormer is als ik mijn klacht zo beschrijf?

Ik hoor het erg graag van jullie!

Groeten

Danny

E60530i

Re: Trilling onder de auto.

Bericht door E60530i » 19 feb 2021, 19:16

Ik heb er een filmpje van gemaakt met het geluid duidelijk hoorbaar, kan ik dat hier toevoegen?

m.h.

Bericht door m.h. » 20 feb 2021, 14:15

Gewoon via YouTube? Met een filmpje kunnen we beter helpen idd

E60530i

Bericht door E60530i » 15 mar 2021, 13:34

Geluid komt van de katalysatoren af! Waarschijnlijk binnenmantel die losgekomen is en trilt!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”