Kachel en airco werkt niet
Kachel en airco werkt niet
Hallo, ik heb een e61 525 N52 autm van 2-2007 met climate control automatic.
Verleden jaar had ik dat de bestuurderskant minder warm werd dan de bijrijderskant met gelijke temp. instelling.
Verleden jaar heb ik de airco laten vullen en die heeft de hele zomer goed gewerkt.
Twee weken geleden toen het zo warm was functioneerde de airco niet, geen koude lucht de blower doet het wel.
Nu het zo koud is dus de verwarming aan, maar aan beide zijden alleen koude lucht. Dus zowel de airco als de verwarming functioneren niet.
Wat kan dit zij en wat moet ik dan in INPA uitlezen als foutmelding?
Verleden jaar had ik dat de bestuurderskant minder warm werd dan de bijrijderskant met gelijke temp. instelling.
Verleden jaar heb ik de airco laten vullen en die heeft de hele zomer goed gewerkt.
Twee weken geleden toen het zo warm was functioneerde de airco niet, geen koude lucht de blower doet het wel.
Nu het zo koud is dus de verwarming aan, maar aan beide zijden alleen koude lucht. Dus zowel de airco als de verwarming functioneren niet.
Wat kan dit zij en wat moet ik dan in INPA uitlezen als foutmelding?
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956
Re: Kachel en airco werkt niet
De E60's hebben in de iDrive nog een aparte Climate instelling waar je eventueel warm/koud kan aanpassen. Kijk voor de zekerheid eerst naar de instellingen daar, dan kan je dat in ieder geval uitsluiten. Het komt wel eens voor dat mensen dat ooit veranderen en het vervolgens vergeten, dan krijg je soms situaties waarbij die nog steeds warm blaast als de airco aan staat of koude lucht bij een hoger temperatuurinstelling van je verwarming.
Re: Kachel en airco werkt niet
bedoel je "waar moet ik zijn voor foutmeldingen binnen inpa"?
heb wel een idee wat fout kan zijn...maar of die overal een foutmelding van kan geven dat is weer een andere vraag. Foutmelding zijn oorzaak of gevolg meldingen. Welke het is, dat besluit jij obv. ervaring/gelezen in vergelijkbaar topic/ externe meeting / tech. info/ etc....)
Als je geen foutmeldingen hebt waaruit je kunt beredeneren of iets wel of niet kapot is (of kunt testen)
--> probeer live data te bekijken dmv de bekende programma's om hier iets afwijkt. denk hierbij binnentemperatuur, druk in je airco systeem, ventielregeling.
tip: kijk/meet/voel zelf even aan wat leidingen tot aan het regelventiel of ingang warmtewisselaar...
en wat kubilay zegt is inderdaad ook zo'n dingetje in idrive...
succes.
heb wel een idee wat fout kan zijn...maar of die overal een foutmelding van kan geven dat is weer een andere vraag. Foutmelding zijn oorzaak of gevolg meldingen. Welke het is, dat besluit jij obv. ervaring/gelezen in vergelijkbaar topic/ externe meeting / tech. info/ etc....)
Als je geen foutmeldingen hebt waaruit je kunt beredeneren of iets wel of niet kapot is (of kunt testen)
--> probeer live data te bekijken dmv de bekende programma's om hier iets afwijkt. denk hierbij binnentemperatuur, druk in je airco systeem, ventielregeling.
tip: kijk/meet/voel zelf even aan wat leidingen tot aan het regelventiel of ingang warmtewisselaar...
en wat kubilay zegt is inderdaad ook zo'n dingetje in idrive...
succes.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Kachel en airco werkt niet
De Drive instellingen op het scherm heb ik al geprobeerd dat verandert niets . Ik zat te denken aan de inlaatluchtsensor als die kapot is gebeurt er natuurlijk zowel warm als koud niks want dan weet het systeem niet wat het moet doen.
Ik zal eerst eens uitlezen , kijken of ik iets vind.
Ik zal eerst eens uitlezen , kijken of ik iets vind.
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Kachel en airco werkt niet
Op je dashboard naast de knoppen van je verwarming zit een klein roostertje. Hierachter zit een kanaaltje met een heel klein ventilatortje die wat lucht uit de cabine langs een sensor zuigt. Als deze niet meer werkt dan meet hij de temperatuur ook niet meer. Hou eens een stukje heel dun papier (vloeitje of strookje wc papier) bij dat roostertje en kijk dan wat ie doet. Geen beweging kan inhouden dat het kleine ventilatortje stuk is of de boel verstopt zit met stof.
Kijk ook eens met een lampje in dat roostertje, je zou de sensor dan moeten zien en die moet zo schoon mogelijk zijn.
Kijk ook eens met een lampje in dat roostertje, je zou de sensor dan moeten zien en die moet zo schoon mogelijk zijn.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Kachel en airco werkt niet
Ik heb INPA bekeken en zie dat ik bij de verwarming als de auto op contact staat spanning op de waterventielen heb maar als ik de motor laat lopen er geen spanning is.
Dit is met het contact aan en motor uit
Dit is met de motor aan.
Dit zijn de andere sheets
Dit is met het contact aan en motor uit
Dit is met de motor aan.
Dit zijn de andere sheets
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956
Re: Kachel en airco werkt niet
je moet even fysiektesten met een testlamp of er spanning oo de betreffende pins komen (voltmeter kan ook).Ik heb INPA bekeken en zie dat ik bij de verwarming als de auto op contact staat spanning op de waterventielen heb maar als ik de motor laat lopen er geen spanning is
tussen "motor op contact" EN "lopend" kan een verschil zitten qua stroomverzorging naar de componten. dit is misschien wat je ziet in aanduiding in inpa met die " !12.0V"
maar mijn onderbuik zegt dat er iets mis is met je ventiel. (uitgaande dat kabels oke zijn)
volgens mij zijn het nc ventielen (normal closed).
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Kachel en airco werkt niet
Afgaand op de uitleesgegevens heb ik een kachelventiel besteld. Omdat ik een airco automatic heb denk ik dat het samenhangt. Ik denk ook dat bij geen spanning de ventielen deze gesloten zijn, dus bij O V dicht . We zullen zien. Ik heb geen schema kunnen vinden hoe die draden geschakeld zijn
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956
Re: Kachel en airco werkt niet
Geen melding van een AUC sensor defect? Dacht dat je airco dan niet inschakelt als die kapot is.
Verder zie ik in foto 4 Klappenpositionen - voetenruimte links staat dicht en rechts staat open, klopt dat?
Ook zie ik dat defrost 100% open staat? is dat niet max warmte op de voorruit?
Terwijl op foto 6 Bedienteil defrost geen zwart rondje heeft, maw. defrost is niet ingeschakeld?
Zomaar wat dingen die mij opvallen.
Verder zie ik in foto 4 Klappenpositionen - voetenruimte links staat dicht en rechts staat open, klopt dat?
Ook zie ik dat defrost 100% open staat? is dat niet max warmte op de voorruit?
Terwijl op foto 6 Bedienteil defrost geen zwart rondje heeft, maw. defrost is niet ingeschakeld?
Zomaar wat dingen die mij opvallen.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Kachel en airco werkt niet
Bedankt Knakkel voor de opmerking In Afb 1 en 2 zie je bij Diagnose wasserventil en daaronder een uitroepteken staan, wat zou dat betekenen en is Stromsense een gevolg van Wasserventil?
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956
Re: Kachel en airco werkt niet
Goed gezien, Robert. Die had ik weer even gemist.
Ik meen mij te herinneren dat een uitroepteken betekent dat de waardes buiten opgaaf liggen.
Met andere woorden, de computer probeert de klep te openen maar merkt dat het te veel stroom kost om dat te doen.
Dat zou betekenen dat het wasserventil inderdaad kapot is.
Hier is een handige video waar het goed uitgelegd wordt.
Ik meen mij te herinneren dat een uitroepteken betekent dat de waardes buiten opgaaf liggen.
Met andere woorden, de computer probeert de klep te openen maar merkt dat het te veel stroom kost om dat te doen.
Dat zou betekenen dat het wasserventil inderdaad kapot is.
Hier is een handige video waar het goed uitgelegd wordt.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Kachel en airco werkt niet
Waterventiel vervangen wordt na lange tijd wel iets warmer maar minimaal, Ik zag bij uitlezen dat de waterventielen voor 50% open stonden dit verandert naar 90% maar heeft geen effect. Ik was aan het denken als de inlaat temperatuursensor defect is dan weet het systeem niet wat het moet regelen. Aan de andere kant, ik leest geen fouten uit dat zou die toch moeten melden. Iemand nog een idee. Ik heb nog een bedieningspaneel besteld om uit te sluiten dat het hieraan ligt maar ik las dat je dat moet coderen. Weet iemand daar meer van?
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956
Re: Kachel en airco werkt niet
Moet je inderdaad programmeren maar als je met bmw software uitleest (dus niet wat jij gebruikt) dan was je nu al klaar geweest.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Kachel en airco werkt niet
Ik neem aan dat deze " duty cylce" voorheen niet zichtbaar was? gezien ik bij motor aan 0% stond.--> dus dit is positief.Waterventiel vervangen wordt na lange tijd wel iets warmer maar minimaal, Ik zag bij uitlezen dat de waterventielen voor 50% open stonden dit verandert naar 90% maar heeft geen effect.
Waarom denk je dat deze temperatuursensor defect is? zie je temperaturen die verdacht " sterk" afwijken? Als een tempsensor defect is gaat die meestal naar uiterste toe.. -50 ofzo.Ik was aan het denken als de inlaat temperatuursensor defect is dan weet het systeem niet wat het moet regelen. Aan de andere kant, ik leest geen fouten uit dat zou die toch moeten melden. Iemand nog een idee
Heb je al eens aan slangen gevoeld die uit/in de warmte wisselaar gaan? Misschien zit je warmtewisselaar verstopt?
Waar je evt ook rekening mee moet houden indien je (goedkoop) aftermarket gaat, dat een ventiel overweg kan met duty cycle. Heb je een slechte aftermarket dan is die bij bijv. 50-80% duty ook gewoon dicht.
Zijn maar wat ideeen....succes.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Kachel en airco werkt niet
@Source, ik heb het bedieningspaneel niet vervangen , dus hoezo zou ik dan nu klaar zijn?
Bij het uitlezen van het bedieningspaneel zie je dat de ingestelde temperatuur 27 G is. Dus ik ga ervan uit dat het bedieningspaneel functioneert. Dus dat zal ik niet vervangen.
Ik was aan het denken dat wanneer de ingangstemperatuur fout gemeten wordt er dus ook een fout signaal naar het waterventiel gaat. Waarschijnlijk wordt de sensor alleen als foutmelding weergegeven als die verbroken is niet als die b.v. 20 G aangeeft terwijl het maar 5 G buiten is. Er worden geen fouten weergegeven bij uitlezen
Er zijn 3 sensoren denk ik.
1. Temp. sensor warmtewisselaar
2. Temp. sensor verdamper
3. Temp. sensor koudeluchtverdeler.
Ik zou dan op 1 tippen wat denken jullie? Klopt het dat je door het display te verwijderen erbij komt?
Er is ook nog de AUC sensor maar als je op luchtcirculatie stelt dan zou dat niet uitmaken als die defect zou zijn.
Bij het uitlezen van het bedieningspaneel zie je dat de ingestelde temperatuur 27 G is. Dus ik ga ervan uit dat het bedieningspaneel functioneert. Dus dat zal ik niet vervangen.
Ik was aan het denken dat wanneer de ingangstemperatuur fout gemeten wordt er dus ook een fout signaal naar het waterventiel gaat. Waarschijnlijk wordt de sensor alleen als foutmelding weergegeven als die verbroken is niet als die b.v. 20 G aangeeft terwijl het maar 5 G buiten is. Er worden geen fouten weergegeven bij uitlezen
Er zijn 3 sensoren denk ik.
1. Temp. sensor warmtewisselaar
2. Temp. sensor verdamper
3. Temp. sensor koudeluchtverdeler.
Ik zou dan op 1 tippen wat denken jullie? Klopt het dat je door het display te verwijderen erbij komt?
Er is ook nog de AUC sensor maar als je op luchtcirculatie stelt dan zou dat niet uitmaken als die defect zou zijn.
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956