m.h. F11 N47
m.h. F11 N47
Mijn showroom is wel een beetje anders dan gemiddeld hier op het forum. Mijn F11 is geen showauto voor mooie foto's. De auto wordt behoorlijk intensief gebruikt circa 50.000 km per jaar.
Ik ga hier vooral posten wat ik doe om de auto te onderhouden en welke reparaties ik allemaal heb gehad/uitgevoerd.
Het betreft een gechipte 518d high executive bouwjaar 2014 (motorcode N47D20C) aangeschaft eind 2017 met een kilometerstand van 170.000. Oliewissels doe ik rond de 20.000km. Brandstof en Luchtfilter vervang ik rond de 75k.
Éen keer per jaar ga ik voor een 3d uitlijning, meestal na een aanverwante reparatie aan schokdempers/draagarmen
2018:
190.000 > gechipt bij BR-performance Willebroek naar 226PK
200.000 > multiriem + spanner
215.000 > olie ververst van automaat
220.000 > draagarmrubbers reactiearm voorzijde vervangen
2019:
230.000 > walnut blasting uitgevoerd. Zie onderstaande DIY
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 38&t=58252
230.000 > koelvloeistof ververst
250.000 > luchtveer LA vervangen wegens lekje voor een airsus. Zie onderstaande DIY
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 38&t=59145
2020:
270.000 > bestuurders stoel zitschuim vervangen + verlengstukje geplaatst. Zie onderstaande link
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... l&start=15
270.000 > luchtveer RA vervangen wegens lekje voor een airsus
270.000 > schokdempers achterzijde vervangen voor Koni special active
290.000 > roetfilter zelf gereinigd. Zie onderstaande DIY
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 38&t=60397
312.000 > olie ververst/geflusht van automaat. Zie onderstaande DIY
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 38&t=56693
2021:
320.000 > trekhaak geplaatst
340.000 > schokdempers voorzijde vervangen voor Bilstein B4
340:000 > Swirlflaps / EGR weggeschreven, EGR koeler verwijderd om motorschade te voorkomen bij lekkage
340.000 > multiriem, spanner, waterpomp, dynamovrijloop vervangen en KVS ververst
370.000 > blower ventilatie vervangen. Zie onderstaande DIY:
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... 38&t=63087
2022:
380.000 > draagarmrubbers voorzijde vervangen voor Lemforder. Zie onderstaande DIY:
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... 38&t=63259
400.000 motor- en versnellingsbaksteunen vervangen voor Lemforder
403.000 > wielnaaf LV vervangen FAG. Zie onderstaande DIY
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 38&t=63511
415.000 > gasveren ruitje achterklep vervangen voor Stabilus
2023:
Optisch: achterruiten laten blinderen en voorruit laten voorzien van blauwe chameleon folie.
425.000 > dynamo defect, vervangen voor tweedehands
435.000 > achterste hardyschijf + differentieel rubbers vervangen
436.000 > probleem druksensor uitlaatgas Zie onderstaande DIY
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... 07#p710007
444.000 > olie ververst/geflusht van automaat
444.000 > sensor motoroliepeil vervangen
444.000 > schokdempers achter vervangen voor Bilstein B4
446.000 > remmen voorzijde upgrade (klauwen van een 530d = 330mm > 348mm schijf
454.000 > sensor uitlaatgasdruk (voor turbo) defect. Vervangen voor origineel
2024
478.000 > kleppendeksel vervangen voor aftermarket
478.000 > reactiearm upgrade zie onderstaande DIY
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 38&t=63579
478.000 > diverse olie "lekjes" verholpen en krukaspoelie vervangen.
485.000 > differentieel gereviseerd door Hardemann Motorsport
485.000 > wiellagers achter preventief vervangen
500.000 > Airco condensor preventief vervangen
Planning:
Xenon vervangen
Koplampen polijsten
Roetfilter preventief reinigen
Ik ga hier vooral posten wat ik doe om de auto te onderhouden en welke reparaties ik allemaal heb gehad/uitgevoerd.
Het betreft een gechipte 518d high executive bouwjaar 2014 (motorcode N47D20C) aangeschaft eind 2017 met een kilometerstand van 170.000. Oliewissels doe ik rond de 20.000km. Brandstof en Luchtfilter vervang ik rond de 75k.
Éen keer per jaar ga ik voor een 3d uitlijning, meestal na een aanverwante reparatie aan schokdempers/draagarmen
2018:
190.000 > gechipt bij BR-performance Willebroek naar 226PK
200.000 > multiriem + spanner
215.000 > olie ververst van automaat
220.000 > draagarmrubbers reactiearm voorzijde vervangen
2019:
230.000 > walnut blasting uitgevoerd. Zie onderstaande DIY
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 38&t=58252
230.000 > koelvloeistof ververst
250.000 > luchtveer LA vervangen wegens lekje voor een airsus. Zie onderstaande DIY
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 38&t=59145
2020:
270.000 > bestuurders stoel zitschuim vervangen + verlengstukje geplaatst. Zie onderstaande link
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... l&start=15
270.000 > luchtveer RA vervangen wegens lekje voor een airsus
270.000 > schokdempers achterzijde vervangen voor Koni special active
290.000 > roetfilter zelf gereinigd. Zie onderstaande DIY
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 38&t=60397
312.000 > olie ververst/geflusht van automaat. Zie onderstaande DIY
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 38&t=56693
2021:
320.000 > trekhaak geplaatst
340.000 > schokdempers voorzijde vervangen voor Bilstein B4
340:000 > Swirlflaps / EGR weggeschreven, EGR koeler verwijderd om motorschade te voorkomen bij lekkage
340.000 > multiriem, spanner, waterpomp, dynamovrijloop vervangen en KVS ververst
370.000 > blower ventilatie vervangen. Zie onderstaande DIY:
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... 38&t=63087
2022:
380.000 > draagarmrubbers voorzijde vervangen voor Lemforder. Zie onderstaande DIY:
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... 38&t=63259
400.000 motor- en versnellingsbaksteunen vervangen voor Lemforder
403.000 > wielnaaf LV vervangen FAG. Zie onderstaande DIY
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 38&t=63511
415.000 > gasveren ruitje achterklep vervangen voor Stabilus
2023:
Optisch: achterruiten laten blinderen en voorruit laten voorzien van blauwe chameleon folie.
425.000 > dynamo defect, vervangen voor tweedehands
435.000 > achterste hardyschijf + differentieel rubbers vervangen
436.000 > probleem druksensor uitlaatgas Zie onderstaande DIY
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... 07#p710007
444.000 > olie ververst/geflusht van automaat
444.000 > sensor motoroliepeil vervangen
444.000 > schokdempers achter vervangen voor Bilstein B4
446.000 > remmen voorzijde upgrade (klauwen van een 530d = 330mm > 348mm schijf
454.000 > sensor uitlaatgasdruk (voor turbo) defect. Vervangen voor origineel
2024
478.000 > kleppendeksel vervangen voor aftermarket
478.000 > reactiearm upgrade zie onderstaande DIY
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 38&t=63579
478.000 > diverse olie "lekjes" verholpen en krukaspoelie vervangen.
485.000 > differentieel gereviseerd door Hardemann Motorsport
485.000 > wiellagers achter preventief vervangen
500.000 > Airco condensor preventief vervangen
Planning:
Xenon vervangen
Koplampen polijsten
Roetfilter preventief reinigen
Laatst gewijzigd door m.h. op 04 jul 2024, 15:48, 50 keer totaal gewijzigd.
Re: m.h. F11 N47
Super !
Bedankt voor dergelijke input ... vind ik persoonlijk leuk
Bedankt voor dergelijke input ... vind ik persoonlijk leuk
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: m.h. F11 N47
Die bmw is in goede handen....
mooi overzicht. Km standen waarvoor een diesel/bmw auto makkelijk hoort te halen in de hedendaagse "wegwerpcultuur". Blijf je dpf verhaal echt tof vinden.
mooi overzicht. Km standen waarvoor een diesel/bmw auto makkelijk hoort te halen in de hedendaagse "wegwerpcultuur". Blijf je dpf verhaal echt tof vinden.
Laatst gewijzigd door ehombie op 06 nov 2021, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: m.h. F11 N47
Thanks, ja goed onderhoud en je houd een fijn rijdende wagen. Voordeel is wel dat dit in de basis en kwalitatief goede auto is.
Edit (Schema nog aangepast. 2x multiriem en 1x waterpomp +dynamovrijloop nog toegevoegd).
Edit (Schema nog aangepast. 2x multiriem en 1x waterpomp +dynamovrijloop nog toegevoegd).
Re: m.h. F11 N47
Owja de bestuurdersstoel revisie / uitbreiding nog toegevoegd....
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... l&start=15
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... l&start=15
Re: m.h. F11 N47
leuk, zo'n overzicht!
Voor mijn vorige werk reed ik ook zo'n 70K per jaar, jouw onderhoudsintervallen komen me dus wel bekend voor
Ik ken het belang van een auto die technisch in orde is en blijft bij die afstanden, als je het blok netjes warm rijdt hoef je daar in ieder geval in principe geen zorgen over te hebben. Ik heb destijds op mijn getunede blok 670.000 km gezet voordat de bak de geest gaf. (Dat was weliswaar geen BMW, maar geldt volgens mij voor elke diesel)
ik wens je nog veel meer veilige kilometers toe!
Voor mijn vorige werk reed ik ook zo'n 70K per jaar, jouw onderhoudsintervallen komen me dus wel bekend voor
Ik ken het belang van een auto die technisch in orde is en blijft bij die afstanden, als je het blok netjes warm rijdt hoef je daar in ieder geval in principe geen zorgen over te hebben. Ik heb destijds op mijn getunede blok 670.000 km gezet voordat de bak de geest gaf. (Dat was weliswaar geen BMW, maar geldt volgens mij voor elke diesel)
ik wens je nog veel meer veilige kilometers toe!
Re: m.h. F11 N47
Bedankt voor je reactie!
Idd, netjes warm rijden, fatsoenlijke brandstof tanken, en vaker dan opgegeven olie verversen zijn in mijn opinie de sleutel tot heel veel kilometers.
En om het comfortabel te houden investeren in ophaning, zowel wielophanging als motorsteunen etc. Tijdig schokdempers vervangen en stoelen "reviseren" of vervangen als ze zijn doorgezeten.
670k, dat zijn de betere prestaties! Ik heb met mijn 360k nog altijd GEEN olieverbruik, fantastisch blij mee. Dat is al een goede indicatie van de motorconditie. 600k is het minimale doel voor mij ook, alleen kriebelt het vaak genoeg als ik het laatste model 5 serie zie rijden.
Idd, netjes warm rijden, fatsoenlijke brandstof tanken, en vaker dan opgegeven olie verversen zijn in mijn opinie de sleutel tot heel veel kilometers.
En om het comfortabel te houden investeren in ophaning, zowel wielophanging als motorsteunen etc. Tijdig schokdempers vervangen en stoelen "reviseren" of vervangen als ze zijn doorgezeten.
670k, dat zijn de betere prestaties! Ik heb met mijn 360k nog altijd GEEN olieverbruik, fantastisch blij mee. Dat is al een goede indicatie van de motorconditie. 600k is het minimale doel voor mij ook, alleen kriebelt het vaak genoeg als ik het laatste model 5 serie zie rijden.
Re: m.h. F11 N47
Vandaag de winterbanden erop gelegd. Velg maatje kleiner 17 inch tegenover 18 inch voor de zomerbanden. Voorop 2 pirelli's met circa 4 a 5mm profiel, achterop 2 nieuwe pirelli's. Man wat een dweil ineens die auto!
Volgende week even voor en achter omwisselen, hopelijk doet dat iets qua weg gedrag. Even een afritje nemen met 130 km/h en de traction control begint al te werken.
Herriner me wel nog dat de 17 inch een stuk anders aanvoelden en ook de tracion control kwam dan wel eens in werking maar t valt me nu wel echt tegen. (Vorig jaar geen winterbanden gemonteerd gehad. En het jaar ervoor waren het alleen winterbanden op de vooras aangezien er nog goede zomerbanden op de velgen lagen).
Update: Leek vooral door de hoge buitentemperatuur te komen (en misschien wat gewenning). Geen problemen meer ondervonden
Volgende week even voor en achter omwisselen, hopelijk doet dat iets qua weg gedrag. Even een afritje nemen met 130 km/h en de traction control begint al te werken.
Herriner me wel nog dat de 17 inch een stuk anders aanvoelden en ook de tracion control kwam dan wel eens in werking maar t valt me nu wel echt tegen. (Vorig jaar geen winterbanden gemonteerd gehad. En het jaar ervoor waren het alleen winterbanden op de vooras aangezien er nog goede zomerbanden op de velgen lagen).
Update: Leek vooral door de hoge buitentemperatuur te komen (en misschien wat gewenning). Geen problemen meer ondervonden
Laatst gewijzigd door m.h. op 09 feb 2022, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: m.h. F11 N47
Vandaag naar de APK geweest. Toevallig hadden zo recent de deeltjesteller binnengekregen. Deze wordt vanaf juli 2022 verplicht voor diesels
https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dos ... voertuigen
Gelukkig kwam er uit mijn uitlaat 0,0 deeltjes. Ben er blij dat ik niet gekozen heb het roetfilter te verwijderen. Ik heb er geen problemen mee tot nu toe en anders zat ik nu toch met flinke kosten om alles in ere te herstellen
https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dos ... voertuigen
Gelukkig kwam er uit mijn uitlaat 0,0 deeltjes. Ben er blij dat ik niet gekozen heb het roetfilter te verwijderen. Ik heb er geen problemen mee tot nu toe en anders zat ik nu toch met flinke kosten om alles in ere te herstellen
Re: m.h. F11 N47
Mijn garage doet eigenlijk bijzonder weinig moeite als iemand langskomt met downpipes of verwijderd roetfilter. Laatst ook een M2 met downpipes. Of hun dan konden keuren? Hebben ze wel gedaan, maar kwam er niet doorheen.
Re: m.h. F11 N47
Verschil is wel dat er momenteel niet gemeten wordt, alleen een visuele check is noodzakelijk. Als het roetfilter dus is leeggehaald en terug geplaatst is het dus niet waarneembaar.
Re: m.h. F11 N47
Beetje tegen mijn eigen principes in heb ik de twee motorsteunen en de versnellingsbaksteun aftermarket besteld.
Normaal gesproken kies ik voor origineel deze producten maar als ik voor Lemforder kies ben bijna 200 euro goedkoper uit. Ga dus toch een "gokje" wagen.
Ik verwacht ze in de volgende weken te monteren. Laat jullie de uitkomst weten.
Normaal gesproken kies ik voor origineel deze producten maar als ik voor Lemforder kies ben bijna 200 euro goedkoper uit. Ga dus toch een "gokje" wagen.
Ik verwacht ze in de volgende weken te monteren. Laat jullie de uitkomst weten.
Re: m.h. F11 N47
Lemförder is prima, zou ik zelf ook doen.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: m.h. F11 N47
Ja daarom ook gokje tussen aanhalingstekens. Als er een aftermarket product hier goed in moet zijn dan is het lemforder wel inderdaad
Re: m.h. F11 N47
Corteco is de OE fabrikant volgens FCP Euro.