Versteleenheid nokkenas uitlaat

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
DuKeZ
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 mei 2010, 19:35

Versteleenheid nokkenas uitlaat

Bericht door DuKeZ » 12 feb 2022, 17:00

Afgelopen woensdag na het ophalen van mijn mooie F11 een storingsmelding gekregen (Aandrijving, beheerst rijden) op een F11 (06-2012) N20 528iX met 135.000 km. Woensdag direct terug en zijn de sensoren van de vanos schoon gemaakt, maar volgende dag wederom storing, dus gelijk terug. Geen goed begin, maar alle medewerking vanuit de garage, dus daar ben ik blij mee. Anders zou ik ook direct de koop ontbonden hebben vanwege een ondeugdelijk product.

De distributieketting incl. oliepompketting e.d. zijn medio begin 2018 vervangen bij km stand 74.000, door een BMW-dealer (vanuit het onderhoud van de dealer terug te lezen).

Nu is hoogstwaarschijnlijk de 'versteleenheid nokkenas - uitlaat' kapot. Deze wordt vervangen incl. de centrale vanosklep. Mijn vraag is eigenlijk, is het niet verstandig om ook de 'versteleenheid nokkenas - inlaat' gelijk te vervangen? Ik snap dat het onderdeel ca. 400 euro kost, maar nu het toch open ligt.... Volgens de garage zien de ketting incl. spanners er goed uit.

En mijn onderbuikgevoel is er niet zeker op, temeer zou er nog meer niet goed kunnen zijn. Wat zijn jullie ervaringen?

Kuupertie
Berichten: 776
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: Versteleenheid nokkenas uitlaat

Bericht door Kuupertie » 13 feb 2022, 08:25

Ontbinden. Voor jouw blijft deze auto een smet houden. Ook als hij straks wellicht goed is.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

DuKeZ
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 mei 2010, 19:35

Re: Versteleenheid nokkenas uitlaat

Bericht door DuKeZ » 13 feb 2022, 15:35

Nog even verder in het onderhoudsoverzicht gekeken, de volgende zaken zijn ook vervangen;
* Sensor high-pressure (fuel)
* Wiring harness engine, valvetronic servomotor
*Engine oil pressure/temperature sensor
*Basic control unit DME (volgens mij is dit de gehele computer, toch?)
* High pressure pipe

Er is dus nogal wat vervangen. Zou dit een vervolg-probleem zijn? Aan de andere zijde, wat vervangen is, is toch goed? Het houdt me toch bezig in mijn gedachte........ :gek:

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Versteleenheid nokkenas uitlaat

Bericht door ehombie » 13 feb 2022, 18:50

zijn deze in dezelfde tijdsperiode vervangen? Zo ja, lijkt het me meer dan ze het onderdelen kanon afvuren om het probleem te verhelpen ipv het betere diagnose werk. enfin...dat is mijn idee...op afstand.
het zijn onderdelen wat met die km stand niet kapot hoeven gaan....
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

ptrkp
Berichten: 232
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: Versteleenheid nokkenas uitlaat

Bericht door ptrkp » 13 feb 2022, 19:28

Een N20 is sowieso een probleem motor, die gingen heel vaak heel erg stuk.
Ik zou er direct afscheid van nemen en wat anders zoeken.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

DuKeZ
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 mei 2010, 19:35

Re: Versteleenheid nokkenas uitlaat

Bericht door DuKeZ » 13 feb 2022, 20:13

In oktober 2021 (bij 135558 km):
* Checking function of the DME
* Carrying out vehicle battery energy diagnosis
* Sensor High-pressure (fuel)

In september 2021 (bij 134746 km):
* Wiring harness engine, valvetronic servomotor
*Engine oil pressure/temperature sensor
*Basic control unit DME (volgens mij is dit de gehele computer, toch?)
* High pressure pipe
* En ook nog de kleppendekselpakking

In november 2019 (bij 101553 km):
Fahrzeugdiagnose -Testmodul durchführen,DME kein Fehler gespeichert,Leerlaufruhe prüfung
durchgeführt alle Werte i.o.,Vanos rasseln vorhanden Injektor 1 Zylinder etwas lauter.,

In januari 2018 (bij 74017 km):
* Distributieketting (incl. ketting oliepomp)

Genoeg onderhoud lijkt het. Voertuig is na laatste (naar ik denk dure beurt) verkocht en naar Nederland gekomen. Ik heb 'm in de 2 uur dat ik heb gereden naar 136.000 km gedraaid.

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Versteleenheid nokkenas uitlaat

Bericht door ehombie » 13 feb 2022, 21:26

Ik denk dat het verstandig is om er afstand te doen… (met de reden wat eerder is gemeld). Deze wagen heeft een verleden…
kan men het oplossen, denk het wel. Als je goed bent in diagnose werkzaamheden (niet alleen foutcodes lezen), en de tijd er voor neemt (ja, dit kost € en dat is verloren winst voor de verkoper) . Het liefst wil je het probleem laten optreden. Anders wordt het echt moeilijk.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Leon1980
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 aug 2013, 22:27

Re: Versteleenheid nokkenas uitlaat

Bericht door Leon1980 » 21 feb 2022, 07:00

Ik zou er zeker afstand van doen! Alles wat hierop gaat volgen gaat een nare nasmaak hebben. Gezien de onderhoudshistorie is het een ‘probleem’ auto waar ze niet echt goed raad mee weten…

Idd met liefde en aandacht is het wrs wel op te lossen maar ik zou zelf niet een hoop geld uitgeven om vervolgend van de ene kuil in de andere te lopen😅

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Versteleenheid nokkenas uitlaat

Bericht door Source » 21 feb 2022, 09:50

Met de auto is op zich niks mis mee. Een N20 is niet bepaald een probleemloze motor.
Ik zou een garage opzoeken die ervaring heeft met moderne BMW's.
Voor de rest deel ik de mening van Kuupertie.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

DuKeZ
Berichten: 89
Lid geworden op: 09 mei 2010, 19:35

Re: Versteleenheid nokkenas uitlaat

Bericht door DuKeZ » 24 feb 2022, 22:39

Dank voor alle adviezen. Garage heeft inmiddels alle problemen opgelost, heeft hun toch wel wat geld gekost. Ondanks dat ik in eerste instantie een slechte start heb gehad, toch de keuze gemaakt om het te behouden. Vervolgens auto geheel na laten kijken door BMW specialist in Veldhoven en hen ook nieuwe olie en filters en bougies laten plaatsen. Die ook naar onderhoud laten kijken, veel was al vervangen, en gaf aan dat het hoogstwaarschijnlijk domme pech is. Maar zoals gezegd is een N20 niet geheel storingsvrij. Nu al weer 1000 km verder, en krijg een dikke smile als ik instap. Hopelijk blijft dat zo :amen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”