*opgelost*-Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

*opgelost*-Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door Naalroc » 19 mar 2022, 09:54

Vanmorgen vroeg startte mijn wagen niet, geen enkel geluidje. Dit is een keer eerder gebeurd, omdat de accu niet vol genoeg was doordat ik momenteel heel weinig rijd en alleen hele korte stukjes.
Accu opladen verhielp dit prima.
Vandaag (3 maanden later) dus weer. Andere auto met volle accu en zware startkabels er naast, maar evengoed geen enkele reactie; Start booster er op: geen start. (startcontacten in de motorruimte hiervoor gebruikt)

Met universele uitlezer uitgelezen, met de volgende fouten; de eerste 2 zijn bekende fouten, en daarom zijn de plastic covers van de motor af, maar de fuel pressure sensor is nog niet vervangen.

29F3 fuel pressure sensor
30E9 NO sensor aging


2DEB 3/4 Power Management Vehicle Wiring system control
2F11 Radiator blind, Top.


Nu is die 2DEB een lekkere, maar vertelt je helemaal precies niets specifieks

Algemeen: koplampen branden normaal, bij starten gaan alle controle lampjes op het dash aan, en na even weer uit, alleen de 2 lampjes boven in blijven aan; een rode rechts (gordel) en een oranje voor motorontsteking links. Dit zijn de normale lampjes die aangaan als het contact aan gaat

Geen idee wat de volgende stap moet zijn. All hulp wordt op prijs gesteld, en met name wat ik aan moet met die 3e code. de eerste 2 zitten er al langer in en geven geen probleem .
Cor
Laatst gewijzigd door Naalroc op 24 apr 2022, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door Naalroc » 19 mar 2022, 11:53

Extra info:
2DEB
schijnt te refereren naar de accu spanning
Ik heb dit gemeten rechtstreeks op de accu èn op de oplaadpunten in de motor ruimte, en in beide gevallen is die 12,41 Volt.
Als ik de min van de accu los haal, en rechtstreeks op de accu meet , dan zie ik 12,72 Volt.

De accu is al wel ouder, maar nogmaals, ook met een goede accu in een andere auto, en met draaiende motor en gebruik makend van zware industriële startkabels, krijg ik geen enkele reactie in mijn motor.
Òòk een prima starthulp/booster, laat de startmotor niet draaien.
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door BMW530/1976 » 20 mar 2022, 09:59

Ik heb ookveen 525i lci. Heb dit ook gehad had en bij mij was de startmotor kapot.

Maakt geen enkel geluid meer. Was echt dood.

Verder wel alle lampen op het dashboard die aan en uit gingen zoals dat hoorde.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door ehombie » 20 mar 2022, 10:37

hmm...ik ga even vanuit dat er geen EWS tampering is. Anders had je hier ook een code van gezien...
Als de accuspanning te lang eraf is geweest oid moet je deze met de beter programma's weer "verbinden"

Kijk evt met inpa of je met live data "de inputs en outputs" van de CAS en DME "herkent" worden wanneer jij wil starten.
Heb dit nog niet met inpa bekeken...heb e.a. met ISTA ooit bekeken. Als je de input/output command van de starter kunt aflezen dan heb je al een aanwijzing dat je het evt bij de starter moet zoeken (zonder je inlaattraject te demonteren).

Vervolgens kun je met een test lamp de relais op de startmotor testen...om 100% zerker te zijn...
Laatst gewijzigd door ehombie op 20 mar 2022, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door Naalroc » 20 mar 2022, 10:38

Dat is interessant Bas, maar was er toen ook helemaal geen geluid van het start relais, wat normaal gesproken duidelijk hoorbaar moet zijn?
Hoe is dit geconstateerd/vastgesteld, en hoe bij mijn wagen te verifiëren?
Nieuw vereist, of ook gereviseerd te koop, en bij dealer gedaan/specialist of zelf?
Heeft iets van 230k op de klok dacht ik
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door Naalroc » 20 mar 2022, 10:51

@ehombie
Nee er is niemand aan de auto geweest; heeft gewoon in de carport gestaan sinds vrijdag middag; ik begrijp van de genoemde code EWS, dat de startmotor in dat geval wel ronddraait, maar niet aanslaat; dat is bij mij niet het geval, er gebeurt helemaal niets als ik de startknop indruk (met voet op de rem!)

Inpa nog niet up-and-running vanwege andere problemen aan mijn hoofd, inmiddels opgelost.
De tip dat de startmotor defect is, stemt mij hoopvol (!) dat is oplosbaar, alleen nog hoe stel ik dat vast, het is niet iets wat je wilt vervangen om vervolgens te constateren dat het niets opgelost heeft..
Omdat er geen geluiden te horen zijn, denk ik dan eerder aan het startmotorRELAIS , hoewel een dealer mogelijk zonder meer de complete motor zal vervangen.

Is dit een uitvoering zoals bij 'klassieke' motoren het geval is, zonder elektronische toestanden er aan /er omheen?
Hoop op verdere communicatie hierover.
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door BMW530/1976 » 20 mar 2022, 11:18

Ik had geen enkel geluid. Het relais ga je niet horen. Dat zit te verweg om te horen.

Ik heb gewoon de gok genomen en de startmotor gedemonteerd. Deze laten reviseren.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door Naalroc » 20 mar 2022, 11:28

Komt de startmotor er vanaf de bovenkant uit Bas?, dus inlaat eerst verwijderen, of 'gewoon' vanaf de onderkant.
Ik heb dat "Bentley manual" maar daar wordt de N53 dus niet in genoemd, maar zal gelijk zijn aan de N52/N54? wat de startmotor betreft?
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door BMW530/1976 » 20 mar 2022, 15:40

Idd inlaat verwijderen en dan komt hij eruit. Ik heb eerst een YouTube filmpje bekeken.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door BMW530/1976 » 24 mar 2022, 17:13

En? Al wat wijzer?
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door Naalroc » 24 mar 2022, 19:27

Ja, en blij: het was inderdaad de startmotor, en had een Bosch ruilmotor besteld waarop ik 2 dagen moest wachten, maar sinds een half uur geleden loopt de wagen weer, en ben de hele toestand weer aan het samenbouwen, wat een klus en wat een gewroet!
Maar ik heb niks over gehouden, en ook niet tekort gekomen, dus missie geslaagd (bijna dan).

Maar ik heb geen enkel compleet filmpje gevonden dat de 525i E60/61 LCI goed toont, maar heb wel een aantal foto's gemaakt en tips die ik mogelijk hier kan plaatsen. O.a. het feit dat die motor met 2 aluminium bouten vast zit, die een Torq kop hebben, terwijl je op de bovenste ook geen dop kwijt kan, want die bout zit er vanaf de achterkant in en schroeft in het draadgat in de startmotor. Maar het is gelukt met een 7/16" ringsleutel, die past precies.
Bedankt voor de assistentie en interesse,
Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door ehombie » 24 mar 2022, 20:08

:duim:
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door BMW530/1976 » 24 mar 2022, 21:39

Mooi dat het opgelost is.

Ik weet inderdaad dat er niet veel ruimte is om te werken maar dat het uiteindelijk wel te doen is.

Die alu bouten behoor je eigenlijk te vernieuwen.

Heb ik ook niet gedaan trouwens. :whistle:
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door Naalroc » 24 mar 2022, 22:09

Ja Bas, ik weet dat je die 2 bouten moet vervangen (€7 +) maar de bovenste steekt vanaf de achterkant door het vliegwielhuis, en die bout kun je er gewoon niet uit krijgen, (komt tegen schutbord/firewall) en ik was ook bang om die te verliezen/laten vallen, en dan zou die bij de andere gevallen sleuteltjes en dopjes onder de motor beschermplaat terecht gekomen zijn. Dus ik heb ze voor de zekerheid (ook) niet vervangen.

Ik heb van de gelegenheid natuurlijk wel gebruik gemaakt om de lage benzinedruk sensor te vervangen, waarmee ik 3 maanden geleden begonnen was (zie mijn post hierover van december) hier:
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 23&t=63120
en die operatie onverrichter zake af moest breken omdat ik het manifold er niet weg kon krijgen. ehombie had mij er toen al wel op gewezen, dat de 2 moeren van de flenskoppeling van de EGR leiding tegen het schutbord verwijderd moeten worden, en dat geef inderdaad voldoende ruimte om de EGR klep zelf uit te bouwen, waarna de rest zichzelf wijst. Ik had nog wel gekeken hoe Bas die sensor vervangen had, zonder het inlaatmanifold uit te bouwen zoals je schreef, maar daarvoor zag ik geen mogelijkheid.
Maar je had wel gelijk: nu die sensor al glimmend op de leiding zit, kan je hem zien zitten als je het gasklephuis van het inlaat spruitstuk hebt verwijderd, en het moet dan wel mogelijk zijn om die sensor er uit te krijgen, al zal het nog lastig zijn om de borging van de stekker van de sensor af te krijgen.
Maar goed, dit is nakaarten als je precies weet waarnaar je moet kijken, èn weet waar dat ding exact zit! Morgen maar even het geheugen resetten, en hopen dat die fout 29F3 niet terug komt.

Trouwens dit brengt me op iets anders: omdat mijn accu inmiddels 9 jaar trouwe dienst achter de rug heeft, heb ik gelijk een identieke Varta G14- 95 Ah AMG accu laten komen en geplaatst.
Nu moet deze ingeleerd worden volgens de voorschriften; maar is dit nodig als de accu een identieke is? En wat houdt dit in feite in? En is het essentieel; wat zijn de consequenties als je dat niet doet?
Wie kan hierover uitsluitsel geven?
Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Niet starten en wat ik heb uitgelezen 525I-LCI

Bericht door thijsvanzwam » 28 mar 2022, 22:26

Hoi Naalroc, het inleren van de accu, ook als deze identiek is, is heel belangrijk!
Inleren is eigenlijk niet het goede woord, je verteld de auto dat er een nieuwe (niet versleten) accu is geplaatst zodat het laadproces hierop wordt afgestemd.

Wanneer een accu wordt gebruikt dan slijt deze, de ecu houdt hier rekening mee door het laden door de dynamo aan te passen aan de conditie van de accu, zo gaat hij langer mee. Als je er nu een nieuwe accu inzet maar niet "inleert" dan gaat de ecu vrolijk verder met het programma "laden verouderde accu". gevolg is dat je nieuwe accu dus niet goed wordt geladen en daardoor een kortere levensduur heeft.

Sterker nog, ik heb in het verleden mijn accu ook vervangen en deze ingeleerd met Carly. Ik was in de veronderstelling dat dit was gelukt (er kwam een mooi groen vinkje in beeld van de app) en heb er een jaar mee rondgereden toen ik weer herkenbare problemen kreeg van een slechte accu. Vreemd want hij was nog maar een jaar oud... Dit keer met INPA uitgelezen en tot mijn verbazing was de accu helemaal niet nieuw volgens het systeem!
Na wat contact over en weer met Caspars van Bimmerprofs werd duidelijk dat mijn jaar oude accu al naar de filistijnen was doordat hij niet was ingeleerd. hier een link naar het artikeltje wat hij er over had geschreven, inclusief de foto's van mijn uitgelezen waarden: https://bimmerprofs.com/carly-fails-again/

Ik heb de makers van Carly gecontact en het aan ze voorgelegd. Zij hebben toen een nieuwe accu voor me vergoed bij de dealer. Deze zit er nu in en is ingeleerd met ISTA. rij er alweer een tijdje probleemloos mee rond nu.

Dus moraal van dit verhaal, ja het is belangrijk, ook als je een identieke accu plaatst en de consequentie kan zijn dat je na een korte tijd alweer een nieuwe accu nodig hebt als je hem niet inleerd.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”