startprobleem of startKNOPprobleem?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
roelroel
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jan 2017, 09:46

startprobleem of startKNOPprobleem?

Bericht door roelroel » 19 sep 2022, 08:52

Beste allen,

Sinds een week geeft mijn 550i (2007 LCI) af en toe problemen met starten. De startmotor slaat dan niet aan. Nog een paar keer proberen en het lukt wel. Het starten klinkt dan normaal, zonder haperen of vertraging. Dat gaat op deze manier natuurlijk een keer echt niet meer lukken. Zelf dacht ik in eerste instantie aan de startmotor. Mijn garage denkt dat ook en heeft me al voorbereid op een pittige reparatie van een dag met dito kosten: € 1.228,-(!)

Omdat zij pas over vier weken tijd hebben ben ik zelf wat gaan googlelen en daar komt de nodige info uit. Wat je her en der leest is dat de startmotor van de V8 een degelijke jongen is die niet snel dienst weigert. Daarnaast wordt veelal gesproken van problemen met de IBS en/of stroomvoorziening in het algemeen. De accu is een jaar oud en bij installatie ingeleerd.

Vanochtend gebeurde bij het starten iets opvallends. Ik stap in en druk de startknop in voor contactstand "1", dus alleen contact, zonder rem intrappen. Normaal gesproken start de motor daarna door met ingetrapte rem de startknop nogmaals in te drukken. Vanochtend startte de motor spontaan door enkel het rempedaal in te drukken. De tweede druk op de startknop was dus niet nodig. Dat doet mij sterk vermoeden dat het startprobleem in de startknop of een daaraan gekoppeld relais zit. Alsof er iets blijft hangen. Enig idee iemand? Kun je bijvoorbeeld door slim doormeten achter deze storing komen?

Dank!

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: startprobleem of startKNOPprobleem?

Bericht door ehombie » 19 sep 2022, 17:14

Kijken wat de live data weergeeft omtrent start inputs/relais standen wanneer je de knop indrukt.

Je zou dan in de CAS of evt DME moeten kijken.....(en het probleem kunnen laten optreden).

je kunt ook nog met een testlamp iets creeeren...

moeilijk te beoordelen op afstand
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

roelroel
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jan 2017, 09:46

Re: startprobleem of startKNOPprobleem?

Bericht door roelroel » 20 sep 2022, 09:37

Ik ben er al mee bezig. Ook heb ik de IBS gisteren losgekoppeld. Die kan ook problemen geven las ik ergens. Sindsdien geen last meer gehad maar dat kan toeval zijn. Ga de auto straks laten uitlezen. altijd verstandig in dit geval.

Mijn brandstofpomp klinkt ook wat slepend af en toe. Zou het kunnen dat de gemeten brandstofdruk onvoldoende is om de startmotor vanuit de DME een "go" te geven of werkt dat niet zo. Ik neem aan dat de brandstofdruksensor op die manier aan de DME gekoppeld is. Anyway: uitlezen maar...

Edward
Berichten: 1621
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: startprobleem of startKNOPprobleem?

Bericht door Edward » 20 sep 2022, 11:39

roelroel schreef: 19 sep 2022, 08:52 Vanochtend gebeurde bij het starten iets opvallends. Ik stap in en druk de startknop in voor contactstand "1", dus alleen contact, zonder rem intrappen. Normaal gesproken start de motor daarna door met ingetrapte rem de startknop nogmaals in te drukken. Vanochtend startte de motor spontaan door enkel het rempedaal in te drukken. De tweede druk op de startknop was dus niet nodig.
Start de auto maar eens normaal. Schakel deze weer uit, haal de keyfob uit de houder en start direct nogmaals met voet op de rem.
En ja, dat werkt ook als je geen keyless entry hebt.

Maar in antwoord op jouw opmerking... als jij vrij snel nadat je de auto op contact 1 hebt gezet alsnog de rem intrapt, dan zal de auto starten. Ook als je de knop niet meer aanraakt.

roelroel
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jan 2017, 09:46

Re: startprobleem of startKNOPprobleem?

Bericht door roelroel » 20 sep 2022, 12:05

Ok, dat wist ik niet. Heb de auto inmiddels 2,5 jaar en dat was mij nog nooit opgevallen. Het is dus normaal. Dank!

roelroel
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jan 2017, 09:46

Re: startprobleem of startKNOPprobleem?

Bericht door roelroel » 20 sep 2022, 12:06

Ik hou de sleutel trouwens altijd in mijn zak en steek hem nooit in de houder. Heb keyless entry idd.

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: startprobleem of startKNOPprobleem?

Bericht door ehombie » 20 sep 2022, 12:53

bij geen adequate brandstof druk zal die denk ik gewoon (proberen) te starten.

owww keyless ja...dat is ook een variabele
misschien is een van je antennes defect omtent je keyless. of die pakt je key signaal niet op.
ik heb iets vergelijkbaars gehad toen bij mij de "e61 kabelbreuk" ging optreden...als ik me niet vergis. De deuren gingen wel normaal open. Maar toen ik wilde starten ging die alleen op contact volgens mij...

als bestuurder kan hij je key signaal oppakken bij de deur OF de antenne achter de "asbak locatie" icm je diversity antenne. hiermee bekijkt die of hij de sleutel kan opvangen. wanneer jij op de startknop drukt....(even simpel uitgelegd).

een antenne KAN ook een foutcode genereren is mijn ervaring. Ik heb de buiten bumper antenne defect gehad want ik kon de achterklep toen niet keyless gebruiken.

heb je ooit die verhoogde accu ontlading opgelost?.... een slecht werkende keyless onderdeel kan ook e.a. in de war schoppen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

roelroel
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jan 2017, 09:46

Re: startprobleem of startKNOPprobleem?

Bericht door roelroel » 23 sep 2022, 14:45

inmiddels een nieuwe IBS gemonteerd. Geen startproblemen meer gehad, maar wel weer gelijk de melding verhoogde accu-ontlading. Heb de auto laten uitlezen. Mogelijk is er een dynamo en-of stroomregelaar probleem. De laadspanning bij draaiende motor (stationair) bedraagt precies 14,0 V volgens de boordcomputer. Dat zou wat aan de lage kant zijn. Volgende stap dus wellicht dynamo vernieuwen, maar vooralsnog lijkt het startprobleem van de baan.

roelroel
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jan 2017, 09:46

Re: startprobleem of startKNOPprobleem?

Bericht door roelroel » 23 sep 2022, 14:58

@ehombie: bedoel je met een slecht werkend keyless onderdeel alleen de handzender of kan het zijn dat een softclose sluiting voor problemen zorgt. Er werkt er namelijk één niet. Die van het rechtervoorportier. Dat is al zo sinds ik de auto bezit en ik heb het noooit een probleem gevonden. Dat hele softclose vind ik eigenlijk onzin namelijk.

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: startprobleem of startKNOPprobleem?

Bericht door ehombie » 23 sep 2022, 16:20

Hierbij even mijn gedachtengang.....

Softclose staat los van je keyless en startknop probleem obv deze info, of die een verhoogde accu ontlading kan veroorzaken, geen idee, kan wel een aanwijzing zijn. (enja...nutteloze functie eigenlijk gezien mensen de gewoonte om de autodeur dicht te gooien :nee: )

Als je verhoogde ontladingen krijgt moet je een energie/lekstroom diagnose uitvoeren, o.a. in rust met ampere tang(en) en een scoop. Op deze manier kan men kijken welk zekering/circuit voor een verhoogde accu ontlading zorgt.

Ik kan moeilijk obv deze info beoordelen of een verhoogde accu ontlading op "slecht" reageren op de startknop nu jouw probleem is. Immers hij start uiteindelijk toch?

Wbt die 14V, je hebt een slimme dynamo ik zou me niet al te blind staren op een 14v aflezing en hierop een dynamo gaan vervangen. Doe dit op verschillende omstandigheden evt met verborgen menu rijdend. Ik ken je toolbox niet en bekijk ook de amperage met een tang.

Mijn advies is:
  • Probleem in kaart brengen/laten optreden...dit is best wel belangrijk, en ook vervelend als dit "af en toe" optreed
  • Als je hem niet met keyless kunt starten en vervolgens wel met de sleutel in contact. Dan in de keyless hoek zoeken...
  • Als hij vervolgens niet start met sleutel in contact. Dan moet je het zoeken rondom je startknop...
  • Heb je verhoogde accu ontlading met een gekoppelde IBS, dit probleem opzoeken middels lekstroom diagnose of laadsysteem diagnose. Want een "no crank-no start" kan ook gepaard gaan met een slechte "stroomhuishouding" meen ik ooit gelezen te hebben even los van het feit dat je wel of geen foutmelding krijgt.
Achtergrond info:
Heb even snel de functional discription gelezen met keyless.
Als jij keyless op de startknop drukt zoekt hij mbv je interne antennes (niet die in de deur), elk met een beperkt bereik voor het gedeelte van de wagen om je key te localiseren, Hierbij is mijn ervaring dat dit ook gepaard gaat met je diversity antenne, die bevestigd dan ook de aanwezigheid.

Want toen de breuk ontstond kon ik hem af en toe ook niet keyless starten...ik kreeg toen ook geen melding oid...want ik dacht toen van "misschien batterij leeg?" toen stopte ik de sleutel er maar in...want ik kreeg volgens mij geen melding van key not detected (sorry dit is +/-3 jaar geleden dacht ik)

echter voertuig geeft wel aan wanneer batterij in de key laag is... toen zag ik aan een wiring diagram dat er een comfort acces kabel naar je diversty gaat....en moest ik iets eerder dan gepland mijn kabels vervangen. Na deze fix deed mijn keyless het weer goed. En die kabel was inderdaad het meest geknikt/kapot.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

roelroel
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jan 2017, 09:46

Re: startprobleem of startKNOPprobleem?

Bericht door roelroel » 24 sep 2022, 13:27

Dank voor je uitgebreide reactie. Een heleboel zaken dus waar ik op ga letten. Zojuist had ik ook weer iets merkwaardigs. Bij het tankstation aan komen rijden. Naast de pomp het de motor uitschakelen: krijg ik opeens een symbool van een sleutel met een soort batterijsymbool in geel op het centrale venster van het dashboard. Direct gevolgd door de bekende melding "verhoogde accu ontlading". Deze laatste melding heb ik nog nooit gehad aan het eind van een rit. Alleen maar aan het begin van de dag eigenlijk.
De batterij van de sleutel heb ik vorige week vernieuwd, maar voor de zekerheid toch maar weer een nieuwe batterij erin. Na het tanken overigens probleemloos starten en rijden. Heel vreemd allemaal weer. Wordt vervolgd...

roelroel
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jan 2017, 09:46

Re: startprobleem of startKNOPprobleem?

Bericht door roelroel » 11 okt 2022, 14:44

Weer een paar weken verder. Weinig problemen gehad in de tussentijd. Wel één keer pas starten bij tweede poging. Vandaag bij het uitzetten van de auto een gele sleutel met een streep erdoor en de melding dat de sleutel niet wordt herkend. Ik zal als dit weer gebeurt de sleutel eens in de stuurkolomhouder duwen en kijken wat er gebeurt.

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: startprobleem of startKNOPprobleem?

Bericht door ehombie » 12 okt 2022, 06:52

Dan gaat het mijn inziens richting je keyless....

ga eens met een keyless draaiende auto je wagen uit --> als het goed is krijg je dan een melding --> stap vervolgens weer in. evt ook bij de bijrijders kant en op de achterbank.op alle zitplekken moet hij de aleutel herkennen. (zelfs als je hem in de kofferbak hebt)

of dit even wat zegt...geen idee, maar het kost je niks.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

roelroel
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jan 2017, 09:46

Re: startprobleem of startKNOPprobleem?

Bericht door roelroel » 17 okt 2022, 10:27

Dat levert vooralsnog geen storing op, maar dat kan morgen anders zijn. Ik ga het in ieder geval in die richting zoeken, Dank!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”