m.h. F11 N47
Re: m.h. F11 N47
700k zou wel zeker moeten lukken. Zeker gezien de staat waarin de auto nu verkeerd. Ik houd het ook gewoon goed bij. Voor mij maakt het ook niet zo veel uit als er grote reparaties aankomen aangezien de kosten redelijk beperkt blijven als je alles zelf kunt. Motor- of versnellingsbak wissel behoort ook tot de mogelijkheden.
En nu iets anders kopen heeft weinig zin; de prijzen zijn veel te hoog. En vooral: wat moet je kopen als je 50k per jaar rijd? Hybride benzine? Plug-in misschien?
En nu iets anders kopen heeft weinig zin; de prijzen zijn veel te hoog. En vooral: wat moet je kopen als je 50k per jaar rijd? Hybride benzine? Plug-in misschien?
Re: m.h. F11 N47
700dkm....mooi streven. ik blijf je volgen. Met jouw eigenschappen zou dat wel kunnen nderdaad.
Ja die automotive markt....ik sta ook versteld van de prijzen. Ik kijk er precies hetzelfde naar zoals jij omschrijft.
Ja die automotive markt....ik sta ook versteld van de prijzen. Ik kijk er precies hetzelfde naar zoals jij omschrijft.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:17
Re: m.h. F11 N47
Helemaal mee eens. Totaal niet rendabel om iets anders te kopen met die kilometers per jaar. Hybride benzine, het kan, maar met alle respect, die auto's rijden zonder de elektra motor 1 op 10 als je gelukt hebt. Als je op het werk kan opladen en thuis ook is dat het meest rendabel aan dat type auto's verder houd ik het persoonlijk ook hierop. In mijn optiek blijven fosiele brandstoffen ook nog wel even (men kan er niet omheen).m.h. schreef: ↑21 jan 2023, 07:30 700k zou wel zeker moeten lukken. Zeker gezien de staat waarin de auto nu verkeerd. Ik houd het ook gewoon goed bij. Voor mij maakt het ook niet zo veel uit als er grote reparaties aankomen aangezien de kosten redelijk beperkt blijven als je alles zelf kunt. Motor- of versnellingsbak wissel behoort ook tot de mogelijkheden.
En nu iets anders kopen heeft weinig zin; de prijzen zijn veel te hoog. En vooral: wat moet je kopen als je 50k per jaar rijd? Hybride benzine? Plug-in misschien?
Re: m.h. F11 N47
Komende week nog wat leuk onderhoud op de planning met km-stand van 435k:
Hardyschijven
Tussenlager cardanas
Differentieel olie verversen
Differentieel ophanging rubbers
Stiekem hoop ik iets te vinden aan het tussenlager. Heb een geluid dat goed waarneembaar is van 160 km/h en hoger. Lijkt uit de aandrijving te komen. Het neemt ook toe met hogere snelheden. Wiellager lijkt het niet te zijn.
Vind het zo jammer dat het diff geen aftapplug heeft. Zo kun je de olie ook moeilijk checken op metaaldeeltjes
Hardyschijven
Tussenlager cardanas
Differentieel olie verversen
Differentieel ophanging rubbers
Stiekem hoop ik iets te vinden aan het tussenlager. Heb een geluid dat goed waarneembaar is van 160 km/h en hoger. Lijkt uit de aandrijving te komen. Het neemt ook toe met hogere snelheden. Wiellager lijkt het niet te zijn.
Vind het zo jammer dat het diff geen aftapplug heeft. Zo kun je de olie ook moeilijk checken op metaaldeeltjes
Re: m.h. F11 N47
even mijn ervaring, met e61 benzine n53 (verwacht niet dat het veel anders is...).
- evt uitlaatpakkingen EN montage bouten....voor het geval dat....(je de uitlaat moet verwijderen). Kan me best voorstellen dat er best een GVD uitkomt.... als de uitlaat in de weg zit.
-voor de cardanas moet je even markeren bij de kruiskoppeling dat je die niet verkeerdom demonteerd ivm balans. die kruiskoppeling evt ook adequaat beoordelen op speling
misschien olie opvangen in bakje en vervolgens met magneetstaaf rustig in roeren wanneer je het laat bezinken voor een nacht?
maar volgens mij schrijf ik oud nieuws voor jouw...des al niet te min..succes!
- evt uitlaatpakkingen EN montage bouten....voor het geval dat....(je de uitlaat moet verwijderen). Kan me best voorstellen dat er best een GVD uitkomt.... als de uitlaat in de weg zit.
-voor de cardanas moet je even markeren bij de kruiskoppeling dat je die niet verkeerdom demonteerd ivm balans. die kruiskoppeling evt ook adequaat beoordelen op speling
misschien olie opvangen in bakje en vervolgens met magneetstaaf rustig in roeren wanneer je het laat bezinken voor een nacht?
maar volgens mij schrijf ik oud nieuws voor jouw...des al niet te min..succes!
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: m.h. F11 N47
Bedankt voor de reminders, ook voor de volgende handig.
Magneetstaafje vind ik een goed idee. Als er in de diff iets misgaat is dit veelal fijn gehakt door de tandwielen:)
Magneetstaafje vind ik een goed idee. Als er in de diff iets misgaat is dit veelal fijn gehakt door de tandwielen:)
Re: m.h. F11 N47
435.000km Differentieel rubbers 3x vervangen, en de achterste hardyschijf vervangen.
Stiekem toch nog lang werk mee gehad, maargoed resultaat is verbluffend!
Voorste hardyschijf bleek bij mij bijna volledig uit alu te zijn. Ik dacht dat dit dezelfde (rubberen) als de achterste zou zijn. Deze had ik niet besteld maar was dus ook niet beschadigd. Ook is er in die alu hardyschijf maar heel weinig rubber aanwezig wat soepel kan worden.
Tussenlager niet vervangen, zag er prima uit. Niet echt droog rubber en draaide erg soepel. Dus deze voor nu laten zitten.
Differentieelrubbers wel wat werk gehad met uitpersen. Viel toch wat tegen, perstool wat aan moeten passen wegens te weinig ruimte aan de brandstoftank, draadeind trekstang moeten vervangen wegens kapotte schroefdraad. Door de trekkracht die nodig was.
Afijn het was het allemaal waard! Er waren weinig scheuren zichtbaar in de achterste hardyschijf maar je voelde goed het verschil in stugheid met de nieuwe.
Opvallend: ik monteer zelden febi, maar aanbod was beperkt. Nu bleek dat de febi en de originele exact dezelfde opdrukken hadden. Alleen in de originele zat er nog een klein logo opgedrukt. (Febi is maar een verpakker en geen fabrikant)
Stiekem toch nog lang werk mee gehad, maargoed resultaat is verbluffend!
Voorste hardyschijf bleek bij mij bijna volledig uit alu te zijn. Ik dacht dat dit dezelfde (rubberen) als de achterste zou zijn. Deze had ik niet besteld maar was dus ook niet beschadigd. Ook is er in die alu hardyschijf maar heel weinig rubber aanwezig wat soepel kan worden.
Tussenlager niet vervangen, zag er prima uit. Niet echt droog rubber en draaide erg soepel. Dus deze voor nu laten zitten.
Differentieelrubbers wel wat werk gehad met uitpersen. Viel toch wat tegen, perstool wat aan moeten passen wegens te weinig ruimte aan de brandstoftank, draadeind trekstang moeten vervangen wegens kapotte schroefdraad. Door de trekkracht die nodig was.
Afijn het was het allemaal waard! Er waren weinig scheuren zichtbaar in de achterste hardyschijf maar je voelde goed het verschil in stugheid met de nieuwe.
Opvallend: ik monteer zelden febi, maar aanbod was beperkt. Nu bleek dat de febi en de originele exact dezelfde opdrukken hadden. Alleen in de originele zat er nog een klein logo opgedrukt. (Febi is maar een verpakker en geen fabrikant)
Laatst gewijzigd door m.h. op 01 mei 2023, 05:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: m.h. F11 N47
436.000km Probleempje met druksensor uitlaatgas opgelost. Zie hieronder:
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... 07#p710007
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... 07#p710007
Re: m.h. F11 N47
443.000 km
Vakantie voorbereidingen:
Vandaag de automaat nogmaals met olie geflusht. Het was ongeveer 130k geleden. Er is 10 liter nieuwe atf in de bak gegaan. 5 liter voor de flush en 5 liter om af te vullen.
Om de F11 "vakantieklaar" te krijgen staat het volgende nog op de planning:
- Differentieel olie verversen
- Remmerij achterzijde vervangen
- Voorruit vervangen + chameleon folie aanbrengen
En misschien nog het ombouwen van de voorste remmen naar het grotere type 330mm > 345mm
Vakantie voorbereidingen:
Vandaag de automaat nogmaals met olie geflusht. Het was ongeveer 130k geleden. Er is 10 liter nieuwe atf in de bak gegaan. 5 liter voor de flush en 5 liter om af te vullen.
Om de F11 "vakantieklaar" te krijgen staat het volgende nog op de planning:
- Differentieel olie verversen
- Remmerij achterzijde vervangen
- Voorruit vervangen + chameleon folie aanbrengen
En misschien nog het ombouwen van de voorste remmen naar het grotere type 330mm > 345mm
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:17
Re: m.h. F11 N47
Goed bezig! Wel fijn denk nieuwe automaat olie? Direct merkbaar?
Re: m.h. F11 N47
Deze keer eigenlijk geen verschil, komt waarschijnlijk ook omdat het nog niet zo lang geleden is. Ik heb 3x olie vervangen:
1e oliewissel (2x inhoud carter) verschil beetje merkbaar.
2e oliewissel (Flush van 8 liter + inhoud carter circa 5 liter (verschil goed merkbaar, schakelde niet lekker direct na de wissel. Na enkele 100km schakelpatroon weer in orde)
3e oliewissel (flush van 5 liter + inhoud carter circa 5 liter. Geen verschil merkbaar)
1e oliewissel (2x inhoud carter) verschil beetje merkbaar.
2e oliewissel (Flush van 8 liter + inhoud carter circa 5 liter (verschil goed merkbaar, schakelde niet lekker direct na de wissel. Na enkele 100km schakelpatroon weer in orde)
3e oliewissel (flush van 5 liter + inhoud carter circa 5 liter. Geen verschil merkbaar)
Re: m.h. F11 N47
Gisteren kwam ik op een leuke KM-stand > op naar de 555.555!
Vandaag verder gegaan met vakantieklaar maken van de auto:
Sensor motoroliepeil was al sinds de aanschaf defect en lag al jaren klaar om vervangen te worden.
Leuk detail na vervanging van de sensor: f11 is 9 jaar oud 444.444km en geen enkele actieve foutcode. (Kan ik wel van genieten)
Verder achter nieuwe remschijven (BMW) en blokken (Textar). En nieuwe Bilstein B4's. De Koni's waren niet echt slecht, maar verse schokdempers dat verschil is toch aanmerkelijk
Re: m.h. F11 N47
446.000 km
Upgrade remmerij voorzijde:
Schijven: 330 > 348 (origineel BMW)
Blokken: Ferrodo > Textar
Klauwen: origineel std staal (520d) > origineel std alu (530d)
Klauwen netjes gereviseerd en rondom nieuwe ATE remvloeistof.
Hopelijk dat het kromtrekken van de schijven nu wat langer wegblijft
Upgrade remmerij voorzijde:
Schijven: 330 > 348 (origineel BMW)
Blokken: Ferrodo > Textar
Klauwen: origineel std staal (520d) > origineel std alu (530d)
Klauwen netjes gereviseerd en rondom nieuwe ATE remvloeistof.
Hopelijk dat het kromtrekken van de schijven nu wat langer wegblijft
Re: m.h. F11 N47
Dit had geen optie mogen zijn, welke idioot heeft dat verzonnen.
Hoop het ookHopelijk dat het kromtrekken van de schijven nu wat langer wegblijft
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: m.h. F11 N47
Ja idd, vermoed toch echt dat het daar door komt. De grotere schijven zijn ook nog eens 5mm dikker. Kunnen dus behoorlijk meer warmte absorberen.
De dikte i.c.m. de grotere diameter. En de alu klauwen voeren wss ook nog wat beter warmte af
De dikte i.c.m. de grotere diameter. En de alu klauwen voeren wss ook nog wat beter warmte af