Dieselpomp fout na accuwissel

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Dutchsea
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jan 2024, 00:32

Dieselpomp fout na accuwissel

Bericht door Dutchsea » 13 jan 2024, 00:38

Hallo,

Mijn BMW E91 diesel stond ongeveer 2 maanden zonder werkende accu geparkeerd. Recentelijk is er een nieuwe accu gemonteerd en geregistreerd. Maar nu wil de auto niet starten. Hij draait maar de motor slaat niet aan. En er verschijnen allerlei foutcodes. De belangrijkste fout is een fout met de dieselpomp.

Alles was in orde toen ik de auto parkeerde. Is er een reden dat dit gebeurt na een lange tijd zonder batterij, stilstan of heb ik gewoon pech en is de pomp kapot gegaan na een lange periode niet gebruikt te zijn? Wat kan ik proberen?

Bedankt,

Wouter

vester86
Berichten: 249
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:50

Re: Dieselpomp fout na accuwissel

Bericht door vester86 » 13 jan 2024, 04:14

heb je al eens geprobeerd alle fouten te wissen en daarna de auto te starten ??

Dutchsea
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jan 2024, 00:32

Re: Dieselpomp fout na accuwissel

Bericht door Dutchsea » 13 jan 2024, 19:47

Nog niet. Het kan dus zo zijn dat de pomp geblokkeerd is door fouten die nog in het systeem staan?

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Dieselpomp fout na accuwissel

Bericht door ehombie » 14 jan 2024, 12:51

pomp kan stuk zijn maar die pomp wordt weer aangestuurd door een module....
dus wat is defect? Als je aan deze generaties bmw wilt sleutelen en/of pobleem oplossen zul je toch aan informatie moeten komen.....(stroomschema's, hoe is het systeem/onderdeel opgebouwd)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

vester86
Berichten: 249
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:50

Re: Dieselpomp fout na accuwissel

Bericht door vester86 » 14 jan 2024, 18:22

Dutchsea schreef: 13 jan 2024, 19:47 Nog niet. Het kan dus zo zijn dat de pomp geblokkeerd is door fouten die nog in het systeem staan?
pomp stuk, module stuk, auto die “denkt” dat er iets stuk is en dus preventief de pomp uitzet…

op het engelse forum kreeg je dezelfde suggestie (uitlezen, fouten wissen) dus begin daar nou eerst maar mee, dan kan je daarna ook gerichter zoeken naar een mogelijke oorzaak.

Dutchsea
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jan 2024, 00:32

Re: Dieselpomp fout na accuwissel

Bericht door Dutchsea » 17 jan 2024, 14:36

Succes! Ik heb de foutcodes gelezen en tijdens de automatische voertuigidentificatie door de software kreeg ik een onbekende foutmelding: “Geen spanning op klem 15 of U-batt is minder dan 9 Volt”

Dat zette mij aan het denken en ik controleerde de verschillende polen van mijn accu. En ja, één kabel was niet goed aangesloten. Het moet de elektriciteitsleiding zijn geweest die (waarschijnlijk onder andere) de dieselpomp voedt.

Dus nadat de wegenwacht mijn batterij had vervangen was die kabel niet meer aangesloten en startte de auto niet. De wegenwacht diagnosetool toonde de fout "dieselpomp defect" en de man concludeerde dat deze pomp kapot was en bood aan om mijn auto naar een garage te laten slepen reparatie.

Ik ben blij dat ik besloten heb dat slepen uit te stellen en zelf op zoek ben gegaan naar de oorzaak want na het opnieuw aansluiten van de losse kabel was alles weer in orde. (Ik kon mijn auto achterlaten op de plek waar hij kapot ging, aangezien hij bij mijn zus geparkeerd stond.)

Bedankt voor jullie hulp!

Beamer AR15
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 jul 2009, 18:15

Re: Dieselpomp fout na accuwissel

Bericht door Beamer AR15 » 17 jan 2024, 20:13

Mooi zelf gevonden en opgelost.
BMW 3.18i E30
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW F23, 2.20i M-sport

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Dieselpomp fout na accuwissel

Bericht door ehombie » 18 jan 2024, 09:05

:duim:
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”