drukknop zwenkbare trekhaak
drukknop zwenkbare trekhaak
Hallo,
ik heb een BMW E60 sedan uit 2009.
Onder de auto zit een zwenkbare trekhaak. De drukknop zit in de kofferruimte.
De zwenkfunctie hapert al een tijdje maar nu doet hij het helemaal niet meer.
Ik heb het idee dat het aan de drukknop ligt maar weet dat niet zeker.
Misschien aan mechanisme onder de auto ??
Als ik de drukknop indruk dan hoor ik wel paar seconden iets brommen maar trekhaak beweegt niet.
Aan de drukknop is een wit stekkertje bevestigt met 4 draadjes.
Nu zou ik graag willen testen of het echt aan de schakelaar ligt. Kan dat met die 4 draadjes ?
Kan ik met die 4 draadjes de zwenkfunctie activeren ? En zo ja, hoe dan ?
Of weet iemand bedrijf met gebruikte bmw onderdelen om een gebruikte schakelaar te bemachtigen ?
Want ik vind het jammer als ik een dure schakelaar aanschaf en het euvel blijkt niet aan de schakelaar te liggen.
Graag reactie.
Groeten.
Hans
ik heb een BMW E60 sedan uit 2009.
Onder de auto zit een zwenkbare trekhaak. De drukknop zit in de kofferruimte.
De zwenkfunctie hapert al een tijdje maar nu doet hij het helemaal niet meer.
Ik heb het idee dat het aan de drukknop ligt maar weet dat niet zeker.
Misschien aan mechanisme onder de auto ??
Als ik de drukknop indruk dan hoor ik wel paar seconden iets brommen maar trekhaak beweegt niet.
Aan de drukknop is een wit stekkertje bevestigt met 4 draadjes.
Nu zou ik graag willen testen of het echt aan de schakelaar ligt. Kan dat met die 4 draadjes ?
Kan ik met die 4 draadjes de zwenkfunctie activeren ? En zo ja, hoe dan ?
Of weet iemand bedrijf met gebruikte bmw onderdelen om een gebruikte schakelaar te bemachtigen ?
Want ik vind het jammer als ik een dure schakelaar aanschaf en het euvel blijkt niet aan de schakelaar te liggen.
Graag reactie.
Groeten.
Hans
Re: drukknop zwenkbare trekhaak
Heb je de auto al uitgelezen?
De schakelaar zal wel werken. Ik denk eerder dat het mechanisme kapot is.
Je kan de tandwieltjes vervangen (after market) maar daar moet die wel voor uitelkaar.
De schakelaar zal wel werken. Ik denk eerder dat het mechanisme kapot is.
Je kan de tandwieltjes vervangen (after market) maar daar moet die wel voor uitelkaar.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: drukknop zwenkbare trekhaak
Is het een beetje te doen om de trekhaak-unit onder de auto uit te halen ?
Re: drukknop zwenkbare trekhaak
PS, ik dacht ergens op een youtube filmpje gezien te hebben dat de zwenk-unit los van de hele trekhaak te demonteren is. Klopt dat ?
Re: drukknop zwenkbare trekhaak
Je moet de achterbumper verwijderen dan kom je bij de 4 schroeven om de trekhaak te verwijderen. Deze zitten in het midden.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: drukknop zwenkbare trekhaak
Ik heb ook zo'n zwenkbare trekhaak op de IX3 zitten. Let wel deze mag slechts 750kg hebben. Kan mij goed voorstellen dat het kapot gaat als de last word overschreden. Heb natuurlijk geen idee welke last ie op de e60 mag hebben...
Re: drukknop zwenkbare trekhaak
Hoe kom je erbij dat deze maar 750kg mag hebben?
Re: drukknop zwenkbare trekhaak
Mijn vrouw en ik hebben de IX3 nieuw gekocht en bij de dealer werd verteld dat deze slechts 750kg mag hebben omdat het een zwenkbare variant is. Als je een massieve hebt of afneembaar kan deze veel meer hebben.
Het zou mij niks verbazen als het bij de e60/e61 ook het geval is. Ik heb ook nog een e60 545i met afneembare trekhaak. Deze mag 2000kg hebben. Ik had ooit ook een kennis met een e60 en die was ook aan het schelden op de zwenkbare trekhaak, die was bij hem ook kapot.
Het zou mij niks verbazen als het bij de e60/e61 ook het geval is. Ik heb ook nog een e60 545i met afneembare trekhaak. Deze mag 2000kg hebben. Ik had ooit ook een kennis met een e60 en die was ook aan het schelden op de zwenkbare trekhaak, die was bij hem ook kapot.
Re: drukknop zwenkbare trekhaak
Het trekgewicht van een auto verwijst naar het maximale gewicht dat de auto veilig mag trekken met een aanhanger of caravan. Voor de BMW iX3 is dit trekgewicht, afhankelijk van de uitvoering, meestal als volgt:
Maximaal trekgewicht (geremd): 750 kg
Maximaal trekgewicht (ongeremd): 750 kg
Let wel op dat de specifieke trekgewichten kunnen variëren afhankelijk van het modeljaar, de configuratie en of er een optionele zwenkbare trekhaak is gemonteerd. Het is daarom altijd raadzaam om de exacte gegevens te controleren in het instructieboekje van de auto of bij de dealer.
Voor een volledig elektrische auto zoals de iX3, is het trekgewicht vaak lager dan bij conventionele auto's met een verbrandingsmotor.
Maximaal trekgewicht (geremd): 750 kg
Maximaal trekgewicht (ongeremd): 750 kg
Let wel op dat de specifieke trekgewichten kunnen variëren afhankelijk van het modeljaar, de configuratie en of er een optionele zwenkbare trekhaak is gemonteerd. Het is daarom altijd raadzaam om de exacte gegevens te controleren in het instructieboekje van de auto of bij de dealer.
Voor een volledig elektrische auto zoals de iX3, is het trekgewicht vaak lager dan bij conventionele auto's met een verbrandingsmotor.
Re: drukknop zwenkbare trekhaak
Chat gpt:
Voor de BMW E60/E61 5-serie (sedan of Touring) met een zwenkbare trekhaak kunnen de trekgewichten variëren afhankelijk van het specifieke model en motorisering. Hier zijn de typische trekgewichten:
Maximaal trekgewicht (geremd): Tussen 1.700 kg en 2.000 kg, afhankelijk van de motorisering (vooral de zwaardere motoren zoals de 530d en 540i kunnen een hoger trekgewicht hebben).
Maximaal trekgewicht (ongeremd): Meestal rond de 750 kg.
De exacte cijfers hangen af van het bouwjaar, de motor en andere specificaties van het voertuig. Het is verstandig om het instructieboekje te raadplegen of contact op te nemen met een dealer voor de exacte specificaties van jouw BMW E60/E61 met zwenkbare trekhaak.
Voor de BMW E60/E61 5-serie (sedan of Touring) met een zwenkbare trekhaak kunnen de trekgewichten variëren afhankelijk van het specifieke model en motorisering. Hier zijn de typische trekgewichten:
Maximaal trekgewicht (geremd): Tussen 1.700 kg en 2.000 kg, afhankelijk van de motorisering (vooral de zwaardere motoren zoals de 530d en 540i kunnen een hoger trekgewicht hebben).
Maximaal trekgewicht (ongeremd): Meestal rond de 750 kg.
De exacte cijfers hangen af van het bouwjaar, de motor en andere specificaties van het voertuig. Het is verstandig om het instructieboekje te raadplegen of contact op te nemen met een dealer voor de exacte specificaties van jouw BMW E60/E61 met zwenkbare trekhaak.
Re: drukknop zwenkbare trekhaak
Ok. Ik heb een 330e met een zwenkbare trekhaak.
Conform de coc en de huidige papieren mag ik er maximaal 1500kg mee trekken.
Heb ruim 3000km gereden ondertussen met een caravan van 1500 kg. Geen problemen gehad
Conform de coc en de huidige papieren mag ik er maximaal 1500kg mee trekken.
Heb ruim 3000km gereden ondertussen met een caravan van 1500 kg. Geen problemen gehad
Re: drukknop zwenkbare trekhaak
Dit is onzin, er is geen verschil tussen zwenkbaar of afneembaar of vast. Wat er aan mag is alleen afhankelijk van wat het voertuig mag trekken, een X5 M50d mag 3500kg trekken aan een (af-fabriek!) zwenkbare trekhaak. In het geval van een EV zijn er domweg extra veiligheidsmarges vanwege de inperking van het bereik. Zo'n iX3 kan technisch makkelijk 2 ton trekken, alleen is de batterij dan in no-time leeg.
Re: drukknop zwenkbare trekhaak
Mmm, vind het toch vreemd dat het trekgewicht dan is gelimiteerd op 750KG. Een accu die snel leeg gaat zou geen limiterende factor moeten zijn, da's gewoon het probleem van de eigenaar. En ja eens, met een eigen voertuiggewicht van ruim 2200kg moet een aanhanger trekken geen probleem zijn. Misschien worden de wikkelingen in de electromotor dan te warm of zo. Geen idee eigenlijk, maar ga het niet uitproberen
Re: drukknop zwenkbare trekhaak
Ik heb me laten vertellen dat het met de crashtest van aanhangwagens te maken heeft. Bij de 1e modellen hv autos deed de aanhangwagen het accupakket doorboren. Naderhand heeft bmw dit blijkbaar aangepast. (Dikker plaatstaal voor de accu of zo). En toen is ook het gelimiteerde gewicht een stuk hoger geworden.