Stuurstang afgebroken tijdens uitlijnen
-
Stuurstang afgebroken tijdens uitlijnen
Beste forumleden,
Vandaag is bij mijn 335d E91 uit 2007 de stuurstang afgebroken tijdens het uitlijnen.
Dit is gebeurd bij de dealer De Maassche in Echt.
De auto was voor garantie terug voor wederom een lekkage aan het ruitensproeier systeem en voor het uitlijnen.
Nu heb ik nog nooit gehoord en/of meegemaakt dat een deel van de besturing afbreekt bij het uitlijnen.
Zij gaven aan dat de schroef bij de eerste beste belasting al brak, en dat ze dit niet van te voren konden weten.
Dat laatste kan ik wel begrijpen, maar naar m.i. hoef ik niet voor deze kosten op te draaien, of zie ik dat verkeerd?
Ik zou voor een kleine €200 de deur moeten uitlopen was de planning maar daar gaat het zeker niet van komen.
Als ik het zou willen laten maken moeten beide stangen vervangen worden.
De schade is vrij fors voor een “uitlijning”, rond de €800.
(stuurstangen links en dus ook rechts moeten vervangen worden incl. uitlijnen).
De andere optie was om het maar zo te laten, maar dat vond ik ook onverantwoord.
Wat is jullie gedachte hierover.
Misschien zit ik er wel helemaal naast…
Groetjes Alessandro
Vandaag is bij mijn 335d E91 uit 2007 de stuurstang afgebroken tijdens het uitlijnen.
Dit is gebeurd bij de dealer De Maassche in Echt.
De auto was voor garantie terug voor wederom een lekkage aan het ruitensproeier systeem en voor het uitlijnen.
Nu heb ik nog nooit gehoord en/of meegemaakt dat een deel van de besturing afbreekt bij het uitlijnen.
Zij gaven aan dat de schroef bij de eerste beste belasting al brak, en dat ze dit niet van te voren konden weten.
Dat laatste kan ik wel begrijpen, maar naar m.i. hoef ik niet voor deze kosten op te draaien, of zie ik dat verkeerd?
Ik zou voor een kleine €200 de deur moeten uitlopen was de planning maar daar gaat het zeker niet van komen.
Als ik het zou willen laten maken moeten beide stangen vervangen worden.
De schade is vrij fors voor een “uitlijning”, rond de €800.
(stuurstangen links en dus ook rechts moeten vervangen worden incl. uitlijnen).
De andere optie was om het maar zo te laten, maar dat vond ik ook onverantwoord.
Wat is jullie gedachte hierover.
Misschien zit ik er wel helemaal naast…
Groetjes Alessandro
Re: Stuurstang afgebroken tijdens uitlijnen
Waar is die nu precies afgebroken? Foto doet het ook altijd goed.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
-
Ik heb er helaas geen foto van.
Het ging om de verticale schroef die in de stuurstang zit, halverwege het onderdeel.
Deze was geheel afgebroken.
Ze zijn me wat tegenmoet gekomen in de kosten, maar ik vraag me af hoe dit kan gebeuren met uitlijnen.
Het ging om de verticale schroef die in de stuurstang zit, halverwege het onderdeel.
Ze zijn me wat tegenmoet gekomen in de kosten, maar ik vraag me af hoe dit kan gebeuren met uitlijnen.
Als hij terug komt voor het uitlijnen en het een garantieklus is lijkt het wat vreemd dat je er voor moet betalen.
-
Nou, het was een garantieklus op een ander punt, namelijk een lekkage aan het ruitensproeiersysteem.
Alleen de auto moest worden uitgelijnd, omdat hij wat naar rechts trok.
Tijdens het uitlijnen is dus die stuurstang afgebroken.
Ik had de schroef gezien, die was helemaal door.
Maar de vraag blijft hoe dit kan?
Die schroef is 2/3cm dik.
Alleen de auto moest worden uitgelijnd, omdat hij wat naar rechts trok.
Tijdens het uitlijnen is dus die stuurstang afgebroken.
Ik had de schroef gezien, die was helemaal door.
Maar de vraag blijft hoe dit kan?
Die schroef is 2/3cm dik.
oh das de borgbout (schroef) van de uitlijning. die kan serieus vastzitten met inderdaad afbreken tot gevolg. die bout MOET los om uberhaubt uit te kunnen lijnen.Alessandro335d schreef: ↑30 jul 2024, 09:01 Ik heb er helaas geen foto van.
sh** happends maar bmw’s staan er helaas bekend (berucht) om. grote kans dat de rest van de spoorstang (ook) muurvast zit en in die zin zou het geen kwaad kunnen maar dat zal toch vervangen moeten worden (onderdeel van een paar tientjes + arbeid)

Als het inderdaad zoals op de foto de borgbout is zeg ik,... uitboren en een bout met moer erop
als hij natuurlijk nog te stellen is en niet vastgerot is.
mar dat doet een Dealer niet, die vervangt alleen maar
Gr.Joop
als hij natuurlijk nog te stellen is en niet vastgerot is.
mar dat doet een Dealer niet, die vervangt alleen maar
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
-
Bedankt voor het bericht.
Het was inderdaad de borgbout aan een kant die was afgebroken.
Ze hebben links en rechts nieuwe spoorstangen erin gezet en hebben mij wat korting gegeven.
Dus al met al vind ik het prima zo.
Het was inderdaad de borgbout aan een kant die was afgebroken.
Ze hebben links en rechts nieuwe spoorstangen erin gezet en hebben mij wat korting gegeven.
Dus al met al vind ik het prima zo.
prima opgelost 
-
Beide onderdelen kostte overigens toch €178 in de BTW (origineel wel te verstaan)